Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Zit toch eens serieus te kijken naar een i9 9900k system. Ben er toch niet helemaal uit, qua moederbord. Ik hou altijd van ASUS, maar de PRIME Z390-A, bijvoorbeeld (er bestaat geen Deluxe en Premium variant daarvan), heeft, naar verluidt, toch een redelijk zwakke VRM uitvoering. En eigenlijk al die Z390 ROG moederborden ook, tenzij je meer dan 550 euro neer wilt tellen voor een bordje. Enige echt goede Z390 bord van ASUS lijkt de XI Apex te wezen, maar, omdat ik 64G nodig zal hebben, en dat bord maar 2 DIMM sloten heeft, kom je meteen op peperduur, dubbelzijdig G-SKILL geheugen uit van meer dan duizend euro.

Dus, dan kom je al gauw uit bij Gigabyte; de Aorus Master, dan wel te verstaan:

https://www.gigabyte.com/...90-AORUS-MASTER-rev-10#kf

Iedereen lijkt heel erg te spreken te zijn over die VRM's (ook nodig voor een beetje i9 9900k overklok). Maar die Gigabyte BIOS, daar hoor ik slechte verhalen over. Zou graag weten of iemand daar ervaring mee heeft (en met dit bord). Het lijkt verder namelijk het beste Z390 overklok bord te zijn (voor zijn meer dan redelijke prijsklasse). Maar het zou de eerste keer zijn dat ik ASUS verlaat, dus ben een beetje huiverig over die BIOS. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Beste antwoord (via albatross op 14-04-2019 12:50)

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 18:07
Zelf heb ik toen der tijd gekozen voor de Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi, zat ook te kijken naar de anderen in de Aorus serie. Deze vond ik echter qua prijs en mogelijkheden de beste optie in mijn geval.

Zelf ook vele jaren bij andere builds gegaan voor ASUS, maar afgelopen 2 builds lekker naar Gigabyte gegaan en ben daar zelf erg blij mee.

Bios is na mijn mening gewoon goed en doet wat het moet doen, zeker als je kijkt naar de Master deze heeft volgens mij nog meer settings in de bios dan de PRO WiFi versie die ik heb.

Overklok ging supper makkelijk de I9 9900K krijg ik geheel zonder problemen op 5GHz op alle cores.

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Macsylver
Zelf heb ik toen der tijd gekozen voor de Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi, zat ook te kijken naar de anderen in de Aorus serie. Deze vond ik echter qua prijs en mogelijkheden de beste optie in mijn geval.

Zelf ook vele jaren bij andere builds gegaan voor ASUS, maar afgelopen 2 builds lekker naar Gigabyte gegaan en ben daar zelf erg blij mee.

Bios is na mijn mening gewoon goed en doet wat het moet doen, zeker als je kijkt naar de Master deze heeft volgens mij nog meer settings in de bios dan de PRO WiFi versie die ik heb.

Overklok ging supper makkelijk de I9 9900K krijg ik geheel zonder problemen op 5GHz op alle cores.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Prima bordje, en past goed bij je Gigabyte GPU ;)
(bios van 15 maart schijnt al beter te zijn)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
albatross schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:29:

Maar die Gigabyte BIOS, daar hoor ik slechte verhalen over. Zou graag weten of iemand daar ervaring mee heeft (en met dit bord). Het lijkt verder namelijk het beste Z390 overklok bord te zijn (voor zijn meer dan redelijke prijsklasse). Maar het zou de eerste keer zijn dat ik ASUS verlaat, dus ben een beetje huiverig over die BIOS. :)
Ik heb zelf de Gigabyte Aorus Pro, en ben er heel tevreden mee.
Bios is ook niets mee, misschien een beetje basic of minder flashy dan die van andere fabrikanten, maar
alles wat je nodig bent voor een overklok van je cpu, ram xmp profiles etc. is gewoon aanwezig.

VRM is juist uitstekend bij de Gigabyte reeks van deze generatie: https://nl.hardware.info/...ardig-benchmarks-vrm-test

Ook de stroomvoorziening van de reeks (behalve de Pro WiFi lijkt me) Is ook beter dan gemiddeld: https://nl.hardware.info/...iening-a-overklokfeatures

(y)

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Macsylver schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:41:

Hmm, hoe zijn jouw temps, als ik vragen mag? Deze gast (van Gigabyte zelf, nota bene) liet zijn 5Ghz overklok zien op zijn Aorus Master, op 1.275v, met temps van > 100C op sommige cores. :X

https://www.youtube.com/watch?v=d8rY4TrcDXg

Dat vind ik toch gestoord veel.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, deze generatie Intels wordt nou eenmaal érg heet, natuurlijk gaat dat gepaard met een noodzaak voor goede VRM's en overige mobo componenten, maar sinds de 8000-serie is een delid/lapbeurt voor een koele OC wel nodig en zelfs dan draai je sommige workloads gewoon op 80+ graden. Het is exact het tegenovergestelde als AMD nu. Ik ben zelf daarom voor een threadripper build gegaan (zware CPU workload...), en kan naar alle waarschijnlijkheid de 3e generatie (wat een mega-stap in single core IPC is) ook gewoon in-slotten.

