Verwarming gaat niet meer uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Hallo allemaal,

sinds een september woon ik in mijn compleet verbouwde jaren 50 woning (vrijstaand 110 m2 woning) samen met mijn vriendin en zonder kinderen.
Deze hebben wij volledig opnieuw opgebouwd. een deel hiervan was vloerverwarming en de vloerverwarming wordt aangestuurd door een Honeywell Evohome systeem.

Daarnaast hebben we ook al het nodig geisoleerd:
nieuwe ramen en kozijnen
10 cm isolatie onder het beton
dak geïsoleerd
En een nieuwe ketel geïnstalleerd (naast verwarming ook voor warm water)

Ik heb als sinds het begin problemen met het mijn vloerverwarming dat deze altijd blijft doorverwarmen.
Met doorverwarmen bedoel ik dat als ik verwarming niet volledig uitzet het 25 graden in huis kan worden. De installateur is al sinds het begin hiervan op de hoogte maar is zeer langzaam met oplossen (een paar zaken geprobeerd maar tot nu toe niets geholpen.)

Het probleem is dat ik denk dat mijn gasverbruik vele malen hoger is dan verwacht. Vanaf 1 september tot nu hebben wij 2430 m3 aan gas verbruikt. terwijl gemiddeld een huishouden op een heel jaar (volgens internet) 2200 m3 verbruikt. En dit terwijl wij rekening houden temperaturen in huis en al flink wat hebben geisoleerd.

De vloerverwarming is opgedeeld in zones:
Woonkamer: 21 graden vanaf 16.00 verder 19 graden
Keuken: 21 graden vanaf 16.00 verder 19 graden
Bijkeuken: 19 graden vanaf 16.00 verder 18 graden
Serre: Staat altijd volledig uit
Badkamer: savonds een paar uurtjes op 20 graden verder altijd 18 graden

Maar omdat mijn verwarming dit altijd blijft doorlopen wordt het dus of super warm in huis of als ik de verwarming uit heb gezet moet de vloerverwarming vanaf 0 weer beginnen met verwarmen.
En ik verwacht dat hierdoor mijn verbruik zo hoog is.

Zouden jullie de rekening van de verwarming bij de installateur leggen?
Ondanks dat het door een fout in de apparatuur komt, is hij zijn apparatuur.

[ Voor 81% gewijzigd door dongilles op 13-04-2019 14:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
Een beetje warrig verhaal en een gebrek aan relevante informatie zo:

Nieuwbouw? Hoe groot? hoe goed geïsoleerd? welke en hoeveel ruimtes zijn verwarmd? hoeveel mensen gebruiken de ruimtes? Warm water ook via CV? Hoeveel dochters van 16 jaar die liefst vijf keer per dag douchen?

'de vloerverwarming blijft altijd doorverwarmen'
Wat bedoel je daar precies mee:
Blijft de thermostaat op warmtevraag staan?
Blijft je ketel doorstoken?
Blijft je vloerwarmingspomp door draaien? (wat normaal is btw)

Wat is het gevolg van het doorverwarmen? wordt het 25 graden in huis?

Afgezien van bovenstaande 2430 m³ in een half jaar (wel 100% stookseizoen) is aan de hoge kant voor een gemiddeld gezin in een vrijstaand huis.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
Tens schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:23:
Een beetje warrig verhaal en een gebrek aan relevante informatie zo:

Nieuwbouw? Hoe groot? hoe goed geïsoleerd? welke en hoeveel ruimtes zijn verwarmd? hoeveel mensen gebruiken de ruimtes? Warm water ook via CV? Hoeveel dochters van 16 jaar die liefst vijf keer per dag douchen?

'de vloerverwarming blijft altijd doorverwarmen'
Wat bedoel je daar precies mee:
Blijft de thermostaat op warmtevraag staan?
Blijft je ketel doorstoken?
Blijft je vloerwarmingspomp door draaien? (wat normaal is btw)

Wat is het gevolg van het doorverwarmen? wordt het 25 graden in huis?

