En toch is het mij overkomen jaren terug dat 2 Seagate's op hetzelfde moment extreem hard achteruit gingen. Waarschijnlijk een eerst, en daarna 'de overlevende' onder belasting ook. Vergelijkbare verhalen van gelezen.
Dat is dan ook echt jammerlijk in welke vorm van RAID dan ook. Er zijn wel strategien te bedenken om het te voorkomen, zoals expliciet zorgen voor 'variatie,' door bijvoorbeeld disks te pakken van verschillende fabrikanten en/of voor verschillende levensduur per disk in de array te zorgen.
Gelukkig heb ik nog een relatief kleine hoeveelheid kerndata van ~1TB, maar akkoord. Ideeën voor op linux? ZFS? Btrfs waarschijnlijk niet. Ondanks dat het er al jaren is, wordt het nog steeds door velen als experimenteel beschouwd.
Aikon schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:30:
Nee, want backup (belangrijkste data wel op 4-5 plekken). Kan m'n geld wel beter besteden

M'n schijf in m'n pc is al 9 jaar oud en heeft enorm veel spinups gemaakt, maar als die defect is koop ik pas een nieuwe.

Dan zou ik het ook zeker niet doen.

downtime schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:07:
Hoeveel risico wil je nemen? Dit
artikel zegt er wel wat over. Er zou meer recente data moeten zijn want dat artikel is al 6 jaar oud maar ik had geen zin om verder te zoeken.
In het kort: Het bestaan van de gemiddelde (desktop) drive kent 3 fases. In de eerste 18 maanden
continu gebruik is uitval ongeveer 5% per jaar. In de volgende 18 maanden daalt het naar 1,5%. En in de laatste fase stijgt het naar 12%. Na een jaar of 6 is 50% van de drives uitgevallen.
Na 5-6 jaar wordt het speculeren want in het onderzoek in kwestie waren de oudste drives nog maar 5 jaar oud. Het is dus mogelijk dat uitval daarna nog verder stijgt.
Op zich is er wel een case te maken om drives preventief te vervangen. Ook in de eerste 18 maanden zijn de drives twee keer zo betrouwbaar dan na 5-6 jaar. Aan de andere kant kunnen de acties om de drives te upgraden ook risico opleveren want er moet een boel data overgepompt worden, ongeacht of je de bestaande RAID 5 drive voor drive upgrade en rebuilt of dat je gewoon een nieuwe array bouwt en alle data in één keer overpompt.
Ik heb ook gezocht naar data/informatie, maar moet zeggen dat het tegenvalt. Je zou verwachten dat met de NAS-ontwikkelingen van de laatste jaren dat anders is... Of wellicht geeft de zoekmachine niet de gewilde resultaten. Er zou een site moeten zijn waar mensen levensduur van hardeschijven rapporteren, net zoals die er is voor de shutter count van camera's.
Ja dat laatste is ook zo iets...je zou dan zo laat mogelijk moeten vervangen, maar niet in het tijdsgebied vanaf waar de drives gaan falen door het overzetten van data naar een nieuwe opslag. Aangezien je dat moment niet kan zien aankomen is het puur gokken. Gebruikersdata over de bereikte levensduren zouden een hulp kunnen zijn, net als best practices, maar verre van een garantie.
Renault schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:36:
M.i. is je vraagstelling verkeerd en daarom is een antwoord moeilijk te geven.
Let wel: RAID en NAS hebben niets te maken met datazekerheid, maar alles met data-beschikbaarheid.
Ik zal de vraag daarom opsplitsen:
1. Is het vervangen van harddisks uit preventief oogpunt raadzaam uit het oogpunt van online beschikbaarheid van data ("Online" = "op elk moment beschikbaar/opvraagbaar")?
Dit hangt maar van één belang af: hoe lang wil/kan je zonder de data op die harddisk(s)?
Als je een actuele 1 op 1 backup hebt van de data (bijvoorbeeld via RAIDxx), bepaalt de tijdsduur van het verwisselen van de schijven en het weer online beschikbaar krijgen van de data of dit aan je eisen voldoet.
Hierbij zorgt een backupregime voor het veilig zijn van je data.
Vanuit dit oogpunt bezien, zou het preventief vervangen van harddisks de kans dat je downtime van je data hebt verkleinen, tenzij je een shadowvoorziening hebt die naadloos overneemt bij offline raken van je primaire systeem.
Het preventief vervangen van harddisks verkleint dus de KANS op onbeschikbaarheid, niet de TIJDSDUUR van de onbeschikbaarheid van je data.
2. Is het vervangen van harddisks uit preventief oogpunt raadzaam uit het oogpunt van data-zekerheid?
Datazekerheid (= de zekerheid dat je nooit data kwijt kunt raken door welke oorzaak dan ook), is meer afhankelijk van een goed (uitgevoerd) backupregime (m.b.t. tot alle aspecten, dus ook verschillende media) dan van de kwaliteit van individuele harddisks.
Vanuit dit oogpunt is er geen enkele noodzaak om harddisks preventief te vervangen, zolang de nadelen daarvan volledig worden afgedekt door het (correct uitgevoerde) backupregime.
Goede punten die de kijk op de zaak verhelderen en bijstellen.
Ook aangezien het heel lastig lijkt iets zinnigs te zeggen over de levensduur van die disks lijkt het er op dat je gelijk hebt. Verminderde databeschikbaarheid is vervelend maar stelt qua prioriteiten niets voor bij de datazekerheid. Jouw suggestie is dus dat ik toch echt nog een manier moet zoeken om een 2e back-up van de data ergens te hebben?