Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:59
Ik heb een vraag omtrent het in rekening brengen van storneringskosten à €10.

Situatie:

Automatische incasso gestorneerd omdat deze onjuist in rekening is gebracht.

Nadat ik hierover een mail heb gestuurd ontving ik plots een nieuwe factuur van een incassobureau met het oorspronkelijke bedrag plus incassokosten à €20.

Ook deze heb ik niet betaald aangezien ik het nog niet eens was met de originele factuur.

Na meerdere malen geprobeerd contact te leggen met ondernemer uiteindelijk tot een oplossing gekomen om het bedrag aan te passen.

Echter nu voegt de ondernemer storneringskosten toe aan het totaalbedrag.

Is dit toegestaan?

Beste antwoord (via rkvvkevin op 14-04-2019 13:02)

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:10

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Waar het dus om gaat is een stilzwijgende verlenging van een abonnement, dat mag gewoon, maar dat abonnement heeft vervolgens wel een opzegtermijn van een maand. Zie ook https://www.consuwijzer.n...leren/abonnement-opzeggen.

Die opzegtermijn van een maand lijken ze zich (uiteindelijk) ook aan gehouden te hebben, dus nu is de volgende vraag of de storneringskosten terecht zijn. Volgens mij is dat gewoon een vorm van incassokosten, die alleen na het voldoen aan een serie voorwaarden in rekening gebracht mogen worden. Zie ook https://www.nibud.nl/cons...ssobureau-en-deurwaarder/.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door toolkist op 14-04-2019 19:34 . Reden: Nieuwe info TS ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:30
Zoals ik het begrijp ben je tot schikking gekomen met de crediteur tot een bepaald bedrag, dan is dat het bedrag wat je betaald en is het natuurlijk niet de bedoeling dat er ineens nog kosten bij komen.
Maar om een beter antwoord te geven zul je meer informatie moeten geven, o.a. of je een overeenkomst bent aangegaan en wat daar dan in staat.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:39
Dat meen je niet? Dus je krijgt een verkeerde factuur, storneert die terecht en nadat je er met de ondernemer uitkomt rekent hij nog even kosten voor de terechte stornering?
Ik zou het bedrag betalen exclusief storneringskosten, dan kan de ondernemer je nooit van slechte wil betichten. Zo hebben wij het ook een keer gedaan bij een eeuwenlange discussie, scheelde een hoop gezeik later met incassobureau.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

rkvvkevin schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:00:
Ik heb een vraag omtrent het in rekening brengen van storneringskosten à €10.

[..]

Is dit toegestaan?
Als het duidelijk in de algemene voorwaarden staat en hij die jouw ter hand heeft gesteld.

Maar als jij storneert omdat de ondernemer een fout gemaakt heeft is het heel lullig van 'm om jou de kosten daarvan te laten betalen. Hij had beter z'n huiswerk moeten doen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Voor een automatische incasso teken je dat er een bepaald bedrag mag worden afgeschreven. Indien die automatische incasso niet klopt komen ze dus eigenlijk de overeenkomst met jou niet correct na. Het is misschien niet wat je wilt horen maar je had ze eigenlijk eerst een brief/ingebrekestelling moeten sturen met het verzoek het onverschuldigde bedrag terug te betalen.

Die stornering van het volledige bedrag is wat drastisch, je hebt normaliter twee maanden bij de bank de tijd om te storneren en had je dus niet direct hoeven doen.

Nu krijg je een nieuwe factuur dat eigenlijk een aanmaning zou moeten zijn waarbij je binnen 14 dagen (gebruikelijke termijn) alsnog de kans moet hebben te betalen zonder dat hierbij incassokosten worden gerekend.

Bovendien snap ik de EUR 20 incassokosten niet helemaal, daaronder zouden voorzover je die kosten verschuldigd bent ook die storneringskosten moeten vallen.