Afgezien van bovenstaande 2430 m³ in een half jaar (wel 100% stookseizoen) is aan de hoge kant voor een gemiddeld gezin in een vrijstaand huis.
Sorry frustratie zorgt voor een warrig verhaal. Ik heb mijn originele post aangepast.

Het is een jaren 50 huis, vrijstaand met een woonoppervlakte van 110 m2.
Voor de ruimtes die worden verwarmd, zie mijn originele post.
Voor isolatie zie mijn aangepaste originele post.
We wonen met 2 volwassenen samen.
Warm water gaat ook via de CV

Met doorverwarmen bedoel ik:
Ondanks dat de thermostaat aangeeft dat het warm genoeg is blijft de ketel warmte geven waardoor het 25 graden in huis kan worden.

Hopelijk kun je me nu iets beter helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Gekke vraag wellicht; maar heb je al een andere thermostaat geprobeerd? Dat omdat er blijkbaar geen signaal naar de ketel gaat dat het voldoende warm is. Anders de huidige thermostaat een keer naar fabrieksinstellingen resetten. De thermostaat is het degene die moet aangeven dat er niet meer verwarmd hoeft te worden en ik lees in jouw verhaal dat dat dus niet gebeurt.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
Han schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:02:
Gekke vraag wellicht; maar heb je al een andere thermostaat geprobeerd? Dat omdat er blijkbaar geen signaal naar de ketel gaat dat het voldoende warm is. Anders de huidige thermostaat een keer naar fabrieksinstellingen resetten. De thermostaat is het degene die moet aangeven dat er niet meer verwarmd hoeft te worden en ik lees in jouw verhaal dat dat dus niet gebeurt.
Dank voor het meedenken maar daar is allemaal al naar gekeken door de installateur als door Honeywell zelf.
Er is een nieuwe thermostaat gekomen, nieuwe besturingsunits voor de pompjes. Bijna alles is al vernieuwd en nog is het probleem niet verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Met het risico dat dit OOK al is bekeken, maar hoe wordt de temperatuur bepaald in die zone's ?
Heb je in elke ruimte een werkende thermometer

Verderop in de straat hadden ze een multizone opstelling, maar bleken 2 van de voelers niet correct te melden dat het op temperatuur was.
( één was zelfs helemaal niet aangesloten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
FreshMaker schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:41:
Met het risico dat dit OOK al is bekeken, maar hoe wordt de temperatuur bepaald in die zone's ?
Heb je in elke ruimte een werkende thermometer

Verderop in de straat hadden ze een multizone opstelling, maar bleken 2 van de voelers niet correct te melden dat het op temperatuur was.
( één was zelfs helemaal niet aangesloten )
haha ja hier is ook al naar gekeken maar ook weer bedankt voor het meedenken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Een installateur die een klant met een nieuwe installatie een half jaar in de 'kou' laat staan..... 8)7

Er zijn dus wel dingen gebeurd, en contact met honeywell geweest.
Welke evohome is het? opentherm of aan/uit in geval van opentherm; begrijpt je cv dat?

één heel simpele test mis ik:

Als de thermostaat naar status 'geen warmtevraag' gaat, wat gebeurt er dan met de cv- status?
(welke cv btw?)

Wat wordt de cv-status als je de thermostaat ontkoppelt/uit zet?

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 13-04-2019 16:00 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
dongilles schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:56:
[...]

haha ja hier is ook al naar gekeken maar ook weer bedankt voor het meedenken
Misschien heb je buiten het antwoord het lichte sarcasme wat gemist, maar je omschrijft een probleem, en verwacht dat wij een magische glazen bol hebben ?

Zonder adequate informatie ( hele verhaal ) kan er niets vastgesteld worden.
Er zijn nu al 3 antwoorden gegeven, en alle drie 'is al naar gekeken'

Misschien een andere installateur inschakelen ?
Iemand met handson ervaring, en kennis ?
( in plaats van goedbedoelende tweakers )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-09 17:47
Ik zie 2 mogelijkheden:

1. Wat ik zou doen: ga zelf wat troubleshooten. Zo ingewikkeld is zo'n systeem echt niet. Kijk eens op https://energiebesparen.h...8d-45a8-8dc5-9e77b931411f om de opbouw van het systeem te begrijpen. Als je huis op temperatuur is, kijk dan eens waar het juist mis gaat: welke zones staan er nog open op de regelaar, wat gebeurt er als je die zones afkoppelt etc... Logisch en probleemoplossend denken is vaak niet het sterkst punt van installateurs maar voor een echte Tweaker mag dit geen probleem zijn :-)

2. Als je er echt niet zelf aan wilt beginnen: klassieke verhaal van installateur aansprakelijk stellen, aangetekende brief, oplossing binnen zoveel weken/maanden eisen, eventueel naar de rechter enz...

Ik weet wel welke piste ik zou kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik verwacht niet dat je over een heel jaar boven de 3000m3 gaat komen. Wat nog steeds behoorlijk fors is hoor, maar het stookseizoen is wel zo ongeveer voorbij. En jullie hebben wel redelijk wat geïsoleerd, maar het blijft een jaren 50 huis natuurlijk.

Als je een rechtsbijstand hebt kan je het misschien via die proberen. Een boze brief kan je altijd proberen, maar ik verwacht niet dat die installateur gaat betalen.

Zelf begrijp ik niet echt waarom dit zo'n groot probleem moet zijn om op te lossen. Onder de streep zijn er simpelweg niet zoveel opties, en juist zo'n multi-zone systeem moet toch triviaal weten in welke standen alle kleppen staan, en wat de temperatuur overal is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dongilles
Tens schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:56:
Een installateur die een klant met een nieuwe installatie een half jaar in de 'kou' laat staan..... 8)7

Er zijn dus wel dingen gebeurd, en contact met honeywell geweest.
Welke evohome is het? opentherm of aan/uit in geval van opentherm; begrijpt je cv dat?

één heel simpele test mis ik:

Als de thermostaat naar status 'geen warmtevraag' gaat, wat gebeurt er dan met de cv- status?
(welke cv btw?)

Wat wordt de cv-status als je de thermostaat ontkoppelt/uit zet?
In dit geval sta ik in de hitte 8)7

Het is een evohome Opentherm en de CV ketel begrijpt dit ook.
De CV ketel is een Nefit Trendline HRC30 CW 5

Als er geen hitte vraag meer is blijft de CV toch nog warmte afgeven omdat dan een groep niet gesloten wordt door de vloerverwarming.

Als ik de verwarming volledig uit zet, dan alleen stof de ketel met hitte productie.
FreshMaker schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:09:
[...]

Misschien heb je buiten het antwoord het lichte sarcasme wat gemist, maar je omschrijft een probleem, en verwacht dat wij een magische glazen bol hebben ?

Zonder adequate informatie ( hele verhaal ) kan er niets vastgesteld worden.
Er zijn nu al 3 antwoorden gegeven, en alle drie 'is al naar gekeken'

Misschien een andere installateur inschakelen ?
Iemand met handson ervaring, en kennis ?
( in plaats van goedbedoelende tweakers )
Nee ik verwacht helemaal niet dat er mensen een glazen bol hebben maar ik ben een beetje moedeloos geworden en weet niet wat ik verder moet doen. Stiekem heb ik al zo veel geprobeerd en bijgehouden dat ik niet overal aan heb gedacht om op te schrijven.
Er zijn ook al 7 maanden aan irritatie wat natuurlijk ook meespeelt.

Een andere installateur heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Als het volgende week nog niet is opgelost ga ik hier zeker naar kijken. misschien dat andere inzichten misschien wel het probleem vinden.
mathias82 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:22:
Ik zie 2 mogelijkheden:

1. Wat ik zou doen: ga zelf wat troubleshooten. Zo ingewikkeld is zo'n systeem echt niet. Kijk eens op https://energiebesparen.h...8d-45a8-8dc5-9e77b931411f om de opbouw van het systeem te begrijpen. Als je huis op temperatuur is, kijk dan eens waar het juist mis gaat: welke zones staan er nog open op de regelaar, wat gebeurt er als je die zones afkoppelt etc... Logisch en probleemoplossend denken is vaak niet het sterkst punt van installateurs maar voor een echte Tweaker mag dit geen probleem zijn :-)

2. Als je er echt niet zelf aan wilt beginnen: klassieke verhaal van installateur aansprakelijk stellen, aangetekende brief, oplossing binnen zoveel weken/maanden eisen, eventueel naar de rechter enz...

