Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij eerste desktop build!

Pagina: 1
Acties:

• Alexej42
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-01 10:20
Hallo mensen,

Ik heb een probleempje. Ik probeer een eigen itx Desktop te bouwen en heb daar gister alle componenten voor binnengekregen:

- ASRock B370 itx/ac moederbord
- Bequiet 600 w sfx L voeding
- AMD Ryzen 5 2600 processor
- Adata 250 GB m.2 ssd bootdrive
- G. Skill Aegis 8gb ddr4
- Asus Rog Strix RX 570 4gb

Gisteren wilde ik de computer buiten de case jump-starten. Ik had de 24 pin en 8 pin power connector voor de cpu en voor de videokaart ingeplugd, zoals hdmi en keyboard + muis. Vervolgens probeer ik via de pwrbtn en gnd pins met een schroevendraaier te jump-starten maar ipv dat de computer aangaat zie ik een grote vonk en er komt een beetje rook van het moederbord af. Wat ook wel frappant was, is dat het sierlijke rode ledje aan de zijkant van de videokaart meteen uitging en een witte led op de achterkant begon te knipperen. Ik heb meteen alles unplugged, even gewacht en het nog een keer geprobeerd, maar er gebeurde helemaal niets meer. Ik zag wel dat nog stroom door het moederbord liep, maar volgens mij is de frontpanelconnector gewoon gefried... Voelde als enige plek ook heel warm aan via de onderkant van het bord. Enig idee hoe dit heeft kunnen gebeuren?

Ik heb erop gelet het moederbord niet in contact met ijzer te laten komen. Ik maak me een beetje druk dat het door de psu kwam. Ik heb gister een nieuwe moederbord besteld en de ander rma gestuurd, maar wil uitsluiten dat het mijn schuld was voordat ik hetzelfde nog een keer probeer en nog een moederbord verniel. Ik vind het heel gek want na mijn weten heb ik alles volgens het boekje gedaan. :(

Ik hoor graag feedback van jullie!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:39

ByteDelight

Retro computing is alive!

Maak eens een foto van de setup, zoals je 'm aangesloten had.
Het is ook inderdaad niet uit te sluiten dat de voeding de oorzaak is.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Alexej42
Hey Bytelight, thanks voor je snelle reactie. Ja daar ben ik idd een beetje bang voor... Ik kan nu helaas geen foto maken omdat het bord al rma is. Maar ik krijg vanmiddag het andere bord binnen en zal dan meteen een foto ervan maken en hier posten. In het ergste geval zal ik contact opnemen met bequiet en aan ze uitleggen dat er in 2 dagen tijd twee borden dankzij hun voeding gesneuveld zijn. Maar dat is worsed case uiteraard, wie weet lukt het met het volgende bord gewoon.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:32
Heb je de voeding bij be quiet zelf gekocht dan? Zo niet dan moet je naar de winkel waar je dat ding gekocht hebt. Zou uitzonderlijk zijn als de voeding de oorzaak is trouwens. De SFX-L is van goede kwaliteit en ik heb nog nooit garantie hoeven claimen bij een bq voeding.

Welke behuizing heb je en bevestig je het mobo op stand-offs?

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 13-04-2019 10:34 ]

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:30
Wauw, dus je bouwt je eerste pc, en weet dus niet heel zeker wat je doet en dan ga je m buiten de behuizing aansluiten en starten? :o

Erg linke soep imho, heb je een foto van hoe het er bij stond? Kan me zo voorstellen dat je kortsluiting hebt gemaakt. Het moederbord moet op bepaalde plekken bevestigd worden in de behuizing, als dat niet goed is, dan kun je dus kortsluiting krijgen. Waarschijnlijk wat hier dus ook gebeurd is.

• Alexej42
Kijk, hier heb ik wat aan. Ik dacht er niet over na dat hij op standoffs moest. Ik had juist begrepen dat het wel handig is om hem eerst te testen voordat je hem helemaal in gaat bouwen terwijl het niet gezegd is of hij het zou doen. Ik ga hem wel eerst in de kast bouwen voordat ik hem probeer aan te zetten. Goed om te weten dat de bequiet voedingen van goede kwaliteit zijn. Dat stelt me enigzins gerust. Toch is het best spannend nadat het de eerst keer gefaald is. Ik zal er een foto van maken als ik hem in heb gebouwd voordat ik probeer hem aan ga zetten.

