CPU fan draait op max RPM terwijl processor idle is

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-01 05:42
Ik heb afgelopen week mijn eerste PC gebouwd. Gisterochtend heb ik als laatste onderdeel de software op de SSD geïnstalleerd. Alles verliep vrijwel vlekkeloos, tot dat ik het systeem voor de eerste keer opstartte. Een van de fans maakte een hoop geluid. Na een halve minuut werden de fans van mijn videokaart automatisch uitgeschakeld, omdat er geen gebruik van werd gemaakt. Vanaf dat moment wist ik dat het de CPU cooler was, de Wraith Stealth. Ik heb kort daarna NZXT's Cam software geïnstalleerd om erachter te komen wat er aan de hand was met de fan. Daar werd aangegeven dat de CPU fan op ~1660 RPM (volgens Cam zijn maximale snelheid) aan het draaien was, terwijl de processor totaal geen load had.

Wat ik ook opmerkte, was dat er een vreemd geluid gemaakt werd. Het lijkt alsof je iets heel lichtjes hoort trillen, wat dan waarschijnlijk veroorzaakt word door de CPU fan. Ik heb het geluid geprobeerd op te nemen, maar echt duidelijk hoor je helaas niet: https://vocaroo.com/i/s0N03jtk7Men je moet het volume echt hoog zetten om het enigszins te kunnen horen.

Screenshot van Cam https://imgur.com/a/ulEkJMQ#jITMpCQ
Screenshot van Ryzen Master https://imgur.com/a/QSrz53S#XtBM5f3

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

[ Voor 10% gewijzigd door BLTN op 14-04-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon de fan op FANCPU header van je moederbord aansluiten en daarna in de BIOS een FAN profiel aanmaken. Natuurlijk wel de FAN besturing door de BIOS laten doen, dus ook AMD Cool&Quiet aanzetten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Wim-Bart schreef op zondag 14 april 2019 @ 22:13:
Gewoon de fan op FANCPU header van je moederbord aansluiten en daarna in de BIOS een FAN profiel aanmaken. Natuurlijk wel de FAN besturing door de BIOS laten doen, dus ook AMD Cool&Quiet aanzetten.
De fan is al aangesloten op de header die daar voor bedoeld is, ik heb namelijk voor de zekerheid in de moederbord handleiding gekeken en vandaar dat ik weet dat hij correct is geïnstalleerd.

Ik heb daarnet toevallig even in de UEFI settings gekeken en daar zag ik meerdere fan modes. Toen ik die uitprobeerde, veranderde er echter weinig.
- Silent: 1580 RPM
- Standard: 1668
- Performance: 1850
- Full speed: 1900+

Toen ik 'FanTuning' uitprobeerde, zakte de RPM naar ongeveer 930. Dat was al een stuk beter, maar nog steeds te hoog voor een idle processor, toch? Het was in ieder geval duidelijk hoorbaar. Sowieso klopt het niet dat de RPM voor silent mode zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

BLTN schreef op zondag 14 april 2019 @ 23:06:
[...]

De fan is al aangesloten op de header die daar voor bedoeld is, ik heb namelijk voor de zekerheid in de moederbord handleiding gekeken en vandaar dat ik weet dat hij correct is geïnstalleerd.

Ik heb daarnet toevallig even in de UEFI settings gekeken en daar zag ik meerdere fan modes. Toen ik die uitprobeerde, veranderde er echter weinig.
- Silent: 1580 RPM
- Standard: 1668
- Performance: 1850
- Full speed: 1900+

Toen ik 'FanTuning' uitprobeerde, zakte de RPM naar ongeveer 930. Dat was al een stuk beter, maar nog steeds te hoog voor een idle processor, toch? Het was in ieder geval duidelijk hoorbaar. Sowieso klopt het niet dat de RPM voor silent mode zo hoog is.
Ik weet niet of het kan met dit moederbord maar je kan wanneer het goed is een custom curve aanmaken. Waarbij je de snelheid omlaag kan brengen bij lage temperaturen. Zo heb ik op 1 pc de custom curve tot 65 graden op 35% staan en daarna wat stapjes omhoog. Is een beetje tunen maar uiteindelijk komt het perfect uit.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-06 12:53

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

wat voor CPU koeler zit er eigenlijk op?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Wim-Bart schreef op maandag 15 april 2019 @ 00:00:
[...]

