[EXCEL] Formule aanpassing met SUM( ) functie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyMey
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-01-2023
Ik heb een vraag over een formule uit te werken die een som kan maken voor een hele lijst rijen met dezelfde voorwaarde voor iedere rij.

Zie mijn afbeelding: https://we.tl/t-ThwZ4hyPoR

Ik heb voor rij 7 op mijn Tracking-sheet al de vergelijking gemaakt.
Nu zou ik graag deze zelfde vergelijking gebruiken voor rij 8, 9, 10...enz en de uitkomsten van alle rijen op te tellen, en de uitkomst weer te geven in deze cell waar de formule staat.

Ik denk dat ik iets zou moeten bekomen als "(IF(Projects!C6=Tracking!D7;1;0)*Tracking!G7) + (IF(Projects!C6=Tracking!D8;1;0)*Tracking!G8) ) + ....

Maar dit dan te veralgemenen naar een SUM(...) formule erbij want anders moet ik meer dan 100x hetzelfde knippen plakken om 1 formule te bekomen..

Iemand hulp?
Thx
...

Excell 2018

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 13:25

TheBorg

Resistance is futile.

Met SUMIF kun je IFfen over een range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Host het plaatje op imgur oid. Ik ga geen jpeg van WeTransfer downloaden. Een extentie zegt niets over de werkelijke inhoud. Dat laat ik liever over aan image hosting sites.

En wat is Excell 2018? De laatste Office versie die MS heeft uitgegeven is 2019.

Naast bovenstaande SUMIF functie, als je in een cel al een formule hebt voor een rij, kan je die door de cel met de formule omlaag te slepen laten aanvullen met opvolgende waarden. Dus als je een formule hebt waar je A2, B2, C2, E2 en H2 gebruikt, zal de eerste van de doorgetrokken cellen dezelfde formule bevatten, maar dan wijzen naar A3, B3, C3, E3 en H3. Op het totaal kan je dan weer makkelijk een SUM gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
De formule IF(Projects!C6=Tracking!D7;1;0)*Tracking!G7) kun je vereenvoudigen tot =ALS(Projects!C6=Tracking!D7;Tracking!G7;0)
Als je alle cellen in Tracking!D7:D100 wil vergelijken met Projects!C6 en bij oveerenkomst de waarden in Tracking!G7:G100 optellen, kun je gebruiken:
code:
1
=SOMMEN.ALS(Tracking!G7:G100;Tracking!D7:D100;Projects!$C$6)
SOMMEN.ALS is in de Engelstalige versie van Excel: SUMIFS

[ Voor 7% gewijzigd door dix-neuf op 13-04-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyMey
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-01-2023
Allen,

Alvast bedankt voor de hulp..maar ik geraak niet echt verder.
Misschien moet ik eerst uitleggen wat mijn bedoeling is zodat het misschien beter duidelijk wordt voor diegene dat willen meezoeken.

Voor 1 simpele rij werkt het perfect:
=(IF(Projects!C7=Tracking!D7;1;0)*Tracking!G7)

Ik wil een optelling maken met de gepresteerde werkuren per project/job. In Projects!C7 staat de naam van het project en in mijn sheet Tracking vul ik op datum in met welke job wie is bezig geweest en de aantal werkuren. Ik had dus graag een optelling gemaakt in Tracking met een vergelijking welke projectnaam er is ingevuld en dan het juist aantal werkuren op te tellen per project.

Dus ik wil nu de som maken van alle uren dus dan zou ik een formule moeten vinden die elke dag(rij) de projectnaam vergelijkt en indien hetzelfde de som maakt van de aantal werkuren.

In mijn hoofd zou dit zoiets zijn:

SOM = (IF(Projects!C7=Tracking!D7;1;0)*Tracking!G7) + (IF(Projects!C7=Tracking!D8;1;0)*Tracking!G8) + (IF(Projects!C7=Tracking!D9;1;0)*Tracking!G9) + .....

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Je laatste bericht is voor mij een herhaling van je eerste en maakt mij niets wijzer.
Geef eens een concreet voorbeeld met tekst en getallen !
WAT staat er in Projects!C7, WAT in Tracking!D7 en WAT in Tracking!G7 ?

Met mijn aanwijzing om je formule te wijzigen heb je niets gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
SonnyMey schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:48:
In mijn hoofd zou dit zoiets zijn: SOM = (IF(.....
Je kunt geen Nederlandse en Engelstalige functies door elkaar gebruiken; het is ofwel Nederlands: dan gebruik je SOM en ALS , ofwel Engels: dan gebruik je SUM en IF .
En verder: een functie begint altijd met = en je moet géén spaties in je formules gebruiken.
Jazeker; de in mijn vorig bericht vermelde functie, die ik hier nog eens zal herhalen, doet precies wat je wil.
Voor de Engelstalige versie van Excel:
code:
1
=SUMIFS(Tracking!G7:G100;Tracking!D7:D100;Projects!$C$6)
En voor de Nederlandstalige versie
code:
1
=SOMMEN.ALS(Tracking!G7:G100;Tracking!D7:D100;Projects!$C$6)

[ Voor 5% gewijzigd door dix-neuf op 14-04-2019 09:49 ]

Pagina: 1