Zonnepanelen doormeten, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12 23:08
Medetweakers,

Ik heb een huis gekocht waarbij er al 12 zonnepanelen op het dak zitten.

Nu zie ik dat een zonnepaneel gemiddeld 225Kwh oplevert in Nederland.

Dat zou bij 12 panelen betekenen dat het 2700Kwh zou moeten opleveren. Nu snap ik dat dit theoretische getallen zijn, maar met de goede zomer van afgelopen jaar heb ik nog niet eens 1200 Kwh opgeleverd....

Is dit normaal of moet ik toch even mijn zonnepanelen doormeten voor zover ik dat zelf kan doen...

Iemand wat tips hoe ik dat kan doen?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:07

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat meet dat ding in goede zondagen? De WP van de panelen neem ik aan dat wel bekend zijn, kwestie van op de meter kijken bij een goede dag qua opbrengst wat ze daadwerkelijk doen, over het hele jaar kijken kom je weinig verder mee.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:07
Hoe heb je die 1200 kWh bepaald? Gemeten aan de omvormer, of afgelezen wat je terug aan het net hebt geleverd? In die laatste waarde zit je eigen verbruik niet verwerkt, dus was je opwek hoogstwaarschijnlijk meer.

• Mr.Joker
@SinergyX Ik ga de volgende week als we goede zonnige dagen hebben even meten. (ik pik dan even een paar dagen mee, zodat ik een goed gemiddelde heb)

Startpunt dan de avond ervoor, eindpunt avond erna?

@anboni Ik heb mijn jaarafrekening ontvangen, daar stond de teruglevering vermeld.

Verbruik stond apart vermeld en was exclusief de teruglevering.

Waar zou ik kunnen zien wat de WP van deze zonnepanelen zijn? Zijn die terug te vinden op de zonnepanelen zelf? (Als in op de achterkant op een sticker oid?)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat is de ligging van de panelen. Als die niet gunstig liggen, ga je echt die 225kWh per paneel niet snel halen (dan ben jij degene die het gemiddelde naar beneden trekt).

Kijk eens of je kunt achterhalen wat voor panelen die erop liggen. Er is nogal wat verschil tussen een 250Wp-paneel, of eentje van 320Wp. Er is vast iets van een stickerjte op de panelen te vinden.

• anboni
Mr.Joker schreef op zondag 14 april 2019 @ 00:32:
@anboni Ik heb mijn jaarafrekening ontvangen, daar stond de teruglevering vermeld.

Verbruik stond apart vermeld en was exclusief de teruglevering.
Maar de meter ziet niks van wat je zonnepanelen opwekken en je apparatuur direct verbruikt. Je hebt dus gegarandeerd meer opgewekt dan je hebt teruggeleverd.

• Mr.Joker
@anboni Het lijkt me sterk dat dit direct verrekend wordt, zonder dat dit op de teruglever meter zichtbaar wordt.... Ik ga het morgen even navragen aan mijn energieleverancier. (De oplevering is berekend adhv de begin en eindstand van de teruglevermeter)

@TERW_DAN Als ik op de website van zonne-atlas kijk, schijnt de ligging van het huis perfect te liggen.

Ik heb ook de gehele dag zon over mijn huis. De zon komt op aan de linkerkant van het huis en gaat weer onder aan de rechterkant van het huis, dus hij schijnt constant op het dak..

Ik ga morgen even het dak op, om te kijken wat de capaciteit is van de panelen. Is de WP inherent aan de oppervlakte van zo'n zonnepaneel? (Voor het geval ik geen sticker kan vinden, dan neem ik een rolmaat mee)

• anboni
Mr.Joker schreef op zondag 14 april 2019 @ 00:51:
@anboni Het lijkt me sterk dat dit direct verrekend wordt, zonder dat dit op de teruglever meter zichtbaar wordt.... Ik ga het morgen even navragen aan mijn energieleverancier. (De oplevering is berekend adhv de begin en eindstand van de teruglevermeter)
Je snapt het blijkbaar niet, dus nog 1 poging: alles wat je zonnepanelen opwekken maar door jouw apparatuur direct verbruikt wordt, komt nooit langs de meter en kan dus niet verrekend worden door de energieleverancier.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet de stand niet bekijken aan de hand van de meter, maar op de omvormer, die geeft aan wat je opwekt. Alles wat je zelf verbruikt komt niet langs je meter.
Ik ga morgen even het dak op, om te kijken wat de capaciteit is van de panelen. Is de WP inherent aan de oppervlakte van zo'n zonnepaneel? (Voor het geval ik geen sticker kan vinden, dan neem ik een rolmaat mee)
Nee, oppervlak zegt eigenlijk niets.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:16
@anboni Het lijkt me sterk dat dit direct verrekend wordt, zonder dat dit op de teruglever meter zichtbaar wordt....
Dat mag je sterk vinden, maar dat is wel hoe het werkt.