Ik weet niet of het kan met dit moederbord maar je kan wanneer het goed is een custom curve aanmaken. Waarbij je de snelheid omlaag kan brengen bij lage temperaturen. Zo heb ik op 1 pc de custom curve tot 65 graden op 35% staan en daarna wat stapjes omhoog. Is een beetje tunen maar uiteindelijk komt het perfect uit.
Ik zal er naar gaan kijken, bedankt voor de tip! Ik ga nu eerst even wat andere opties uitproberen, maar het is sowieso erg vreemd dat een nieuwe fan bij standaard instellingen constant bijna voluit draait, toch? Dan lijkt het mij dat er iets mis is met de fan of een ander onderdeel.
NLBUURMAN schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:17:
wat voor CPU koeler zit er eigenlijk op?
De Wraith Stealth, de koeler die bij mijn Ryzen 5 2600 geleverd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:20

beany

Meeheheheheh

Heb je het hendeltje van de koeler omgezet zodat de koeler strak op de CPU wordt getrokken??

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
beany schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:02:
Heb je het hendeltje van de koeler omgezet zodat de koeler strak op de CPU wordt getrokken??
Sorry, ik weet niet precies wat je bedoeld. Kun je het uitleggen? Het enige hendeltje dat ik naar beneden heb gedrukt is degene om de processor mee in het moederbord te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:20

beany

Meeheheheheh

Hoe heb je de koeler geplaatst? Ik ken jouw koeler niet specifiek maar ik weet dat er koelers zijn die na het plaatsen nog een extra handeling nodig hebben om de koeler goed aan te drukken. Check de handleiding goed!! (En ja, hier ben ik ingetuind met mijn CPU en koeler. Vroeg me ook af waarom de fan zo hard draaide. Moet toch eens leren om eerst de handleiding te lezen en dan pas te doen ;) )

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
beany schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:44:
Hoe heb je de koeler geplaatst? Ik ken jouw koeler niet specifiek maar ik weet dat er koelers zijn die na het plaatsen nog een extra handeling nodig hebben om de koeler goed aan te drukken. Check de handleiding goed!! (En ja, hier ben ik ingetuind met mijn CPU en koeler. Vroeg me ook af waarom de fan zo hard draaide. Moet toch eens leren om eerst de handleiding te lezen en dan pas te doen ;) )
Ik heb voor de zekerheid twee tutorials op YouTube gekeken, waarin werd uitgelegd hoe de koeler (in deze twee video's specifiek de Wraith Stealth) geïnstalleerd moet worden. Voor mijn gevoel heb ik redelijk goed gedaan, al beoordeel ik het nu zelf. Ik ga in ieder geval voor de zekerheid opnieuw de handleiding lezen.

Er is trouwens op een ander forum iemand, die ook een ASRock moederbord heeft, die zei dat hij in de handleiding had gekeken en meldde dat na correct installatie van de CPU fan ''it is likely to run at 100%''. Zou dit kunnen kloppen? Ik had verwacht dat een moederbord van €100+ automatisch de fan zou laten draaien op een RPM die geschikt zou zijn voor de temperatuur die daarbij past. Maar uit die opmerking van hem zou ik dus kunnen concluderen dat fans altijd op 100% draaien, tenzij je er een custom fan curve voor maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
@beany @Wim-Bart @NLBUURMAN

Ik ben er sinds vandaag achter gekomen dat ik nog een ander probleem heb, iets dat wellicht de reden is van de constante hoge RPM van de CPU fan. Via HWiNFO en CPU-Z kwam ik erachter dat de voltages van mijn CPU cores constant schommelen en over het algemeen te laag zijn. Ze zakken naar 0.400V, stijgen naar 0.752V en schommelen voor een tijdje tussen 0.752V en 0.781V, om daarna weer voor korte tijd te dalen naar 0.400V. Volgens mij horen de voltages voor mijn CPU normaal gesproken rond de 1.350V te liggen. Is het handig om dit hier te bespreken, of moet ik hier weer een nieuw topic over maken?

