Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Brikkah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:12
Hallo,

Ik heb een jaar of drie geleden een systeem samengesteld op basis van een Best Buy Guide en bestaat onder andere over de volgende onderdelen:

pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H
pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
pricewatch: Sapphire NITRO R9 380X 4G D5

Eigenlijk heb ik sinds het begin al problemen. Heel af en toe kreeg ik een BSOD in Windows, Fast Boot zorgde altijd voor een crash en Hibernation werkte ook nooit. Omdat ik ook een SSD heb, heb ik deze features uitgezet en vond ik mijn PC snel genoeg opstarten.

Laatst kreeg ik een BSOD tijdens een Windows update, waardoor Windows corrupt raakte en ik Windows opnieuw moest installeren. Toen was ik het zat en ben ik naar de oorzaak gaan zoeken.

Ik ben de geheugen modules los gaan testen, en kwam er achter dat als ik module 1 gebruik Fast Boot en Hibernate goed werkt. Bij module 2 was dit niet zo. Daarnaast heb ik ook Memtest gedraaid op beide modules. Bij module 1 kwam ik nooit een fout tegen, bij module 2 af en toe. Twee foto's waarop de fouten te zien zijn (dit zijn 2 losse runs):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GKFWVWP.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UXeSfNM.jpg

Ik was er dus van overtuigd dat module 2 kapot is. Ik heb daarom contact gezocht met de winkel waar ik heb geheugen destijds gekocht heb. Ik moest beide modules opsturen en heb daarom nieuw geheugen gekocht:

pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS824A

Dit geheugen werkt goed en ook Fast Boot en Hibernate werken naar behoren.

De winkel heeft vervolgens mijn geheugen getest en kon geen fouten vinden. Ze willen nu het geheugen (na betaling van onderzoekskosten) terugsturen. Na enig aandringen hebben ze het nogmaals getest en kwam de volgende uitspraak naar voren:
Naar aanleiding hiervan heb ik op meerdere systemen het geheugen nogmaals getest.
Hierbij ben ik 1 keer problemen tegengekomen, maar na het reseaten (opnieuw plaatsen) van het geheugen, was dit ook verholpen.
Ik kan daarom niet anders concluderen dan dat het geheugen zonder problemen zou moeten kunnen werken bij u.
Het lijkt mij dat als hun ook een keer een probleem hebben ondervonden dat er toch wel iets mis is met het geheugen.

Mijn vraag is dus eigenlijk of het aan mijn configuratie ligt of dat het geheugen echt kapot is?

Alle reacties

Verwijderd

Heb je de screenshots meegestuurd?
Dat het nieuwe geheugen probleemloos werkt en 1 dimm van de originele kit wel werkte sluit al uit dat het een mobo / cpu issue is.
Heeft de winkel jou screenshots gestuurd als bewijs dat het geheugen in orde is?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2019 15:12 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Brikkah Er kan 1 module defect zijn. gebruik je beide in de grijze 'bankjes' ?
btw; 2133MT/s is max, dus zal je 2400 terugklokken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:00
Van het moederbord bios is de laatste versie geïnstalleerd?

Hibernation heeft nooit gewerkt zeg je. Welk merk en type voeding heb je?

• Brikkah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:12
Verwijderd schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:11:
Heb je de screenshots meegestuurd?
Dat het nieuwe geheugen probleemloos werkt en 1 dimm van de originele kit wel werkte sluit al uit dat het een mobo / cpu issue is.
Heeft de winkel jou screenshots gestuurd als bewijs dat het geheugen in orde is?
Ik heb inderdaad bovenstaande foto's meegestuurd. Ik heb de volgende foto's van de winkel terug ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kq0STa9.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w19rNGn.png

De eerste keer hadden ze dus beide modules tegelijkertijd getest, nadat ik ze verteld had dat ik de 'kapotte' had gemarkeerd hebben ze alleen die getest. Ik heb geen foto ontvangen van de foutmeldingen die zij hebben gehad.
Hackus schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:23:
@Brikkah Er kan 1 module defect zijn. gebruik je beide in de grijze 'bankjes' ?
btw; 2133MT/s is max, dus zal je 2400 terugklokken
Het nieuwe geheugen wat ik nu heb zit inderdaad in de grijze 'bankjes' en draait inderdaad op 2133MT/s. Wat betreft het originele geheugen, ik weet niet precies in welke 'bankjes' ze zaten, maar in ieder geval in de grijze of de zwarte zodat dual channel werkt.
Uszka schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:12:
Van het moederbord bios is de laatste versie geïnstalleerd?

Hibernation heeft nooit gewerkt zeg je. Welk merk en type voeding heb je?
Ik heb de laatste versie (F24) van het BIOS geinstalleerd.
Ik heb de volgende voeding:

pricewatch: Corsair CX450M

Nu met het nieuwe geheugen werkt Hibernation wel goed.