Toon posts:

Is IDE RAID0 waar het naartoe gehyped is???

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of IDE RAID en dan vooral RAID 0 zn geld wel waard is.

Want als we gaan kijken naar wat op dit moment het grootste probleem is bij IDE drives dan komen we op access time en CPU belasting.

RAID 0 zorgt voor een hogere sustained en peak rate voor de HD, maar de accesstime wordt niet sneller en omdat IDE RAID eigenlijk meer softwarematig is levert een ongeveer 5% hogere CPU belasting op. Ik vraag me dus af of dit het extra geld wel waar is.

Want wanneer werk je nou met echt grote files en dan heb ik het echt over een gigabyte ofzo. In Photoshop niet, 3DSMAX eigenlijk ook niet. blijft over audio en MPEG encoding en zelfs dan eigenlijk niet. In die weinige gevallen zou je er dus voordeel van kunnen hebben en zou je dus ongeveer 60% sneller zijn. Maar de rest van de tijd heb je niet veel aan die extra snelheid. dan is de 35MB/s die de laatste generatie 7200tpm schijven kan leveren wel genoeg.

Ik denk daarom dat RAID0 niet echt zn geld waard is, tenzij je zowiezo al 2 schijven had of het je niet veel geld scheelt:

Kijk bevoorbeeld naar de 60GXP serie:
de 40GB versie kost 350 ofzo en de 60GB bijna 600 stel je heb ongeveer 60 nodig dan kun je net zo goed 100 piek investeren en 20GB meer hebben + meer speed.

Wat Ik met deze lap text wil aankaarten is of RAID0 de moeite waard is en je IRL ook wat hebt aan die mooie HDTach en SiSoft Drive Bench scores.

Alvast bedankt voor het melden van jullie ervaringen en/of meningen:

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:06

BrZ

Ik ben het echt helemaal met je eens...

Ik heb nu dus 2x 60GB in raid0 staan... en het zuigt :)

Bij sustained transfer is het wel sneller, maar het is nou eenmaal zo dat dat nauwelijks voorkomt... je maakt praktisch alleen maar gebruik van random access en dat word echt niet beter, eerder slechter

Ik wil zelf ook zo snel mogelijk van die raid array af, probleem is dat hij nogal vol staat en ik het dus nergens anders tijdelijk op kan zetten en ik al helemaal geen zin heb om het op cd's te zetten :)

Verwijderd

Het hangt heel erg af van de hdd's die je gebruikt. Ik had tot vandaag 2 Seagate U8 17gig hdd's in raid 0 op een Abit KT7. Volgens HD Tach was de burst speed zo'n 45MB/s.
Vandaag heb ik m'n nieuwe 40 gig Deskstar 60GPX van IBM geinstalleerd en die geeft volgens HD Tach een burst speed van 75 MB/s!!!

Ik moet er denk ik wel bij zetten dat ik 2 hdd's in raid had gezet bijna puur voor de cool factor. Ik had voordat ik die KT7 kocht 1 Seagate U8 en heb er daarna gewoon nog een gekocht, zonder van tevoren te onderzoeken of het wel de moeite waard was.

Maar als je toch al 2 schijven hebt liggen is er natuurlijk GEEN reden om ze niet in raid 0 te zetten! Je houd dezelfde schijfruimte maar krijgt er extra performance bij kadeau...

Verwijderd

Topicstarter
Cool jullie bevestigen eigenlijk m'n vermoeden. Ik hoop dat andere mensen hier ook wat aan hebben. Want ik lees een hoop horror verhalen over highpoint drivers etc.

keep it comin':)

Verwijderd

met mp3's decoden was m'n hd de bottleneck...nu met 2X 60GXP60 in RAID0 is dat een stuk sneller...(over avi hebben we het maar helemaal niet....

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-04 16:47

Stoffel

Engineering the impossible

sorry, maar ik heb hier 2x 30gb maxtor 7200rpm in RAID 0 en ik ben er heel tevreden over! :)

Ik zou nu echt niet meer zonder willen/kunnen...

Verwijderd

Topicstarter
nog meer mensen met ervaringen over RAID0?

• Kirpeknots
  • Laatst online: 21-04 15:00

Kirpeknots

Wazzup!

2X IBM deathstar 75GXP 45Gb draaien in raid0. Zeer tevreden. Goede HDtach results, sneller booten.

Ik heb een Abit BX133-raid met Highpoint370 controller on-board.

Geen problemen met Windows ME in combinatie met die IBM's.

