Onderhoudsarme stadsfiets met weinig weerstand gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Ben op zoek naar een onderhoudsvrije stadsfiets met weinig weerstand. Heb verschillende testen gelezen van de Fietsersbond (TestKees) en begrijp dat er qua weerstand veel verschil in fietsen kan zitten en dan wil ik natuurlijk zo min mogelijk energie verspillen.

Helaas zie ik voor weinig fietsen daadwerkelijk testgegevens, dus ik vraag me af hoe ik objectief kan vinden dat een fiets echt weinig weerstand heeft (zelf testen is wat lastig, omdat het gevoel dat je hebt misschien niet overeenkomt met de werkelijkheid en de testomstandigheden natuurlijk ook niet snel gelijk. Er zijn weinig winkels die alle mogelijke fietsen hebben die je zou willen).

Wat ik belangrijk vind is:
  • Weinig weerstand
  • Weinig onderhoud
  • Licht niet op batterijen, maar op (naaf)dynamo. Zowel voor als achter.
  • Zou prettig zijn als licht ook de weg een beetje verlicht en meer doet dan alleen eigen zichtbaarheid vergroten.
  • Versnellingen hoef ik niet te hebben als overbrenging maar prettig is. Dat vind ik niet het geval bij een Shimano 3. Voorts begrijp ik dat de bekende en veelgebruikte Nexus 7 echt een ramp is qua energieverlies bij overbrenging. Dus of geen versnelling, een Nexus 8 of toch maar een derailleur
  • Remmen: geen V-brakes of iets soortgelijks. Dat type rem is mij iets te gevoelig voor een slag in het wiel of bij omvallen dat ie opnieuw moet worden afgesteld.
  • Fiets moet er goed tegen kunnen dat ie de hele dag buiten staat. Heb geen schuur om hem 's avonds in te zetten.
  • Aangezien ik de fiets dagelijks in Amsterdam (Zuidas, niet centrum) neerzet, wil ik er geen godsvermogen aan uitgeven en moet ie niet te fragiel zijn (zal ongetwijfeld meerdere keren omgegooid worden).
  • Bagagedrager aanwezig
  • Damesmodel. Vind ik gewoon prettiger. Fiets ik altijd op
Wat heb ik zelf al gevonden (na echt heel veel Google-werk, omdat je vrijwel nooit kunt selecteren op naafdynamo. Gelukkig zijn er sinds kort ineens veel meer opties gekomen, omdat er nieuwe modellen beschikbaar zijn gekomen):

Batavus Fonk 2018 met terugtraprem
+ Betaalbaar
+ Voldoet volgens mij aan al mijn eisen (weet alleen niet of ie daadwerkelijk weinig weerstand heeft)
+ Licht (hoewel gewicht er kennelijk minder toe doet dan je zou denken)
+ No-nonsense en weinig dat kapot zou moeten kunnen gaan
- Niet meer verkrijgbaar (nogal een groot minpunt :p )

Batavus Dinsdag Exclusive
+ Voldoet aan bijna alle eisen
- Duur voor een stadsfiets (meer dan EUR 1.000)
- Heeft velgremmen
- Heeft riemaandrijving, waar ik niet per se het voordeel van zie. maakt fiets onnodig duurder, is zowaar iets inefficiënter (wel te weinig om echt nadelig te zijn)

Cortina Speed N8
+ Betaalbaarder dan de Batavus
- Bagagedrager schijnt niet handig te zijn
- Heeft riemaandrijving (maar: zie boven)

VanTuyl Lunar N8 Extra 2019
+ Voldoet aan alle eisen volgens mij
+ Eennagoedkoopste
- Weet niet of het uitmaakt dat ie vering heeft. Lijkt me weer iets dat kapot kan gaan
- Is zwaarste van stel (maar zie eerder)
- Ik ken het merk in zijn geheel niet
- Biedt mogelijk wel heel veel voor het geld (als in: waar bespaart men dan op?)
- Ziet er wat suffer uit (maar stap ik allemaal wel overheen, vind het ook niet erg om op een damesfiets te rijden ;)
- Misschien is zit wel heel rechtop (hetgeen natuurlijk minder efficient is)

Voor alle fietsen weet ik niet hoe efficient ze zijn en of ze in de praktijk daadwerkelijk een lage weerstand hebben. Dat blijft natuurlijk de grote vraag en mochten jullie er iets van weten, dan hoor ik dat graag.

Tot slot zou ik zelf ook nog wat kunnen samenstellen bij Azor, maar voor zover Azar-Fietsen door "Testkees" zijn getest, zijn ze niet effcient. Bovendien kun je het niet van te voren weten, omdat zo'n fiets build to order is.

Overigens zien jullie geen enkele fiets staan met derailleur. Dat is niet omdat ik dat categorisch afwijs (lijkt me overigens wel wat minder onderhoudsvriendelijk), maar simpelweg omdat die fietsen nooit een naafdynamo hebben en vrijwel altijd met van die suffe V-brakes worden geleverd).

Hoor graag of jullie nog ervaringen, gedachten of tips hebben (anders dan de dooddoener: ga eens testen. Dat ga ik doen als ik mijn selectie verder heb beperkt, want het is nogal lastig om een plek te vinden waar ze al die fietsen hebben in mijn maat om te testen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Even iets over die aandrijfriem: ik fiets nu iets meer dan een jaar op een Trek L500. Gebruik deze als stadsfiets. De aandrijfriem hierop js ook na een jaar, zonder noemenswaardig onderhoud, nog steeds fluisterstil. Als ik nu op een andere fiets zit, is dat geratel echt heel vervelend. En met de juiste naaf trapt het overigens net zo licht als een ketting.
Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Een echt budget heb ik niet. Als blijkt dat die Dinsdag Exclusive "de" fiets voor mij is, dan koop ik die wel. Alleen heb ik wel zoiets: hoe betaalbaarder hoe beter. Simpelweg omdat ik me dan minder "zorgen" maak om de fiets en de fiets toch altijd buiten staat.

Overigens zie ik de riemaandrijving niet echt als een nadeel, anders dan dat ik de voordelen niet zo zie. Kan me voorstellen dat je een fiets fluisterstil wil hebben, maar vind het zelf nooit erg dat mijn huidige fiets dat niet is, omdat men je dan aan hoort komen. Elk nadeel heb zijn voordeel zeg maar :P

[ Voor 37% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 12-04-2019 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:29
Zelf enkele jaren terug voor dezelfde vraag gestaan. Degelijke fiets met zo min mogelijk weerstand en onderhoudsvrij. Toen gekozen voor de Gazelle Comfort C8. Nexus 8 naaf, rollerbrakes, naafdynamo voor de voorlamp, dichte kettingkast met zelfspanner en niet al te zwaar (ook weerstand eigenlijk).