De meter registreert alleen wat je per saldo aan energie afneemt of teruglevert. Wanneer de zonnepanelen 500W opwekken maar je in huis 600W gebruikt zal de meter dus een netto afname van 100W registreren. Houd dit een uur lang vol en de meter voor verbruik staat 0,1kWh hoger en de meter voor teruglevering staat nog steeds hetzelfde.

Wanneer je eerst een uur lang 500W opwekt (zonder enige verbruiker in huis ingeschakeld) en daarna een uur lang 600W verbruikt dan zal de meter 0,5kWh teruglevering en 0,6kWh verbruik registreren.

Dit heeft helemaal niets met de (administratieve) processen van de energieleverancier te maken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Mr.Joker
@anboni Er wordt overdag niet gek veel gebruikt, want dan is niemand thuis en dan schijnt de meeste zon....

Ik moet er wel bij zeggen dat ik thuis geen CV-ketel heb en geen gas, maar een warmtepomp installatie die constant het huis op temperatuur houdt..... (dmv vloerverwarming)

Zou deze dan zodanig veel stroom verbruiken dat hij dit aan mekaar wegstreept? In de zomer staat echter de pomp in de koelstand en zou hij nagenoeg niks moeten verbruiken....

Ik ga morgen even bij de omvormer kijken wat ik kan vinden :) (En een kijkje op het dak)

[ Voor 9% gewijzigd door Mr.Joker op 14-04-2019 01:15 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:16
Mr.Joker schreef op zondag 14 april 2019 @ 01:15:
Zou deze dan zodanig veel stroom verbruiken dat hij dit aan mekaar wegstreept? In de zomer staat echter de pomp in de koelstand en zou hij nagenoeg niks moeten verbruiken....
Meten is weten. ;)

Denk ook aan verbruik van koelkast, diepvries, modem/router, TV-ontvangers, ventilatie, standbyverbruik van diverse apparaten...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:27

M2M

medicijnman

@anboni Er wordt overdag niet gek veel gebruikt, want dan is niemand thuis en dan schijnt de meeste zon....

Ik moet er wel bij zeggen dat ik thuis geen CV-ketel heb en geen gas, maar een warmtepomp installatie die constant het huis op temperatuur houdt..... (dmv vloerverwarming)

Ik ga morgen even bij de omvormer kijken wat ik kan vinden :) (En een kijkje op het dak)
de meeste omvormers kunnen middels een fysieke schakelaar de panelen disconnecten. dan kun je voor n weekje je verbruik meten en vergelijken

-_-

• anboni
Maar dan ben je aan het gissen. Het enige wat je nu weet is dat je 1200kWh terug hebt geleverd. Daarmee weet je helemaal niets zinnigs over hoeveel je opwekt. Ga eerst maar 'ns een tijdje op de omvormer aflezen hoeveel je opwekt, dan heb je tenminste informatie waar je wel een zinvolle vergelijking mee kunt maken.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:42
@Mr.Joker De meter registreert inderdaad niet wat je rechtstreeks verbruikt.
Ter info, ik heb 7000WP op het dak liggen (40 panelen á 175WP en hierbij de gegevens van 2018

Opgewekt door PV = 6593kWh (gemeten door de omvormer)
Afname = 5548kWh (slimme meter)
Teruglevering = 4302kWh (slimme meter)
Netto verbruik = 1245kWh (slimme meer)

Dus ten opzichte van mijn opwek heb ik 35% rechtstreeks verbruikt en is 65% teruggeleverd.

Teruggerekend vanaf jouw getallen kom ik op 1846kWh totale opwek.

Nu verwacht ik dat jouw rechtstreekse verbruik hoger ligt omdat je minder WP op je dak heb liggen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-12 12:37
Voor onder de 25 euro heb je een din rail meter, sluit je pv installatie eerst aan op deze meter en voer dan pas aan op de vaste installatie. (ik ben geen electricien dus ik gebruik vast de verkeerde woorden).
Ik heb deze door een electricien aan laten sluiten toen hij toch bezig was met de installatie van de ZP.

