Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is het mogelijk om een interne HDD veilig te houden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:06

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil een interne HDD gebruiken als een back-up schijf. Deze moet dan uiteraard wel beschermd zijn tegen virussen/ransomware etc. Bestaat er een mogelijkheid om een hele schijf in quarantaine te plaatsen en alleen te laten lezen/schrijven met een wachtwoord oid zodanig dat dit veilig is?
Uiteraard is alles te kraken, maar als het in ieder geval your everyday ransomware buiten de deur houdt is het wat mij betreft goed genoeg. Ik heb ook nog een cold back-up, maar dit is uiteraard wat meer handeling om te gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat om een ordinaire 500gb 5400rpm hdd. Ik gebruik windows 10.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gezocht of het mogelijk is om schijven in quarantaine te plaatsen, maar vind vooral antivirus-oplossingen en hdd's met een fysieke switch. Dat is hier allemaal niet aan de orde.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 21:15

DarkSide

theres no place like ::1

Interne schijf extern maken een aansluiten op USB?
En alleen aansluiten op het moment dat je een BU maakt.

Naast dat je een backup maakt. Moet je ook backup tools gebruiken die met versioning overweg kunnen.
Alleen een copie van de laatste (gewijzigde) data is niet voldoende.
Naast crypto's kan er nog van alles gebeuren met je bestanden. Dus als je dan alsnog deze overschrijft heb je als nog een probleem.
Met backup's kan je ook terug in de tijd.

Met dat laatste is het dan ook weer makkelijk om de schijf intern te houden.
En met regelmaat de backup te checken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zonder fysieke aanpassingen is het niet mogelijk om je data te beschermen tegen malware. Je kunt wel de integriteit garanderen met encryptie, maar niets houdt de malware tegen om gewoon de schijf te wissen.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:06

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
En als je een schijf unmount of disabled of op een andere manier onzichtbaar maakt in het systeem?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Als jij erbij kan, dan kunnen virussen erbij. Dus tenzij je 'm fysiek loskoppelt, loop je altijd een risico.

The devil is in the details.

Verwijderd

Ik had in mijn desktop een schakelaar die de stroom naar de interne schijf verbrak..

Dus wanneer ik een backup ging draaien.
Ging het internet los, scanner aan. En al alles okee de schakelaar om zodat de schijf ging werken en automatisch herkend werd

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
DirtyBird schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:43:
Ik wil een interne HDD gebruiken als een back-up schijf. Deze moet dan uiteraard wel beschermd zijn tegen virussen/ransomware etc.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:17:
Ik had in mijn desktop een schakelaar die de stroom naar de interne schijf verbrak.
DarkSide schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:49:
Interne schijf extern maken een aansluiten op USB?
En alleen aansluiten op het moment dat je een BU maakt.
En zorg dat die extra schijf de boot-disk is.
Anders wordt het virus/ransomware gewoon actief en doet z'n ding.

Verwijderd

Dit had ik.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Een interne hd is geen backup.
Koop een nas, installeer op je netwerk, zet er BTFRS(file system)(synology heeft dit) op en file version, veel veiliger.
Dan kun je bij elke virus ook nog terug naar laatste backup, of naar nog oudere tijdstip, een virus of jij kan dan alleen de laatste nieuwe verwijderen, maar niet ouder backups.
Op de nas kun je ook beveiligen wat je zelf wilt, alle software is aanwezig, en altijd een wachtwoord op mappen delen zetten.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Dit is leuk om bijv 4 hd's in een pc, dan heb je eigenlijk 4 aparte computers om te testen of veilig te houden.

Voorbeeld 4 hd' s in 1 pc kast:

hd 1:
Bijv 1 operating system om je backup te maken, bijv linux, dan een backup maken naar je backup hd(hd 2 bijvoorbeeld). Hd3(windows) , en hd 4 uitzetten.

Hd 2
Is je backup schijf.(een backup hoort niet in je pc kast, maar apart van je hardware).

Hd3
Hier staat windows op, dus hd 1 en 2 en 4 uitzetten via schakelaar.

Hd4
Aparte linux versie, om internet bankieren te doen, zorg dat alle andere hd' s uit staan,
dit is dus heel veilig, zeer zeker voor gebruikers die niks weten van pc's , je opa en oma, etc.
Natuurlijk wel eerst updaten.

En een aparte hd is natuurlijk ook goed om bijv aandelen te verhandelen, zinder dat er virussen ertussen kunnen komen.
Pagina: 1