Wow, ik had niet verwacht dat mijn vraag zo'n verhitte discussie zou opleveren. De samenvatting is dus, de helft van de groep geeft aan dat ik de lul ben, de andere helft gebruikt een ander lidwoord
Eens kijken of ik alle reacties in een post kan krijgen...
Klopt, het probleem is dat de huidige huur echt heel laag is, daar zijn de kosten absoluut niet van te dragen. Als die verhoogd kan worden zijn die 3 jaar nog wel een optie.
mugenmarco schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:45:
[...]
och jezus hou alsjeblieft op zeg, een HALF JAAR aan het zoeken? veel mensen zoeken al jaren zonder succes. Sommige wonen al jaren langer thuis dan de bedoeling was vanwege de ellende op de woningmarkt.
Snap sowieso je hele punt niet, het komt voor mij over alsof je de huurder (die tevens een huurcontract voor onbepaalde tijd heeft) weg wilt hebben en dat je het niet nice vind dat je zo lang moet wachten.
Je zegt zelf dat je een manier zoekt om de huurder eruit te krijgen

beetje zo'n gedrag van 'ik wil hier wonen dus jij rot maar op', zo kom je voor mij over

Tja kan best dat anderen het slechter hebben, maar ik had persoonlijk niet verwacht dat het zo'n gedoe zou gaan worden. Ik heb uiteraard voordat ik ging werken al zitten zoeken en als je dan de prijzen net zo hard ziet stijgen als dat je kan sparen is dat wel deprimerend. Verder leeft het vooruitzicht van nog een half jaar heen en weer rijden ook mee, die 160km per dag word je ook wel beu op een moment.
anboni schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:49:
[...]
De realiteit is natuurlijk dat TS nu een huis gevonden denkt te hebben dat normaal gesproken ver buiten zijn mogelijkheden ligt. Daar hoopt 'ie, ten koste van de bestaande huurder, een slaatje uit te slaan.
Daar komen die reacties vandaan.
Jouw kwalificatie van die opmerking van @Rukapul als psycho/sociopaat is ook wel extreem overtrokken. Lang niet iedereen die hulp van een psycholoog krijgt valt in dergelijke categorieen.
Tja het is gewoon een interessant huis en ik zou het graag kopen en in gaan wonen, alsof iedereen hier een liefdadigheidsinstelling is begonnen en alles dat ze kunnen missen aan goede doelen doneren. Nee, iedereen wil toch gewoon weten wat de mogelijkheden zijn om een droom te realiseren? Als ik het werkelijk ten kosten van alles van de huurder had gewild had ik wel op een schimmiger forum een andere vraag gesteld...
Virtuozzo schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:24:
[...]
Niets mis mee, volstrekt redelijk, normaal & conform. Sterker nog, gewoon wettelijk geregeld. Daarbij, dit is doodeenvoudig de meest eenvoudige weg. Je kan daar afspraken over maken, met verkoper en zittend huurder, gewoon contractueel proces.
Kost wat, zeker, maar het is ook zo dat je al marge hebt. Kwestie van zaken doen.
Klopt, ga ik zeker ook nog wel bespreken, ik wilde gewoon weten wat de verdere opties zijn. Ik gok dat niemand graag teveel betaalt, maar gewoon de wettelijke zaken/bedragen heb ik geen probleem mee om me aan te houden.
Harm_H schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:11:
Hoe werkt verhuren?
"Huurt u in de vrije sector? Dan geldt er
géén maximum huurverhoging."
https://www.rijksoverheid...ale-huurverhoging-in-2019
Tenzij er dus een indexeringsclausule in zit. Is dat zo?Anders mag je de huur verdubbelen toch? En zelfs met die clausule met terugwerkende kracht?
(ik zou 6 maanden tot een jaar ook ruim voldoende vinden - dat is juist ethisch)
Ik zou het contract opvragen en langs het juridisch loket!
Verder totaal oneerlijk dat de hardwerkende starters de dupe zijn!
(van woningen, klimaat...)
Ik heb het contract inderdaad al opgevraagd, er zou wel iets van verhoging in zitten over een paar maanden, dus best kans dat er idd een indexeringsclausule in zit.
Exact, ter vergelijking, de huurder betaalt momenteel ongeveer 50 euro per kamer, dat lijkt mij geen normaal bedrag. Maar dan moet het dus wel contractueel kunnen. Als ik het zo kan regelen dat ik op zn minst mn kosten gedekt heb kan ik nog wel die 3 jaar wachten.
Inderdaad, de vraag was wat de mogelijkheden zijn, niet hoe een huurder om te brengen of weg te pesten.
Ardana schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:08:
[...]
Dit.