• Ossi
Alexej42 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:15:
Kijk, hier heb ik wat aan. Ik dacht er niet over na dat hij op standoffs moest. Ik had juist begrepen dat het wel handig is om hem eerst te testen voordat je hem helemaal in gaat bouwen terwijl het niet gezegd is of hij het zou doen. Ik ga hem wel eerst in de kast bouwen voordat ik hem probeer aan te zetten. Goed om te weten dat de bequiet voedingen van goede kwaliteit zijn. Dat stelt me enigzins gerust. Toch is het best spannend nadat het de eerst keer gefaald is. Ik zal er een foto van maken als ik hem in heb gebouwd voordat ik probeer hem aan ga zetten.
Om eerlijk te zijn denk ik dat je moederbord nu wel gefrituurd is en dat inbouwen geen zin meer heeft.
Maar jij bent de enige die dat kan beoordelen, en de winkel natuurlijk. Pijnlijk leergeld, dat wel.

Uittesten buiten het systeem heeft imho nul-komma-nul zin. Tenzij je de boel ook echt gaat stresstesten etc. Dat een systeem aan gaat betekent nog niet dat het echt stabiel is, dat merk je pas als je echt gaat belasten en dan opeens Blue Screens Of Death (bsod) krijgt.

In principe kan iedereen die niet twee linkerhanden heeft een pc bouwen, maar het kost wel tijd en voorbereiding. Volg goed de handleidingen of vraag er iemand bij die het vaker heeft gedaan.

• Alexej42
Zou het kunnen dat de 24 pin power connector een 8 pin eraan vast heeft?

• Alexej42
En nee ik heb ondertussen een nieuwe dus deze is (nog) niet gefried.

• Alexej42
Ik heb een 24 +8 power connector en een losse 4+4 pin connector. Moet ik de 4+4 in de cpu socket stoppen of kan de 8 pin die aan de 24 vastzit ook?
Modbreak:Het is hier geen chatbox... als je iets toe te voegen hebt aan je post voordat een ander gereageerd heeft, gebruik de 'wijzig'-knop. Meerdere keren achter elkaar posten is onverzichtelijk en oneerlijk tegenover anderen doordat je je topic steeds omhoog schopt. Niet meer doen aub :o

[ Voor 50% gewijzigd door dion_b op 14-04-2019 13:20 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Alexej42 B370 bestaat niet, voor AM4 zal dat X370 zijn. dan moet je wel een bios-update doen voor een ryzen2600 werkend te krijgen. kortsluiting door verkeerde montage is btw je eigen schuld, en geen 'rma' waardig

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Alexej42
Ik bedoel idd x370

• Ossi
Alexej42 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:20:
Ik heb een 24 +8 power connector en een losse 4+4 pin connector. Moet ik de 4+4 in de cpu socket stoppen of kan de 8 pin die aan de 24 vastzit ook?
Ik weet het niet uit mijn hoofd, maar ik verwacht dat dit in de handleiding van de voeding en van het moederbord staat. Als het goed is hebben de connectors ook de letters van de aansluiting erop. CPU = processor, PCI-E is voor de grafische kaart.

• Alexej42
Ik heb ondertussen meerdere troubleshoots gedaan en heb het hoofdprobleem op dit moment bij de voeding kunnen constateren. Ik heb de paperclip test gedaan en er gebeurt helemaal niets. Gelukkig had ik al een andere voeding besteld die over een paar dagen aan zou moeten komen. Zodra ik die binnen heb kan ik weer verder. Dan moet ik deze voeding ook maar terug gaan sturen.. Geduld is een schone zaak. Tot nu toe, bedankt voor jullie reacties. Ik houd jullie op de hoogte.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:32
Alexej42 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:20:
24+8 heeft de voeding niet. Dat is een 20+4 pins ATX. De 4+4 is de kabel voor de cpu voeding dus moet in de desbetreffende connector op het moederbord.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Idd ook minimaal BIOS P4.50 nodig:
https://www.asrock.com/mb...0X370%20Gaming-ITXac/#CPU

Je had beter een B450 kunnen kopen.