Ik weet wel welke piste ik zou kiezen...
Bedankt voor de link! Ik ga morgen direct testen uitvoeren.
Sissors schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:18:
Ik verwacht niet dat je over een heel jaar boven de 3000m3 gaat komen. Wat nog steeds behoorlijk fors is hoor, maar het stookseizoen is wel zo ongeveer voorbij. En jullie hebben wel redelijk wat geïsoleerd, maar het blijft een jaren 50 huis natuurlijk.

Als je een rechtsbijstand hebt kan je het misschien via die proberen. Een boze brief kan je altijd proberen, maar ik verwacht niet dat die installateur gaat betalen.

Zelf begrijp ik niet echt waarom dit zo'n groot probleem moet zijn om op te lossen. Onder de streep zijn er simpelweg niet zoveel opties, en juist zo'n multi-zone systeem moet toch triviaal weten in welke standen alle kleppen staan, en wat de temperatuur overal is?
Het is misschien een jaren 50 huis maar het enige wat er nog van over is zijn de buiten muren, dus met de isolatie zit het wel goed. Zelf de mensen van Honeywell waren verbaasd over hoe goed de warmte werd vastgehouden.

Rechtbijstand is ook een goede, ik heb al meteen wat informatie ingewonnen of zij wat voor mij kunnen betekenen.

Waarom het zo een probleem is snap ik ook niet... maar terwijl ik dit allemaal aan het typen ben krijg ik een appje van de installateur dat dinsdag de "spindels" worden vervangen aanstaande dinsdag. geen idee wat het is maar er zijn niet veel onderdelen welke niet zijn vervangen.

En even in het algemeen. Bedankt allemaal voor de hulp!
Ik heb zelf weinig verstand van de verwarmingen en misschien door alle frustratie dat dit alleen maar moeilijker wordt en dat niet alles even duidelijk overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
dongilles schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:16:

Bedankt voor de link! Ik ga morgen direct testen uitvoeren.
En? al wat meer inzichten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Een Nefit Trendline ondersteunt absoluut géén Opentherm zonder conversie-hardware er tussen (deze https://www.warmteservice...herm-converter/p/37253001). Als je die er niet tussen hebt kun je hooguit aan/uit gedrag sturen, dat is erg onzuinig stoken, want zodra er warmtevraag komt gaat het toestel direct naar hoge belastingen en probeert naar maximale temperatuur te stoken. Ook krijg je onnodig veel aan/uit schakelingen.

Indien de communicatie wel op orde is, klinkt het alsof het systeem op weersafhankelijke regeling stookt. Een weersafhankelijke regeling kijkt naar de buitentemperatuur en bepaalt op basis daarvan hoe warm het water in het systeem moet zijn. Die regeling kijkt in de basis niet naar de kamertemperatuur, daarom is het essentieel dat het systeem goed ingeregeld is en genoeg afsluiters heeft die temperatuurs-afhankelijk vanzelf dichtlopen (zegmaar thermostaatkranen op radiatoren).

Op de website van honeywell evohome zie ik dat als je een buitentemperatuur-sensor op het toestel hebt aangesloten, de evohome op weersafhankelijke regeling over gaat, maar je daar vervolgens niets aan kan aanpassen. In dat geval zul je dat dus nooit goed voor elkaar krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
Is de ketel ook nieuw? Ik had dit gedrag met een kapotte driewegklep. Dan wil de ketel een rondje anti-legionella draaien, maar krijgt het warm water niet warm genoeg. Nogal wiedes, want het CV-circuit koelt dat net zo snel weer af. Maar je huis warmt wel op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:44:
Is de ketel ook nieuw? Ik had dit gedrag met een kapotte driewegklep. Dan wil de ketel een rondje anti-legionella draaien, maar krijgt het warm water niet warm genoeg. Nogal wiedes, want het CV-circuit koelt dat net zo snel weer af. Maar je huis warmt wel op.
Interessante insteek, die is nieuw voor mij. Ik ga er eens in duiken.