Er zit als je gaat overklokken (stock is een 9900K met een redelijke 280/360 AIO of mega toren best te doen) sowieso wat silicon lottery in, en helaas heeft Intel een beetje lopen prutsen met de huidige generatie IHS, en de STIM die ze gebruiken is ook niet 100%... bolstaande CPU's komen helaas voor, en dan krijg je gekke temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Umbrah schreef op maandag 15 april 2019 @ 05:35:
Tsja, deze generatie Intels wordt nou eenmaal érg heet, natuurlijk gaat dat gepaard met een noodzaak voor goede VRM's en overige mobo componenten, maar sinds de 8000-serie is een delid/lapbeurt voor een koele OC wel nodig en zelfs dan draai je sommige workloads gewoon op 80+ graden. Het is exact het tegenovergestelde als AMD nu. Ik ben zelf daarom voor een threadripper build gegaan (zware CPU workload...), en kan naar alle waarschijnlijkheid de 3e generatie (wat een mega-stap in single core IPC is) ook gewoon in-slotten.

Er zit als je gaat overklokken (stock is een 9900K met een redelijke 280/360 AIO of mega toren best te doen) sowieso wat silicon lottery in, en helaas heeft Intel een beetje lopen prutsen met de huidige generatie IHS, en de STIM die ze gebruiken is ook niet 100%... bolstaande CPU's komen helaas voor, en dan krijg je gekke temps.
Ik dacht dat die Threadrippers juist nog veel heter werden?!

Maar goed, ik hoef niet per se te overklokken, overigens: het verschil tussen 4.7Ghz en 5Ghz is immer tamelijk marginaal. Maar dan wil ik die 4.7Ghz natuurlijk wel consistent (en persistent) op all cores houden. Dan zal ik vast en zeker iets van de long- en shortterm power duration limit moeten opheffen, maar dat is prima, op zich. Maar cores draaien boven Tj-max, daar ga ik gewoon niet aan beginnen. Ga ook niet delidden. Als het niet met een AIO kan (zeg, een Kraken X72), dan geef ik het op. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Macsylver
albatross schreef op maandag 15 april 2019 @ 04:52:
[...]

Hmm, hoe zijn jouw temps, als ik vragen mag? Deze gast (van Gigabyte zelf, nota bene) liet zijn 5Ghz overklok zien op zijn Aorus Master, op 1.275v, met temps van > 100C op sommige cores. :X

https://www.youtube.com/watch?v=d8rY4TrcDXg

Dat vind ik toch gestoord veel.
Toen rondkeek op verschillende sites, bleek al snel dat velen rond de 100C zaten (bij een overclock naar 5Ghz op alle cores) net zoals jij zelf ook aangeeft met de bovenstaande link.

Zelf heb ik dit opgelost door gebruik te maken van liquid metal en een Kraken x72, en daarnaast goede overige airflow in de kast. Momenteel haal ik de 5GHz op all cores met een set Vcore (die en stuk(je) hoger ligt dan de door jou vernoemde 1.275v) van 1.375v.

Hij thermal throttled in mijn geval niet, zelfs niet bij volledige belasting op alle cores met taken in Fusion360 of Autopano Giga (dan wel ADA64) van meer dan 1 uur. Package temp blijft / zit momenteel tussen de 92 en 97c (spread is tussen de cores 89c en de max 97c.) Niet veel beter dan de 100c maar in mijn geval werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Macsylver schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:56:
[...]

Toen rondkeek op verschillende sites, bleek al snel dat velen rond de 100C zaten (bij een overclock naar 5Ghz op alle cores) net zoals jij zelf ook aangeeft met de bovenstaande link.

Zelf heb ik dit opgelost door gebruik te maken van liquid metal en een Kraken x72, en daarnaast goede overige airflow in de kast. Momenteel haal ik de 5GHz op all cores met een set Vcore (die en stuk(je) hoger ligt dan de door jou vernoemde 1.275v) van 1.375v.

Hij thermal throttled in mijn geval niet, zelfs niet bij volledige belasting op alle cores met taken in Fusion360 of Autopano Giga (dan wel ADA64) van meer dan 1 uur. Package temp blijft / zit momenteel tussen de 92 en 97c (spread is tussen de cores 89c en de max 97c.) Niet veel beter dan de 100c maar in mijn geval werkt het prima.
Waar ik ook kijk, alle reviews, van air-cooling en AIO liquid-cooling, laten allemaal zien dat de 9900k eigenlijk een totale bagger-processor is -- tenzij mensen inderdaad tegen de 100C normaal vinden. Ik niet dus, want dan kun je bij duur-belasting (video-rendering, wat ik wil doen) je CPU gevoeglijk weggooien naar een paar maanden.

Gewoon te zot voor woorden. Er is dus eigenlijk gewoon geen CPU upgrade te vinden (voor mijn oude i7 6700k) die normaal te koelen is (tenzij je bereid bent binnen de leugenachtige 95W TDP van de 9900k te blijven, waarbij 4.7Ghz turbo, op alle cores, niet eens sustained haalbaar is).

Pagina: 1