Hier een screenshot: https://imgur.com/a/3uN4VLD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

BLTN schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:34:
@beany @Wim-Bart @NLBUURMAN

Ik ben er sinds vandaag achter gekomen dat ik nog een ander probleem heb, iets dat wellicht de reden is van de constante hoge RPM van de CPU fan. Via HWiNFO en CPU-Z kwam ik erachter dat de voltages van mijn CPU cores constant schommelen en over het algemeen te laag zijn. Ze zakken naar 0.400V, stijgen naar 0.752V en schommelen voor een tijdje tussen 0.752V en 0.781V, om daarna weer voor korte tijd te dalen naar 0.400V. Volgens mij horen de voltages voor mijn CPU normaal gesproken rond de 1.350V te liggen. Is het handig om dit hier te bespreken, of moet ik hier weer een nieuw topic over maken?

Hier een screenshot: https://imgur.com/a/3uN4VLD
Dat is normaal, bij idle minder stroom en lager voltage. Heb dat ook bij mijn 1700. Maar het kan ook betekenen dat je temperatuur te hoog is en dat hij gaat throthelen. Overigens moet ie gewoon de 85 graden makkelijk kunnen hebben.

Maar heb je al eens geprobeerd un de bios een custom curve aangemaakt due voor alle temperaturen een custom curve heeft van 35%. Indien dit niet werkt kunnen er twee issues zijn, Je moederbord defect, meest aannemelijke, of je CPU is defect, wat ik in twijfel trek.

Een ander issue kan zijn dat er conflicterende software is, bijvoorbeeld watrman van AMD en Software van je moederboard die fan speed regelt.

Om problemen te voorkomen moet je keuze maken tussen BIOS of Software fan speed aansturing. Persoonlijk kies ik altijd voor BIOS aansturing omdat dat software uiteindelijk weer memory en cpu belasting geeft.

Update: Er is een issue met de BIOS firmware waardoor PWM detectie niet werkt. Zelfs een custom curve gaat niet werken. Even kijken of er een nieuwe firmware is of board ruilen tegen ander merk bij de leverancier.

[ Voor 29% gewijzigd door Wim-Bart op 22-04-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Wim-Bart schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:54:
[...]
Dat is normaal, bij idle minder stroom en lager voltage. Heb dat ook bij mijn 1700. Maar het kan ook betekenen dat je temperatuur te hoog is en dat hij gaat throthelen. Overigens moet ie gewoon de 85 graden makkelijk kunnen hebben.

Maar heb je al eens geprobeerd un de bios een custom curve aangemaakt due voor alle temperaturen een custom curve heeft van 35%. Indien dit niet werkt kunnen er twee issues zijn, Je moederbord defect, meest aannemelijke, of je CPU is defect, wat ik in twijfel trek.

Een ander issue kan zijn dat er conflicterende software is, bijvoorbeeld watrman van AMD en Software van je moederboard die fan speed regelt.