Volgens mij is het overigens wel zo dat de anti-legionella alleen actief is als je DHW-comfort-mode van het toestel aan hebt staan of je al meer dan X aantal uren/dagen geen warm water gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
... of eens in de zoveel dagen. Bij ons was dat blijkbaar een keer na het douchen. Op de thermostaat zagen we dat de CV warm water bleef vragen, terwijl ook de radiatoren warm werden.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 19-04-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Typisch een 3WV probleem inderaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Wellicht een verkeerde aanname. Maar als ik het lees gaat je ketel het systeem van het hele huis verwarmen als één zone warmte blijft vragen? Is de ketel geschikt voor meerdere zones?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 15:54
Sparkiee schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:25:
Wellicht een verkeerde aanname. Maar als ik het lees gaat je ketel het systeem van het hele huis verwarmen als één zone warmte blijft vragen? Is de ketel geschikt voor meerdere zones?
is niet echt een "ding" voor ketels.

ketel is de meeste gevallen alleen warmtebron. zones worden bestuurd door een naregeling zoals evohome

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Titelfix, dit dekt wat meer de lading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-11-2023
Hoi.

Dit klinkt als inderdaad een driewegklep die niet goed schakelt. Omdat deze klep er voor zorgt dat het warm water naar het circuit gaat waar het gevraagd wordt - cv, vloer en/of tapwater - kan het zijn dat het verkeerde circuit voorzien wordt van warm water. De driewegklep blijft dan steken.
Als je vloerverwarmingcircuit ook nog eens verwarmd wordt middels je boiler (inductie) dan is het logisch dat als je vloerverwarmingcircuit open staat, deze warmte onttrekt aan je boiler. Vervolgens schiet je installatie aan om de boiler op temperatuur te houden en zo begint je vloerverwarming ongewenst te werken.

Dit is mij eens overkomen. Gelukkig valt het bij jou wel mee (140 kuub meer dan gemiddeld?). Ik zat er 9000 kuub overheen. Was dan ook tijdens de verbouwing gebeurd waarbij de boiler nooit afgesloten is |:(

Je kunt zelf nagaan of de driewegklep functioneert door te kijken wat er gebeurt met de aandrijving als je de cv, de vloerverwarming en het warm tapwater afzonderlijk aan laat slaan. Op de aandrijfmotor van de klep zie je dat de indicator verschoven is. Uiteraard test je de aandrijving ook even als deze van de klep af is. Zo weet je of de klep of de aandrijving defect is.

Verdraai de klep ook eens handmatig. Vaak gaat een klep dichtzitten na lang stilstand of als er over langere periode uitzonderlijke warmtevraag is. Er komt dan vuiligheid los die de klep blokkeert. Het kan weggaan door het handmatig omzetten (met beleid, want ze kunnen kapot!). Als dit niets doet is je klep waarschijnlijk defect. Monteur kan deze in een uurtje voor je vervangen.

ik ben geen expert. Maar heb zo veel problemen gehad en cv-circuits verlegd thuis dat ik me er redelijk in wegwijs heb gemaakt. Ik herken dit probleem omdat de symptomen overeenkomen met wat er bij mij gebeurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japidoff
Ronald_ schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:40:
Hoi.

