Home Server / Gaming server ± 500€

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1172210

Topicstarter
Beste tweakers, ik ben al een tijdje aan het overwegen om een home server te bouwen/kopen. Echter heb ik hier zo goed als geen ervaring in en weet ik dus ook niet welke parts nu het beste zouden zijn voor mijn doelen. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen en mij een recomended parts list bezorgen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou deze server vooral gebruiken om game server(s) op te draaien. Het grootste deel van de tijd zou dit Modded Minecraft zijn. Maar ik zou hier af en toe ook andere mini projecten op willen draaien bv. webhosting etc.. natuurlijk allemaal voor privé gebruik en niet allemaal tegelijkertijd

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had persoonlijk gedacht aan rond de 500€ natuurlijk omdat ik niet weet welke parts ik nodig heb etc ben ik ook niet 100% zeker of dit een realistische prijs is. Moest dit niet zo zijn wil ik best mijn budget verhogen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zeker 16GB of RAM nodig, ook zou ik graag remote control willen op de server (niet zeker of hier specifieke parts voor nodig zijn)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb een paar eisen.
- Hoe kleiner hoe beter
- Lage power consumptie
- Stil

Ga je overklokken?
Dit is niet mijn bedoeling

Wat verwacht je van ons?
Wat ik van jullie "verwacht" is dat jullie mij parts recommanderen en mij helpen een zo goed mogelijke server op te bouwen voor mijn eisen.

Alvast bedankt voor de hulp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:30
Wat had je zelf al gevonden? Dit is hier wel de bedoeling namelijk. Kan me niet voorstellen dat je al even aan het denken bent en niet een idee hebt wel hardware je zou kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wil je gebruik maken van virtualisatie of niet en wil je dit systeem ook als NAS gaan gebruiken?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:18:
Wil je gebruik maken van virtualisatie of niet en wil je dit systeem ook als NAS gaan gebruiken?
Als ik virtualisatie begrijp (Remote Control) dan wil ik dit inderdaad gebruiken. En ik ben niet van plan het te gebruiken als NAS dit zou geen file/movie server worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Arunia schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:13:
Wat had je zelf al gevonden? Dit is hier wel de bedoeling namelijk. Kan me niet voorstellen dat je al even aan het denken bent en niet een idee hebt wel hardware je zou kiezen.
Ik heb heel even gekeken ja maar zou niet goed weten waar kijken en de meeste topics die ik vind zijn jaren oud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06 15:13

Soggney

Zeekomkommer

Remote control is niet virtualisatie, maar virtual machines: i.e. servers die op 1 server draaien.
Sowieso is remote access nodig, maar daar heb je tools voor.
Wat voor idee had je als (host) operating system?

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Soggney schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:31:
Remote control is niet virtualisatie, maar virtual machines: i.e. servers die op 1 server draaien.
Sowieso is remote access nodig, maar daar heb je tools voor.
Wat voor idee had je als (host) operating system?
Aha ik denk niet dat ik VM's ga draaien en ik dacht aan Windows als OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:30
Om te beginnen kun je kijken wat de minimum eisen zijn voor de programma's die er op gaan draaien. Zit daar een stuk boven en je zit voorlopig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ok. Voor dit soort situaties kán het nuttig/handig zijn het juist wel te combineren met NAS functionaliteit.

Qua Windows als onderliggende laag wanneer je gaat virtualiseren, kan, maar is relatief duur. (W10 kost net even wat boven de €100 en dan moet je gebruik maken van iets als VirtualBox, dat weer minder geschikt is als server virtualisatie.) Ga je voor iets als Proxmox VE, heb je een Linux onderlaag en hoef je dáár geen geld aan uit te geven.

Windows als virtualisatie onderlaag voegt in mijn beleving ook weinig toe, niets eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:48:
Ok. Voor dit soort situaties kán het nuttig/handig zijn het juist wel te combineren met NAS functionaliteit.

Qua Windows als onderliggende laag wanneer je gaat virtualiseren, kan, maar is relatief duur. (W10 kost net even wat boven de €100 en dan moet je gebruik maken van iets als VirtualBox, dat weer minder geschikt is als server virtualisatie.) Ga je voor iets als Proxmox VE, heb je een Linux onderlaag en hoef je dáár geen geld aan uit te geven.

Windows als virtualisatie onderlaag voegt in mijn beleving ook weinig toe, niets eigenlijk.
Je kan windows goedkoper vinden, de enige reden waarom ik Windows eigenlijk wil gebruiken is omdat het gemakkelijker is dan Linux. ik heb totaal geen ervaring met linux maar als ik linux zou gebruiken als onderlaag zou het dan mogelijk / slim zijn om windows VM's te gebruiken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:24

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

In Windows 10 kun je ook gewoon VM's draaien met Hyper-V, net als met Windows Server (vanaf 2012). Behalve de licentie voor het OS betaal je geen extra kosten.

[ Voor 23% gewijzigd door Techno Overlord op 14-04-2019 14:59 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Techno Overlord schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:59:
In Windows 10 kun je ook gewoon VM's draaien met Hyper-V, net als met Windows Server (vanaf 2012). Behalve de licentie voor het OS betaal je geen extra kosten.
Ik weet dat je op windows VM's kan draaien maar ik zou enkel vm's draaien als ik Linux gebruik. Maar ik denk toch dat ik gewoon windows ga gebruiken als OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 1172210 schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:56:
[...]
Je kan windows goedkoper vinden, de enige reden waarom ik Windows eigenlijk wil gebruiken is omdat het gemakkelijker is dan Linux. ik heb totaal geen ervaring met linux maar als ik linux zou gebruiken als onderlaag zou het dan mogelijk / slim zijn om windows VM's te gebruiken of niet?
Je kunt het goedkoper vinden, maar niet zonder dat de legitimiteit van de licentie op zijn minst discutabel word. Volgende Pricewatch zit je op minimaal iets boven de €100 voor Windows Home.