Om problemen te voorkomen moet je keuze maken tussen BIOS of Software fan speed aansturing. Persoonlijk kies ik altijd voor BIOS aansturing omdat dat software uiteindelijk weer memory en cpu belasting geeft.
Ik heb contact gehad met de ASRock klantenservice de afgelopen dagen en die hebben mij gevraagd om via de BIOS een fan curve aan te maken. Desalniettemin vind ik het vreemd dat zo'n fan curve niet automatisch word gemaakt door een moederbord, of verwacht ik nu teveel voor een bordje van €105? :P
Wim-Bart schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:54:
[...]
Update: Er is een issue met de BIOS firmware waardoor PWM detectie niet werkt. Zelfs een custom curve gaat niet werken. Even kijken of er een nieuwe firmware is of board ruilen tegen ander merk bij de leverancier.
Waar heb je dit gelezen? Indien dit waar zou zijn, dan kan ik dat wel even voorleggen aan de ASRock klantenservice. Mijn mobo werkt nu met versie 1.20 en ik heb gezien dat er ondertussen alweer versie 3.10 is, dus wellicht dat een update dan wel handig is.

PS: tijdens het draaien van benchmarks merkte ik op dat de fan een heel naar geluid maakte wanneer hij onder load kwam te staan. Het klinkt ongeveer hetzelfde als wanneer je hout met zaagmachine aan het zagen bent, alleen dan natuurlijk veel minder luid. Alsof de fan ergens lichtjes tegenaan komt. Ik heb daarom opgenomen met de webshop waar ik deze processor en koeler heb gekocht, hopelijk kunnen zij mij een vervanger aan bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

https://www.google.com/se......1..gws-wiz.TIACCGhNMJg

Leef je uit :D

Als hij ergens tegen aan komt dan is hij fout gemonteerd. Ik heb hem n u voor mij liggen (heb er 1 die ik nog niet gebruik). En lijkt mij onmogelijk om fout te monteren, er op zetten, zorgen dat de 4 schroeven alligned zijn, daarna eerst 1 schroef vast zetten (althans, dat hij vast zit maar nog niet volledig strak, daarna de schroef er tegenover, dan een schroef er naast, en dan de 4e schroef. Kinds kan was doen. En vast is vast, dus niet helemaal tot veertjes compleet ingedrukt zijn, zolang alle schroeven de zelfde aantal slagen hebben is voldoende, de veertjes doen de rest.

maar je kan als hij stil staat gewoon zien of hij ergens vast loopt, zo ja, dan is de vraag hoe dat komt, want de fan hoeft niet van koelblok af namelijk bij montage.

[ Voor 62% gewijzigd door Wim-Bart op 26-04-2019 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLTN
Thanks! Ik zie wel dat het voornamelijk mobo's met oudere chipsets zijn (B350/X370) dus ik ga ervan uit dat zodra een fan curve instel, ik geen problemen krijg. Indien ik dat wel krijg, dan ga ik natuurlijk gewoon om een vervangende unit vragen of mijn geld terug eisen.
Wim-Bart schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 00:31:Als hij ergens tegen aan komt dan is hij fout gemonteerd. Ik heb hem n u voor mij liggen (heb er 1 die ik nog niet gebruik). En lijkt mij onmogelijk om fout te monteren, er op zetten, zorgen dat de 4 schroeven alligned zijn, daarna eerst 1 schroef vast zetten (althans, dat hij vast zit maar nog niet volledig strak, daarna de schroef er tegenover, dan een schroef er naast, en dan de 4e schroef. Kinds kan was doen. En vast is vast, dus niet helemaal tot veertjes compleet ingedrukt zijn, zolang alle schroeven de zelfde aantal slagen hebben is voldoende, de veertjes doen de rest.

maar je kan als hij stil staat gewoon zien of hij ergens vast loopt, zo ja, dan is de vraag hoe dat komt, want de fan hoeft niet van koelblok af namelijk bij montage.
Ik vond het ook makkelijk om te installeren, gewoon de vier schroeven in een x-patroon (zo werd het aanbevolen op YouTube) geleidelijk en constant afwisselend aan te draaien. Dat ging prima, al maakte de veertjes wel een apart geluid naar mijn mening. Toch zit hij zo vast als het maar kan. Ik heb verder al goed gekeken of de fan nou eigenlijk ergens tegenaan komt, maar ik zie niet iets dat het zou kunnen veroorzaken.

