Uitschakelen comments bij bepaalde nieuwsberichten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Topicstarter
En nu maar hopen dat dit de juiste plek is :+

TLDR: Geen comments meer/drempel om comments te kunnen plaatsen bij nieuwsartikelen over bijvoorbeeld politiek of het indammen van desinformatie vanwege het [zeer] lage niveau van het gros van de comments.

Iedereen kent het oude Nu.nl wel, met de mogelijkheid om onder ieder nieuwsbericht alle onzin te kunnen spuien die je maar wil. Totale onzinverhalen over dat de "mainstreammedia" iedereen wil brainwashen? Vaccinaties die autisme veroorzaken? Complottheorieën? Gescheld op andere gebruikers? Gescheld op hele bevolkingsgroepen? Je kon het er allemaal vinden, goede oude tijd d:)b

Nu wilt het alleen dat je die "goede oude tijd" inmiddels gewoon op Tweakers kan herbeleven, iets wat mij toch niet helemaal de bedoeling lijkt van een techwebsite die, volgens mij, een naam heeft hoog te houden.

Lees voor de grap eens door de commentsectie van nieuws: Facebook beperkt bereik van groepen die desinformatie verspreiden en huiver. Grof gezegd is de commentsectie een beerput van desinformatie en niet bepaald liev reageren op elkaar. En dit is niet de eerste keer dat ik zoiets zie, praktisch iedere commentsectie die gaat over het stoppen van desinformatie is zo'n beerput, maar artikelen over het klimaat en eigenlijk alles met ook maar een beetje politiek is vaker wel dan niet een beerput ala Nu.nl

En daar stoor ik me aan. Dan is de makkelijkste oplossing natuurlijk "Dan lees je die comments toch niet?", wat een prima idee is, en ik dus ook al nauwelijks doe.

Echter, dit gaat ook over Tweakers als website zelf en wat ze wil uitdragen. Wilt Tweakers echt een platform bieden aan anti-vaxxers, complotdenkers en trollen? Ja, het zijn "maar" comments op een techwebsite, maar op deze manier blijft het "virus" van "vaccinaties geven autisme!" wel rondzweven. Duizenden mensen lezen die comments, er is altijd wel iemand die er in trapt.

Vandaar dus mijn MF: Schakel de commentsectie uit bij dit soort nieuwsartikelen. Het is zelden dat er een serieus goede aanvulling in de commentsectie-staat. In het gelinkte artikel zijn de +2's van mensen die iets zinnigs zeggen in de discussie over vaccinaties, niet iets zinnigs over het artikel zelf.

Een andere, minder extreme, mogelijkheid is een drempel opwerpen. Probleem daarvan is dat het vrij lastig is om een serieuze drempel te maken. Karma is niet echt een optie, want karma verzamelen is vrij makkelijk, een van de posters die behoorlijk aan het spuien is heeft bijvoorbeeld al 40k+ karma...

Wéér een andere mogelijkheid is behoorlijk strikte AWM-style moderatie. Alleen hebben we al FP-moderatie, maar die lijkt mij in dit soort gevallen lang niet streng genoeg.

En voordat men begint met "Jamaar, da's censuur!", nee, dat is het niet. Tweakers mag best eisen stellen aan reacties, neem eens een kijkje in AWM en je zal zien dat Tweakers soms heel wat af eist. Ook wil ik niet mensen met een andere mening monddood maken, dit gaat simpelweg om schadelijke reacties zoals die van antivaxxers en mensen die in de klimaathoax-hoax geloven :) Discussiëren is tof, desinformatie spuien niet

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TL;DR, maar er wordt al gemodereerd op de frontpage en voor het verbergen van 'slechte' reacties is het waarderingssysteem bedacht. Stel je filter bij en reacties worden ingeklapt die er niet aan voldoen.
/€0,02

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 10:40:
TL;DR, maar er wordt al gemodereerd op de frontpage en voor het verbergen van 'slechte' reacties is het waarderingssysteem bedacht. Stel je filter bij en reacties worden ingeklapt die er niet aan voldoen.
/€0,02
Als je wel had gelezen had je gezien dat dat niet het probleem is ;) Het gaat mij om het podium wat Tweakers biedt.

En als dit allemaal door de moderatie komt, dan meet Tweakers behoorlijk met twee maten. Op GoT kom je namelijk niet weg met zulk postgedrag, zowel door de vorm als door de inhoud. .

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

De moderatie op de frontpage is niet 1 op 1 vergelijkbaar met het forum. Echter hoe er gediscussieerd wordt is ook niet vergelijkbaar aangezien op de frontpage vaak veel sneller reacties worden geplaatst bij nieuwe items. Daarentegen verstomd de discussie ook over het algemeen vrij snel als het artikel ouder wordt.

Het score systeem zorgt voor een sortering van de de reacties waarbij ontopic informatieve reactie op een hogere score uit komen en reacties met onjuiste informatie op een lagere score. Onvriendelijke reacties komen op -1 uit waardoor deze standaard ingeklapt zijn en in principe minder zichtbaar zijn. Echter is zeker niet alles toegestaan op de frontpage, mocht je reacties tegen komen die over de grens gaan kun je dit melden in Frontpagemoderatie (of voor een specifieke gebruiker Schop een Modje). De crew heeft de mogelijkheid reacties helemaal te verwijderen en gebruikers aan te spreken. De reageer optie standaard uitzetten voor bepaalde onderwerpen is wel gelijk een erg drastisch besluit naar mijn mening.

[ Voor 4% gewijzigd door Zeehond op 13-04-2019 22:53 ]

200 fish found!