Die 10 euro storneringskosten, staat dat in verhouding met het bedrag dat je moest betalen? Ik vind het wat veel geld die worden opgevoerd als kosten van de stornering. Wat staat er in de overeenkomst met dit bedrijf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
LucyLG schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:04:
Voor een automatische incasso teken je dat er een bepaald bedrag mag worden afgeschreven. Indien die automatische incasso niet klopt komen ze dus eigenlijk de overeenkomst met jou niet correct na. Het is misschien niet wat je wilt horen maar je had ze eigenlijk eerst een brief/ingebrekestelling moeten sturen met het verzoek het onverschuldigde bedrag terug te betalen.
Ik wil en kan niet geloven dat deze info juist is.

Wat gechargeerde bedragen, maar voor het beeld.. He wat jammer dat de komma verkeerd neer is gezet en er 1000 ipv 10 euro is geincasseerd. Laat ik eens een brief gaan schrijven en een maand wachten op m'n geld.

Die 2 maanden zijn er niet om eerst uitgebreid in conclaaf te gaan, die zijn er om een particulier die niet elke dag z'n bankrekening bekijkt in bescherming te nemen.

En als aanvulling richting TS. Al die kosten zijn onterecht dus nevernooit betalen. De ondernemer moet zelf eerst maar eens een juiste factuur overleggen en de gevolgen van zijn eigen fouten zijn voor eigen rekening. Ook die storneringskosten dus niet betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door toolkist op 14-04-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

toolkist schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:30:
[...]

Die 2 maanden zijn er niet om eerst uitgebreid in conclaaf te gaan, die zijn er om een particulier die niet elke dag z'n bankrekening bekijkt in bescherming te nemen.
Je klinkt heel stellig maar kun je het ook onderbouwen? Vroeger kreeg de particulier gewoon wekelijks of tweewekelijks een bankafschrift per post en volgens mij wordt dat ook nog steeds als redelijke periode gezien om je transacties te controleren. Dan heb je nog 6-7 weken om “in conclaaf te gaan” voordat je storneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik weet dat er bij stornering kosten ontstaan en iedereen moet verdienen dus bank, eventuele incassopartner, etc dus ga je incasso aanbieden, kost best wel wat geld en als er dan gestorneerd wordt ben je niet blij als ondernemer. Dat terzijde want dat is risico van het vak.
Als jij op papier hebt wat je moest betalen en alles schriftelijk overlegt, dan is er niets aan de hand en laat hem maar komen waar hij aangeeft dat dit het gevoel dat jij dit moet betalen qua kosten. Je had ook kunnen wachten totdat er een creditfactuur was gemaakt. Leg het bezwaar bij de verkoper neer en geef hem aan wat het juiste bedrag zou moeten zijn.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 16:16

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Laten we eerst maar eens afwachten tot de juiste inormatie boven water is en dan proberen te oordelen.
@rkvvkevin
- was het een eenmalige incasso of een eerder gegeven, doorlopende (maandelijkse) machitiging?
- ging het om een dienst of een produkt?
- wat was de termijn tussen levering en het storneren, ofwel, hoe lang heb je gewacht?
- hoe lang duurde het voordat er contact was met de leverancier en wat is er toen afgesproken?
- wanneer is de (eerste?) email gestuurd en waarom zat toen er al een incassobureau tussen?
- hoe lang duurde het voordat je na die incassoopdracht (weer) contact had met de leverancier?

Ik krijg het idee dat de focus hier verkeerd ligt en dat er meer aan de hand is geweest dan alleen de kosten van het storneren, vandaar de vragen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
Allereerst bedankt voor jullie reacties!