Naar mijn gevoel was het bouwen eigenlijk vrij simpel, heb het ook over het algemeen met plezier gedaan, maar nu ik met allerlei problemen te maken krijg (waaronder ook het al meerdere keren falen van uit slaap-modus komen) begin ik er toch minder vrolijk van te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

BLTN schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 03:26:
[...]

Thanks! Ik zie wel dat het voornamelijk mobo's met oudere chipsets zijn (B350/X370) dus ik ga ervan uit dat zodra een fan curve instel, ik geen problemen krijg. Indien ik dat wel krijg, dan ga ik natuurlijk gewoon om een vervangende unit vragen of mijn geld terug eisen.

[...]

Ik vond het ook makkelijk om te installeren, gewoon de vier schroeven in een x-patroon (zo werd het aanbevolen op YouTube) geleidelijk en constant afwisselend aan te draaien. Dat ging prima, al maakte de veertjes wel een apart geluid naar mijn mening. Toch zit hij zo vast als het maar kan. Ik heb verder al goed gekeken of de fan nou eigenlijk ergens tegenaan komt, maar ik zie niet iets dat het zou kunnen veroorzaken.

Naar mijn gevoel was het bouwen eigenlijk vrij simpel, heb het ook over het algemeen met plezier gedaan, maar nu ik met allerlei problemen te maken krijg (waaronder ook het al meerdere keren falen van uit slaap-modus komen) begin ik er toch minder vrolijk van te worden...
ik vermoed dat er toch iets niet lekker is met je moederbord, want deze problemen zouden totaal niet mogen optreden. De huidige AMD is eigenlijk geheel probleemloos, mits wel een beetje recente BIOS, maar dat geldt evenzo voor Intel. Zeker met nieuwere modellen CPU's en geheugen is het van belang om niet ver achter te lopen met BIOS versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Wim-Bart schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 17:11:
[...]

ik vermoed dat er toch iets niet lekker is met je moederbord, want deze problemen zouden totaal niet mogen optreden. De huidige AMD is eigenlijk geheel probleemloos, mits wel een beetje recente BIOS, maar dat geldt evenzo voor Intel. Zeker met nieuwere modellen CPU's en geheugen is het van belang om niet ver achter te lopen met BIOS versie.
Wat ik in ieder geval zeker weet is dat er iets mis is met is met de CPU koeler. Ik heb al aan de verkoper laten weten dat ik hem wil laten repareren en daar stemde hun mee in. Ik ga ook zeker om een korting vragen, aangezien ik nu weer een vervangende koeler moet kopen en ik die kosten niet had ingecalculeerd toen ik mijn build gepland heb.

Ik heb gelukkig geen last meer van het uit-slaap-modus-komen probleem, dus daar ben ik dan wel weer blij mee. Hopelijk heb ik daar vanaf nu ook geen last meer van.

In ieder geval bedankt voor je bereidheid om te helpen, dat waardeer ik echt. Ik houd je op de hoogte van welke CPU koeler er aangeschaft word en of het instellen van een fan curve daarna ook lukt. Fijn weekend!

PS: En net nadat ik typ blijft de GPU op 100% load draaien, terwijl ik alleen twee tabs open heb staan. Draaide een kwartier geleden een korte benchmark, maar er is geen reden om die load nu nog zo hoog te hebben. Misschien toch iets mis met het mobo? Eerst maar eens even de BIOS updaten. Het begint er langzamerhand op te lijken alsof er een soort vloek op mij rust...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Overigens wel de AMD Chipset drivers geïnstalleerd? Met AMD energie profiel?

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Wim-Bart schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:34:
Overigens wel de AMD Chipset drivers geïnstalleerd? Met AMD energie profiel?