• Alexej42
Ik heb nu een B450, same problem persists.. Ik heb de paperclip test gedaan en krijg geen reactie van mijn psu. Ik heb eerst alles er 1 voor 1 uitgehaald, maar niks werkte. Nu maar wachten op een nieuwe psu en dan nog maar een keer opnieuw proberen.

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
Mijn eerste idee: controleer de kabels van je voeding naar je apparatuur, zo te zien is het een modulaire voeding.
Kijk goed in de handleiding of alles op de goede plek zit, en ook heeft gezeten.
Zo niet is de kans op gesloopte hardware groot

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 07:36

SpamLame

niks

Ossi schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:03:
Wauw, dus je bouwt je eerste pc, en weet dus niet heel zeker wat je doet en dan ga je m buiten de behuizing aansluiten en starten? :o

Erg linke soep imho, heb je een foto van hoe het er bij stond? Kan me zo voorstellen dat je kortsluiting hebt gemaakt.
Wat is er zo link aan om je setup eerst buiten de case te starten?
Zo vaak gedaan en niks mis mee als je weet wat je doet.
En dat laatste geld ook als je hem in de case inbouwt en dan pas voor het eerste opstart.
Het moederbord moet op bepaalde plekken bevestigd worden in de behuizing, als dat niet goed is, dan kun je dus kortsluiting krijgen. Waarschijnlijk wat hier dus ook gebeurd is.
Onzin, hij starte de boel buiten de case, dus kortsluiting door bv een verkeerd geplaatste standoff is hier niet mogelijk.
Ben wel met je eens dat de standoffs (denk dat je dat bedoelt met) in de case overeen moeten met het aantal schroefgaten in je bord en op de correcte positie

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-11 21:55

Jeroen V

yadda yadda yadda

SpamLame schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:30:
[...]

Ik ben het met je eens dat dat moet kunnen en het in principe geen groter risico is dan inbouwen in de kast en dan pas voor het eerst aanzetten. Wat ik al wel mensen heb zien doen is het moederbord netjes op de antistatische zak leggen en dan aanzetten, en dat is nou net weer ietsje minder handig... En de boel dan met een schroevendraaier aanzetten is ook een risico; je tikt vrij gemakkelijk iets aan wat nou net niet de bedoeling is.

(mooiste wat ik ooit iemand heb zien doen is een moederbord op direct in de kast schroeven zonder spacers, en dan helemaal verbaasd kijken dat hij de beugels van de kaarten om moest buigen om het passen te krijgen... Hij had overigens ook een mooi rookpluimpje... :))

• Ossi
SpamLame schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:30:
[...]

Zo vaak gedaan en niks mis mee als je weet wat je doet.
Hij bouwt voor het eerst in z'n leven een pc. Iemand die dat voor het eerst doet zonder hulp weet niet goed wat ie doet. Ik weet niet of je het topic gelezen hebt, maar er is al een moederbord gefrituurd en nu ook een voeding. :)

@Alexej42, heb je al hulp ingeschakeld om dit gezamenlijk te doen? Dat lijkt mij echt het beste voor je nu. Iemand die je tips en tricks kan vertellen terwijl jullie gezamenlijk bezig zijn. Daar leer je het meest van.

• SpamLame

SpamLame

niks

Ossi schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:49:
[...]

Hij bouwt voor het eerst in z'n leven een pc. Iemand die dat voor het eerst doet zonder hulp weet niet goed wat ie doet.
Tja datzelfde argument is dan snel gemaakt als het in de kast had gezeten (standoffs vergeten of verkeert geplaatst)
Ik weet niet of je het topic gelezen hebt, maar er is al een moederbord gefrituurd en nu ook een voeding. :)
Gelezen ja, spijtig ook, voorkombaar misschien, maar IMO doet het verder niet terzake in het in of buiten een kast voor het eerst opbouwen van de componenten.

Anders leg je uit waarom een nieuwkomer zonder ervaring en kennis er beter aan doet om het in de kast te bouwen t.o.v. buiten de kast op te bouwen.
Er hadden daarbij evengoed fouten gemaakt kunnen worden, niet dat we daar nog achter gaan komen maar goed.