- was het een eenmalige incasso of een eerder gegeven, doorlopende (maandelijkse) machitiging?
Het betrof hier een jaarabonnement op een nieuwsgroep, afgesloten in januari 2018. Hierbij is het bedrag eenmalig (middels automatische incasso) afgeschreven.
Jaarabonnement op een nieuwsgroep
- wat was de termijn tussen levering en het storneren, ofwel, hoe lang heb je gewacht?
Omdat het een jaarabonnement was en niet exact duidelijk in beeld had wanneer dit abonnement ten einde liep heb ik dezelfde dag dat de automatische incasso bij mijn bank in rekening is gebracht gestorneerd. Hierna heb ik direct een mail gestuurd met het verzoek mijn abonnement te beëindigen en mijn account opgezegd.
- hoe lang duurde het voordat er contact was met de leverancier en wat is er toen afgesproken?
Op bovenstaande mail heb ik geen reactie ontvangen, alleen een bericht dat de betaling niet is gelukt (met als titel herinnering stornering).
- wanneer is de (eerste?) email gestuurd en waarom zat toen er al een incassobureau tussen?
Na bovenstaande herinnering te hebben ontvangen nogmaals een mail gestuurd dat ik geen gebruik meer wens te maken van de dienst/product en mijn account reeds was opgezegd.
- hoe lang duurde het voordat je na die incassoopdracht (weer) contact had met de leverancier?
Inmiddels 2 maanden later heb ik bericht ontvangen van het incassobureau met het originele bedrag, inclusief €20 incassokosten. Aangegeven aan het incassobureau dat ik graag een originele factuur en herinnering wens te ontvangen. Hierop enkel een factuur retour ontvangen en dus de incasso betwist. Toen nogmaals contact opgenomen met de ondernemer en na een flinke discussie uiteindelijk overeengekomen dat ik slechts voor 1 maand het bedrag betaal.

De ondernemer stuurt mij nu een nieuwe factuur met 1 maand abonnementskosten en storneringskoste n van €10. Het maandabonnement kost ongeveer €3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Eerlijk gezegd klinkt het nu alsof de ondernemer groot gelijk had en jij ten onrechte storneerde. Er was geen noodzaak om te storneren en jij had bovendien zelf verzuimd om het abonnement tijdig op te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 11:25
rkvvkevin schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:22:
[...]

Omdat het een jaarabonnement was en niet exact duidelijk in beeld had wanneer dit abonnement ten einde liep heb ik dezelfde dag dat de automatische incasso bij mijn bank in rekening is gebracht gestorneerd. Hierna heb ik direct een mail gestuurd met het verzoek mijn abonnement te beëindigen en mijn account opgezegd.
En hier ga je helaas de fout in. Je hebt nadat ze een bedrag in rekening hebben gebracht de rekening pas gestorneerd. Terwijl over het algemeen staan in de voorwaarden van dit soort abbonnementen dat je het moet opzeggen een paar weken voordat de nieuwe periode in gaat.

Dit heb je zelf verzaakt te doen, waardoor de leverancier overgaat tot een nieuw contract. En daar natuurlijk ook een betaling voor wil hebben. Als je aan dit abonnement had willen voorkomen had je deze tijdig moeten opzeggen, niet door middel van een stornering.

2 opties nu:
Je blijft storneren, en het gaat gedoe opleveren.
Of je geeft toe, betaald voor je fout en zegt daarna direct op.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 17:44
[...]

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Het betrof hier een jaarabonnement op een nieuwsgroep, afgesloten in januari 2018. Hierbij is het bedrag eenmalig (middels automatische incasso) afgeschreven.
Jaarabonnement op een nieuwsgroep
Op bovenstaande mail heb ik geen reactie ontvangen, alleen een bericht dat de betaling niet is gelukt (met als titel herinnering stornering).
Na bovenstaande herinnering te hebben ontvangen nogmaals een mail gestuurd dat ik geen gebruik meer wens te maken van de dienst/product en mijn account reeds was opgezegd.
Inmiddels 2 maanden later heb ik bericht ontvangen van het incassobureau met het originele bedrag, inclusief €20 incassokosten. Aangegeven aan het incassobureau dat ik graag een originele factuur en herinnering wens te ontvangen. Hierop enkel een factuur retour ontvangen en dus de incasso betwist. Toen nogmaals contact opgenomen met de ondernemer en na een flinke discussie uiteindelijk overeengekomen dat ik slechts voor 1 maand het bedrag betaal.

De ondernemer stuurt mij nu een nieuwe factuur met 1 maand abonnementskosten en storneringskoste n van €10. Het maandabonnement kost ongeveer €3.
Maar als ik het goed lees was de oorspronkelijke incasso dus niet een fout van het bedrijf (je had een abonnement dat automatisch verlengd werd).

Dat je die dan wil opzeggen kan, dat kost dan 1 maand (standaard opzegtermijn) abbo en de rest krijg je terug gestort.

Dan lijkt het mij ook dat de extra kosten voor het storneren van een terechte afschrijving bij jou komen te liggen.