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b450
Volgens Paul in deze video (YouTube: How To Set Up a New PC!) heb ik - als hij gelijk heeft bij timestamp 12:28 - de meest recent chipset al gedownload omdat ik het all-in-one driver pakket heb geïnstalleerd dat beschikbaar is op de productpagina van mijn mobo.

Als Dell op deze pagina (https://www.dell.com/supp...the-optiplex-5055?lang=en) ook nog eens correct uitlegt waar ik de versie van de chipset kan checken (''versie stuurprogrammapakket'') dan heb ik als het goed is de meest recente: 18.50.31.

Ik ben verder benieuwd wat je bedoeld met het AMD energie profiel, waar ik dat kan vinden en wat de reden is om daar voor te kiezen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:48
Welke temperatuur zit je processor op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Bij geavanceerde instellingen staat hij standaard op Balanced (Gebalanceerd) in Windows, andere keuzen zijn geloof ik High Performance en Zuinig.
Wanneer je de AMD chipset drivers hebt geïnstalleerd krijg je een extra keuze in Windows met de naam AMD Power Settings. Deze is speciaal voor Ryzen en de beste keuze voor energiebeheer en performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
kever678 schreef op zondag 28 april 2019 @ 20:05:
Welke temperatuur zit je processor op?
Op 30 graden idle, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Maar ik heb al contact opgenomen met ASRock en die hebben mij gevraagd om handmatig een fan curve in te stellen. Ik krijg morgen een nieuwe fan geleverd, als ik de fan curve daarna in heb gesteld maar hij draait dan nog op zo'n hoge RPM, dan laat ik het moederbord vervangen.
Wim-Bart schreef op zondag 28 april 2019 @ 20:41:
Bij geavanceerde instellingen staat hij standaard op Balanced (Gebalanceerd) in Windows, andere keuzen zijn geloof ik High Performance en Zuinig.
Wanneer je de AMD chipset drivers hebt geïnstalleerd krijg je een extra keuze in Windows met de naam AMD Power Settings. Deze is speciaal voor Ryzen en de beste keuze voor energiebeheer en performance.
Hmmm, ik heb net gekeken en er staat geen 'AMD power settings' optie bij. Toch heb ik er wel vertrouwen in dat ik de meest recente chipset software versie heb. Ik kan trouwens ook via Google niets over deze AMD power settings in de Windows energie-instellingen vinden, weet je zeker dat die info klopt? Ik heb overigens wel Radeon Chill aanstaan.
Oh en ik krijg gratis een nieuwe Wraith Stealth toegestuurd, die ontvang ik morgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:48
Welk moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Van de AMD pagina:

Package Includes:

AMD Chipset Drivers
AMD Ryzen™ Balanced Power Plan

Wanneer je dat plan niet hebt dan heb je dus niet de juiste, meest recente drivers van de AMD site geïnstalleerd waarvan ik de link gestuurd heb.

[ Voor 40% gewijzigd door Wim-Bart op 29-04-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
Wim-Bart schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:45:
Van de AMD pagina:

Package Includes:

AMD Chipset Drivers
AMD Ryzen™ Balanced Power Plan

Wanneer je dat plan niet hebt dan heb je dus niet de juiste, meest recente drivers van de AMD site geïnstalleerd waarvan ik de link gestuurd heb.
Ik heb dit even snel gevonden: https://www.reddit.com/r/...ower_plan_still_relevant/
Ryzen balanced en Windows OEM balanced zouden als het goed is nu op kleine details na hetzelfde zijn. Please correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

BLTN schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:13:
[...]

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

[...]

Ik heb dit even snel gevonden: https://www.reddit.com/r/...ower_plan_still_relevant/
Ryzen balanced en Windows OEM balanced zouden als het goed is nu op kleine details na hetzelfde zijn. Please correct me if I'm wrong.
Maar het verschil zit hem dan ook in die nuances. En het scheelt zelfs performance hoe Windows om gaat met oa het toewijzen van threads en andere optimalisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Wim-Bart schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:17:
[...]

