Deze week is er bij mij een PV installatie geïnstalleerd.
Plat dak tweede etage, geen schaduw van de omgeving op het zuid(westen)
Het zijn 14x 300W Trinasolar panelen (4200Wp) op een Zeverlution 3680 omvormer
Ik heb een even aantal gekozen zodat ik 2 strings zou hebben van 7 en 7, ik dacht dan kan ik makkelijker zien of er iets mis is met de installatie . Maar nu zie ik op de omvormer dat ze twee strings van 6 en 8 gemaakt hebben.

De logging naar de Zevercloud werkt nog niet, dus ik heb handmatig wat punten afgelezen, maar dan moet ik door een menu scrollen en fluctueren de waardes wat. De twee string zijn pv1 met 6 panelen en pv2 heeft 8 panelen. Ik had een hoger rendement bij de string verwacht met het hogere voltage (8 panelen), maar dat lijkt juist wat lager. Nou zie ik wel een vlek in een van die panelen.

Ik heb tevens een Python scriptje aangezet om het instantane AC vermogen te loggen via de ingebouwde webserver, helaas kan ik daarmee niet de twee strings los zien.

Plat dak tweede etage, geen schaduw van de omgeving op het zuid(westen)
Het zijn 14x 300W Trinasolar panelen (4200Wp) op een Zeverlution 3680 omvormer
Ik heb een even aantal gekozen zodat ik 2 strings zou hebben van 7 en 7, ik dacht dan kan ik makkelijker zien of er iets mis is met de installatie . Maar nu zie ik op de omvormer dat ze twee strings van 6 en 8 gemaakt hebben.
De logging naar de Zevercloud werkt nog niet, dus ik heb handmatig wat punten afgelezen, maar dan moet ik door een menu scrollen en fluctueren de waardes wat. De twee string zijn pv1 met 6 panelen en pv2 heeft 8 panelen. Ik had een hoger rendement bij de string verwacht met het hogere voltage (8 panelen), maar dat lijkt juist wat lager. Nou zie ik wel een vlek in een van die panelen.
Ik heb tevens een Python scriptje aangezet om het instantane AC vermogen te loggen via de ingebouwde webserver, helaas kan ik daarmee niet de twee strings los zien.
- Wat zou beter zijn voor de stringverdeling, 7/7 of met de layout 6/8?
- Ik heb vanmorgenvroeg (na regen) de panelen eens bekeken. Maar ik zie op een paneel een vlek waar de kleur/reflectie wat anders is, met een schaafplek. Ik krijg het niet weggepoetst met een spons en regenwater. Lijkt me stootschade bij de installatie. Ik zie op hetzelfde paneel ook een putje met een vlekje eromheen. Een ander paneel heeft weer een soort langere streep in de reflectie. Ook merk ik dat een paneel heel anders op de spons reageert, het lijkt nat te blijven, andere drogen dan op. Zouden deze panelen onder garantie vervangen moeten worden, of heeft dat (in de toekomst) weinig effect op de opbrengst?
- Ik neem aan dat die DC connectoren gewoon waterdicht zijn? Ze liggen allemaal onder de panelen, behalve deze tussen de rijen door.
你还记得吗 记忆的炎夏