Dilemma met 2 laptops en MST mode

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:05
Ik zoek een oplossing om met 2 laptops te kunnen werken (1 met usb-c en 1 met displayport) met 2 externe beeldschermen. Liefst in een KVM setup maar aangezien ik daar nu al niet uitkom neem ik ook genoegen met uberhaupt ze te kunnen aansluiten.

Laptop 1 (usb-c) kun je dus aansluiten met 1 kabel: beeld, usb en stroom via 1 kabel.
Laptop 2 (displayport) heeft dus minimaal 2 kabels nodig: beeld en usb.

Ik was begonnen met een DELL U3419W ultrawide. Deze kon alles. Dit was onderstaande plaatje zonder Monitor 2.
Ik kon echter niet wennen aan het kromme scherm dus besloten naar een dual monitor setup te gaan middels MST.

2_Laptops_KVM_MODE

Ik heb nu dus 2 NEC EA271Q schermen. Dit was de enige monitor die ik kon vinden met alle aansluitingen.
(En een ViewSonic VP2771 die ze niet in Nederland willen leveren).

Probleem met deze NEC is dat deze op Monitor 2 altijd de MST van Laptop 2 laat zien ongeacht de geselecteerde input.
Dat is raar want beeld via usb-c is displayport ALT MODE zover ik weet.

Dit klinkt als een software probleem. Als ik bijv. de handleiding van een Samsung LS27H850QFU lees dan staat daar een plaatje van soortgelijke setup. (blz 43). http://downloadcenter.sam...22988/BN46-00575A-Dut.pdf
Echter deze Samsung heeft weer geen USB downstream.

Zit er dan echt niets anders op deze NEC's te vervangen voor 2 Samsungs en dan om te schakelen:
* input op de monitor goedzetten
* usb kabel in de juiste laptop duwen (Toetsenbord kopen met usb input om daar de muis op aan te sluiten).
Zoals volgende plaatje dus. Zie ik iets over het hoofd?

2_Laptops_USB_SWITCH

Requirement voor oplossingen is dat het met Linux en (dichtgetimmerde) Windows kan werken. Dus geen sofware oplossingen als Synergy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:07
Laptop 1 aansluiten op monitor 1
Laptop 2 aansluiten op monitor 2
DP OUT van M1 naar DP IN van M2
DP OUT van M2 naar DP IN van M1

Op beide monitoren de input selecteren adhv welke laptop je wil, voor de USB devices eventueel een USB-switch.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Tom Paris schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:34:
Laptop 1 aansluiten op monitor 1
Laptop 2 aansluiten op monitor 2
DP OUT van M1 naar DP IN van M2
DP OUT van M2 naar DP IN van M1

Op beide monitoren de input selecteren adhv welke laptop je wil, voor de USB devices eventueel een USB-switch.
Krijg je dan niet een "loop"?
Daarbij, we hebben dan 1 DP aansluiting te weinig aangezien Laptop 2 al een DP aansluiting nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Ah ik was in de veronderstelling dat ze 2x DP IN hadden en een losse DP OUT poort, maar dan gaat die opstelling idd niet werken.

2x Quad HD over USB-C kan overigens alleen maar als de USB3 lanes gebruikt worden voor DP ALT mode, weet je zeker dat het beeldscherm dat überhaupt ondersteunt? Waarschijnlijk komt daar het probleem vandaan dat je geen beeld krijgt op het tweede scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Zo technisch gaan handleidingen meestal niet. De laptop is trouwens een Lenovo T580.

Overigens ben ik bang dat wanneer ik overstap naar 2 Samsungs dat wanneer ik van input switch van USB-C naar DP (of andersom) dat ik OOK nog de "passthrough" moet aanpassen
Wanneer u een pc aansluit met een USB Type-C-kabel, moet u de DP OUT-modus instellen op "USB
Type-C:MST (SST)" in het OSD-menu. (OSD – System – DP OUT – USB Type-C:MST/USB Type-C:SST)
en
Wanneer u een pc met een DP-kabel aansluit, moet u de DP OUT-modus instellen op
"DisplayPort:MST (SST)" in het OSD-menu. (OSD – System – DP OUT – DisplayPort:MST/
DisplayPort:SST)
Dus misschien is het beter om een soort dock er tussen te plaatsen en altijd als output DP te hebben. Meeste docks hebben wel meerdere DP aansluitingen.