Maar het verschil zit hem dan ook in die nuances. En het scheelt zelfs performance hoe Windows om gaat met oa het toewijzen van threads en andere optimalisaties.
Ik heb even een e-mail gestuurd naar de AMD technical support met daarin de vraag of ik nou de meest recente chipset drivers heb of niet, en als ik die wel heb, waarom ik dan geen AMD Ryzen Balanced Power Plan heb, en of dat power plan van hen nodig is in plaats van die van Windows.

Bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

BLTN schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:48:
[...]

Ik heb even een e-mail gestuurd naar de AMD technical support met daarin de vraag of ik nou de meest recente chipset drivers heb of niet, en als ik die wel heb, waarom ik dan geen AMD Ryzen Balanced Power Plan heb, en of dat power plan van hen nodig is in plaats van die van Windows.

Bedankt voor je hulp.
Gewoon downloaden en dan installeren, dan zegt ie vanzelf wel of het de laatste zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Wim-Bart schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 04:25:
[...]

Gewoon downloaden en dan installeren, dan zegt ie vanzelf wel of het de laatste zijn :D
Ik heb gisterochtend antwoord ontvangen van AMD en zij zeiden dat het 'versie stuurprogrammapakket' in de Radeon Settings niet de driver versie van de chipset weergeeft. Dus ik ga die nieuwe driver nu downloaden en stel daarna het Ryzen Balanced Power Plan in. Bedankt dat je me hier even op gewezen hebt!

Oh en ik heb trouwens een mooie verrassing ontvangen vandaag. Ik verwachtte gewoon een nieuwe Wraith Stealth, maar Alternate heeft me uiteindelijk een Wraith Prism toegestuurd. Ik weet niet of dat echt de bedoeling was, maar ik ben er wel blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Wim-Bart schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:17:
[...]

Ik heb net even een test gedaan met het spel Remothered, met en zonder het AMD Ryzen Balanced Power Plan aan, en het resultaat is min of meer negatief...

Met het RBPP aan blijft mijn frame rate rond de 60 hangen, terwijl ik met het Windows OEM Balanced Plan een frame rate tussen de 60 en de 105 krijg, gemiddeld 70. Dus er is ogenschijnlijk iets met het RBPP dat ervoor zorgt dat de kracht van mijn systeem beperkt word. Zou jij dat kunnen verklaren? Ik neem sowieso even contact op met AMD om een uitleg van hun te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

BLTN schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:12:
[...]

Ik heb net even een test gedaan met het spel Remothered, met en zonder het AMD Ryzen Balanced Power Plan aan, en het resultaat is min of meer negatief...

Met het RBPP aan blijft mijn frame rate rond de 60 hangen, terwijl ik met het Windows OEM Balanced Plan een frame rate tussen de 60 en de 105 krijg, gemiddeld 70. Dus er is ogenschijnlijk iets met het RBPP dat ervoor zorgt dat de kracht van mijn systeem beperkt word. Zou jij dat kunnen verklaren? Ik neem sowieso even contact op met AMD om een uitleg van hun te krijgen.
Heel erg vreemd. Zelf gebruik ik gewoon performance profiel en geen balanced of amd plan. Maar iets om uit ze zoeken, ben benieuwd wat amd heeft aangepast dat dit zo dramatisch werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Wim-Bart schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:35:
[...]

Heel erg vreemd. Zelf gebruik ik gewoon performance profiel en geen balanced of amd plan. Maar iets om uit ze zoeken, ben benieuwd wat amd heeft aangepast dat dit zo dramatisch werkt.
Ik denk dat het ligt aan Radeon Overlay. Ik wilde dat gebruiken om het aantal fps te meten, want die ingebouwde functie heeft het. Nadat ik de meetgegevens wilde bekijken, kon ik nergens het bestand vinden. Dus daarna heb ik het met Fraps geprobeerd en die geeft aan dat hij met het RBPP wel boven de 60 uitkomt, sterker nog, het gemiddelde ligt ietsje hoger. Waarom Radeon Overlay dat niet registreert weet ik niet. Ik vind het maar vreemde software. Een deel van die meetgegevens flikkert soms aan en uit en zoals ik al zei registreert het de gegevens helemaal niet. Dus dat is dan hetgeen waar ik vragen over aan AMD zal moeten stellen.