Proxmox VE als onderlaag gebruiken lastig, het heeft een leercurve en je moet je zeker een beetje inlezen. Maar je wil een home server / game server bouwen, dan moet je hoe dan ook je even flink in de materie verdiepen voordat je er echt wat mee kunt. DIt is hooguit een extra slag die je moet maken.

Het is geen probleem Windows vm's te draaien, probleem daar wel zijn opnieuw de licentiekosten. €100 per vm gaat heel snel heel duur worden. Wil je privé zinvolle dingen met servers doen, ontkom je bijna niet aan Linux puur vanwege dat.

Windows vm's draaien wel serieus snel, mits je het spul op de juiste manier inricht. (Lees: ZFS gebruikt én de zgn. VirtIO drivers installeert. Fin, zie voor PVE: Het grote Proxmox VE topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:06:
[...]

Je kunt het goedkoper vinden, maar niet zonder dat de legitimiteit van de licentie op zijn minst discutabel word. Volgende Pricewatch zit je op minimaal iets boven de €100 voor Windows Home.

Proxmox VE als onderlaag gebruiken lastig, het heeft een leercurve en je moet je zeker een beetje inlezen. Maar je wil een home server / game server bouwen, dan moet je hoe dan ook je even flink in de materie verdiepen voordat je er echt wat mee kunt. DIt is hooguit een extra slag die je moet maken.

Het is geen probleem Windows vm's te draaien, probleem daar wel zijn opnieuw de licentiekosten. €100 per vm gaat heel snel heel duur worden. Wil je privé zinvolle dingen met servers doen, ontkom je bijna niet aan Linux puur vanwege dat.

Windows vm's draaien wel serieus snel, mits je het spul op de juiste manier inricht. (Lees: ZFS gebruikt én de zgn. VirtIO drivers installeert. Fin, zie voor PVE: Het grote Proxmox VE topic
Als we nu even gewoon de windows kosten aan de kant houden. En de VM's vergeten. kan je me dan iets aanraden ivm. hardware ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 1172210 schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:12:
[...]
Als we nu even gewoon de windows kosten aan de kant houden. En de VM's vergeten. kan je me dan iets aanraden ivm. hardware ?
pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)

Maar of die CPU (hij is niet vervangbaar!) snel genoeg is voor je toepassingen vind ik zo lastig in te schatten. Het is iig een veelgebruikte en flexibele server voor thuisgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 19:01

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Misschien gaat het je vraag te buiten, maar een Minecraft server en webserver kun je prima op een VPS draaien. Zelf heb ik via lowendbox.com een VPS kunnen scoren voor 18 usd per jaar voor TeamSpeak. Jij zal meer resources nodig hebben, maar afgezet tegen een systeem van 500 euro is het lange tijd een stuk voordeliger :) Op YouTube kun je video's vinden over het installeren van een MC server op een VPS.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:14:
[...]

pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)

Maar of die CPU (hij is niet vervangbaar!) snel genoeg is voor je toepassingen vind ik zo lastig in te schatten. Het is iig een veelgebruikte en flexibele server voor thuisgebruik.
Dat is inderdaad een moeilijke hij heeft namelijk maar 2 cores deze CPU, ik denk toch dat ik een iets krachtigere CPU will ookal is het maar voor het veilig te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thijsmans schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:21:
Misschien gaat het je vraag te buiten, maar een Minecraft server en webserver kun je prima op een VPS draaien. Zelf heb ik via lowendbox.com een VPS kunnen scoren voor 18 usd per jaar voor TeamSpeak. Jij zal meer resources nodig hebben, maar afgezet tegen een systeem van 500 euro is het lange tijd een stuk voordeliger :) Op YouTube kun je video's vinden over het installeren van een MC server op een VPS.
Ik heb in het verleden een VPS gehad maar op lange termijn (jaren) is het toch goedkoper om één aanteschaffen. Ik kan het later ook altijd hergebruiken voor andere zaken (NAS of file storage) maar dit is niet mijn prioriteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 1172210 schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:23:
[...]
Ik heb in het verleden een VPS gehad maar op lange termijn (jaren) is het toch goedkoper om één aanteschaffen. Ik kan het later ook altijd hergebruiken voor andere zaken (NAS of file storage) maar dit is niet mijn prioriteit!
Valt tegen. Voor €10 heb je al een basis VPS, voor €20 een behoorlijke.
Een server kost je heel snel €500, maar gebruikt ook stroom, schrijf je af én je hebt wat geld nodig voor onderdelen die mogelijk kapot gaan.

Zeg dat een server een tientje per maand aan stroom kost (haal je makkelijk), moet je al een stevige VPS nemen om binnen een paar jaar break-even te draaien.

Een eigen server loont, als je méér nodig hebt / wilt hebben dan een enkele VPS bedoeld om games te serveren.

Hoe dan ook, ik zou de rekensom eens goed maken.

Pagina: 1