Ben eigenlijk overal wel over te spreken behalve de rollerbrakes als remmen. Ze zijn fijn onderhoudsvrij en remmen redelijk maar echt veel vertrouwen met remmen geven ze niet. Zeker niet als je wat harder fietst of als ik met meer gewicht fiets (2 kinderen). De rest bevalt super, de fiets vergt eigenlijk geen onderhoud op een jaarlijkse beurt na. Als referentie, ik fiets ongeveer wel elke dag en fiets zo'n 5km heen en terug naar mijn werk.

Over een riem hoor ik ook veel positieve verhalen dus daar zou ik de fiets niet voor laten staan. Maar een dichte kettingkast is ook prima. Een derailleur vergt altijd onderhoud door de blote ketting.

Overigens zijn lampen met batterij niet eens zo slecht meer sinds de LED verlichting. Ik vervang ze denk ik 1x per jaar ofzo terwijl ik toch de hele winter in het donker rij van en naar het werk. Je kunt je afvragen of dat opweegt tegen het altijd meetrappen van een dynamo.

Verder absolute tip voor als je veel door het centrum fietst: goede anti lek banden!

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
even wbt de efficiëntie van riem vs ketting: Ja, ketting is het meest efficiënt, mits deze in goede staat en goed onderhouden is. Dat houdt in dat je 'm een paar keer per jaar schoonmaakt, smeert en na een paar jaar vervangt.

Als je dat jezelf niet zo gauw ziet doen zou ik er vanuit gaan dat na een jaar of zo, de riemaandrijving efficiënter is.

Verder heb ik niet echt een toevoeging. Ik heb een stationssjees van 75 euro waar ik heel blij mee ben en als ik mijn fiets dagelijks ergens buiten in Amsterdam moest stallen, zou ik niet graag iets duurders dan dat gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk eens naar een Azor ZONDER versnellingen, MET kettingkast. Nederlands fabrikaat, oerdegelijk. Fietst zeer licht, comfortabel en onderhoudsloos door de kettingkast. Neem ook terugtraprem.

Ik zou wel topsloten kopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:26:
Ben op zoek naar een onderhoudsvrije stadsfiets met weinig weerstand. Heb verschillende testen gelezen van de Fietsersbond (TestKees) en begrijp dat er qua weerstand veel verschil in fietsen kan zitten en dan wil ik natuurlijk zo min mogelijk energie verspillen.

Helaas zie ik voor weinig fietsen daadwerkelijk testgegevens, dus ik vraag me af hoe ik objectief kan vinden dat een fiets echt weinig weerstand heeft (zelf testen is wat lastig, omdat het gevoel dat je hebt misschien niet overeenkomt met de werkelijkheid en de testomstandigheden natuurlijk ook niet snel gelijk. Er zijn weinig winkels die alle mogelijke fietsen hebben die je zou willen).

Wat ik belangrijk vind is:
  • Weinig weerstand
  • Weinig onderhoud
  • Licht niet op batterijen, maar op (naaf)dynamo. Zowel voor als achter.
  • Zou prettig zijn als licht ook de weg een beetje verlicht en meer doet dan alleen eigen zichtbaarheid vergroten.
  • Versnellingen hoef ik niet te hebben als overbrenging maar prettig is. Dat vind ik niet het geval bij een Shimano 3. Voorts begrijp ik dat de bekende en veelgebruikte Nexus 7 echt een ramp is qua energieverlies bij overbrenging. Dus of geen versnelling, een Nexus 8 of toch maar een derailleur
  • Remmen: geen V-brakes of iets soortgelijks. Dat type rem is mij iets te gevoelig voor een slag in het wiel of bij omvallen dat ie opnieuw moet worden afgesteld.
  • Fiets moet er goed tegen kunnen dat ie de hele dag buiten staat. Heb geen schuur om hem 's avonds in te zetten.
  • Aangezien ik de fiets dagelijks in Amsterdam neerzet, wil ik er geen godsvermogen aan uitgeven en moet ie niet te fragiel zijn (zal ongetwijfeld meerdere keren omgegooid worden).
  • Bagagedrager aanwezig
  • Damesmodel. Vind ik gewoon prettiger. Fiets ik altijd op
Wat heb ik zelf al gevonden (na echt heel veel Google-werk. Gelukkig zijn er sinds kort ineens veel meer opties gekomen, omdat er nieuwe modellen beschikbaar zijn gekomen):

Batavus Fonk 2018 met terugtraprem
+ Betaalbaar
+ Voldoet volgens mij aan al mijn eisen (weet alleen niet of ie daadwerkelijk weinig weerstand heeft)
+ Licht (hoewel gewicht er kennelijk minder toe doet dan je zou denken)
+ No-nonsense en weinig dat kapot zou moeten kunnen gaan
- Niet meer verkrijgbaar (nogal een groot minpunt :p )

Batavus Dinsdag Exclusive
- Duur voor een stadsfiets (meer dan EUR 1.000)
- Heeft riemaandrijving, waar ik niet per se het voordeel van zie. maakt fiets onnodig duurder, is zowaar iets inefficiënter (wel te weinig om echt nadelig te zijn)

Cortina Speed N8
+ Betaalbaarder dan de Batavus
- Bagagedrager schijnt niet handig te zijn
- Heeft riemaandrijving (maar: zie boven)

VanTuyl Lunar N8 Extra 2019
+ Voldoet aan alle eisen volgens mij
+ Eennagoedkoopste
- Weet niet of het uitmaakt dat ie vering heeft. Lijkt me weer iets dat kapot kan gaan
- Is zwaarste van stel (maar zie eerder)
- Ik ken het merk in zijn geheel niet
- Biedt mogelijk wel heel veel voor het geld (als in: waar bespaart men dan op?)
- Ziet er wat suffer uit (maar stap ik allemaal wel overheen, vind het ook niet erg om op een damesfiets te rijden ;)
- Misschien is zit wel heel rechtop (hetgeen natuurlijk minder efficient is)

Voor alle fietsen weet ik niet hoe efficient ze zijn en of ze in de praktijk daadwerkelijk een lage weerstand hebben. Dat blijft natuurlijk de grote vraag en mochten jullie er iets van weten, dan hoor ik dat graag.

Tot slot zou ik zelf ook nog wat kunnen samenstellen bij Azor, maar voor zover Azar-Fietsen door "Testkees" zijn getest, zijn ze niet effcient. Bovendien kun je het niet van te voren weten, omdat zo'n fiets build to order is.