Overigens denk ik dat ik toch maar het moederbord laat vervangen. Sinds ik daarnet die tests aan het uitvoeren ben, komen er een paar hele nare geluiden van mijn systeem vandaan. Het is 100% zeker weten niet de videokaart en het klinkt anders dan die luide CPU koeler. Het lijkt dat geluid te maken wanneer er gegevens worden geschreven op mijn M.2 SSD, tijdens het meten van de frame rate. Klinkt dat logisch? :?
EDIT: hij maakte dezelfde geluiden tijdens het draaien van UNIGINE Superposition op 720p low.

[ Voor 3% gewijzigd door BLTN op 02-05-2019 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

BLTN schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:58:
[...]

Ik denk dat het ligt aan Radeon Overlay. Ik wilde dat gebruiken om het aantal fps te meten, want die ingebouwde functie heeft het. Nadat ik de meetgegevens wilde bekijken, kon ik nergens het bestand vinden. Dus daarna heb ik het met Fraps geprobeerd en die geeft aan dat hij met het RBPP wel boven de 60 uitkomt, sterker nog, het gemiddelde ligt ietsje hoger. Waarom Radeon Overlay dat niet registreert weet ik niet. Ik vind het maar vreemde software. Een deel van die meetgegevens flikkert soms aan en uit en zoals ik al zei registreert het de gegevens helemaal niet. Dus dat is dan hetgeen waar ik vragen over aan AMD zal moeten stellen.

Overigens denk ik dat ik toch maar het moederbord laat vervangen. Sinds ik daarnet die tests aan het uitvoeren ben, komen er een paar hele nare geluiden van mijn systeem vandaan. Het is 100% zeker weten niet de videokaart en het klinkt anders dan die luide CPU koeler. Het lijkt dat geluid te maken wanneer er gegevens worden geschreven op mijn M.2 SSD, tijdens het meten van de frame rate. Klinkt dat logisch? :?
EDIT: hij maakte dezelfde geluiden tijdens het draaien van UNIGINE Superposition op 720p low.
Die overlay gebruik ik niet, want die kost snelheid, net zoals andere overlays van o.a. Steam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Wim-Bart schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:32:
[...]

Die overlay gebruik ik niet, want die kost snelheid, net zoals andere overlays van o.a. Steam.
Heeft dat echt een duidelijke impact, zo'n overlay?
BLTN schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:58:
[...]

Even voor de duidelijkheid, ik weet dat een moederbord normaal gesproken helemaal geen geluid hoort te maken, vandaar dat ik dit ook zo vreemd vind. Ik ga zo even mijn videokaart swappen, kijken of dat misschien toch de boosdoener is. Ik zie namelijk op Cam monitoring software dat de load van mijn GPU om de 3 seconden van 0% naar 25/50/75% schiet. Geen idee of dat ook maar iets te maken heeft met die nare geluiden die gemaakt worden.

Ik heb hier een geluidsopname geupload: https://vocaroo.com/i/s0qSUadnOAYl je moet het volume wel op minstens 80% zetten omdat de microfoon van mijn tablet niet zo goed is. Vanaf seconde 0:40 hoor je de geluiden echt duidelijk.

EDIT: ik heb zojuist UNIGINE Superposition gedraaid met een andere videokaart en ik hoorde dezelfde soort vreemde geluiden, dus aan de GPU kan het in ieder geval niet liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door BLTN op 02-05-2019 18:32 ]

Pagina: 1