En dan bedoel ik niet je latere reactie dat het naar jouw mening nul-komma-nul zin heeft ben ik het iig niet mee eens.

IMO is juist het buiten de kast opbouwen, voor een eerste keer of bij troubleshooting een mooie manier om bv een plaatsingsfout (zoals een standoff) uit te sluiten.
Daarnaast is alles (headers voor een jumpstart, power/sata/ connectors) goed (of iig beter) toegankelijk. Krijg je het systeem buiten de kast aan de praat, dan weet je iig
  • dat je geen DOAs hebt
  • het systeem werkte voordat het in een kast gebouwd werd.
Ik denk dat het gewoon een voorkeur is om het opbouwen van een PC aan te vliegen, geen van de methodes is fouter of risicovoller dan de andere (considering that all else is egual)
@Alexej42, heb je al hulp ingeschakeld om dit gezamenlijk te doen? Dat lijkt mij echt het beste voor je nu. Iemand die je tips en tricks kan vertellen terwijl jullie gezamenlijk bezig zijn. Daar leer je het meest van.
Goed punt, er is zelfs een v/a aanbieder uit hoofdorp die je kan helpen tegen kosten. Anders ben je aangewezen op medeforummers uit de buurt. Op zich zou ik zelf even langskunnen gaan op weg naar werk (rij er dagelijks langs in de ochtend).

• Alexej42
Wat een vriendelijk voorstel. Helaas is de informatie op mijn profiel verouderd. Ik woon tegenwoordig in Voorburg. Dus als er iemand in de buurt van Voorburg woont en mij wil helpen, heel graag! Ik ben echt een beetje wanhopig. Ik heb nu een nieuwe voeding binnen, die werkt ook, heb'm nu aangesloten via de 24 pin en 8 pin cpu power connector en wil eigenlijk alleen kijken of ik hem überhaupt aan kan krijgen maar er gebeurd nog steeds nada. Wat ook wel opvallend is, ik heb de front panel headers aangesloten, maar de LEDs van het frontpanel gaan dus ook niet aan..

• SpamLame

SpamLame

niks

Ben vermoedelijk volgende week dinsdag in Voorburg, maar ik denk niet dat je zolang wachten wilt.

• Ossi
SpamLame schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:19:
Anders leg je uit waarom een nieuwkomer zonder ervaring en kennis er beter aan doet om het in de kast te bouwen t.o.v. buiten de kast op te bouwen.
Er hadden daarbij evengoed fouten gemaakt kunnen worden, niet dat we daar nog achter gaan komen maar goed.

En dan bedoel ik niet je latere reactie dat het naar jouw mening nul-komma-nul zin heeft ben ik het iig niet mee eens.

IMO is juist het buiten de kast opbouwen, voor een eerste keer of bij troubleshooting een mooie manier om bv een plaatsingsfout (zoals een standoff) uit te sluiten.
Daarnaast is alles (headers voor een jumpstart, power/sata/ connectors) goed (of iig beter) toegankelijk. Krijg je het systeem buiten de kast aan de praat, dan weet je iig
  • dat je geen DOAs hebt
  • het systeem werkte voordat het in een kast gebouwd werd.
Ik denk dat het gewoon een voorkeur is om het opbouwen van een PC aan te vliegen, geen van de methodes is fouter of risicovoller dan de andere (considering that all else is egual)
Volgens mij vergeet je dan voor het gemak dat er gewoon serieuze spanning op de onderdelen staat. Voor iemand die er geen ervaring mee heeft is het gewoon erg link. Maar ik denk dat we het hier maar eens moeten zijn dat we het niet eens met elkaar gaan worden.

Het buiten de kast opbouwen heeft naar mijn mening geen zin omdat er zelden DOA's zijn die echt compleet dood zijn. De kans is groter dat er instabiele onderdelen in zitten, zoals bijvoorbeeld het geheugen. Maar daar kom je pas achter nadat je af en toe BSOD's krijgt. Dus naar mijn mening kun je die tijd beter spenderen door het gewoon direct in te bouwen. Maar ook hier zijn we het niet met elkaar eens denk ik :)

Wel erg vriendelijk van je dat je hem wil helpen op locatie en ik denk dat de TS daar nu het meeste baat bij heeft.

• SpamLame

SpamLame

niks

Ossi schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:03:
[...]

