UTP + 230V + 12V tuin in 1 mantelbuis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
Ik wil vanuit de meterkast 2x 203V + UTP naar de schuur toe brengen. Vanuit daar aftakkingen maken en 230V samen met 12V naar bepaalde plekken in de tuin leggen (samen in 1 mantelbuis).

Kan/mag dat? UTP gaat waarschijnlijk storen als het bij 230V ligt? Maar 230V + 12V maakt niet uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:58
In een buis waar 230 ligt mag niet wat anders liggen. Dus een extra buisje trekken.
Kan dit niet dan is het alternatief een trafo om van die 230v weer 12v maken de utp kan vervangen worden door een powerlineadapters of wifi evt. met richtantennes.
We hebben hier ook een mooi electra topic. Misschien deze eens doorlezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:53
ik neem aan dat je bedoelt:
Ik wil een stuk rioolbuis tussen schuur en woning ingraven zodat ik daar achteraf wat kabels doorheen kan drukken.

Geen probleem, en storing? kijk eens in kabelgoten hoeveel elektra en data kabels daar door elkaar liggen.

Zolang je geen honderden ampères er doorheen drukt geen probleem

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan prima mits je kabel gebruikt zoals YMVK. Dus geen vd draadjes.

Storing zal best meevallen, utp kan best wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Als je toch een gat graaft is twee mantelbuizen leggen toch ook niet veel extra moeite? 1 voor de 230 en 1 voor de 12 en utp

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:05:
Geen probleem, en storing? kijk eens in kabelgoten hoeveel elektra en data kabels daar door elkaar liggen.
Als het goed aan is gelegd, niet. Want dat mag niet, er dient altijd een scheidingsschot geplaatst te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:39
Tens schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:05:
ik neem aan dat je bedoelt:
Ik wil een stuk rioolbuis tussen schuur en woning ingraven zodat ik daar achteraf wat kabels doorheen kan drukken.

Zolang je geen honderden ampères er doorheen drukt geen probleem
Ook in kabelgoten moeten laagspanning en hoogspanning van elkaar gescheiden zijn. Daar wordt vaak een schotje voor gebruikt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 22:39
het mag niet maar het kan prima.
Een plastic mantelbuis/ schotje houdt totaal geen elektrische velden tegen het is alleen een extra beveiligingslaag om de 230V (AC) heen: utp- en 12v apparatuur (DC) is minder goed elektrisch afgeschermd dus als je de kabels tegen elkaar aanlegt en van beide gaat de mantel stuk kan je via die apparatuur een potentieel dodelijke schok krijgen van de AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hierboven wordt gezegd 'het ligt in kabelgoten ook naast elkaar', ja maar dergelijke kabelgoten dienen voorzien te zijn van afschermende delen, zodat de verschillende spanningen wel gescheiden door de kabelgoot liggen.

Verder gebruik FTP of STP, dit is CAT bekabeling met extra afscherming.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:48
Wolly schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:23:
Kan prima mits je kabel gebruikt zoals YMVK. Dus geen vd draadjes.

Storing zal best meevallen, utp kan best wat hebben.
Ik zou wel YMVK-as gebruiken. Mocht jij of iemand anders in de toekomst er toch een keer een schop doorheen steken.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 13-04-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Ik wil zo'n buis van t huis naar de schuur leggen: https://www.elektramat.nl...koppelstuk-diameter-63mm/ En daar dan 2x YMVK in.

UTP doe ik dan wel apart in een slagvaste pvc buis, bijv deze UTP: https://www.netwerkkabels...log/product/view/id/28789

De schuur kan ik dan vervolgens als centraal punt gebruiken en vanuit daar 12V en/of YMVK naar verschillende plekken in de tuin brengen, weer in zo'n mantelbuis. Dan kan 12V + YMVK toch prima samen? Want YMVK heeft in principe al een eigen omhulsel t.o.v. VD draad?

En mocht dat laatste niet verstandig zijn, dan kan ik altijd net buiten de kruipruimte 1 vd 2 YMVK kabels vertakken (ipv alléén naar de schuur laten lopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:08
Het kan wel, maar het mag niet, en het mag niet omdat het onveilige situaties kan creëren.

De enige juiste manier om dit te doen is graven (meer buizen leggen).

Ik zou idd om die reden gaan zoeken naar oplossingen als ethernet over power of de al bovengenoemde wifi als je dat redt; geen idee waarom die 12V nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Wilke schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:28:
Het kan wel, maar het mag niet, en het mag niet omdat het onveilige situaties kan creëren.

De enige juiste manier om dit te doen is graven (meer buizen leggen).

Ik zou idd om die reden gaan zoeken naar oplossingen als ethernet over power of de al bovengenoemde wifi als je dat redt; geen idee waarom die 12V nodig is?
POE heb ik inderdaad al op mijn Unify switch zitten, dus daar is die 12V niet voor. Die 12V is voor de tuinverlichting. Ik wil vanuit de schuur 2 of 3 circuits (met waarschijnlijk ieder een eigen adapter) verlichting aan gaan leggen. Maar bijvoorbeeld naar 1 hoek van de tuin wil ik naast de 12V óók 230V hebben ivm de vijver pomp.