Of was het een jaarabonnement dat expliciet NIET verlengd zou worden? Kijk dat eens in de oorspronkelijke papieren na. Dan hoef je namelijk helemaal niets te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealR
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-03-2024
rkvvkevin schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:00:Automatische incasso gestorneerd omdat deze onjuist in rekening is gebracht.
Wat was er onjuist aan de automatische incasso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
osseh schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:27:
[...]

En hier ga je helaas de fout in. Je hebt nadat ze een bedrag in rekening hebben gebracht de rekening pas gestorneerd. Terwijl over het algemeen staan in de voorwaarden van dit soort abbonnementen dat je het moet opzeggen een paar weken voordat de nieuwe periode in gaat.

Dit heb je zelf verzaakt te doen, waardoor de leverancier overgaat tot een nieuw contract. En daar natuurlijk ook een betaling voor wil hebben. Als je aan dit abonnement had willen voorkomen had je deze tijdig moeten opzeggen, niet door middel van een stornering.

2 opties nu:
Je blijft storneren, en het gaat gedoe opleveren.
Of je geeft toe, betaald voor je fout en zegt daarna direct op.
Het is niet mijn intentie om gedoe te creëren, omdat het hier om een relatief laag bedrag gaat. Mijn intentie is ook enkel om duidelijk in beeld te hebben of het bedrijf zomaar mijn jaarabonnement mag verlengen zonder herinnering.

Voor mij is dit ook een van de reden voor stornering omdat er geen reactie wordt gegeven door het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Wat staat er in de voorwaarden van de overeenkomst over verlenging?
Vaak is het automatische verlenging van een jaar met een maand opzegtermijn. In dat geval is incasso van een jaar logisch. Zeg je direct op, dan krijg je 11 maanden aan kosten terug.
Door te storneren ben je in gebreke gebleven. Desondanks heb je volgens mij wel recht op een herinnering voordat er bijkomende kosten mogen worden gerekend.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:10

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Waar het dus om gaat is een stilzwijgende verlenging van een abonnement, dat mag gewoon, maar dat abonnement heeft vervolgens wel een opzegtermijn van een maand. Zie ook https://www.consuwijzer.n...leren/abonnement-opzeggen.

Die opzegtermijn van een maand lijken ze zich (uiteindelijk) ook aan gehouden te hebben, dus nu is de volgende vraag of de storneringskosten terecht zijn. Volgens mij is dat gewoon een vorm van incassokosten, die alleen na het voldoen aan een serie voorwaarden in rekening gebracht mogen worden. Zie ook https://www.nibud.nl/cons...ssobureau-en-deurwaarder/.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dirk schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:01:

Incassokosten zijn kosten die het bedrijf zelf heeft gemaakt, dan wel bewust voor heeft gekozen, en niet zomaar op de klant kan afwentelen. In dit geval is er ten onrechte door de klant gestorneerd zonder eerst contact met het bedrijf op te nemen. Er was geen mogelijkheid voor het bedrijf om die kosten te vermijden en daarom lijkt het mij correct dat die in rekening worden gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:56
rkvvkevin schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:50:
[...]

Het is niet mijn intentie om gedoe te creëren, omdat het hier om een relatief laag bedrag gaat. Mijn intentie is ook enkel om duidelijk in beeld te hebben of het bedrijf zomaar mijn jaarabonnement mag verlengen zonder herinnering.
Ja natuurlijk mag een abonnement automatisch verlengd worden. Tenzij het expliciet is afgesloten voor 1 jaar met een vaste einddatum.
Voor mij is dit ook een van de reden voor stornering omdat er geen reactie wordt gegeven door het bedrijf.
:?

In een eerder bericht wek je de illusie dat het andersom ging... Dus eerst storneren, dan pas het bedrijf contacteren:
Als je geen gedoe had willen creëren dan had je na de automatische incasso moeten bedenken "Oei wat stom, vergeten op te zeggen" en direct via de normale procedures het abonnement moeten beëindigen. Je had dan met inachtneming van 1 maand opzegtermijn 10 tot 11 maanden gecrediteerd gekregen en nooit te maken gehad met een incassobureau of storneringskosten.