Dit klinkt als inderdaad een driewegklep die niet goed schakelt. Omdat deze klep er voor zorgt dat het warm water naar het circuit gaat waar het gevraagd wordt - cv, vloer en/of tapwater - kan het zijn dat het verkeerde circuit voorzien wordt van warm water. De driewegklep blijft dan steken.
Als je vloerverwarmingcircuit ook nog eens verwarmd wordt middels je boiler (inductie) dan is het logisch dat als je vloerverwarmingcircuit open staat, deze warmte onttrekt aan je boiler. Vervolgens schiet je installatie aan om de boiler op temperatuur te houden en zo begint je vloerverwarming ongewenst te werken.
...
3wegklep zou alleen een probleem kunnen zijn als de ketel probeert een boiler op temp. te houden. uit bovenstaand relaas maak ik op dat er geen cv gestookte boiler aanwezig.

in dat geval zit de 3weg klep sowieso ín de ketel en is ook net zo nieuw.

ook zal de ketel pas tapwater verwamen bij vraag...

ik acht een "foute" weersafhankelijke regeling de beste optie... dit zal in de configuratie van de ketel ergens te vinden moeten zijn (denk ik)

maargoed, ook stelde de TS dat er 1 groep open bleef? welke groep? met wat voor doel?

bij een weersafhankelijke warmteopwekking hoort min of meer de mogelijkheid dat er geen vraag is terwijl de ketel toch verwarmt. om dit te ondervangen (moet voorkomen worden omdat er dan geen water door de ketel kan stromen) kan een shunt toegepast worden (een ventiel dat bij een verhoogde druk water doorlaat)

mijn persoonlijke voorkeur zou toch zijn om bij afwezigheid van vraag van de naregeling de ketel te stoppen...

een en ander hangt uiteraard wel af van de configuratiemogelijkheden van de apparaten.....

en nog ff verder brainstormend:
een aan/uit naregeling is zo slecht nog niet als de warmteopwekking weerafhankelijk is. de ketel moduleerd er dan zelf wel op los, en merkt aan de retourtemperatuur of er vraag is of niet....

@dongilles is de ketel een Trendline, of een Trendline II?

[ Voor 23% gewijzigd door Japidoff op 19-04-2019 15:24 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoeveel ruimtes hebben er nu een thermostaat?

Je kunt in de evohome uitlezen hoeveel er wordt ‘gevraagd’ door het tandwieltje ingedrukt te houden totdat er een melding komt. Je kunt dan bij het systeemoverzicht zien hoeveel % verwarming er wordt gevraagd door het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:49
Ik heb ook zoiets gehad.
Ik heb ooit een monteur gevraagd om de draden in de ketel aan te sluiten op aan/uit ivm een nieuwe Nest, de kabel zat eerst op modulerend aangesloten.
De ketel bleef stoken.
Uiteindelijk heb ik gevonden dat er een kabelbrug moet worden verwijderd bij modulerend en bij aan/uit moet die natuurlijk wel terug.
Nadat ik hem plaatste, werkte alles prima.
Misschien is het zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 22:31
Ik heb ook zoiets gehad, had ook te maken met kabeltje die verkeerd zat onder de kap van de cv ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
Uiteindelijk is dat de vraag ja; op een moment dat er onnodig doorgestookt wordt is er dan wel of geen warmtevraag vanuit het EVO systeem?
Zo ja dan zit het probleem in het EVO systeem, zo nee dan zit het ergens in de ketel.
Om systematisch oorzaken uit te sluiten en verder/beter te kunnen zoeken moet je eerst die vraag beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
en? is er al nieuws?

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 19:57

Pierik

I'll be back!!!

Heb dat hier ook gehad de CV bleef maar verwarmen ondanks dat de termostaat op een gegeven moment op 16 graden is gezet werdt het toch gewoon 22/23 graden. Na even zoeken bleek de weersafhankelijke verwarming aan te staan. Dan blijft de CV verwarmen en dan doet ie dat op basis van de buitentemperatuur.

Voordeel is dat je in iedere kamer gewoon een radiator open kunt draaien en het warm is, nadeel is dat het in een woonruimte met vloerverwarming niet fatsoenlijk te regelen is en je veel te veel gas gebruikt.

Afijn heb je al naar die instelling gekeken, het is in te stellen via een monteursmenu van de thermostaat. Althans bij de chromoterm modulate.

Iracing Profiel

Pagina: 1