nieuwbouwhuis (project), rechtspositie kopersbegeleider

Pagina: 1
Acties:

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38
wij hebben een leuk nieuwbouwhuis gekocht in het zuid-westen van het land. Het is een project van ongeveer 100 huizen en hebben bij alle ruw- en afbouwopties al een tijdje door moeten geven. Ons aanspreekpunt hiervoor was de kopersbegeleidster, in dienst van de projectbouwer.

Zij lijkt echter niet geheel geschikt voor het werk. Zij is erg slordig en maakt de nodige fouten; offertes die niet kloppen; na bijna elke mail komt er wel een mail achteraan waarin staat dat de betreffende mail voor anderen bedoeld wasof dat de mail niet helemaal correct bleek en het op een andere manier zou moeten etc). Het zou mij niets verbazen als het huis straks opgeleverd wordt, en de voordeur zit in het dak.

Nu is 1 vd afbouwopties dat we een domotica systeem in het huis laten aanleggen. We willen de basis aan laten leggen en later het geheel uitbreiden. Ook hier hebben we uitgebreid met de desbetreffende kopersbegeleider contact over gehad.
1 van de punten die we later willen gaan doen is de rolluiken/screens met het domotica-systeem bedienen. Volgens de kopersbegeleider zou het dan moeten lukken als we alvast stroomvoorziening naar de kozijnen lieten leggen. Zij zou dit met de installateur hebben overlegd en dit zouden wij dit later zelf eenvoudig kunnen uitbreiden
Vorige week hebben we echter een gesprek gehad met de installateur (en kopersbegeleider). De installateur heeft in dit gesprek aangegeven dat het leggen van een stroomvoorziening niet genoeg was. Er moesten nog wat extra leidingen aangelegd worden; kosten >1500,-
Hier balen wij wel van en zijn er eerlijk een beetje klaar mee (de zoveelste fout van de kopersbegeleidster).
In hoeverre kunnen wij de kopersbegeleidster houden aan de eerder gemaakte belofte? Zij heeft dit telefonisch aangegeven, maar ik heb ook in een mail een bevestiging staan
We hebben inmiddels een ticket ingeschoten bij de rechtsbijstand, en deze gaf aan dat veel af zou kunnen hangen van de positie van de kopersbegeleider. We hebben bij de kopersbegeleidster aangegeven niet blij te zijn met de situatie en dat we hopen dat ze met een passende oplossing komt. Komt ze hier niet mee, dat we anders onderzoek laten doen naar haar positie. Vervolgens gaf zijn aan heel snel met antwoord te komen (5 dagen geleden...). We willen dus eerst haar antwoord afwachten, en anders zetten we de rechtsbijstand verder aan het werk.
Maar, Iemand ervaring mee/weet iemand in hoeverre zo'n persoon aansprakelijk kan worden gesteld voor beloftes/uitspraken?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Even los van de rechtspositie van die kopersbegeleider; heeft zij inhoudelijk niet een beetje gelijk? Met een of andere draadloze module zul je die rolluiken wel kunnen bedienen, zolang er maar voeding aanwezig is.

Wat jij wilt is zeker apart bedraad vanuit de meterkast?

Als dat namelijk het geval is maakt de rechtspositie van die kopersbegeleider weinig uit.

Of mis ik iets?

Overigens; op zo'n functie zou inderdaad iemand moeten zitten die wel netjes werkt en zeker emails naar de juiste personen verstuurd. Sowieso rot voor je.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-04-2019 23:23 ]

• koendio
wij hebben wat we nodig hadden om het geheel te kunnen aansturen met het systeem wat in ons huis wordt aangelegd (NIKO). zij gaf aan dat om het geheel met NIKO te bedienen, stroom naar de posities voldoende was. De continu-stroom die ze oorspronkelijk daar heen gingen leggen, zou dan wel anders moeten. Maar dat zou zij op de tekening veranderen zodat wij later het geheel op het NIKO systeem konden aansluiten.

hopelijk zo wat verduidelijkt

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dit hoorde in een ander topic 8)7

[ Voor 74% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-04-2019 18:33 . Reden: verkeerde topic ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:52
In principe is alleen wat getekend is op een offerte rechtsgeldig, alles eromheen is bijzaak. Heb je een getekende offerte voor die aanpassingen?

Dan nog heb je vaak dat je krijgt wat je besteld hebt (stroom bij de raamkozijnen), maar niet wat je eigenlijk wou? Ik ken het Niko systeem zelf niet, maar moeten er bv extra leidingen komen voor bedieningen naast het raam? Als een motor stroom heeft, kan je ze vaak met een afstandsbediening prima bedienen.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 15-04-2019 16:20 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:45
koendio schreef op zondag 14 april 2019 @ 23:33:
wij hebben wat we nodig hadden om het geheel te kunnen aansturen met het systeem wat in ons huis wordt aangelegd (NIKO). zij gaf aan dat om het geheel met NIKO te bedienen, stroom naar de posities voldoende was. De continu-stroom die ze oorspronkelijk daar heen gingen leggen, zou dan wel anders moeten. Maar dat zou zij op de tekening veranderen zodat wij later het geheel op het NIKO systeem konden aansluiten.

hopelijk zo wat verduidelijkt
Niko heeft 2 verschillende systemen, een draadloze en een bedrade. Als je de draadloze gaat gebruiken, dan is er volgens mij niets aan de hand: je kunt gewoon de Niko schakelaar inbouwen op de plek van de normale jaloezieschakelaar, zoals ze ook aangaf.