Een half jaar?? Ow wauw! Sorry hoor, ik ben nu 2,5 jaar aan het zoeken, en heb, als 47-jarige gescheiden vrouw, net genoegen moeten nemen met een 1-kamer studio'tje met gedeelde voorzieningen in een gat waar ik absoluut niet wil wonen, nadat ik 4 maandan dakloos ben geweest. En voordat ik in aanmerking kom voor een redelijke woning op een plaats waar ik wel wil zijn, mag ik nog wel even 5 tot 8 jaar wachten.
En stel nou dat ik zo'n woning vind, en dan kom jij langs, en denkt even die woning te kunnen kopen en mij er met een paar duizend euro binnen een paar maanden (of zelfs jaar) uit te kunnen zetten. Nee, weet je, de prijs waarbij ik
begin te overwegen om zo'n woning te verlaten, begint bij de € 30.000, € 6.000 als je me vervangende gelijkwaardige woonruimte aanbied (wat je in dit geval niet kan).
Nee, er is een reden dat de koopprijs zo laag is, en dat is niet het feit dat het opgeknapt moet worden.
Niemand heeft je gedwongen om een baan te accepteren die 160km van je huis ligt, en als je zo goed verdient, kun je ook particulier iets huren wat dichter bij je werk ligt.
[...]
Over persoonlijke reactie heb je gelijk, maar het is wel des Tweakers om te kijken naar andere oplossingen, en het zal echt niet de eerste keer zijn dat door out-of-the-box denken een heel andere 'oplossing' gevonden wordt dan TS in eerste instantie voor ogen had.
Ik wil je situatie absoluut niet bagatelliseren, maar ik heb jouw verhalen over het zoeken van een woning ook wel gevolgd en als ik me niet vergis was je op zoek in de omgeving van Leiden (?), met weinig tot geen eigen inkomsten. Dat is wel een iets andere situatie dan waar ik in zit (thuiswonend, 27, net afgestudeerd en in de high tech sector aan het werk). Die 160km per dag (dus 80km afstand) was trouwens ook geen keuze, 75km afstand was het dichtstbijzijnde waar ik op mijn niveau zou kunnen gaan werken.
Mocht je niet in Leiden willen gaan wonen kun je richting Limburg komen, dan heb je zo een woning. Maar daar heb je dan ook weer geen trek in. Als je alleen maar in de sociale huur zoekt is de situatie nou eenmaal ruk, dat snap ik.
Overigens hebben we het hier dus niet over sociale huur, maar over een woonboerderij die gehuurd wordt door iemand die waarschijnlijk stukken minder betaalt dan jij voor je studio.
Ik kom helaas niet in aanmerking voor sociale huur (iets met teveel verdienen enzo), dus dan zit je weer op gigantische prijzen die je moet betalen om een klein appartementje te huren. Dat vind ik weggegooid geld dus heb ik niet echt zin in. Als ik voor 500 euro kon huren (wat een collega van me wel doet aangezien die tijdens zijn studie al is begonnen met huren) had ik dat ook zeker wel gedaan, maar dat noemen ze scheefhuren en is ook weer niet de bedoeling blijkbaar (en enigszins logisch, hoewel ik het ook wel 'straffen' van een hoog salaris vind. Dat ik geen huursubsidie krijg prima, maar waarom moet ik meteen maar 1200+ euro gaan betalen voor een klein appartementje?). En scheefhuren is precies wat hier nu ook gebeurt, een flink woonhuis voor de prijs van een sociaal appartementje (alleen is het particulier dus zal de term wsl niet gelden).
Nogmaals, ik snap dat je situatie kut is en ik heb er ook zeker wel begrip voor, maar dat betekent niet meteen dat mensen niet meer mogen zeuren alleen maar omdat een ander het nog slechter heeft. Er is altijd wel iemand die in een nog kuttere situatie zit.
Verder wil ik niemand zomaar een huis uit schoppen. De huidige huurder zou het natuurlijk ook zelf kunnen kopen. Persoonlijk vind ik ook dat kopen op lange termijn een stuk gezondere situaties oplevert dan huren. Waarom zou ik geen woning mogen kopen en netjes binnen de grenzen van de wet deze zelf gaan bewonen in plaats van de huurder?
En uiteraard ben ik blij met elke constructieve opmerking, het begon helaas al met opmerkingen dat ik maar een psycholoog moest opzoeken omdat ik niet goed bij mn hoofd was om een arme huurder uit een huis te willen zetten waar ik zelf wil gaan wonen.
RaZ schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:35:
Er is geen probleem.
Huis met huurder 150k
Huis zonder huurder 200k
TS wil prijs met huurder betalen, maar zonder huurder. Dan moet de TS die huurder er uit wippen. Dat kost geld. De TS kan ook gewoon een bod doen van 50k meer, en dat de huidige eigenaar de huurders er zelf uit gaat wippen.
Er is dus geen probleem.. Het is net waar je zelf voor kiest.
Uiteraard ben ik bereid om meer te betalen om de huurder eruit te krijgen, maar het is logisch dat ik het liefst zo min mogelijk betaal. Het is een huis, geen fooienpot.