Ik heb wel de laatste bios op het mobo geflashed (inc. de laaste Highpoint flash)

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 15:51
Ja, ik doe software raid0 , dus zonder extra hardware, gewoon twee normale ide controllertjes (die onboard zitten)

en ik vind het echt geweldig! multitasking is nog veel beter geworden.opstarten gaat ook sneller (niet super veel, maar ok).

oh ja, is trouwens 2 X IBM-DTLA-307045 (45GB) op een dual PIII-800 onder linux.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Dat is nou precies de reden dat ik met 10K rpm schijven werk op SCSI. Nu heb ik er zelfs twee in software RAID0. De accesstimes zijn dan nog steeds hetzelfde, maar door tagged command queuing en grote HD caches is het toch supersnel. IO rates tot ca. 80 MB/s en random accesstimes die gemiddeld rond de 5 ms liggen.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 10:44 schreef Kirpeknots het volgende:
sneller booten.
dat is nou net waar raid trager in is omdat je eerst ook nog door de raid-controller-bios heen moet....

• Wirf
Op vrijdag 27 juli 2001 15:14 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

dat is nou net waar raid trager in is omdat je eerst ook nog door de raid-controller-bios heen moet....
Ik gebruik geen hardware raid, dus hier heb ik ook geen last van :)

• Kirpeknots
  • Laatst online: 21-04 15:00

Kirpeknots

Wazzup!

Fout!

Highpoint is overigens een snelle bios Ik heb overigens ook nog een Adaptec 2940 in mijn kast. En die bios vertraagd nu echt enorm. De highpoint maakt het goed door het snelle booten wat de schijven doen.

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op vrijdag 27 juli 2001 10:48 schreef Wirf het volgende:
Ja, ik doe software raid0 , dus zonder extra hardware, gewoon twee normale ide controllertjes (die onboard zitten)
Hoe werkt dat dan nu met softwarematige RAID ?

Want dat werkt dan toch pas wanneer windows/linux/whatever is gestart ???

Maar als het besturingssysteem zich dan bevindt op de "geraidde" HDD's, dan kan het systeem daar toch in eerste instantie nix mee, omdat RAID pas geactiveerd wordt nadat het OS is gestart :?

:? :?

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Wirf
Op vrijdag 27 juli 2001 15:23 schreef brammus het volgende:

[..]

Hoe werkt dat dan nu met softwarematige RAID ?

Want dat werkt dan toch pas wanneer windows/linux/whatever is gestart ???

Maar als het besturingssysteem zich dan bevindt op de "geraidde" HDD's, dan kan het systeem daar toch in eerste instantie nix mee, omdat RAID pas geactiveerd wordt nadat het OS is gestart :?

:? :?
heel simpel:

je maakt een losse partitie van een paar MB die niet meedoet aan het raid-array, daar zet je je kernel op (die is iets van 700 KB, dus dat kan makkelijk), en nu stel je het gewoon in dat je vanaf die partitie boot. De kernel boot dan, inittialiseerd het RAID-array, en gaat gewoon verder met booten.

ok, je mist misschien 10-20 mb extra schijfruimte, maar wat scheelt dat nou op de 90 GB..

edit: wat duidelijk gemaakt

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op vrijdag 27 juli 2001 15:27 schreef Wirf het volgende:

[..]

je maakt een losse partitie van een paar MB die niet meedoet aan het raid-array, daar zet je je kernel op (die is iets van 700 KB, dus dat kan makkelijk), en nu stel je het gewoon in dat je vanaf die partitie boot. De kernel boot dan, inittialiseerd het RAID-array, en gaat gewoon verder met booten.
Ah, zo dus... :)

Maar dat klinkt niet echt windowsvriendelijk...

kernel32.dll lijkt me niet zo geschikt daarvoor...

Ja, ik weet er nix van, so sue me ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Volgens mij is het maar net waar je eisen liggen of je iets aan raid hebt.
Als je veel met grote bestanden werkt of vaak grote/zware programmas opent dan merk je het prima.
Veel kleine bestandjes (over je schijf verspreid; seek time) merk je niet zo veel van volgens mij.

Maar alle snelheid naar z'n prijs, volgens mij merk je ook erg goed als je met 4HD's raid0 draait..

Anders is 15k rpm scsi nog een oplossing? :P

• Wirf
Op vrijdag 27 juli 2001 15:52 schreef brammus het volgende:

[..]

Ah, zo dus... :)

Maar dat klinkt niet echt windowsvriendelijk...

kernel32.dll lijkt me niet zo geschikt daarvoor...