Ik zag bijvoorbeeld de TB16 van Dell maar deze heeft alleen USB-C als input.

Inmiddels behoorlijk spijt dat ik specifiek een laptop met thunderbolt uitgezocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Tom Paris schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:10:

2x Quad HD over USB-C kan overigens alleen maar als de USB3 lanes gebruikt worden voor DP ALT mode, weet je zeker dat het beeldscherm dat überhaupt ondersteunt? Waarschijnlijk komt daar het probleem vandaan dat je geen beeld krijgt op het tweede scherm.
Ik krijg trouwens wel beeld op het tweede scherm. Maar dat is gewoon van de DP laptop. Daarom veronderstel ik dat hij gewoon niets doet met het USB-C signaal. Anders had ik inderdaad totaal geen beeld verwacht.

Dank voor het meedenken btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Voor docks geldt hetzelfde, je kunt niet zondermeer 2x Quad HD uit USB-C krijgen.

Als je toch nieuwe schermen gaat kopen, koop dat iets wat de opstelling uit mijn eerste post ondersteunt, zoals een Dell U2717D. Koop daarbij een USB-C naar DP kabel die 4k/60hz ondersteunt, dat is vergelijkbaar qua bandbreedte als 2x Quad HD. Ik heb het op die manier werken met 2 Dell 2515's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Heeft het nog enige invloed als je beide monitoren van positie verandert? Of blijft dan de tweede laptop op het eerste scherm staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Dus eigenlijk bedoel jij zoals het volgende plaatje?
2_Laptops_DUBBEL_LINKED

Grootste nadeel hierbij is dat ik de laadfunctie kwijtraak van Laptop 1. De trafo is namelijk ook USB-C.
Nou bevat de laptop wel 2 accu's en is heel zuinig dus hij kan het wel lang volhouden. Maar ideaal is anders.

Hoe sluit ik jouw "2x Quad HD over USB-C kan overigens alleen maar als de USB3 lanes gebruikt worden voor DP ALT mode" uit.

Ik snap de vraag van Synoniem ook niet helemaal.

Het volgende zou ook werken? Ik ga van de TB16 van Dell uit. Deze zou goed moeten werken onder Linux. Maar eigenlijk was de bedoeling van het hele verhaal een schone en makkelijke setup :-(

2_Laptops_DUBBEL_LINKED_DOCK

[ Voor 20% gewijzigd door MisterE op 14-04-2019 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Tom Paris schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:32:

Als je toch nieuwe schermen gaat kopen, koop dat iets wat de opstelling uit mijn eerste post ondersteunt, zoals een Dell U2717D. Koop daarbij een USB-C naar DP kabel die 4k/60hz ondersteunt, dat is vergelijkbaar qua bandbreedte als 2x Quad HD. Ik heb het op die manier werken met 2 Dell 2515's.
Tom, even voor de zekerheid. Gebruik jij de eerder aangegeven variant of onderstaande?
Bij onderstaande plaatje moet je dus beide monitors altijd op dezelfde input zetten ipv kruislings.

2_Laptops_USB2DP

Bij het eerdere plaatje ging ik er namelijk vanuit dat de DP-OUT alleen DP-IN doorgeeft. Bij het nieuwe plaatje moet hij dus wel nDP kunnen doorgeven naar DP-OUT.
In de handleiding van die dell u2515h kan ik dit zo niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Ja, alleen is het andersom qua mDP. Bij de U2515H fungeert de 2e DP poort als OUT, en is mDP alleen IN.

L1 naar DP-in M1
L2 naar DP-in M2
DP-OUT M1 naar mDP M2
DP-OUT M2 naar mDP M1

Dus wil je beeld van L1: M1 op DP, M2 op mDP
Beeld van L2: M1 op mDP, M1 op DP

Pagina: 1