Volgens mij vergeet je dan voor het gemak dat er gewoon serieuze spanning op de onderdelen staat. Voor iemand die er geen ervaring mee heeft is het gewoon erg link. Maar ik denk dat we het hier maar eens moeten zijn dat we het niet eens met elkaar gaan worden.
Mwa max ~12v is toch niet serieus te noemen ;), ampere kan wel serieus (slecht) zijn. En ja ben met je eens dat onze meningen hierover verschillen
Het buiten de kast opbouwen heeft naar mijn mening geen zin omdat er zelden DOA's zijn die echt compleet dood zijn. De kans is groter dat er instabiele onderdelen in zitten, zoals bijvoorbeeld het geheugen. Maar daar kom je pas achter nadat je af en toe BSOD's krijgt. Dus naar mijn mening kun je die tijd beter spenderen door het gewoon direct in te bouwen. Maar ook hier zijn we het niet met elkaar eens denk ik :)
Ik denk het ook, no offence taken.
Wel erg vriendelijk van je dat je hem wil helpen op locatie en ik denk dat de TS daar nu het meeste baat bij heeft.
Voorburg is alleen net de verkeerde kant op, wellicht kan ik dinsdag of donderdag even langskomen ga ik wel een dagje werken in Rotterdam.

• SpamLame

SpamLame

niks

Alexej42 schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:12:
Wat een vriendelijk voorstel. Helaas is de informatie op mijn profiel verouderd. Ik woon tegenwoordig in Voorburg. Dus als er iemand in de buurt van Voorburg woont en mij wil helpen, heel graag! Ik ben echt een beetje wanhopig. Ik heb nu een nieuwe voeding binnen, die werkt ook, heb'm nu aangesloten via de 24 pin en 8 pin cpu power connector en wil eigenlijk alleen kijken of ik hem überhaupt aan kan krijgen maar er gebeurd nog steeds nada. Wat ook wel opvallend is, ik heb de front panel headers aangesloten, maar de LEDs van het frontpanel gaan dus ook niet aan..
Voorburg kan ik ook komen (voor of na werk) op weg naar werk/thuis, werk ik dan een dagje uit Rotterdam.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorgelopen?
Dus alleen bord + cpu + 1 stick ram + videokaart en dan starten?

Heb je een andere PC tot je beschikking waar je andere componenten in testen kan?
Indien ja, dan kan je de voeding eens in die PC proberen, alleen beetje overbodig wellicht.
Videokaart RAM idem dito, wellicht ook vice versa proberen.
Noot; mochten er ook andere componenten gesneuveld zijn dan is er een kans, afhankelijk van hoe een component stuk is gegaan, dat de andere PC daar ook problemen mee gaat krijgen.

• SpamLame

SpamLame

niks

oops dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door SpamLame op 15-04-2019 16:44 ]

• Alexej42
Ik heb helaas geen andere pc tot mijn beschikking. Verder heb ik kwa troubleshooten alles geprobeerd, steeds met hetzelfde resultaat. Steeds een component wegnemen, kijken of er wat gebeurd, steeds niets.

• SpamLame

SpamLame

niks

Alexej42 schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:12:
Ik heb helaas geen andere pc tot mijn beschikking. Verder heb ik kwa troubleshooten alles geprobeerd, steeds met hetzelfde resultaat. Steeds een component wegnemen, kijken of er wat gebeurd, steeds niets.
Heb je ook getracht te starten zonder CPU en of memory? Indien er een buzzer onboard/aangesloten is zou je op zijn minst biepjes verwachten.
Ook zou ik verwachten dat de PSU op zijn minst een poging tot fanspin laat zien (om vervolgens stil te vallen door een issue of door gebrek aan noodzaak om te draaien).

Je geeft geen antwoord op mijn aanbod.
Mogelijke ,als je alles bij 1 winkel hebt gekocht,vragen of zij het voor jou in elkaar kunnen zetten tegen een prijs?
Of alles terugsturen naar de verschillende winkels en bij 1 winkel een geassembleerd systeem kopen naar wens.
Een vriend of familie in de omgeving waar je langs kan?

[ Voor 19% gewijzigd door SpamLame op 15-04-2019 16:40 ]

Pagina: 1