Overigens zien jullie geen enkele fiets staan met derailleur. Dat is niet omdat ik dat categorisch afwijs (lijkt me overigens wel wat minder onderhoudsvriendelijk), maar simpelweg omdat die fietsen nooit een naafdynamo hebben en vrijwel altijd met van die suffe V-brakes worden geleverd).

Hoor graag of jullie nog ervaringen, gedachten of tips hebben (anders dan de dooddoener: ga eens testen. Dat ga ik doen als ik mijn selectie verder heb beperkt, want het is nogal lastig om een plek te vinden waar ze al die fietsen hebben in mijn maat om te testen).
Mijn fiets is echt gemaakt om altijd buiten te staan en onderhoudsarm te zijn. Riemaandrijving in combinatie met een interne versnelling is dan wel erg fijn. Een paar goede buitenbanden (Schwalbe Marathon) en aluminium gepoedercoat frame en geen boutje of moertje dat kan roesten. Hij is nu ruim 2 jaar oud en ik heb er letterlijk nog € 0,= onderhoud aan gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58

Yucon

*broem*

Is 700 euro niet alsnog aardig veel geld voor een fiets die je op deze manier wil behandelen?

edit: misschien moet ik het wat anders zeggen. Kan het wel wat je zoekt? Het zou jammer zijn als je veel geld uitgeeft en het alsnog een teleurstelling wordt.

[ Voor 46% gewijzigd door Yucon op 12-04-2019 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
MrFl0ppY schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:21:
Zelf enkele jaren terug voor dezelfde vraag gestaan. Degelijke fiets met zo min mogelijk weerstand en onderhoudsvrij. Toen gekozen voor de Gazelle Comfort C8. Nexus 8 naaf, rollerbrakes, naafdynamo voor de voorlamp, dichte kettingkast met zelfspanner en niet al te zwaar (ook weerstand eigenlijk).

Ben eigenlijk overal wel over te spreken behalve de rollerbrakes als remmen. Ze zijn fijn onderhoudsvrij en remmen redelijk maar echt veel vertrouwen met remmen geven ze niet. Zeker niet als je wat harder fietst of als ik met meer gewicht fiets (2 kinderen). De rest bevalt super, de fiets vergt eigenlijk geen onderhoud op een jaarlijkse beurt na. Als referentie, ik fiets ongeveer wel elke dag en fiets zo'n 5km heen en terug naar mijn werk.
Dat is gek. Wij hebben een Urban Arrow (2019) en die heeft ook rollebrakes. Daar heb ik nooit idee dat ie niet voldoende hard remt.

Overigens heb ik nu een oude Gazelle (ooit gratis van een collega gekregen) met terugtraprem en daar heb ik ook nooit last van te weinig remkracht, terwijl dat het meest brakke remsysteem is. Dus vandaar dat ik, op V-brakes na, niet zo heel erg let op remmen :)
Over een riem hoor ik ook veel positieve verhalen dus daar zou ik de fiets niet voor laten staan. Maar een dichte kettingkast is ook prima. Een derailleur vergt altijd onderhoud door de blote ketting.
Ik ga er zeker geen fiets voor laten staan!
Overigens zijn lampen met batterij niet eens zo slecht meer sinds de LED verlichting. Ik vervang ze denk ik 1x per jaar ofzo terwijl ik toch de hele winter in het donker rij van en naar het werk. Je kunt je afvragen of dat opweegt tegen het altijd meetrappen van een dynamo.
Maar dat is dan denk ik een achterlicht? Die hoeft een stuk minder te schijnen. Waar ik zelf inderdaad "bang" voor ben dat je toch met enige regelmaat zonder licht fietst, omdat je de batterijen bent vergeten te vervangen of als je licht vergeet uit te zetten of als een grapjurk je lamp aanzet, etc.

Maar mochten die issues eigenlijk allemaal niet spelen, dan moet ik misschien toch eens wat ruimer gaan zoeken. Als je alleen al de combinatie die jij hebt (voor naaf, achter batterij) toevoegt, dan heb je al een stuk meer keuze. :)
Verder absolute tip voor als je veel door het centrum fietst: goede anti lek banden!
Dat sowieso! Maar neem aan dat alle nieuwe fietsen tegenwoordig wel goede banden hebben toch?
mcDavid schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:40:
even wbt de efficiëntie van riem vs ketting: Ja, ketting is het meest efficiënt, mits deze in goede staat en goed onderhouden is. Dat houdt in dat je 'm een paar keer per jaar schoonmaakt, smeert en na een paar jaar vervangt.

Als je dat jezelf niet zo gauw ziet doen zou ik er vanuit gaan dat na een jaar of zo, de riemaandrijving efficiënter is.
Fair point. Lees trouwens wel dat die riemaandrijving best vaak breekt en dan heel duur is om te vervangen. Weet jij of dat nog steeds zo is?
Verder heb ik niet echt een toevoeging. Ik heb een stationssjees van 75 euro waar ik heel blij mee ben en als ik mijn fiets dagelijks ergens buiten in Amsterdam moest stallen, zou ik niet graag iets duurders dan dat gebruiken.
Ik rij nu min of meer op een stationssjees, maar wil nu een stapje luxer. Overigens staat de fiets wel dagelijks in Amsterdam, maar het is wel de Zuidas. Dat is toch wat anders dan in centrum (daar kom ik denk ik misschien zo om de week. Soms wat vaker, soms wat minder). 's Avonds staat ie redelijk veilig (maar wel buiten) in Amstelveen. Dat is denk ik wel een belangrijke nuance (zal het ook even toevoegen aan de OT).
desmond schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:48:
Kijk eens naar een Azor ZONDER versnellingen, MET kettingkast. Nederlands fabrikaat, oerdegelijk. Fietst zeer licht, comfortabel en onderhoudsloos door de kettingkast. Neem ook terugtraprem.

Dat zou je denken ja. Dat dacht ik namelijk ook, maar als ik kijk naar TestKees dan scoort Azor juist slecht qua efficiëntie. Ze doen hun marketing heel slim, maar op dat punt heeft Azor kennelijk nog niet de sweetspot weten te raken (althans niet voor die paar fietsen die zijn getest door TestKees, kan ook zijn dat het niet representatief is, maar ik heb er toch wat minder vertrouwen in nu. Zie ook OT waarin ik dat al zei).
bszz schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:23:
[...]

