Granite portable

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Hallo Tweaker-vrienden,

1) Als ik mijn bestanden op mijn usb-stick beveilig met dit programma, is het dan zo dat niemand, zelfs de beste hacker, het mapje (vault) dan niet kan openen? Het programma werkt zo dat er een een mapje gemaakt wordt en de bestanden woden encrypt erin gestopt en je kunt een paswoord opgeven. Wat handig is, is dat het programa als een exe-bestand op de usb staat, je hoeft dus niets te installeren.

2) Zo nee, kennen jullie een ander programma dat je niet hoeft te installeren dat niet te hacken is?

3) Zo nee, kennen jullie dan een programma dat wel geinstalleerd moet woden maar dat niet gehackt kan worden?

Op de site waarop ik over dit programma las, stond dat zelfs experts niet meer bij de bestanden kunnen komen als je het wachtwoord kwijt bent.

Graag hoor ik van jullie.

Groeten,

Negena 8)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:55

Detmer

Professioneel prutser

Waarom niet gewoon Bitlocker gebruiken?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-10 21:17
negena schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:11:
Hallo Tweaker-vrienden,

1) Als ik mijn bestanden op mijn usb-stick beveilig met dit programma, is het dan zo dat niemand, zelfs de beste hacker, het mapje (vault) dan niet kan openen?
Dat kan niemand garanderen, Alles is te hacken.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
zo te zien is er vrij weinig te vinden over dit programma. als ik het google vind ik alleen wat shady downloadsites die het aanbieden en wat tutorials, maar geen enkele info van de auteur, geen broncode, geen specificaties van de (al dan niet) gebruikte encryptiemethodes, etc.

Dus ja, misschien is het veilig. Misschien niet. Who knows.

Misschien kun je het beter bij de bekende programma's zoals veracrypt o.i.d. houden.

Edit: @iCore Niet iedere vorm van encryptie is te hacken. In principe kun je gewoon een veilige encrypted container maken. Waar je je zorgen over moet maken zijn slordige implementaties of slordig gebruik. Dat laatste kan idd geen enkel programma ondervangen natuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door mcDavid op 12-04-2019 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Detmer schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:17:
Waarom niet gewoon Bitlocker gebruiken?
Heb ik niet.. :'(
mcDavid schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:18:
zo te zien is er vrij weinig te vinden over dit programma. als ik het google vind ik alleen wat shady downloadsites die het aanbieden en wat tutorials, maar geen enkele info van de auteur, geen broncode, geen specificaties van de (al dan niet) gebruikte encryptiemethodes, etc.

Dus ja, misschien is het veilig. Misschien niet. Who knows.

Misschien kun je het beter bij de bekende programma's zoals veracrypt o.i.d. houden.

Edit: @iCore Niet iedere vorm van encryptie is te hacken. In principe kun je gewoon een veilige encrypted container maken. Waar je je zorgen over moet maken zijn slordige implementaties of slordig gebruik. Dat laatste kan idd geen enkel programma ondervangen natuurlijk.
Is het niet zo dat je met verarypt een virtuele schijf maakt op je laptop/desktop?

Ik zoek een programma dat je via de usb-stick kunt openen, dat dus niet geinstallerd hoeft te worden. Misschien snap ik veracrypt niet en kan dit wel met veracrypt? :X

[ Voor 13% gewijzigd door negena op 12-04-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Absolute beveiliging bestaat niet, al helemaal niet als je er zelf er op een manier bij kan. Alles met een simpel wachtwoord is te kraken als men er genoeg geld en tijd in wil steken. En de rest ook.

Alles is een afweging van moeite, tijd, geld, gebruiksvriendelijkheid en veiligheid. Leg daar dus eerst wat grenzen aan en bekijk wat tools. Inderdaad bitlocker, misschien Cryptomator of Veracrypt afhankelijk van het doel en manier van gebruik. Probeer er een paar, speel er mee.

Granite ziet er voor mij als behoorlijk onbetrouwbaar uit. Althans, ik zie zo 1-2-3 niets concreets over hoe wordt beveiligd.

Het kan overigens totaal niet veilig als je alleen 1 USB stick hebt, want geen backup.

Edit:
negena schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:31:
Misschien snap ik veracrypt niet en kan dit wel met veracrypt? :X
VeraCrypt can run in so-called portable mode, which means that it does not have to be installed on the operating system under which it is run. However, there are two things to keep in mind:

You need administrator privileges in order to be able to run VeraCrypt in portable mode (for the reasons, see the chapter Using VeraCrypt Without Administrator Privileges).
Note: No matter what kind of software you use, as regards personal privacy in most cases, it is not safe to work with sensitive data under systems where you do not have administrator privileges, as the administrator can easily capture and copy your sensitive data, including passwords and keys.
After examining the registry file, it may be possible to tell that VeraCrypt was run (and that a VeraCrypt volume was mounted) on a Windows system even if it had been run in portable mode.
En daar ben ik het erg mee eens...

