Nu ik het lees maak ik op dat de leverancier eerst een incassobureau heeft ingeschakeld, dus voor 3 euro + 20 euro. Jij hebt dit toen betwist. Nu komt hij met 3 euro + 10 euro. Dit gaat wel nergens over. De volgorde klopt niet.
Je bent wel direct in verzuim omdat je niet betaald hebt, een herinnering hoeft dus niet. De betalingsperiode is denk ik afgesproken in de algemene voorwaarden, indien die termijn verstrijkt, zogenaamde fatale termijn, ben je direct in verzuim. Door het verzuim kun je wel direct de evt administratiekosten verschuldigd zijn (dat zie je geregeld in aanmaningen die niet bij een incassokantoor zijn neergelegd). Die administratiekosten kunnen in de algemene voorwaarden staan maar ook kan gesteld worden dat het schade is die de leverancier heeft geleden. Hij mag die in rekening brengen.
Deze ingebrekestelling moet plaatsvinden, dit is de 14 dagen brief, daarin neemt de leverancier de 3 euro op plus de 10 euro. Hij moet aanzeggen dat indien je niet betaalt er direct incassokosten kunnen worden berekend.
Indien ze daarna de vordering uit handen geven aan een incassobureau (of ze spelen zelf voor incassobureau, dat mag ook) moeten die 10 euro in de incassokosten opgenomen worden (dus de maximering op basis van de Wet Incassokosten regelt ook deze kosten, de vordering is dan geen 13 euro, maar de hoofdsom is 3 euro en daarover mag een maximaal tarief worden berekend).
De leverancier heeft zich niet aan de juiste volgorde gehouden. Dit wordt mij eigenlijk nu pas duidelijk door jouw post. Hij krabbelt dus eigenlijk weer terug en stuurt alsnog een factuur met de gemaakte kosten.
Het lijkt er echter wel op dat hij die EUR 10 in rekening brengt vanwege zijn eigen rommelige aanpak (hij is namelijk ook kosten verschuldigd aan het incassokantoor). De vraag is of deze schade wel voor jouw rekening komt.
Het is wel erg hoog die 10 euro en lijkt verband te houden met de kosten die hij heeft gemaakt door het incassobureau in te schakelen. Normale aanmaningen, tweede aanmaningen staan er wel eens een paar euro op (bol.com rekent 2,50 ongeveer per aanmaning).
Er begint nu dus weer een nieuwe procedure te lopen. De leverancier stuurt nu een correcte ingebrekestelling met de administratiekosten van EUR 10. Indien je die nu niet betaalt mag de vordering met EUR 40 geloof ik worden verhoogd aan incassokosten. Ik weet niet of ik voor die EUR 10 de strijd verder aan zou gaan.
[
Voor 59% gewijzigd door
LucyLG op 14-04-2019 18:01
]