Mijn fiets is echt gemaakt om altijd buiten te staan en onderhoudsarm te zijn. Riemaandrijving in combinatie met een interne versnelling is dan wel erg fijn. Een paar goede buitenbanden (Schwalbe Marathon) en aluminium gepoedercoat frame en geen boutje of moertje dat kan roesten. Hij is nu ruim 2 jaar oud en ik heb er letterlijk nog € 0,= onderhoud aan gehad.
Welke fiets heb je als ik vragen mag? :)
Yucon schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 18:25:
Is 700 euro niet alsnog aardig veel geld voor een fiets die je op deze manier wil behandelen?

edit: misschien moet ik het wat anders zeggen. Kan het wel wat je zoekt? Het zou jammer zijn als je veel geld uitgeeft en het alsnog een teleurstelling wordt.
Het is aardig veel geld, maar ik ga hem enkel dagelijks buiten stallen. Voor de rest ben ik niet van plan hem te mishandelen ofzo. Ik fiets er dagelijks zo'n 7-8 km op, dus dat valt wel mee. Verder kunnen veel fietsen best tegen buitenstaan. Binnen is altijd beter, maar hij hoeft ook weer niet 20 jaar mee te gaan ofzo.

[ Voor 40% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 12-04-2019 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06 13:30
Tsja, als je hem niet buiten zou stallen zou ik je zeker de 2019 versie van mijn fiets willen aanraden, de Sensa Cintura Comfort. Heeft een tandriem, Alfine 8, naafdynamo ,voorlicht is aardig fel en last but not least trekt lekker snel op in vergelijking met normale (oude met Nexus 7) stadsfietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 00:43

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@Oscar Mopperkont Ik denk dat @MrFl0ppY banden op het oog heeft die extra dik zijn op het loopvlak.
B.v. Schwalbe heeft die in verschillende diktes voor zover ik weet. Dat is zeker niet een standaard band en ook niet goedkoop. Daarnaast hebben die stugge banden wel meer rolweerstand, maar als je ze echt lomp hard oppompt merk je het nauwelijks. (dan heb je wel meer kans op rammelende vullingen :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja als weinig weerstand belangrijk is ga dan inderdaad voor een Nexus 8, liefst de 'dure' naaldlager variant, V-brakes en een dichte kettingkast of een riem. Neem GEEN naafdynamo, GEEN chainglider, vering (ook niet in het zadel) en GEEN zelfspanner op de ketting. Daar trap je allemaal energie in weg.

Pas ook op dat lagers in bijvoorbeeld je trapas niet te strak zitten, dat is killing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Hier overigens een handig linkje waar je een beetje inzicht kunt krijgen wat invloed is van verschillende onderdelen.

http://fietsclubbrabant.n...adsfietsen2010januari.pdf

Naaf maakt veel uit, maar rollerbrakes valt wel mee. Dat is 2 watt. Ik wil zeker een fiets met weinig weerstand, maar alles blijft natuurlijk een afweging. Het is niet enige factor waar ik rekening mee houdt (wel een belangrijke) :)

[ Voor 38% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 12-04-2019 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Sirhc_95 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 20:40:
Tsja, als je hem niet buiten zou stallen zou ik je zeker de 2019 versie van mijn fiets willen aanraden, de Sensa Cintura Comfort. Heeft een tandriem, Alfine 8, naafdynamo ,voorlicht is aardig fel en last but not least trekt lekker snel op in vergelijking met normale (oude met Nexus 7) stadsfietsen.
Mooie fiets, ziet er ook strak uit. Wel wat duur en dan moet ik dus over het hebben van een achterlicht op batterijen heenstappen. Maar als ik dat doe, dan zou ik bv ook deze kunnen overwegen:

Sensa Trevisio Premium N8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 20:30:
[...]

Dat zou je denken ja. Dat dacht ik namelijk ook, maar als ik kijk naar TestKees dan scoort Azor juist slecht qua efficiëntie. Ze doen hun marketing heel slim, maar op dat punt heeft Azor kennelijk nog niet de sweetspot weten te raken (althans niet voor die paar fietsen die zijn getest door TestKees, kan ook zijn dat het niet representatief is, maar ik heb er toch wat minder vertrouwen in nu. Zie ook OT waarin ik dat al zei).
Heb je een link naar de test? Ik kan alleen een test uit 2012 vinden waarin hier niets over wordt vermeld. Je doet nogal wat aannames, i.m.o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
desmond schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:50:
[...]

Heb je een link naar de test? Ik kan alleen een test uit 2012 vinden waarin hier niets over wordt vermeld. Je doet nogal wat aannames, i.m.o.
Er zijn volgens mij twee testen, maar kan er nu maar 1 vinden (het is allemaal niet superveel slechter, maar het wordt toch wel opgemerkt in de test dat ie vrij zwaar trapt).

https://www.fietsersbond....ippe-urbane-stadsfietsen/

Had er eerder dacht ik nog een gevonden, maar die kan ik niet meer vinden.

Mijn vriendin heeft overigens ook een Azor (Ameland) en die fietst loeizwaar. Inmiddels omgebouwd naar e-bike (scheelt een boel! :) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06 13:30
Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:37:
[...]

Mooie fiets, ziet er ook strak uit. Wel wat duur en dan moet ik dus over het hebben van een achterlicht op batterijen heenstappen. Maar als ik dat doe, dan zou ik bv ook deze kunnen overwegen:

Het achterlicht zit geïntegreerd in het spatbord en werkt ook via de naafdynamo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
[...]

Welke fiets heb je als ik vragen mag? :)

[...]
Dat mag maar ik denk niet dat je zoiets zoekt :+

Een Bulitt met Alfine 8:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YBdrwoI5lDASOHgmDSfJJz3B/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:39
MrFl0ppY schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:21:

Een achterlicht op batterijen is ook veiliger, omdat het blijft branden als je stilstaat, en men je dan dus beter kan zien.

Antilekbanden zijn echt super!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:39
Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:37:
[...]

Ik heb een Sensa treviso, model van een paar jaar terug en ik ben er erg tevreden over. Wel met een Nexus 7 maar ik heb niet vergeleken met een Nexus 8 dus daar kan ik weinig over zeggen. Het stoort mij iig niet dat de fiets zwaar rijdt oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Als je een fiets wilt waar niets op zit wat kapot kan en je wilt hem altijd buiten laten staan dan is er maar 1 keuze:

https://www.transportfiet...onder-versnellingen-2016/

De mijne staat ook al 10 jaar buiten. Verder is het opvallend dat zo'n topic al snel weer overgaat in Tweakers die alle toeters en bellen willen. Dat gaat nooit samen.