Hele tuin is overigens nog 1 zandvlakte, dus kan aanleggen wat ik wil. Was alleen even benieuwd of ik die 2 YMVK in 1 mantelbuis mag leggen EN of ik YMVK samen met 12V in mantelbuis mag leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Als het twee verschillende groepen zijn mogen ze niet in 1 buis

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
BCC schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:49:
Maar je mag ze wel los naast elkaar leggen? Of moet je daar dus ook 2 aparte sleuven voor graven?

Hier lees ik dat deze kabels gebundeld mogen worden?: https://www.elektramat.nl...el/installatiekabel/ymvk/

[ Voor 18% gewijzigd door YinYang op 13-04-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Bedenk me nu dat ik net zogoed YMVK-AS kan gaan gebruiken en helemaal geen mantelbuis. Als ik vanuit de schuur meerdere mantelbuizen wil gaan leggen naar verschillende plekken in de tuin, dan heb ik straks stuk of 5 mantelbuizen in de schuur de grond in gaan, wat ook weer niet mooi is.

Dacht dat het handig was voor de 12V verlichting, maar kan net zogoed overal 230V naartoe brengen met YMVK-AS kabel en op de plekken waar ik de 12V adapter aan wil sluiten een stopcontact maken. Die adapters zijn toch waterdicht... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:08
YinYang schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:58:
POE heb ik inderdaad al op mijn Unify switch zitten..
Ik had het ook niet over PoE maar over ethernet over power, dus andersom ;) google maar eens. Dat werkt, zeker als je binnen dezelfde groep blijft, prima.

Die 12v zou ik zeker als het om tuinverlichting e.d. gaat 100% zeker apart leggen. Kun je het nog eens opgraven als het kortsluit, met relatief laag risico. Als het bij elkaar ligt wordt alles letterlijk spannender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
BCC schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:49:
Dat gaat over VD in buis, niet over YMVK in mantelbuis.

YMVK, 12V, UTP; mag gewoon prima door elkaar.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-04-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-10 15:29
In plaats van 2 groepen zou ik overwegen om een krachtgroep naar de schuur te leggen.
In de schuur kan je de krachtgroep dan uitsplitsen naar 2 losse groepen.

Voor een krachtgroep kan je toe met een 5 aderige kabel.

Nadeel is wel dat je bij een aardfout in de tuin, gelijk alle stroom in de tuin afschakelt.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sgrovert schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:39:
In plaats van 2 groepen zou ik overwegen om een krachtgroep naar de schuur te leggen.
In de schuur kan je de krachtgroep dan uitsplitsen naar 2 losse groepen.

Voor een krachtgroep kan je toe met een 5 aderige kabel.

Nadeel is wel dat je bij een aardfout in de tuin, gelijk alle stroom in de tuin afschakelt.
Paar meter YMVK is veel goedkoper dan een extra verdeler.

Het is ook maar de vraag of TS 3-fase heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-10 15:29
https://www.new-line.nl/n...ec-powersplit-1-26209.htm
35 euro voor een 16 A splitter.

Wat voor TS de beste oplossing is weten we niet. Dit hangt echt af van de situatie.

Een krachtgroepje in de schuur geeft vooral mogelijkheden voor de toekomst.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sgrovert schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:06:
https://www.new-line.nl/n...ec-powersplit-1-26209.htm
35 euro voor een 16 A splitter.

Wat voor TS de beste oplossing is weten we niet. Dit hangt echt af van de situatie.

Een krachtgroepje in de schuur geeft vooral mogelijkheden voor de toekomst.
+meerprijs 5-aderig
+CEE stopcontact
+meerprijs krachtgroep en dito aardlekschakelaar

En dan zit je met zo'n blok... meh.

Voor 35 euro heb je al 28 meter YMVK. Of 32, als je telt met een rol van 100m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb in het verleden gewoon twee stukken regenpijp ingegraven tussen huis en schuur. Mits goed gelijmd is dat waterdicht. En je kan goedkopere STP kabel gebruiken ipv UTP grondkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:18
Zou persoonlijk 1 of 2 keer YMvK 3-aderig naar de schuur brengen door de mantelbuis i.c.m. 2x UTP. Dat kan en mag gewoon hoor :)

En door je tuin heen zowel 230v als 12V kan evt. ook wel, maar let dan op dat de 12V kabel een isolatie heeft die tenminste ook 230V 16A aan kan. Bijv: deze siliconen kabel

Maar waarom geen 230V voor je tuinverlichting gebruiken? Ook daar zijn wel leuke spotjes etc. voor te vinden hoor :)

En zorg bij voorkeur voor (afhankelijk van 1 of 2 kabels) voor 1 of 2 aardlekautomaten, zodat je je tuin OF volledig kunt "afschakelen" OF als er dus wel sluiting o.i.d. is alleen je tuin afschakelt, en niet je halve woning.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1