[ Voor 44% gewijzigd door F_J_K op 12-04-2019 16:37 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik veracrypt en idd moet ik eerst het programma installeren wil ik mijn USB openen op een andere pc. Of dit anders kan? Geen idee voor mij werkt dit prima.

Bitlocker gebruiken geeft je gebruik op Windows pc. Is dat voldoende?

Verder los van makkelijker wachtwoorden of opgeschreven wachtwoorden is alle encryptie te kraken.
Hoe snel dat is, dat zal aan de motivatie liggen van de "tegenpartij"

Vl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
F_J_K schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:35:
Absolute beveiliging bestaat niet, al helemaal niet als je er zelf er op een manier bij kan. Alles met een simpel wachtwoord is te kraken als men er genoeg geld en tijd in wil steken. En de rest ook.

Alles is een afweging van moeite, tijd, geld, gebruiksvriendelijkheid en veiligheid. Leg daar dus eerst wat grenzen aan en bekijk wat tools. Inderdaad bitlocker, misschien Cryptomator of Veracrypt afhankelijk van het doel en manier van gebruik. Probeer er een paar, speel er mee.

Granite ziet er voor mij als behoorlijk onbetrouwbaar uit. Althans, ik zie zo 1-2-3 niets concreets over hoe wordt beveiligd.

Het kan overigens totaal niet veilig als je alleen 1 USB stick hebt, want geen backup.

Edit:

[...]

[...]

En daar ben ik het erg mee eens...
Ik snap niet precies wat ze bedoelen. :'( Als ik die portable mode op mijn usb-stick heb, en ik open de files via de computer van iemand anders en daarna verwijder ik de usb-stick, is dat dan onveilig? Of is het alleen onveilig als de usb-stick erin zit omdat dan een administrator erbij kan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je op een PC zit waar je niet zelf de beheerder bent, dan kan het nooit veilig zijn om je wachtwoord in te voeren. Immers kan de beheerder alles afluisteren wat ze willen.

Als je iets veiliger wilt zijn: maak een volledig versleutelde USB-stick met een bootable Linux er op, en werk daar mee. Nog veiliger: alleen werken op je eigen tablet op laptop die je alleen via VPN het internet op laat. Andermans PC gebruiken kan nooit veilig, niet voor een matige hacker laat staan 'de beste'.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:09
Misschien is het handig te vermelden tegen wat voor bespieding je je probeert te beschermen, want in sommige reacties word van het ergste uitgegaan, dat je werkgever, systeembeheerder of iemand waarmee je een computer deelt actief in je verborgen bestanden wilt raken.
Dit is wellicht het geval, maar als je alleen wilt dat niemand je USB stick kan uitlezen als je 'm verliest dan zijn de eisen die je aan je beveiliging moet stellen wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
negena schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:43:
[...]

Ik snap niet precies wat ze bedoelen. :'( Als ik die portable mode op mijn usb-stick heb, en ik open de files via de computer van iemand anders en daarna verwijder ik de usb-stick, is dat dan onveilig? Of is het alleen onveilig als de usb-stick erin zit omdat dan een administrator erbij kan? 8)7
Het ligt er maar net aan waartegen je je wilt beveiligen.

In principe is het "onveilig" om gevoelige data te openen op andermans systeem ja.

Maar als je je puur wilt beschermen tegen het geval dat je de USB-stick kwijtraakt en een kwaadwillend persoon 'm vind, dan maakt dat natuurlijk niet uit.

Als je passende beveiligingsmaatregelen wilt nemen moet je eerst in kaart hebben wat de risico's zijn waartegen je je wilt beschermen. Want idd, 100% veiligheid bestaat niet, en als je zonder plan met hagel gaat schieten maak je het jezelf voornamelijk lastig terwijl je er mogelijk niets mee opschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Misschien is het idd handig dat ik ook vermeld waarom ik beveiliging wil.

Ik wil dat als ik de stick kwijtraak niemand de bestanden kan openen.

Ik neem aan dat een portable versie van veracrypt dan volstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:09
Dat zou dan wel voldoende moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Flamesz op 12-04-2019 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:03

ongekend41

Division Brabant

negena schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:47:
Misschien is het idd handig dat ik ook vermeld waarom ik beveiliging wil.

Ik wil dat als ik de stick kwijtraak niemand de bestanden kan openen.

Ik neem aan dat een portable versie van veracrypt dan volstaat?
"niemand" is onmogelijk te garanderen, Een willekeurige vinder van de usb-stick zal niet proberen files te decrypten en gooit er waarschijnlijk een format overheen.(gevonden usb-sticks zomaar in een pc jassen om te zien wat er op staat is sowieso een slecht idee, maar dat terzijde)

Een met een wachtwoord beveiligd zip of rar archief is misschien makkelijker, maar veracrypt kan ook.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Biedt veracrypt dezelfde mate van beveiliging als truecrypt deed? (8>

[ Voor 50% gewijzigd door negena op 14-04-2019 00:47 ]

Pagina: 1