De acceleratie is trouwens geweldig wegens het zeer grote voortandwiel. Alle moderne fietsen hebben een klein voortandwiel en dat is bijzonder beroerd fietsen. M.i. is het belangrijkste criterium voor lekker fietsen zonder versnellingen (want dat gaat kapot buiten) een zeer groot voortandwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:18
desmond schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:48:

Ik heb jaren zo 1 gehad, was mijn transportfiets. Dat ding is oerdegelijk en heb hem weggedaan omdat hij door zijn gewicht meer weerstand heeft dan andere fietsen en dat is wat TS juist niet wil. Azors zijn hartstikke degelijk, maar je krijgt er een hoop kilo's voor terug en minder snelheid dan lichte fietsen. Ik gebruikte hem als transportfiets en voor dat doel is hij ideaal, maar niet als fiets met weinig weerstand.

Om die reden heb ik 2 maanden mijn azor ingeruild voor een fiets die TS wel wil, razendsnel gaat, bijna geen gewicht heeft, een fantastisch mooie verlichting , 30 versnellingen en schijfremmen heeft. Een cannondale Tesoro, maar die is 1600 euro en denk dat die buiten het budget van TS gaat vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
aljooge schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 23:15:

Om die reden heb ik 2 maanden mijn azor ingeruild voor een fiets die TS wel wil, razendsnel gaat, bijna geen gewicht heeft, een fantastisch mooie verlichting , 30 versnellingen en schijfremmen heeft. Een cannondale Tesoro, maar die is 1600 euro en denk dat die buiten het budget van TS gaat vallen.
Echt ongelofelijk zoals dat gaat.... Wat jij daar voorstelt is toch geen "onderhoudsarme stadsfiets".... Zeer wereldvreemd hoor, al die toeters en bellen. En die prijs. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Bart2005 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 23:18:
[...]

Echt ongelofelijk zoals dat gaat.... Wat jij daar voorstelt is toch geen "onderhoudsarme stadsfiets".... Zeer wereldvreemd hoor, al die toeters en bellen. En die prijs. 8)7
Ik snap niet wat je bedoeld met geen onderhoudsarme stadsfiets, Er staat nog een cannondale in de garage en daar zijn echt nooit problemen mee en lekker hard dat je er mee kan.... :P Het is eigenlijk een racefiets die omgebouwd is tot stadsfiets. Er is zelfs een wielerploeg die op Cannondale rijdt. ga nou niet beweren dat je hiermee een bak problemen mee koopt.

Als je wil zien hoe stevig hij is, nodig ik je graag uit om hem eens te bekijken, echt superstrak dat ding. Ik heb juist het idee dat er weinig toeters en bellen op zitten, maar betere en lichtere kwaliteitsonderdelen.

En die prijs.... waar hebben we het over? Zolang er tweakers zijn die voor dit bedrag en nog meer een gamecomputer laten assembleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:30
Heb je al eens naar een swapfiets gekeken?

Ik heb er zelf een, voornamelijk omdat de stationsfietsen die ik voor ~100 EUR kocht na een paar maanden spontaan uit elkaar vielen of weer een lekke band hadden. Voor 15 EUR per maand heb je alles wat je zoekt, behalve (een goede) bagagedrager. En als er iets mee mis is, wordt je fiets ter plekke gemaakt of omgewisseld. En je kunt 'm natuurlijk lekker buiten laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:01
Ik was even verbaasd over die dynamo, maar gelukkig ben je daar al deels vanaf gestapt geloof ik.

Mijn led verlichting op batterij is feller dan wat ik ooit heb meegemaakt met dynamo. Vaak genoeg heb ik de lichten aan laten staan, maar toch doe ik een jaar per setje batterijen (achter nog nooit vervangen). En sowieso is niet ineens je licht uit, maar gaat dat geleidelijk. Dus eventueel vervang je de batterijen twee keer per jaar, zodat je zeker bent van een fel lampje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
@Bart2005 Niet eens zo'n heel gekke optie. Maar verlichting is geheel op batterijen. Voor achterlicht wil ik daar nog wel over denken (mits die automatisch uit zou gaan), maar voor voorlicht lijkt me dat suboptimaal. Wat is jouw ervaring?

En trapt die fiets licht? Hij is wel redelijk licht en ziet er ook vrij no-nonsense uit.

@oohh Swap fiets ken ik (en is hier ook razend populair, maar dat is niet wat ik zoek. Heeft ook slechte verlichting. Ik kan het weten, want ik heb jaren geleden al exact zelfde lampjes bij mij geïnstalleerd. Leuk om boetes te voorkomen, maar daar is ook alles mee gezegd.

Verder wees iemand mij nog op de Gazelle City C, die had ik helemaal over hoofd gezien. Ga ik nog eens nader naar kijken. Lijkt ook goed te scoren in wensenlijstje (hoewel ik na zoveel kijken naar fietsen ook steeds meer gecharmeerd raak van het misschjen gewoon hebben van 8 versnellingen :+). Verder dacht ik ergens gelezen te hebben dat verlichting heel matig zou zijn op citygo.

[ Voor 50% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 13-04-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Hij trapt licht maar je kan toch snel door het grote voortandwiel. Verlichting.. tsja. Ik heb liever iets op batterijen dan op een dynamo. Het is een goede goedkope fiets die je lekker buiten kunt laten staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-06 07:59
Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 22:03:
[...]

Er zijn volgens mij twee testen, maar kan er nu maar 1 vinden (het is allemaal niet superveel slechter, maar het wordt toch wel opgemerkt in de test dat ie vrij zwaar trapt).

https://www.fietsersbond....ippe-urbane-stadsfietsen/

Had er eerder dacht ik nog een gevonden, maar die kan ik niet meer vinden.

Mijn vriendin heeft overigens ook een Azor (Ameland) en die fietst loeizwaar. Inmiddels omgebouwd naar e-bike (scheelt een boel! :) ).
In die test wordt een azor met heavy duty pakket (das een zware met ook nog eens een voordager) getest. En die Ameland van je is met die dikke banden al helemaal niet vooruit te krijgen natuurlijk.

Het is ook mogelijk om veel lichtere onderdelen paketten te kopen. Die hadden in de testkees veel beter gepast. De azor doet 87 watt bij 22,5 kg, terwijl de andere fietsen alleen maar een paar spatborden hebben en rond de 16 kilo wegen. Daar moet je dan volgens zijn meting nog steeds 85 watt voor trappen. Echt een beroerde en nutteloze vergelijking.
aljooge schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 23:50:
[...]

Ik snap niet wat je bedoeld met geen onderhoudsarme stadsfiets, Er staat nog een cannondale in de garage en daar zijn echt nooit problemen mee en lekker hard dat je er mee kan.... :P Het is eigenlijk een racefiets die omgebouwd is tot stadsfiets. Er is zelfs een wielerploeg die op Cannondale rijdt. ga nou niet beweren dat je hiermee een bak problemen mee koopt.

