Oplichters SMS op marktplaats, hoe weten ze mijn bank?

Pagina: 1
Acties:
  • 979 views

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Afgelopen vrijdag voor het eerst m'n telefoonnummer bij een advertentie op marktplaats gezet en gisteren kreeg ik dit SMS'je:
Let op! Uw ING betaalrekening is uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd. Log nu in en verifieer uw account. *knip*
en zonet dit smsje:
Let op! Uw ING betaalrekening is uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd. Log nu in en verifieer uw account. *knip*
Hoe weten ze dat ik bij de ING zit? Goed gegokt of kun je dat zien bij een aanbieder op marktplaats?

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 14-04-2019 18:30 . Reden: Potentieel malafide linkjes posten voegt helemaal niets toe aan het topic ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
Toeval... Of ze hebben je over hetzelfde of een ander artikel al in het verleden gesproken (met een andere account)

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Goede gok, ik heb ook wel eens dat soort berichten gehad alleen hadden ze het over banken waar ik niet bij zat.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:04

MsG

Forumzwerver

Je kan dit soort links trouwens aanmelden op bijvoorbeeld https://safebrowsing.goog...wsing/report_phish/?hl=nl (zelf al even gedaan met jouw links), zodoende worden er wellicht al mensen alert gemaakt met deze link.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ze weten niet dat je bij de ING zit. Ze noemen gewoon een van de grotere banken. Altijd wel iemand bij wie het toevallig klopt.

Ik krijg ook wel eens van dit soort berichten over ING (wel via mail ipv SMS), terwijl ik daar helemaal geen rekening heb of andere zaken mee doe.

Virussen? Scan ze hier!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Juup schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:00:
Afgelopen vrijdag voor het eerst m'n telefoonnummer bij een advertentie op marktplaats gezet en gisteren kreeg ik dit SMS'je:

[...]

en zonet dit smsje:

[...]

Hoe weten ze dat ik bij de ING zit? Goed gegokt of kun je dat zien bij een aanbieder op marktplaats?
Wissen en je niet druk om maken, zeker niet de link gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MsG schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:04:
Je kan dit soort links trouwens aanmelden op bijvoorbeeld >>knip<< (zelf al even gedaan met jouw links), zodoende worden er wellicht al mensen alert gemaakt met deze link.
Jij bent een "lekker" ding..... :o Wat als de TS helemaal niet wil dat die combinatie van gegevens bij Google geverifieerd gaat worden?

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 14-04-2019 18:33 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:04

MsG

Forumzwerver

wimmel_1 schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:32:
[...]

Jij bent een "lekker" ding..... :o Wat als de TS helemaal niet wil dat die combinatie van gegevens bij Google geverifieerd gaat worden?
Dat dit soort domeinnamen en het daadwerkelijk einddomein (https://mijn.ing.nl.secure.herstelb.icu) voor het gehele internet met een waarschuwing vol in beeld als onveilig worden aangemerkt, heb ik duizend keer liever dan dat een of andere privacygekkie er weer een persoonskenmerk in ziet waardoor phishers eeuwig vrij spel hebben.

Wat is nu je reële complot? Dat Google samen met de phishers kan valideren dat ze samen maar weer een ander domein moeten beginnen *insert tubular bells* 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door MsG op 14-04-2019 18:40 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik krijg ze altijd alleen van ALLE andere banken dan de bank waar ik een rekening heb...

en wat dat betreft doet de overheid het wel netjes... die sturen mij een mailtje met Hallo! er zit digitale post in je berichtenbox... maar ze doen er heel netjes geen linkjes bij...

je mag dus zelf even naar de juiste website surfen :9

zouden banken eigenlijk ook moeten doen.. en dat ook continu blijven melden naar hun klanten dat ze never nooit niet een linkje sturen...

want alleen de de tekst: controleer of het website adres begint met HTTPS:// etc doet niet zo veel meer vrees ik ;(

404 Signature not found

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
MsG schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:39:
[...]

Dat dit soort domeinnamen en het daadwerkelijk einddomein (https://mijn.ing.nl.secure.herstelb.icu) voor het gehele internet met een waarschuwing vol in beeld als onveilig worden aangemerkt,
Geen waarschuwing op mn mediapa maar ik weet/zie dat het niet klopt. Maar als een oma met Android (oud hardware/software) dan had ze gewoon haar login ingevuld.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tja, ING is een van de grotere banken in NL. Dus dat lijkt me gewoon gokken. Net als de talloze phishing zooi van "ABN" of "Rabobank".

I have stability. The ability to stab.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ah het is dus gewoon toeval waarschijnlijk.
Ik had de linkjes expres niet-clickable gemaakt maar ze zijn toch weggemod.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik kreeg ook een sms alleen dan voor Rabo. Klopt ook want ik heb Rabo. Toeval? Lijkt me niet.

Ik denk dat ze een keer contact hebben opgenomen voor een product op marktplaats. Ik vond het al vreemd dat ik niks meer hoorde van iemand die net mijn bankrekening gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 14-04-2019 19:12 ]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Duidelijk is dus in ieder geval dat dit niet koosjer is. Verdere discussie voegt dan ook weinig toe, mede aangezien nogal 'ik ook' zal uitlokken. Dit topic gaat op slot.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.