Geen idee wat de juristen er van vinden maar gevoelsmatig vind ik die €10 terecht. Je jaagt een ondernemer op kosten door via de bank te storneren, terwijl je zelf de fout hebt gemaakt door het abonnement niet op tijd op te zeggen. Ik zou het betalen en het zien als een les...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:11

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Xander schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:17:

Geen idee wat de juristen er van vinden maar gevoelsmatig vind ik die €10 terecht. Je jaagt een ondernemer op kosten door via de bank te storneren, terwijl je zelf de fout hebt gemaakt door het abonnement niet op tijd op te zeggen. Ik zou het betalen en het zien als een les...
De ondernemer heeft er natuurlijk wel kosten aan, maar dat zijn meer de kosten voor de eigen administratie. Die er mogelijk ook waren geweest als het abonnement wel op de juiste manier was opgezegd.

Bij bijvoorbeeld de ING zijn de storno kosten € 0,40 per transactie:
Terugboeking incasso[2] € 0,40 per transactie

[2] Te betalen door de incassant
Alleen daar al € 10,- voor gaan rekenen (kosten maal 25!) lijkt me wat overdreven....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bvk schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:52:
[...]

De ondernemer heeft er natuurlijk wel kosten aan, maar dat zijn meer de kosten voor de eigen administratie. Die er mogelijk ook waren geweest als het abonnement wel op de juiste manier was opgezegd.

Bij bijvoorbeeld de ING zijn de storno kosten € 0,40 per transactie:

[...]

Alleen daar al € 10,- voor gaan rekenen (kosten maal 25!) lijkt me wat overdreven....
Dat verandert de zaak wel wat. In mijn ogen mag de ondernemer de werkelijk gemaakte kosten doorberekenen aan de klant die dat veroorzaakt heeft. Random bedragen erbij doen als "boete" of "administratiekosten" is weer wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 18:08
downtime schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:34:
[...]

Dat verandert de zaak wel wat. In mijn ogen mag de ondernemer de werkelijk gemaakte kosten doorberekenen aan de klant die dat veroorzaakt heeft. Random bedragen erbij doen als "boete" of "administratiekosten" is weer wat anders.
Ligt er heel erg aan, kijk als de ondernemer iemand inhuurt voor de administratie en deze moet extra handelingen uitvoeren dus kosten maken speciaal voor deze klant mag dat doorberekend worden. Heb dit zelf ook menigmaal meegemaakt in de rechtszaak. Waarbij ik tijd kwijt was, en dus inkomsten en dat mocht ik doorberekenen. Was het een buitensporig bedrag van 50-60 euro geweest ja ok. Maar een 10tje is natuurlijk peanuts.

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Zoals @LucyLG ook al aangeeft is het wat drastisch om gelijk alles te storneren, terwijl je overduidelijk wel wat verschuldigd bent. Nu ben jij de gene die zijn verplichtingen niet nakomt en dan kom je in dit traject. Misschien slechte communicatie van de andere kant, maar dit is zeker niet de manier om het op te lossen. Alleen maar goed om de boel te laten escaleren, zoals je hebt kunnen ervaren.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Nu ik het lees maak ik op dat de leverancier eerst een incassobureau heeft ingeschakeld, dus voor 3 euro + 20 euro. Jij hebt dit toen betwist. Nu komt hij met 3 euro + 10 euro. Dit gaat wel nergens over. De volgorde klopt niet.

Je bent wel direct in verzuim omdat je niet betaald hebt, een herinnering hoeft dus niet. De betalingsperiode is denk ik afgesproken in de algemene voorwaarden, indien die termijn verstrijkt, zogenaamde fatale termijn, ben je direct in verzuim. Door het verzuim kun je wel direct de evt administratiekosten verschuldigd zijn (dat zie je geregeld in aanmaningen die niet bij een incassokantoor zijn neergelegd). Die administratiekosten kunnen in de algemene voorwaarden staan maar ook kan gesteld worden dat het schade is die de leverancier heeft geleden. Hij mag die in rekening brengen.

Deze ingebrekestelling moet plaatsvinden, dit is de 14 dagen brief, daarin neemt de leverancier de 3 euro op plus de 10 euro. Hij moet aanzeggen dat indien je niet betaalt er direct incassokosten kunnen worden berekend.