Als je wil zien hoe stevig hij is, nodig ik je graag uit om hem eens te bekijken, echt superstrak dat ding. Ik heb juist het idee dat er weinig toeters en bellen op zitten, maar betere en lichtere kwaliteitsonderdelen.

En die prijs.... waar hebben we het over? Zolang er tweakers zijn die voor dit bedrag en nog meer een gamecomputer laten assembleren...
En hoe is een derailleur onderhoudsarm dan? Als je er dagelijks op fietst en hij altijd buiten staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Pierz schreef op zondag 14 april 2019 @ 08:58:
[...]

En hoe is een derailleur onderhoudsarm dan? Als je er dagelijks op fietst en hij altijd buiten staat?
Een gewone versnelling is ook altijd wat mee, hoe vaak ik die wel niet kapot heb gehad, met hoge kosten, is dat dan wel onderhoudsarm? Een derailleur kan je laten nakijken, of je kan het eventueel zelf doen. Een auto laat je ook af en toe even wegbrengen voor een beurt.

Tweede: een fiets hoort binnen niet buiten. Je laat geen nieuwe dure fiets permanent buiten staan, afgezien dat met harde wind je fiets niet blijft staan, loop je ook een risico dat er een keer een busje langskomt met een slijptol en je slot doorzaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb de Batavus Dinsdag light, mijn keuze is er destijds opgevallen toen ik erachter kwam dat veel fietsen tegenwoordig zo zwaar zijn.. Deze weegt 16 kg oid en is zeer robuust. Gebruik hem als woon werk fiets (10km enkele reis).
Ik hou menig electrische fiets zonder moeite bij (tenzij tegenwind).

Nadeel.. Vrij lastig te krijgen momenteel.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 14-04-2019 11:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:09
Ik zou Azor toch nog overwegen. Het hele businessmodel is erop gebouwd om 100% customizable fietsen te maken. Ze voldoen aan alle eisen, behalve misschien je idee van weerstand. Maar bij tests pakken ze altijd een nieuwe fiets. Een fiets waar alles nog perfect is. Hoe lang blijft dat zo? Als je mooie nieuwe fiets een keer omgegooid wordt en je spatbord daardoor krom is en je kettingkast aanloopt dan is al je efficiëntie-winst weg. Of als de lagers wél te strak zijn aangedraaid en je ze daardoor in een paar maanden kapottrapt.

Een Azor is niet de lichtste. Maar alles wat erop zit blijft wel zitten waar het zit. En roesten doen ze niet. Ook niet als je hem altijd buiten laat staan. Je tandwielverhouding kun je zelf kiezen heb ik ondervonden. Als je even uitzoekt welke versnelling je nu prettig vind fietsen dan kun je berekenen welke tandwielen je nodig hebt.

Ik heb er een van ~30kg totaal en ik rij sneller dan bijna iedereen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door O88088 op 14-04-2019 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58

Yucon

*broem*

[...]

Het is aardig veel geld, maar ik ga hem enkel dagelijks buiten stallen. Voor de rest ben ik niet van plan hem te mishandelen ofzo. Ik fiets er dagelijks zo'n 7-8 km op, dus dat valt wel mee. Verder kunnen veel fietsen best tegen buitenstaan. Binnen is altijd beter, maar hij hoeft ook weer niet 20 jaar mee te gaan ofzo.
De regen zal hij wel overleven, ik bedoelde eigenlijk meer je buren en voorbijgangers. Met dit soort eisen zou ik zelf iets heel anders overwegen. Moderne fietsen van een paar honderd euro zijn nogal matig, maar jaren-90 giant toerfietsen zijn wat bouwkwaliteit een stuk beter. Als je een beetje kritisch kijkt koopt je voor 200 euro op MP een weinig gebruikt topexemplaar. En derailleurs.. ach, als diezelfde dingen het op een mountainbike overleven blijven ze op een stadsfiets ook wel heel.

Bron: m'n eigen buitenslapende barrel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
O88088 schreef op zondag 14 april 2019 @ 09:40:

Een Azor is niet de lichtste. Maar alles wat erop zit blijft wel zitten waar het zit. En roesten doen ze niet.
Dan heb jij een andere Azor gehad dan ik, ze roesten wel en flink ook. Met name bij de achterbagagedrager. Elke keer als ik er 1tje zie staan hebben ze hetzelfde roestprobleem, desondanks zit deze roest niet op cruciale plekken, qua levensduur zijn ze helemaal prima, maar ga niet zeggen dat ze niet roesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-06 18:51
@Oscar Mopperkont ik zocht vrijwel zelfde als jij. Ook veel teveel tijd aan online zoeken besteed.

Mijn advies: zoek een strak opgeknapte damesfiets op marktplaats, liefst een die gepoedercoat is (want: Amsterdam, dit is het meest robuust tegen krassen enzo), schwalbe banden etc voor max €200. Alles wat je mist zoals een naafdynamo voor de lampen laat je gewoon erop zetten door de fietsenmaker klaar.
Ook een gesloten kettingkast (weinig onderhoud), terugtraprem en velgrem voor vond ik belangrijk.

Voor mijn partner kwam ik een spiksplinternieuwe Cortina tegen die dit alles al had. Voor mezelf een oude Peugeot racefiets die mooi was opgeknapt en heerlijk fietst en er super uitziet maar alle extra's mist. Ik ga het zelf nog ga laten poedercoaten (kan het beste in Amersfoort, €80), velgrem voor, 3 versnellingen, naafdynamo voor verlichting en een gesloten kast erop laten plaatsen.

Moet alleen nog een goede fietsenmaker vinden die wil meewerken tegen een zacht prijsje.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 14-04-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
aljooge schreef op zondag 14 april 2019 @ 09:11:
[...]

Een gewone versnelling is ook altijd wat mee, hoe vaak ik die wel niet kapot heb gehad, met hoge kosten, is dat dan wel onderhoudsarm? Een derailleur kan je laten nakijken, of je kan het eventueel zelf doen. Een auto laat je ook af en toe even wegbrengen voor een beurt.

Tweede: een fiets hoort binnen niet buiten. Je laat geen nieuwe dure fiets permanent buiten staan, afgezien dat met harde wind je fiets niet blijft staan, loop je ook een risico dat er een keer een busje langskomt met een slijptol en je slot doorzaagt.
Maar dat is nu juist waarom gevraagd wordt, heb je de openingspost wel gelezen?