Ja, ik weet er nix van, so sue me ;)
tjaa, ik weet ook niets van windows af (ja, hoe je CS moet spelen, maar meer niet :P ) dus hoe het daar moet weet ik ook niet.. (so sue me ;) )

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 23:50 schreef _-SToFFeL-_ het volgende:
sorry, maar ik heb hier 2x 30gb maxtor 7200rpm in RAID 0 en ik ben er heel tevreden over! :)

Ik zou nu echt niet meer zonder willen/kunnen...
Same here!! Ide-raid is voor sommige misschien niet echt snel,
maar je moet maar eens een gelijk systeem zonder raid naast een met zetten en dan gewoon ff wat gaan doen...
(dus geen vage benchmarks, niet alles in de wereld draaid om 3dmarks enz. :( )
Ik heb dan toch altijd het idee dat het raid systeempie sneller werkt!
Of heb ik het dan mis? ohja, en voor de centjes hoef je het niet te laten vind ik!!

• Abbadon
  • Laatst online: 09:50
Op vrijdag 27 juli 2001 16:09 schreef Flipke het volgende:

[..]

Same here!! Ide-raid is voor sommige misschien niet echt snel,
maar je moet maar eens een gelijk systeem zonder raid naast een met zetten en dan gewoon ff wat gaan doen...
(dus geen vage benchmarks, niet alles in de wereld draaid om 3dmarks enz. :( )
Ik heb dan toch altijd het idee dat het raid systeempie sneller werkt!
Of heb ik het dan mis? ohja, en voor de centjes hoef je het niet te laten vind ik!!
Same here too. Heb twee DiamondMax's + gestriped en ik kan het in de praktijk toch best wel merken :) . Alles wat op m'n Fireball AS staat (gelijkwaardige disk) is toch net wat trager. En wat betreft de seektimes; deze zijn niet per defintie slechter in een RAID 0 array. En cpu time? Ik heb genoeg MHz'en om daar onmerkbaar een paar van te missen. Maar toegegeven, ik heb zo'n stripe ook voor de leuk/fröbel.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

IDE raid zuigt gewoon in mijn ogen, en dan vooral raid 0, IDE raid kaarten zijn gewoon 80% softwarematig, dat kaartje zorgt er alleen voor dat je er vanaf kan booten.
Verdernog, snelheidswinst valt hartstikke tegen, acces tijden zijn zelfs TRAGER dan normaal, en last but not least, i pity the one's die raid 0 hebben, stel je hebt 2 schijven in een stripeset hangen, 1tje knalt eruit, en je kan dag met je handje zeggen tegen je data.

T'is gewoon vet gehyped, en iedereen wou ook stoer zijn in het tweakerswereldje door te zeggen 'ik heb ook raid hoor!' komop mensen!

Als je echt RAID wil hebben, koop dan een scsi raid kaart van 2000,- en een paar leuke scsi hd's, en knal die in raid5, dan heb je er pas echt profijt van, en het grootste voordeel is nog 'owjeeh, hd kapot? boeie! ik heb alles nog!'

• Macaco
  • Laatst online: 09-03-2022
Ik heb het pas sinds vandaag met twee IBM's 307030 Kan er nog weinig van zeggen voorloopig draait het.

Ik had eerst een IBM schijf die gewoon op het ide kanaal van het mobo(asusp2b) zat.Plus gebruikte ik de normale standaard data kabels.Dus naar mijn idee werd in deze config niet de capaciteit van de HD benut.Nu ik er twee heb in Raid 0 ben ik beter af .(Verbeter mij als ik het fout hebt)

Zoek eigenlijk leuk bech proggie,

Verwijderd

Sja, benchproggies laten normaal gesproken met raid0 fabuleuse resultaten zien. mwhoeha.

download maar eens ATTO diskbench (weet URL ff niet) en ga daar maar mee benchen.

met m'n IBM serveraid en 4x IBM Ultrastar's haal ik 80 mb/sec doorvoer, zou meer zijn als die IBM kaart geen U2W maar U160 zou zijn :D

Verwijderd

ik loop vaak vele GB's tegelijk te verplaatsen en dan is raid wel fijn...

• Abbadon
Op vrijdag 27 juli 2001 22:43 schreef Lexxie het volgende:
IDE raid zuigt gewoon in mijn ogen, en dan vooral raid 0, IDE raid kaarten zijn gewoon 80% softwarematig, dat kaartje zorgt er alleen voor dat je er vanaf kan booten.
Verdernog, snelheidswinst valt hartstikke tegen, acces tijden zijn zelfs TRAGER dan normaal, en last but not least, i pity the one's die raid 0 hebben, stel je hebt 2 schijven in een stripeset hangen, 1tje knalt eruit, en je kan dag met je handje zeggen tegen je data.

T'is gewoon vet gehyped, en iedereen wou ook stoer zijn in het tweakerswereldje door te zeggen 'ik heb ook raid hoor!' komop mensen!

