[EXCEL] Gegevens uit twee werkbladen samenvoegen in nieuw wb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardrmfc16
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-08-2020
Goedemiddag,

Ik zit al de hele middag met het volgende probleem en ik kom er niet uit. Ik heb drie werkbladen:

- Een werkblad met de ideaal te verkopen producten. Dit werkblad bevat 1 kolom met 250 EAN nummer, ieder op een andere rij.
- Een werkblad met de actuele verkochte producten. Dit werkblad bevat een draaitabel met allerhande product verkoopgegevens. Ik heb echter alleen alle EAN codes nodig van de producten in deze draaitabel.
- Een werkblad met hierin een gigantische productenlijst. Hierin staan alle producten die verkocht kunnen worden met alle gegevens zoals inkoopprijs/verkoopprijs etc. De EAN nummers uit voorgaande werkbladen komen dus altijd voor in dit laatste werkblad.

Nu is de cruciale vraag: hoe kan ik alle EAN nummers uit het eerste en tweede werkblad, samenvoegen in een nieuw te creëren derde werkblad. De gegevens uit de eerste twee werkbladen kunnen ook vaak fluctueren, dus moeten de gegevens in het te creëren werkblad mee veranderen (qua aantal rijen). Als ik dit voor elkaar krijg kan ik simpelweg met verticaal zoeken de benodigde informatie ophalen uit het derde werkblad.

Ik heb tal van uiteenlopende dingen geprobeerd, maar ik ben nogal een leek op het gebied van Excel, dus ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb een voorbeeld bestand gemaakt wat mijn verhaal wat moet verduidelijken. Alvast heel erg bedankt, want ik loop helemaal vast!

Linkje: https://we.tl/t-dBtq67hnWb

Beste antwoord (via richardrmfc16 op 26-04-2019 14:14)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

Het document ga ik uit principe niet openen: onveilig om dat van 'willekeurige mensen van internet' te doen. Maar je beschrijving is vrij duidelijk. Mijn 1e reactie: dit is een database-functie. Je kunt dit in Excel wel doen, met PowerQuery (afhankelijk van welke Excelversie je gebruikt dan). Maar misschien bet je meer gebaad bij een 'echte database tool'. Bijv. Access, om het bij MS Office te houden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het document ga ik uit principe niet openen: onveilig om dat van 'willekeurige mensen van internet' te doen. Maar je beschrijving is vrij duidelijk. Mijn 1e reactie: dit is een database-functie. Je kunt dit in Excel wel doen, met PowerQuery (afhankelijk van welke Excelversie je gebruikt dan). Maar misschien bet je meer gebaad bij een 'echte database tool'. Bijv. Access, om het bij MS Office te houden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
richardrmfc16 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:52:
Nu is de cruciale vraag: hoe kan ik alle EAN nummers uit het eerste en tweede werkblad, samenvoegen in een nieuw te creëren derde werkblad.
Dat kan door de kolommen van blad1 en blad2 naar kolom A in blad 3 te kopiëren.
richardrmfc16 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:52:
De gegevens uit de eerste twee werkbladen kunnen ook vaak fluctueren, dus moeten de gegevens in het te creëren werkblad mee veranderen (qua aantal rijen).
Dan moet bij elke wijziging in blad1 en blad2 blad3 gecontroleerd worden en rijen worden toegevoegd of verwijderd. Dan ontkom je niet aan het gebruik van een macro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardrmfc16
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-08-2020
F_J_K schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:02:

Hee FJK,

Bedankt voor je antwoord! Power Query kreeg ik zelf niet voor elkaar om te gebruiken binnen Excel? Op mijn stage kan ik alleen maar gebruik maken van Excel 2010 en ik krijg het niet voor elkaar om power query als add-on te gebruiken. Zelf heb ik privé een macbook en daar krijg ik power query ook niet op gezet.

Ik las ook veel over macro's, kan iemand me misschien hier een duwtje in de goede richting geven? zelf snap ik er echt niets van. Zelfde geldt voor Access! Ik zal zelf ook weer even op zoek gaan.

Alvast erg bedankt!!
dix-neuf schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 08:42:
[...]
Dat kan door de kolommen van blad1 en blad2 naar kolom A in blad 3 te kopiëren.

[...]
Dan moet bij elke wijziging in blad1 en blad2 blad3 gecontroleerd worden en rijen worden toegevoegd of verwijderd. Dan ontkom je niet aan het gebruik van een macro.
Heb je misschien een voorbeeld van zo'n macro? of iets dat in de buurt komt?

[ Voor 17% gewijzigd door richardrmfc16 op 13-04-2019 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
richardrmfc16 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 13:43:
Heb je misschien een voorbeeld van zo'n macro? of iets dat in de buurt komt?
Nee, dat heb ik niet. Dan zou ik het zelf moeten schrijven en dat ga ik nu niet doen.
Daarvoor zou trouwens ook de inhoud van alle betrokken bladen bekend moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Waarom niet de gegevens uit 1 en 2 met vert.zoeken plaatsen in -een kopie van- 3 en dan een filter er op?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Je kunt ook met 1 vert.zoekenfunctie zowel in het eerste als tweede blad tegelijkertijd zoeken.
Bv, als de zoekwaarde in het derde blad in A1 staat en onderstaande functie ergens anders in het derde blad:
code:
1
=als.fout(vert.zoeken(A1;'Ideale producten'!A1:B20;2;0);als.fout(vert.zoeken(A1;'Verkochte producten'!A2:B21;2;0);""))
Pagina: 1