Als je het onderhoud van een naafversnelling vergelijkbaar vindt met een derailleur zijn we snel uitgepraat. Dan wordt het tijd om je derailleur beter te onderhouden of om wat meer te gaan fietsen in weer en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Sport_Life schreef op zondag 14 april 2019 @ 09:17:
Ik heb de Batavus Dinsdag light, mijn keuze is er destijds opgevallen toen ik erachter kwam dat veel fietsen tegenwoordig zo zwaar zijn.. Deze weegt 16 kg oid en is zeer robuust. Gebruik hem als woon werk fiets (10km enkele reis).
Ik hou menig electrische fiets zonder moeite bij (tenzij tegenwind).

Nadeel.. Vrij lastig te krijgen momenteel.
Dat is nu de Exclusive toch? Ik kan de Light in zijn geheel niet meer vinden (anders dan op verlopen sites).

@Pierz fair point. Ik zal ook nog eens naar Azor kijken.

@aljooge Dat buiten staan, is helaas de realiteit.

@Jazco2nd zoeken van een tweedehands zou inderdaad kunnen, maar in alle eerlijkheid: daar ga ik de tijd niet voor vrijmaken. Is toch meer werk dan langs een winkel gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 14-04-2019 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-06 12:44
Het is ook nuttig om een fiets te kiezen met extra sterke/dikke spaken. Een wiel met goede spaken hoef je nauwelijks op spanning te zetten en de kans op een slag in je wiel wordt dan een stuk kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die cortina speed lijkt me de fiets voor je. De minpunten lijken vrij minimaal. Wat houdt je tegen om die te kopen.

https://hollandbikeshop.c...ive-mat-lincorice-603080/

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:01
Bij diefstal kost dat je wel eigen risico en waarschijnlijk ook bij schade. Dus let daar wel op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-06 18:51
Oscar Mopperkont schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:06:
[...]

Dat is nu de Exclusive toch? Ik kan de Light in zijn geheel niet meer vinden (anders dan op verlopen sites).

@Pierz fair point. Ik zal ook nog eens naar Azor kijken.

@aljooge Dat buiten staan, is helaas de realiteit.

@Jazco2nd zoeken van een tweedehands zou inderdaad kunnen, maar in alle eerlijkheid: daar ga ik de tijd niet voor vrijmaken. Is toch meer werk dan langs een winkel gaan.
Kwestie van een Marktplaats zoekopdracht maken met de juiste filters en dan "bewaren". Krijg je vanzelf melding wanneer iets interessants voorbij komt. Je hoeft er dus juist niet zoveel tijd aan te besteden.
Zo heb ik die ongebruikte complete Cortina gescoord twv €550 voor €175. *knip* doe maar niet.

Die Cortina Speed hierboven lijkt me echter ook ideaal voor je. Zelf zou ik nooit zoveel geld aan een fiets uitgeven, maar tis wel een mooi ding.

[ Voor 13% gewijzigd door Mx. Alba op 16-04-2019 11:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ah verzekeringsfraude. Top!

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Trouwens over die nexus 7 die zwaar zou trappen: ik fiets op onze bakfiets (niet elektrisch) altijd in 6 en 7 en dan loopt hij prima. Dus bij de juiste keuze van tandwielen hoeft dat geen probleem te zijn. Een andere fiets hier heeft dezelfde nexus 7 met een andere overbrenging, waardoor je veel in 3,4,5 fietst en daar moeten inderdaad even andere tandwielen op. Vooral 3/4 fietst wat rauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@Oscar Mopperkont heb je al een fiets gekozen?

Ik hield dit topic ook in de gaten. Ik heb een vergelijkbare wens en ik heb uiteindelijk een andere cortina bestelt: De Cortina Speed 8V

Die is ook maar 650 piek:
https://www.mantel.com/cortina-speed-8v

Ik vind het wel een mooie deal. Enige nadeel van deze fiets is de extreem lichte baggagedrager. Maar anagezien ik geen kranten meer loop, vind ik dat wel ok :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
@JvS thx! Ben benieuwd wat je ervan vindt! Wanneer krijg je hem? Of heb je hem nog niet. Prijs is erg aantrekkelijk en in 2018 was dit winnaar Ad-test. Zegt niet heel veel, maar zal waarschijnlijk geen miskoop zijn dan.

Ik heb nog steeds nie gekozen. Moet eens tijd maken om langs een winkel te gaan en gewoon eens te proberen. En dan wil ik de Exclusive proberen en de Cortina.

[ Voor 32% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 27-06-2019 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik pik hem morgenavond op in de superstore van Utrecht, maar ga ff passen. Ze zetten bij de grootste maat 1m82 neer, dus dat is de enige twijfel. Heb nu een U1 met 61cm frame, dus zal wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Was ook even langsgegaan bij de superstore. Dacht daar ook wel de Batavus Dinsdag ter vergelijk te kunnen testen, maar die hadden ze niet.

Viel mij om eerlijk te zijn toch wat tegen. Trapte zwaarder dan gedacht. Zon belt geeft toch een ander trapgevoel dan een ketting.

Had ter vergelijk ook even op een Fonk gereden en een Gazelly Citygo en die leken lichter te lopen. Ondanks de nexus 3.

[ Voor 18% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 28-06-2019 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343906

Heb je wel eens gedacht aan een fiets met een cardanas? Vermoed dat het de meest onderhoudsarme aandrijfconstructie is. Waarbij het niet uit maakt of hij buiten of binnen staat.

Voorbeeld: https://brikbikes.com/pro...brik-brut-bullet-edition/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:08:
Was ook even langsgegaan bij de superstore. Dacht daar ook wel de Batavus Dinsdag ter vergelijk te kunnen testen, maar die hadden ze niet.

Viel mij om eerlijk te zijn toch wat tegen. Trapte zwaarder dan gedacht. Zon belt geeft toch een ander trapgevoel dan een ketting.
Ik heb twee referentiepunten:
Mijn Cortina U1 met terugtraprem en uiteraard ketting
Een Bulls Copperhead 27,5 MTB met 2x11 versnellingen en Shimano XT shifters, schijfremmen en derailleurs.

