Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 13:12
Ik heb sindskort een thuisservertje om te oefenen met Windows Server. Ik heb er echter inmiddels al meer VM's op gezet. Binnenkort wil ik pfSense gaan draaien als VM, en dan is de enige reden dat ik nog één centrale router heb: voor wifi. Echter het signaal komt lang niet op alle plekken in/rond het huis, dus ik wil overstappen op Access Points en deze router met pensioen sturen (gaat om een ASUS RT-AC68U).

Afijn, ik twijfel echter tussen 2 opties. Bij een kennis heb ik kortgeleden een 3-pack Deco M9 Plus mee ingesteld, en dat werkt best prima out of the box met de app. Geavanceerde instelmogelijkheden zijn niet echt nodig daar deze setup zich als access point mag gedragen, niet als router. Het seamless systeem werkte zover ik kon testen ook best heel goed. Daarnaast is de ondersteuning voor Zigbee / Hue een leuke plus, hoewel ik daar nu niks mee doe (heb niks van smarthome of Hue verlichting op het moment).

Echter, voor een vergelijkbare prijs koop je ook een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (5-Pack). Aangezien ik toch al wat VM's heb draaien kan ik er ook een Ubuntu VM naast gooien en daar de UniFi SDN Controller op laten draaien. Ik weet alleen niet precies wat de verschillen zijn tussen deze twee opties. 5 AP's zijn er natuurlijk meer dan 3. De Unify's ondersteunen zover ik weet alleen geen enkele smarthome protocollen, echter dit is niet per sè een probleem aangezien ik verder nog niks smarts in huis heb en dat ook niet van plan ben aan te gaan leggen in dit huis (waar ik nog wel 2 jaar verwacht te blijven).

Ik heb een rijtjeshuis met 3 verdiepingen, een kleine tuin en een schuurtje waar we af en toe ook vertoeven. Er zijn dus sowieso enkele logische plekken voor AP's. Bij een 3-pack zou ik voor Begane grond, Zolder, en schuur gaan (er ligt een CAT-5e kabel van de router naar de schuur. vanzelfsprekend ook naar andere plekken in het huis). Bij een 5-pack kan er op de 1e verdieping ook een AP gehangen worden, echter de 5e AP is dan eigenlijk overbodig. In die zin jammer dat er geen 3-packs zijn van deze Ubiquiti's.

Ik hoef niet veel te kunnen met de AP's. Als het bereik en de stabiliteit maar goed zijn. Ik heb in principe aan één SSID genoeg, hoewel een separaat guest netwerk kunnen draaien een plusje is. Qua load op de WiFi valt het ook reuze mee, ik heb een iPhone, mijn vriendin een Galaxy S8. Er zwerft één iPad rond in het huis die we af en toe gebruiken. Het gebruik op wifi beperkt zich vooral tot wat youtube/netflix, browsen en 9GAG scrollen.

Wat is in dezen te adviseren? Of iets totaal anders dan deze twee opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:06
Deco M4.

Goedkoper en net zo goed/beter dan de M5.

product: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4

Review op Hardware.info: https://nl.hardware.info/...ewTabHWI&utm_campaign=HWI

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Ubiquity for the win...

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi