Via metadata/exif naar bestanden zoeken, Met welk programma

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:20
Hallo Tweakers,

Ik ben opzoek naar software dat kan zoeken naar bestanden aan de hand van metadata/exif gegevens?

Er zijn ontelbaar veel file search tools te vinden, maar ze doen (althans zo lijkt het) niet wat ik juist wil.

Ik heb bijvoorbeeld ontelbaar veel afbeeldingen op een externe schijf staan, En op die schijf wil ik zoeken naar alle foto's die bijvoorbeeld met mn iPhone gemaakt zijn, of op alle foto's met de resolutie van een iPhone.

Of een zoekopdracht van: Alle foto's die een aanmaakdatum hebben van heel het jaar 2017 etc etc.

Met de software MediaInfoTool kan je in een afbeelding bijvoorbeeld zien dat deze met een iPhone of iPad gemaakt zijn.

Heeft iemand een idee of zoiets bestaat?

Alvast veel dank _/-\o_

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dat kan standaard met de Finder / Spotlight. Als je harde schijf opent, en vervolgens zoekt (Edit > Find, of ⌘F). Vervolgens kun je je zoekopdracht samenstellen door op de plusjes te klikken. Als je de eerste drop-down list opent, en vervolgens op 'Other' klikt krijg je een waslijst aan criteria die je kunt toevoegen, bijvoorbeeld Device Make en Device Model, maar ook resolutie, aperture, exposure mode etc.

Als je helemaal hardcore bent kun je ook via de Terminal zoeken met mdfind. De attributen waar je op kunt zoeken in een bepaald bestand kun je bekijken via mdls. Die attributen kun je ook weer in de Finder gebruiken als 'Raw Query' (mocht Finder daar geen menuitem voor hebben).

Als je bijvoorbeeld alle RAW foto's wilt hebben met een bepaalde lens (wat niet standaard kan in Finder), kun je kijken welke attribuut die informatie bevat:
$ mdls DCIM_4810.NEF
kMDItemAcquisitionMake             = "NIKON CORPORATION"
kMDItemAcquisitionModel            = "NIKON D5500"
...
kMDItemDateAdded                   = 2018-04-24 20:49:34 +0000
kMDItemDateAdded_Ranking           = 2018-04-24 00:00:00 +0000
kMDItemDisplayName                 = "DCIM_4810.NEF"
kMDItemExposureMode                = 0
kMDItemExposureProgram             = 3
kMDItemExposureTimeSeconds         = 0.008
kMDItemFlashOnOff                  = 0
kMDItemFNumber                     = 8
kMDItemFocalLength                 = 18
kMDItemFocalLength35mm             = 27
...
kMDItemLensModel                   = "AF-S DX VR Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G II"
...
Hier zie je dat het type lens in het attribuut kMDItemLensModel is opgeslagen. Vervolgens kun je bijvoorbeeld zoeken naar kMDItemLensModel == 'AF-S DX VR Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G II' om alle foto's die gemaakt zijn met specifiek deze lens te vinden.

[ Voor 63% gewijzigd door Daedalus op 14-04-2019 23:26 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/