Indien ze daarna de vordering uit handen geven aan een incassobureau (of ze spelen zelf voor incassobureau, dat mag ook) moeten die 10 euro in de incassokosten opgenomen worden (dus de maximering op basis van de Wet Incassokosten regelt ook deze kosten, de vordering is dan geen 13 euro, maar de hoofdsom is 3 euro en daarover mag een maximaal tarief worden berekend).

De leverancier heeft zich niet aan de juiste volgorde gehouden. Dit wordt mij eigenlijk nu pas duidelijk door jouw post. Hij krabbelt dus eigenlijk weer terug en stuurt alsnog een factuur met de gemaakte kosten.

Het lijkt er echter wel op dat hij die EUR 10 in rekening brengt vanwege zijn eigen rommelige aanpak (hij is namelijk ook kosten verschuldigd aan het incassokantoor). De vraag is of deze schade wel voor jouw rekening komt.

Het is wel erg hoog die 10 euro en lijkt verband te houden met de kosten die hij heeft gemaakt door het incassobureau in te schakelen. Normale aanmaningen, tweede aanmaningen staan er wel eens een paar euro op (bol.com rekent 2,50 ongeveer per aanmaning).

Er begint nu dus weer een nieuwe procedure te lopen. De leverancier stuurt nu een correcte ingebrekestelling met de administratiekosten van EUR 10. Indien je die nu niet betaalt mag de vordering met EUR 40 geloof ik worden verhoogd aan incassokosten. Ik weet niet of ik voor die EUR 10 de strijd verder aan zou gaan.

[ Voor 59% gewijzigd door LucyLG op 14-04-2019 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Anoniem: 677216 schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:59:
Wat staat er in de voorwaarden van de overeenkomst over verlenging?
Vaak is het automatische verlenging van een jaar met een maand opzegtermijn. In dat geval is incasso van een jaar logisch. Zeg je direct op, dan krijg je 11 maanden aan kosten terug.
Door te storneren ben je in gebreke gebleven. Desondanks heb je volgens mij wel recht op een herinnering voordat er bijkomende kosten mogen worden gerekend.
Er staat ook vaak een bedrag in de algemene voorwaarden voor als incasso niet lukt. 10 euro is dan niet gek, heb ze wel hoger gezien.

Hier was een nieuwe periode in gegaan, zonder opzegging van ts. Maar ts liet de betaling mislukken door te storneren. Daarmee blijft ts in gebreke en kunnen het terechte kosten zijn.

Opzeggen kan na een vaste periode altijd per maand. Storneren was hier sowieso niet de beste oplossing want het restant hoor je terug te krijgen en dat wordt zo lastiger gemaakt. De kosten zijn ook al ontstaan voordat er overeenstemming was over het beëindigen van het abonnement en hoeven geen onderdeel van die overeenkomst te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
toolkist schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:30:
[...]

Ik wil en kan niet geloven dat deze info juist is.

Wat gechargeerde bedragen, maar voor het beeld.. He wat jammer dat de komma verkeerd neer is gezet en er 1000 ipv 10 euro is geincasseerd. Laat ik eens een brief gaan schrijven en een maand wachten op m'n geld.

En als aanvulling richting TS. Al die kosten zijn onterecht dus nevernooit betalen. De ondernemer moet zelf eerst maar eens een juiste factuur overleggen en de gevolgen van zijn eigen fouten zijn voor eigen rekening. Ook die storneringskosten dus niet betalen.
Hier ben ik het mee eens. Indien er 1000 euro wordt afgeschreven, en je storneert dat, vind ik het vette pech voor de leverancier. Je mag van een particulier niet verlangen dat hij even 1000 euro voorschiet. Dat levert de consument ook schade op. Ik zou dat ook direct storneren en zeker geen administratiekosten betalen. Ik vind dat niet eens niet nakoming van de overeenkomst maar gewoon een onrechtmatige daad. Helemaal eens.

Ik vind het juridisch wel wat complex worden zo. Gelukkig zijn de feiten aangevuld door TS.

Ik ben van mening enigszins veranderd doordat de TS aangeeft hoe de gang van zaken is verlopen. Zie mijn vorige post.

