Inleiding
Mijn neefje is inmiddels 15 en speelt al meer dan 10 jaar games. Hij is ooit begonnen op de PS2, maar ging al snel richting de PC. Hij speelt voornamelijk first-person shooter games en begint nu ook meer eisen te stellen zoals 'frames per seconden'. Ik ben oud en kan mij de discussie van frames per seconden nog wel herinneren. "Het oog ziet niet meer dan 30 FPS" was voor mij niet een onbekende discussie op het internet. Hij geeft aan als hij 60 FPS heeft het niet lekker speelt. Na wat lezen op het internet zit er blijkbaar wel verschil tussen 60 en 90 frames per seconden. Hij wil dus graag naar 100 FPS op high settings.
Hij speelt nu op een Alienware 17 met een 960M videokaart, maar sommige games zoals Fortnite speelt niet lekker zegt hij. De games die hij speelt laggen als er een frame-drop is en gezien hij extreem fanatiek is wil hij graag een PC waar hij meer performance uit kan halen. Hij gaat ook voor het eerst van een laptop naar een desktop. Hij speelde altijd op een laptop omdat hij steeds moet verplaatsen tussen vader en moeder, maar nu wil hij op 1 plek gamen en de andere plek focussen op school. Er komt dus een desktop.
Hij heeft zelf al gekeken en is tot de conclusie gekomen dat hij een 144hz monitor wil en Fortnite op 100+ FPS op high settings. Ik heb naar benchmarks gekeken en met een 1070 Ti moet dat lukken, dus dat vond ik gelukkig meevallen gezien het budget 1000 euro is voor alleen het systeem.
Hij wil eigenlijk geen 2e hands spullen omdat hij veel pech heeft gehad met zijn laptops die helaas geen garantie hadden. Nu is er paar keer onderdelen vervangen terwijl hij de laptop een maand had en daarom wil hij graag onderdelen met garantie. Gezien het budget zijn er sommige onderdelen zoals een kast waar hij geen moeite mee heeft om 2e hands te kopen.
Games
Hij wil alleen gamen op het systeem. Hij heeft een aparte laptop waar hij zijn huiswerk op maakt. De games die hij speelt is voornamelijk Fortnite, CS:GO, Overwatch en Quake Championships.
Prijskaartje
Het systeem mag 1000 euro kosten. Het gaat dus alleen om de desktop zelf.
Merken
Ik heb zelf zeer goede ervaringen met de volgende merken en heb dus een lichte voorkeur voor:
Asus, Intel, NVIDIA, Corsair, Samsung.
Eisen
Als het aan mijn neefje ligt: 200+ FPS in Fortnite op ULTRA. Realistisch gezien: 100+ FPS in Fortnite op 1080P
Verwachtingen
Zoals ik al zei "Ik ben oud". Ik heb uiteraard wel wat gelezen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben er te lang uit om alle termen te snappen en vraag me af of ik het systeem anders moet configureren.
Systeem
Hieronder wat wij tot nu toe samen hebben uitgezocht. Dit is exclusief videokaart omdat wij gaan zoeken naar een 2e hands videokaart. Ik zit zelf te denken aan een 1070(Ti) voor rond de 300 euro.
Het zou mooi zijn als het systeem toekomstbestendig zou zijn. Gezien het een ongoing proces is worden en vast onderdelen in de toekomst vervangen door "betere" onderdelen.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8400 Boxed | € 206,49 | € 206,49 |
| 1 | Asus PRIME Z390-A | € 179,- | € 179,- |
| 1 | NZXT H500 Zwart | € 73,96 | € 73,96 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16 | € 90,45 | € 90,45 |
| 1 | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 86,- | € 86,- |
| 1 | Samsung 970 EVO 500GB | € 119,99 | € 119,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 755,89 | |
Vragen
1. Zijn er onderdelen die ik beter kan gebruiken om misschien geld te besparen of die misschien betere performance hebben?
2. Is een 1070(Ti) een goede keus gezien het budget?