Als je echt RAID wil hebben, koop dan een scsi raid kaart van 2000,- en een paar leuke scsi hd's, en knal die in raid5, dan heb je er pas echt profijt van, en het grootste voordeel is nog 'owjeeh, hd kapot? boeie! ik heb alles nog!'
Wel laat ik het zo stellen: m'n volgende bak/setup hoeft niet per definitie IDE RAID te hebben, zo groot is de performancewinst idd ook niet (hoewel ik er bij blijf dat ik er toch wel wat van merk). Maar een SCSI setup van vele duizenden guldens zie ik niet als een alternatief; dat is hele andere koek, en dat koop je ook niet om mee te fröbelen. Oh, en wel eens van back-up gehoord? Als bij mij m'n array het begeeft heb ik alles ook nog. So don't pity me, zo gek ben ik ook al weer niet ;) Oh, en wat betreft de vermeende 'stoerheidsfactor', hoe 'poch' jij nu over SCSI?

Verwijderd

Hoe bedoel je 'poch', sja ik heb die scsi setup, kostte me aardig wat duiten maar k'ben er heel erg blij mee iig :)

dus mag ik een beetje pochen, idd ik lach op mensen met zo'n goedkoop kut-ide raid setupje :D (ok zo bedoel ik het ook weer niet hoor) :)

• Abbadon
Op vrijdag 27 juli 2001 22:59 schreef Lexxie het volgende:
Hoe bedoel je 'poch', sja ik heb die scsi setup, kostte me aardig wat duiten maar k'ben er heel erg blij mee iig :)

dus mag ik een beetje pochen, idd ik lach op mensen met zo'n goedkoop kut-ide raid setupje :D (ok zo bedoel ik het ook weer niet hoor) :)
Tuurlijk mag je er blij mee zijn :) Het ging me er alleen maar om jouw anti kijk-zie-mij-stoer-zijn-met-IDE-RAID uitspraak iets te nuanceren. Je weet wel: kam, één, scheren. Desalniettegenstaandemin ben ik nog steeds tevreden met mijn 'goedkoop kut-IDE raid setupje' ;) Maar een snelle 10~15Krpm scsi disk lijkt me ook wel wat, maar ik vind het allemaal te prijzig worden met zo'n leuke U160 controller d'r bij.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
ik heb zelf geen raid maareuh, naar ik had gelezen is de burst leessnelheid veel hoger (niet belangrijk in praktijk), de access time een tikeltje trager (zal wel meevallen in praktijk), data? (de kans dat 1 van de 2 uitvalt is bijna evengroot als je der maar 1 had, dus onbelangrijk.

we slaan hier bijna telkens het naar mijn gevoel belangrijkste voordeel van raid0, namelijk: schrijven
hd lezen tgenwoordig 40Mb/s, in raid ongeveer 80Mb/s, snel genoeg dus, maar schrijvan is toch nog steeds VEEL trager hoor, en dit is een veel beperkendere factor voor het systeem (ik denk vooral aan pagefile's)

en nog, of het booten nu 10sec langer of korter is, who cares? sinds w2k moet ik toch nooit restarten dus...

Verwijderd

ik heb raid1 in mijn server 2x4.3gb 7200rpm seagate scsi op dac960pd werkt goed.
nu wil ik nog een keer 2e raid controller voor mijn 3x4.5gb 7200rpm quantum

Verwijderd

Klopt, schrijven is gewoon een stuk trager, helemaal met raid 5 :/ wat ik al zei, lezen gaat met 80 mb/sec, maar schrijven is gewoon belachelijk traag met 10 mb/sec max |:(

• Xypriz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-04 22:50

Xypriz

Op vrijdag 27 juli 2001 15:27 schreef Wirf het volgende:

[..]

heel simpel:

ok, je mist misschien 10-20 mb extra schijfruimte, maar wat scheelt dat nou op de 90 GB..

edit: wat duidelijk gemaakt
het gaat hier over linux neem ik aan?? of is dit ook mogelijk onder windhoos? zo ja, hoe gaat dit in de praktijk dan in zijn werk?

• Wirf
Op zaterdag 28 juli 2001 16:31 schreef Cobra_CLA het volgende:

[..]

het gaat hier over linux neem ik aan?? of is dit ook mogelijk onder windhoos? zo ja, hoe gaat dit in de praktijk dan in zijn werk?
Ja, dit is inderdaad onder Linux, hoe het onder windows moet, weet ik niet. Het enige waar ik windows voor gebruik is CS ;)

Verwijderd

Ik heb ook zo mijn ervaringen met IDE RAID 0.. en die zijn waardeloos...

Resultaat: corrupted files, crashes en opstartproblemen onder Win2k sp2... nadat alles terug zat op IDE werkte het perfect...
Pagina: 1