Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stringverdeling op omvormer en 'vlekken/strepen' op panelen

Pagina: 1
Acties:

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Deze week is er bij mij een PV installatie geïnstalleerd.

Plat dak tweede etage, geen schaduw van de omgeving op het zuid(westen)
Het zijn 14x 300W Trinasolar panelen (4200Wp) op een Zeverlution 3680 omvormer

Ik heb een even aantal gekozen zodat ik 2 strings zou hebben van 7 en 7, ik dacht dan kan ik makkelijker zien of er iets mis is met de installatie . Maar nu zie ik op de omvormer dat ze twee strings van 6 en 8 gemaakt hebben.

Opstelling Trinasolar panelen Datasheet zeverlution 
3680

De logging naar de Zevercloud werkt nog niet, dus ik heb handmatig wat punten afgelezen, maar dan moet ik door een menu scrollen en fluctueren de waardes wat. De twee string zijn pv1 met 6 panelen en pv2 heeft 8 panelen. Ik had een hoger rendement bij de string verwacht met het hogere voltage (8 panelen), maar dat lijkt juist wat lager. Nou zie ik wel een vlek in een van die panelen.

Afgelezen waar
des op omvormer Python logging omvormer

Ik heb tevens een Python scriptje aangezet om het instantane AC vermogen te loggen via de ingebouwde webserver, helaas kan ik daarmee niet de twee strings los zien.
  1. Wat zou beter zijn voor de stringverdeling, 7/7 of met de layout 6/8?
  2. Ik heb vanmorgenvroeg (na regen) de panelen eens bekeken. Maar ik zie op een paneel een vlek waar de kleur/reflectie wat anders is, met een schaafplek. Ik krijg het niet weggepoetst met een spons en regenwater. Lijkt me stootschade bij de installatie. Ik zie op hetzelfde paneel ook een putje met een vlekje eromheen. Een ander paneel heeft weer een soort langere streep in de reflectie. Ook merk ik dat een paneel heel anders op de spons reageert, het lijkt nat te blijven, andere drogen dan op. Zouden deze panelen onder garantie vervangen moeten worden, of heeft dat (in de toekomst) weinig effect op de opbrengst?
  3. Ik neem aan dat die DC connectoren gewoon waterdicht zijn? Ze liggen allemaal onder de panelen, behalve deze tussen de rijen door.
Vlek, streep, putje en de DC connector:
vlekstreepputje DC connector

你还记得吗 记忆的炎夏

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:57
Je hebt gelijk dat de string van 8 efficiënter zou moeten zijn.

Ik ben geen expert maar het vlekje lijkt me niet zo erg.

Het putje vind ik wat zorgelijker.

De DC connector is officieel waterdicht maar ik zou het zo niet willen. Liefst ook die kabel nog in een UV bestendige buis.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vreemd dat het zo OP het grind gezet is, ik zou het op dakleer zetten met matjes en het grind er weer omheen scheppen, dan kan er ook geen wind onder.
Die stekker op het grind is weer goed, ligt ie nooit in het water maar ik zou er toch iets overheen maken of een verlengkabel ertussen zodat de stekkers onder de panelen terecht komen.

De panelen zien er erg vet uit, zijn nog wat nieuw natuurlijk en daar krijg je die vlekken en strepen van, maak ze gewoon eens een keer goed schoon en dan nog eens kijken.
Die met het pitje echt laten vervangen onder garantie, lijkt een hotspot en is niet goed.

Hebben ze 6 en 8 misschien gedaan ivm een stukje schaduw op de 6? Of staan die iets anders kwa richting?
Ik zou zelfs 14 x 40Voc wel aan durven op een 500V omvormer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:20

MieJuul

3970Wp

Rol-Co schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:33:

Die met het pitje echt laten vervangen onder garantie, lijkt een hotspot en is niet goed.

Hebben ze 6 en 8 misschien gedaan ivm een stukje schaduw op de 6? Of staan die iets anders kwa richting?
Ik zou zelfs 14 x 40Voc wel aan durven op een 500V omvormer.
Wat @Rol-Co zegt, die pit lijkt me niet goed hoor.
Het is net of hij van de achterkant doorboord is (en in dat geval dus lek!)

En ook ik had ze lekker alle 14 in 1 string gezet, zeker gezien de omvormer tot 600 Volt slikt

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Inge801 schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:36:
Ook merk ik dat een paneel heel anders op de spons reageert, het lijkt nat te blijven, andere drogen dan op.
Ik denk altijd meteen aan het slechtste in een leverancier:
Zou het kunnen zijn dat het langbewaarde overschotten zijn van bestellingen?
Er zitten er 20 in een krat en er zijn er maar 18 nodig, die andere 2 raken we nog wel kwijt, bewaar maar even.
Het ene paneel kan met "no nat" behandeld zijn, het andere niet: dat geeft een compleet ander beeld als je het nat maakt.
Dat putje zou ik niet accepteren.
Die vlekken en strepen???????? ik weet het niet.
Ik had bij 12 panelen geen enkel verschil in uiterlijk.
Bij elkaar geraapte winkeldochters? :'(

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Frank Renard
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09-2022
Die vet vlekken kunnen van het vettig haar zijn van de legger. Dat gaat wel weg.
Indien je de panelen niet kan zien vanop de grond zou ik me van het uiterlijk niets aantrekken. Maar andere punten zijn wel belangrijk. Opbrengst, putten..