Voor de bedrade versie moet vanaf elk punt dat je wilt schakelen een aparte kabel naar een centraal punt lopen, vaak de meterkast. Voor een aparte kabel moet een aparte loze leiding vanaf de motor naar de meterkast, en dat kost geld. 1500 is misschien een beetje overdreven, maar meerwerk is nou eenmaal duur bij nieuwbouw.

Verwijderd

Als het je om de persoon van de kopersbegeleider gaat. Die ga je nooit persoonlijk aansprakelijk kunnen stellen.

Wat je rechtsbijstand bedoelt is de vraag of haar functie het bedrijf kan binden ondanks dat ze niet in het KvK staat ingeschreven als gevolmachtigde. Dan zijn haar uitspraken op mail ook bindend voor het bedrijf.

Maar doorgaans teken je daar expliciet offertes of lijsten voor.

• koendio
bedankt voor de reacties tot nu toe.
nog een aanvulling: vanuit het project wordt er een NIKO systeem "basis"versie aangeboden, met daarbij bediening alle lichtpunten, aantal stopcontacten etc. Bij deze basis versie zijn er diverse uitbreidingssets af te nemen, welke dus bij oplevering zouden moeten werken.
Wij hebben aangegeven dat we 1 van de opties waarschijnlijk zelf willen doen, maar dat de voorbereidingen die nodig zijn er dus wel moeten liggen.
De kopersbegeleider kwam er dus mee dat het aanbrengen van stroomvoorzieningen bij ramen voldoende zouden moeten zijn. Dit is zowel mondeling als per mail toegezegd (deze opties staan ook in de getekende offerte). Nu blijkt dus dat dit niet het geval is en we meer kosten moeten maken als we het systeem later willen uitbreiden met wat we voor ogen hebben.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Wat ik lees is dat deze koperbegeleidster veel te meegaand is. De woning is verkocht, dan moet je niet meer allerlei opties voor mensen gaan uitzoeken. Komt alleen maar gezeur van. Als ze bij elke vraag gewoon "kan niet " antwoord, dan is haar administratie prima op orde. Zeker afwijkingen van de standaard lijst (de halve optie laten uitvoeren) zijn een garantie voor problemen.

• Señor Sjon
@koendio Kan het niet zo zijn dat ze uitging van bv de draadloze variant?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan toch gewoon draadloze oplossingen koppelen aan je smarthub? (is een vraag, even dubbel checken bij niko is misschien wel handig, ik ken het systeem maar half)

https://www.niko.eu/nlnl/...8e-549a-9def-a93ac8932270

In dat geval snap ik niet helemaal wat het probleem is, je vraagt om een optie die je later deels zelf kan aansluiten, in mijn beleving heb je dan 2 opties of een loze leiding van elk punt naar de meterkast of stroompunten maken op de punten waar straks 230v nodig is en de aansturing draadloos oplossen.
Ik denk dat je optie 2 hebt gekregen. dat hier nog kosten aanzitten is niet zo heel erg raar, het is immers een halve optie.

Het hangt allemaal een beetje af van hoe en wat je hebt gecomuniceerd en waar je handtekening onder staat.
waar de fout of onduidelijkheid is ontstaan.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 16-04-2019 10:51 ]

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:30
ik snap nooit zo goed dat mensen bij het minste de rechtsbijstand erbij halen; je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.

Volgens mij heeft de kopersbegeleider geen fout gemaakt; maar ben je zelf onvolledig geweest in je wensen aangeven en is daar de ruis ontstaan.
Je kunt maar beter een goede band hebben met je aannemer dan in dit stadium al te boek staan als die 'z**kerd'.

• koendio
wederom bedankt weer voor alle antwoorden en (hopelijk) goedbedoelde adviezen en soms uitgesproken meningen.
Het enige wat ik wilde weten, en waarvoor ik dus deze post heb aangemaakt; in hoeverre is een kopersbegeleider verantwoordelijk voor uitspraken/toezeggingen die zij doet?
Ik hoef niet te weten of er alternatieven zijn, dat je vindt dat de kopersbegeleider te meegaand is of dat je van mening bent dat mensen te snel de rechtsbijstand inschakelen, maar alleen in hoeverre een kopersbegeleider verantwoordelijk is voor uitspraken/toezeggingen die zij doet.
Mocht je hier een antwoord op hebben, dan hoor ik het graag

@Señor Sjon zij bieden vanuit het project maar 1 versie aan, en dat is de bedrade versie. We hebben dus een getekende offerte met daarin de stroompunten naar de ramen. hier staat echter niet specifiek dat dit voor het NIKO systeem is. In een mail wordt wel bevestigd dat de afgenomen opties passen op het aangeboden systeem

• Señor Sjon
Alleen afspraken die getekend zijn vastgelegd zijn bindend, zeker gezien de bedragen waar het vaak om gaat.

Hoe zou het systeem er in schema uit moeten zien en wat bieden ze aan? Wat het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik ken Niko ook niet verder, wordt bijna nooit gevraagd.

Pagina: 1