Multimatic i.c.m. Vaillant Geotherm aanvoertemperatuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-05 10:17
Iemand de ervaring met de Vaillant Multimatic VRC700 i.c.m. met Geotherm (36/4 3Kw mono) dat de gewenste aanvoertemperatuur voor CV circuit hoger is dan de actuele aanvoertemperatuur en dat tóch de warmtepomp uitgeschakeld wordt? Er zijn nul storingen of redenen te vinden waarom, maar op de warmtepomp is gewoon af te lezen dat de Multimatic 0gr. C (= geen = standby) aanvoertemperatuur verlangd van het apparaat. Dit terwijl deze net zo lekker aan het pruttelen was voor bijvoorbeeld een half uurtje al.

In de multimatic zelf staat voor het CV circuit dan nog gewoon doodleuk 43 gr. C als gewenste aanvoertemperatuur. Ook registreert deze de steeds verder wegzakkende actuele aanvoertemperatuur van de warmtepomp omdat deze dus niet meer draait. Er is dus nog gewoon communicatie. Ook aan de warmtepomp zijde worden wijzigende parameters in de multimatic nog gewoon onmiddelijk ontvangen. Toch blijft de gewenste aanvoertemperatuur op 0gr. C staan.

Voor de duidelijkheid. 'CV circuit' is het complete circuit. De warmtepomp maakt hier onderdeel van uit. (Vaillant Multimatic systeemschema 6 (0020185684 12) https://www.vaillant.be/d...atic-vrc700-4-1124296.pdf ).
Hier zou ook een CV ketel in moeten zitten maar deze ontbreekt omdat ik geen Vaillant (Ebus) ketel heb. Mijn enige hypothese is dat de Multimatic tóch zo nu en dan deze CV ketel wil uitdagen en derhalve de warmtepomp op 0grC zet en de aanvoerwaarde doorgeeft aan de CV ketel (die er dus niet is).

De warmtepomp start uit zichzelf na zo'n uitschakeling helemaal niet meer of pas na enkele kieteltjes (systeemschema wijzigen, reset WP, testrunnetje uit testmenu doen; geen pijl op te trekken dus frustrerend)

Het is extra raar omdat je zou verwachten dat het streven altijd is de warmtepomp zo lang mogelijk (door) te laten draaien dus deze zou je, zelfs al wil je de CV ketel 'proben' niet uit willen schakelen. Want zelfs bij behalen van de gewenste aanvoertemperatuur draait een warmtepomp normaal nog door om beetje extra te bufferen (evt. zelfs in buffervat) en pendelen zoveel mogelijk te voorkomen. Het reduceren van het aantal starts is nl. de heilige graal onder warmtepomp levensduur verlenging. Inherent het reduceren van het aantal stops dus ook.

edit:
"1.1.5 Gebruik van de bedradingsschema's.
Bij elk systeemschema hoort een bindend bedradingsschema. Bij gebruik van een ander bedradingsschema kan er uitval van het systeem ontstaan." (Bron systeemschema's overzicht)

Maar als ik bewust een niet passend schema kies krijg ik alarmen "verkeerd systeemschema gekozen" . Bij dit systeemschema krijg ik dat absoluut niet. Als ik een verkeerde inbouwpositie kies (bv. inbouw Multimatic in warmtepomp i.p.v. in woontuimte) krijg ik alarmen "verkeerde inbouwpositie". Ik heb geen enkel alarm en toch gebeurt bovenstaande. :/

Edit 2:
Mmm, nog eens door de mogelijke systeemschema's gelopen. (had eerder al naast 6 ook 7 en 4 geprobeerd maar hopelijk bied 8 nu soelaas)

Edit 3:
Inderdaad. Systeemschema 8 lost dit probleem op mits 'aanv. CV ketel voor' op 'inactief' staat. Want iig. bij gebruik van 'alternatiefpunt' (overschakelen naar CV-ketel only) dan verwacht hij ook reactie van een CV ketel (die er niet is) en geen reactie betekent nooit meer een stap verder zetten dus WP start na stijgen temp boven alternatiefpunt ook niet meer. Maar problem solved dus. Systeemschema 8

Edit 4:
Systeemschema 8 heeft als nadeel wel dat de passieve koelfunctie niet meer automatisch start.

[ Voor 20% gewijzigd door Supergrover767 op 27-04-2019 13:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdb1960
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-11-2024
Wie heeft er ervaring met deze warmtepomp.
Hoe staat het met het geluid?
Kan je passief koelen met de mee geleverde thermostaat?

Gr Mart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-05 10:17
Mijn ervaring is goed. Hij hangt bij ons in de trapkast en wordt gevoed niet uit de grond maar uit de PVT installatie. Met gesloten behuizing klinkt hij als een zware koelkast. Maar omdat de trapkastdeur ook nog dicht zit hoor je hem nauwelijks. Door de trap heen hoor je hem ook wat.

Wij hebben een open woonkamer/keuken en de trapkast staat daar redelijk centraal in maar we hebben geen last van het geluid.

(Ik neem aan dat je weet dat de geluidsoverlast die veelal aan warmtepompen gekoppeld wordt m.n. de buitenunits betreft).

Er is nog een trucje om het geluid (in mijn geval dan) nog íets te verminderen: de frontkap niet vastschroeven maar los aan het apparaat laten hangen. Blijkbaar onderbreekt dat een staande golf van resonantie maar dat hoeft natuurlijk niet in iedere ophangingssituatie te gelden.

Over het passief koelen: Ja en Nee. Dat is me dus nog steeds niet gelukt in de automatische stand. De thermostaat (VCR700, wordt niet standaard meegeleverd) blijft ondanks gestegen buiten en binnentemperatuur in status 'verwarming'. Niet dat er verwarmd wordt maar hij schakelt niet over naar status 'koeling' . Het is echt een dingetje in de thermostaat want op het moment dat ik 'manueel koelen' inschakel werkt dat wel en doet de warmtepomp zijn ding. Maar ja: ik wil juist dat hij het automatisch doet. Ik kan het niet verklaren. Mogelijk is een uitbreidingsmodule VCR70 of 90 benodigd om dit los te weken in het programma. Het is erg frustrerend maar het lukt me gewoon niet zonder extra te investeren.