• Vuiltje
Frank Renard schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:38:
Die vet vlekken kunnen van het vettig haar zijn van de legger. Dat gaat wel weg.
ALS het aan de buitenkant zit.........

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Rol-Co

Rol-Co

Vuiltje schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:24:
[...]

Ik denk altijd meteen aan het slechtste in een leverancier:
Zou het kunnen zijn dat het langbewaarde overschotten zijn van bestellingen?
Er zitten er 20 in een krat en er zijn er maar 18 nodig, die andere 2 raken we nog wel kwijt, bewaar maar even.
Het ene paneel kan met "no nat" behandeld zijn, het andere niet: dat geeft een compleet ander beeld als je het nat maakt.
Dat putje zou ik niet accepteren.
Die vlekken en strepen???????? ik weet het niet.
Ik had bij 12 panelen geen enkel verschil in uiterlijk.
Bij elkaar geraapte winkeldochters? :'(
Ik moet eerlijk bekennen dat het ook bij mij op kwam, al heb ik het niet opgeschreven, de meeste platte daken worden nooit bekeken natuurlijk en deze op een schuin dak leggen zie je gelijk.
Paneeltjes waar allemaal "iets" mee is cosmetisch.

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 19:16
Zonneplan per ongeluk?

Stekkers en bekabeling zonder bescherming over het grind?
Niet accepteren. Ook niet onder de panelen.
Deze dienen opgebonden te zijn.
Paneel met pitje en schaafplek erin ook niet accepteren.
De buis waarin de bekabeling zit naar de voorste rij eigenlijk ook niet accepteren. Dit is gewoon grijze buis en geen UV bestendige. Deze zal gaan scheuren in de loop der jaren. Ook is deze maar matig ondersteund. Deze hadden ze beter naar de achterste rij kunnen brengen en langs de 'poten' van de onderconstructie vast kunnen tyrappen naar voren toe.

Een kleurverschil in de cellen onderling heb je wel vaker, niet te druk over maken.

Indien het binnen de voltages van je mpp trackers valt is het altijd wenselijk om te verdelen over de mpp trackers. Ze hebben de voorste 6 op 1mpp gedaan waarschijnlijk en de achterste met elkaar.
Dit is ook logisch, door de steekmaat van 1,50m met SolarConstruct komt er schaduw op rij 2 en rij 3 als de zon laag staat.
Als alles in 1 string zou staan dan zal deze schaduwval de voorste 6 panelen ook omlaag halen in opbrengst. Voor de Achterste 2 rijen is dit niet erg, omdat deze schaduwval gelijk over beide rijen optreedt.

[ Voor 6% gewijzigd door smartie89 op 15-04-2019 20:09 ]

• E.P
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 09:56

E.P

De installatie lijkt nergens op.
Zijn de panelen wel geaard.

Ik ging er niet mee akkoord.

• Rol-Co

Rol-Co

smartie89 schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:05:
Zonneplan per ongeluk?

De buis waarin de bekabeling zit naar de voorste rij eigenlijk ook niet accepteren. Dit is gewoon grijze buis en geen UV bestendige. Deze zal gaan scheuren in de loop der jaren. Ook is deze maar matig ondersteund. Deze hadden ze beter naar de achterste rij kunnen brengen en langs de 'poten' van de onderconstructie vast kunnen tyrappen naar voren toe.

Een kleurverschil in de cellen onderling heb je wel vaker, niet te druk over maken.

Indien het binnen de voltages van je mpp trackers valt is het altijd wenselijk om te verdelen over de mpp trackers. Ze hebben de voorste 6 op 1mpp gedaan waarschijnlijk en de achterste met elkaar.
Dit is ook logisch, door de steekmaat van 1,50m met SolarConstruct komt er schaduw op rij 2 en rij 3 als de zon laag staat.
Als alles in 1 string zou staan dan zal deze schaduwval de voorste 6 panelen ook omlaag halen in opbrengst. Voor de Achterste 2 rijen is dit niet erg, omdat deze schaduwval gelijk over beide rijen optreedt.
Die schaduw zou ik me niet zo druk over maken, als de zon laag staat is het toch winter en is de hoek verkeerd, niks van niks blijft niks :)
Maar als het 33 graden is en op dat platte dak de panelen bloed heet zijn kan het voltage van de 6 wel eens uit de mpp range vallen, dus 7-7 is beter maar 14 nog beter, schaduw gaat over de lange kant dus door het hoger voltage van de 14 ga je het niet eens merken waarschijnlijk. Maar zoals gezegt, dan is de hoek en het weer toch al niks.

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
smartie89 schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:05:
Zonneplan per ongeluk?

Klopt, ze hadden veel goede reviews, maar ik ben vooralsnog teleurgesteld over mijn eigen installatie. Ik heb met ze contact opgenomen en ze hebben het intern uitgezet, ik hoop dat het met jullie goede tips verbeterd kan worden. Bedankt allemaal! _/-\o_

你还记得吗 记忆的炎夏

• Vuiltje
succes

Pagina: 1