Als je echt wil weten wat je paneeltjes doen dan kan ik je de YouLess met de enelogic van harte aanbevelen. (geen aandelen, gewoon tevreden gebruiker :) )

edit: .linkje is wel handig: http://www.youless.nl/winkel.html )

[ Voor 6% gewijzigd door Hennie-M op 14-04-2019 07:58 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:06

Theo

moederbord

Je schrijft dat een paneel in NL gemiddeld 225 kWh per jaar opwekt. Dit kan mogelijk kloppen, maar zegt echt enorm niks. Dat is hetzelfde als dat een gemiddeld stel 1.8 kinderen heeft. Dit zegt ook niets over hoeveel kinderen jij hebt. :P
Wat namelijk van belang is dat is hoeveel Wp jij op het dak heb liggen, en hoeveel Wp bij jou dus ieder paneel is.
Een zonnepaneel is namelijk te krijgen is vermogens variërend tussen de 100 en 350 Wp per stuk.

Ik zou echt een feestje geven als ik 225 kWh per paneel krijg. Mijn panelen zijn 180 Wp per stuk; en leveren zo'n 170 kWh per jaar.

Wil jij weten wat een normale opbrengst is dan moet jij weten wat er op jouw dak ligt. Dit kun je in de papieren zien mocht je die hebben, en anders staat het achterop ieder paneel.

7400 Wp op het dak

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Normaal zou ik ook zeggen dat het verschil tussen teruggeleverd op de meter en opgewekt door de panelen niet gek groot moet zijn, simpelweg omdat je niet veel gebruikt als de zon het meest schijnt. Maar jij hebt dus een warmtepomp die kan koelen, en die staat ook te koelen in de zomer. Waarom zou hij dan nagenoeg niks verbruiken? Die kan dan juist veel verbruiken.

• Mr.Joker
@Sissors als ik het goed begreep kan die het koud water wat in een bassin zit onder de grond gebruiken om te koelen.

We gaan de omvormer in de gaten houden.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-12 00:03
Mr.Joker schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:50:
Mogelijk kan je met de slimme meter al bij je energieleverancier je dagverbruik en opwekking van het HELE jaar terugzien (zoals bij vandebron). Het liefst gebruik ik de data direct van de omvormer. Die grafieken zijn we benieuwd naar.

Ik neem aan dat ze in serie geschakeld zijn. Zit er toevallig 1 of 2 in de schaduw dan kan je op die een omleider zetten a ts-4-ro.

Het kan zeker zo zijn dat 1 kapot paneel de hele serie verpest!

Welk type omvormer?
Optioneel: welk type zonnepaneel? (of jaartal)
Wat is de ligging? (zuid?)
Onder welke hoek? (standaard dak?)

[ Voor 37% gewijzigd door Harm_H op 14-04-2019 12:23 ]

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:32

Punkrocker

Mostly harmless

@Sissors als ik het goed begreep kan die het koud water wat in een bassin zit onder de grond gebruiken om te koelen.

Ja hij koelt met dat koude water maar ook dat kost energie.
Ten eerste het rondpompen.
Ten tweede: Ook het koelwater moet verwarmd worden. Als je koelt met te koud water krijg je condensvorming. Het "koelwater" moet dus tot boven het dauwpunt verwarmd worden: een graad of 18.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-12 15:21
Voordat er iets zinnigs gedacht kan worden hebben we het volgende nodig.

* Helling dak
* Welke zonnepanelen ? Zelfs anno 2019 kan er nog 150wp panelen gelegd worden.
* Welke omvormer ? En welk vermogen wattpiek kan ie aan ? Je kan wel 3000wp neerleggen maar met een omvormer van 1500wp ga je natuurlijk aftoppen.
* Welke oriëntatie. Noord levert bijv maar 55% op.

Hangt je omvormer aan het internet? Dan login gegevens achterhalen dan kun je de dag/week/maand/jaar opbrengst achterhalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 14-04-2019 12:40 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Ah je hebt een water-water warmtepomp, ik ging uit van lucht-water. Dat zal zeker schelen, maar geen flauw idee eigenlijk hoeveel die gebruikt bij koelen.
Pagina: 1