[ Voor 4% gewijzigd door LucyLG op 14-04-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
LucyLG schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:17:
Er begint nu dus weer een nieuwe procedure te lopen. De leverancier stuurt nu een correcte ingebrekestelling met de administratiekosten van EUR 10. Indien je die nu niet betaalt mag de vordering met EUR 40 geloof ik worden verhoogd aan incassokosten. Ik weet niet of ik voor die EUR 10 de strijd verder aan zou gaan.
Nogmaals, ik ben er niet op uit om geld te verdienen op deze dienst en al helemaal geen issues met het bedrijf.

Het bedrag is betaald en de zaak zou hiermee ook bij het incassobureau afgerond zijn.

Echter ben IK met de oplossing gekomen om slechts 1 maand in rekening te brengen, daar het bedrijf continue vasthield (bericht via incassobureau) aan een jaarabonnement, geen creditering voor de niet gebruikte maanden.

Het klopt dat ik zelf de einddatum had moeten weten, maar helaas de afgelopen maanden geen gebruik meer gemaakt van de dienst. Dan vind ik deze werkwijze natuurlijk wel weer apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
@rkvvkevin

Het abonnement was oorspronkelijk voor een jaar, en in jan 2019 automatisch/stilzwijgend verlengd. Of ze dat nou met een jaartermijn doen of wat dan ook, het blijft opzegbaar met een termijn van 1 maand (is de hoofdregel, er zijn wel uitzonderingen maar die lijken hier niet van toepassing). Het is een nieuwsgroep en geen krant of tijdschrift (die mogen langere opzegtermijnen aanhouden), ik denk althans dat die nieuwsgroep niet onder de regels van kranten en tijdschriften vallen. Is het niet vergelijkbaar met Tweakers die nieuwsgroep?

Je krijgt geen creditering voor de maanden van vóór jouw opzegging (inclusief de opzegtermijn van een maand). Het hele jaar in rekening brengen mag uiteraard niet. Stilzwijgende verlenging bij consumenten is nu eenmaal aan regels gebonden.

Was er verschil in een jaarabonnementsprijs en de maandprijs? Was een jaarabonnement voordeliger?

Wat bedoel je dat je geen gebruik meer maakte van de diensten? Waren dat de maanden van voor de opzegging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
LucyLG schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:37:
Ik ben van mening enigszins veranderd doordat de TS aangeeft hoe de gang van zaken is verlopen. Zie mijn vorige post.
Nu het inderdaad niks te maken heeft met een foute factuur is mijn mening "enigszins" met 180 graden gedraaid ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rkvvkevin
LucyLG schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:26:
@rkvvkevin

Het abonnement was oorspronkelijk voor een jaar, en in jan 2019 automatisch/stilzwijgend verlengd. Of ze dat nou met een jaartermijn doen of wat dan ook, het blijft opzegbaar met een termijn van 1 maand (is de hoofdregel, er zijn wel uitzonderingen maar die lijken hier niet van toepassing). Het is een nieuwsgroep en geen krant of tijdschrift (die mogen langere opzegtermijnen aanhouden), ik denk althans dat die nieuwsgroep niet onder de regels van kranten en tijdschriften vallen. Is het niet vergelijkbaar met Tweakers die nieuwsgroep?

Je krijgt geen creditering voor de maanden van vóór jouw opzegging (inclusief de opzegtermijn van een maand). Het hele jaar in rekening brengen mag uiteraard niet. Stilzwijgende verlenging bij consumenten is nu eenmaal aan regels gebonden.

Was er verschil in een jaarabonnementsprijs en de maandprijs? Was een jaarabonnement voordeliger?

Wat bedoel je dat je geen gebruik meer maakte van de diensten? Waren dat de maanden van voor de opzegging?
Ik maakte enkel de eerste maanden van 2018 gebruik van het abonnement, waardoor deze naar de achtergrond (vergeten) werd geplaatst.

Iedereen in ieder geval bedankt, het probleem is inmiddels opgelost met ondernemer.

Omdat het in eerste instantie mijn fout was om het bedrag te storneren heb ik de storneringskosten inclusief 1 maand betaald.
Pagina: 1