Vandaag heb ik 40km gefietst en ik kan er het volgende van zeggen:
- Fietst in "5" duidelijk lichter als mijn Cortina U1, 6 en 7 veel gebruikt, die zijn ook goed, 3e versnelling prima om mee weg te komen
- 1e en 2e versnelling, zou niet weten waarom je die hebt :P. En de 4e deed het niet zo lekker, die 'knarste' wat. Daar voelde je echt dat er wat verlies was. Volgens mn broertje zou deze Nexus 8 naaf helemaal goed moeten zijn en is dat een kwestie van goed afstellen.
- Belt: Tja, dat is gewoon een energie inlever ding. Je merkt het met achteruit trappen. Je trapper staat direct stil, je kan er geen zwengel aan geven.
- Remmen: Achteruittraprem van de U1 is eigenlijk veel te direct. De schijfremmen van mijn MTB zijn subliem: daarmee kan ik zeer goed doseren en zeer snel zeer krachtig remmen (met 5mm speling tussen een beetje remmen en vol remmen bij inknijpen). Deze beginnen al te remmen bij een beetje inknijpen, en je kan dan de volle 4cm doorknijpen en dan rem je maximaal. Je remt dan prima (voldoende tot 30km/u op de weg), maar het voelt wel erg "zompig".
- Schakelen gaat soepel
- FIetsen ging uiteindelijk ook soepel. Op mijn U1 rijd ik gemiddeld 18km/u (9km enkele reis), nu reed ik gemiddeld 22km/u (20km enkele reis). Op de MTB rijd ik veel harder op de weg (mits banden hard opgepompt)

Dit lijkt negatief. Ik had ook hogere verwachtingen en had ergens het idee dat ik op niveau van mijn MTB zou komen. Dat lukt niet. Maar deze fiets kan wel buiten voor het uis aan de ketting blijven staan. Hij heeft licht, er kan een tas aan de baggagedrager hangen. En het is een beduidende verbetering over de U1.

Zeker voor het geld ben ik er wel tevreden mee. Ik denk dat als je echt een fiets met echt lage weerstand wilt hebben, je toch beter naar de MTB frames, smallere harde semi slicks met spatborden en derailleur kan kijken. Alleen kan je dat niet echt fatsoenlijk op straat laten staan. Dit is gewoon echt een stadsfiets.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 29-06-2019 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Misschien is het dan de belt die maakt dat de beleving anders is. Als gezegd: twee andere simpele fietsen in die store met klassieke ketting gaven een lichter trapgevoel (alsmede mijn afgeragte veorroeste oude Gazelle die ik thuis heb staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36
Anoniem: 343906 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:41:
Heb je wel eens gedacht aan een fiets met een cardanas? Vermoed dat het de meest onderhoudsarme aandrijfconstructie is. Waarbij het niet uit maakt of hij buiten of binnen staat.

Voorbeeld: https://brikbikes.com/pro...brik-brut-bullet-edition/
Dat is zeker waar, maar echt licht trappen ze niet en het zijn zware jongens :)

(Ik heb er al 5 jaar één. Ben erg tevreden, maar voldoet totaal niet aan zijn vraag)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 15:08
O88088 schreef op zondag 14 april 2019 @ 09:40:
Een Azor is niet de lichtste.
Er zijn prima lichte Azor modellen samen te stellen. Neem bijvoorbeeld de Veluwe (vanaf 14.9kg) of Jeker (vanaf 15.9kg). Met het Flevo frame en aluminium vork gaat daar nog eens 1.6kg vanaf.

En het kan nog heftiger: de Marken weegt maar 13.7kg, en kan je dus naar 12.1kg configureren. Is wel een kale fiets (letterlijk).

Een gewone Gazelle (Esprit C3) of Giant (Chill) zoals laatst gekocht voor mijn kinderen weegt ruim 18 kilo.

Grote nadeel van Azor is is dat het lastig proeffietsen is. Er zijn niet zo veel dealers, en met die enorme keuze zal je nooit het model kunnen fietsen dat je voor ogen hebt (in jouw maat ook nog).

Overigens zijn de Witte Fietsen op de Veluwe ook Azor. Ze ben ik op Azor gekomen. Die fietsen staan dag en nacht buiten, het hele jaar door, ze worden flink gebruikt, en fietsen desondanks heerlijk licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Beetje late kick. Maar zag laatst dat Batavus die Dinsdag-lijn een goede update heeft gegeven. Er is nu ook een goedkopere variant met een normale ketting (dus ook net iets minder weerstand), schijfremmen en in mat zwart.

Heb die dus gekocht. Eerste indruk is goed. In zijn 5 lijk ik wel een lichte vibratie of iets te voelen. Alsof ie minder soepel loopt. Heb ik niet in zin 4 of 6. Misschien de nieuwheid. Heb hem pas een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zit er en nexus 8 naaf in? Dat is dan vreemd want de 5 is juist 1 op 1 doorgifte. Bij mij is de 4 de iets rauwere van de versnellingen. 5 was vanaf begin af aan de perfectste versnelling (en daarna 6 en daarna 3). Ik ben nu gewend aan 4 of hij is soepeler geworden :)

Ben er overigens nog steeds tevreden mee, maar ik zie wel de meerwaarde van schijfremmen. Dat zou ik nu denk ik als grootste nadeel noemen van die Cortina speed 8V

Wat heb je ervoor betaald @Oscar Mopperkont ?

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 22-12-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Hij heeft idd een Nexus 8. Dat is dan vreemd ja dat ie het juist dan doet. Wist niet dat ie dan dus 1 op 1 staat. Nouja. Zal vast een reden voor zijn. Als niet wegtrekt, ga ik wel even langs de winkel.

Fiets was EUR 759. Hoop geld, maar goed. Nieuw model, behoorlijk licht en luxe en stuk goedkoper dan met belt (maw: twee vliegen in 1 klap :) ).

Nu eerst een goede insteekketting voor Abus ringslot vinden dat erop zit. Is alleen niks over te vinden op het interweb...

[ Voor 15% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 22-12-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb de AXA rcl140. Staat al sinds aankoop bij m'n werk, voor m'n huis of in de stad en gaat tot nu toe goed. E voldoende voor de verzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Is toch niet uitwisselbaar tussen merken insteekkettingen?

Zou graag een 8mm f 9mm schakel hebben, maar het is onmogelijk te vinden of dat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:57
Ik snap echt niet dat je een gewone stadfiets wilt en je dan zo focust op weerstand, like daar ben je mee bezig als je als sport wil gaan fietsen. Voor wat fietsen in de stad is dat veelste marginaal.

Zadelvering moet je zien als een pluspunt ipv een minpunt, de kans dat je daar wat mee krijgt is 0.01 procent. Nexus 7 kan je ook gewoon nemen, verschillen zijn marginaal.

Ga lekker voor een Gazelle of Batavus evt met riemoverbrenging. dingen waar WEL op moet letten is verlichting en je kappen, dus hoe stevig is je kettingkast en jasbeschermer. Dat zijn de dingen die het eerst kapot gaan.

Edit: o oeps zie dat dit al een oud topic is nu 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Jampot007 op 22-12-2019 15:01 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
@Jampot007: Tegen wie heb je het? Ik post net dat ik net een Batavus stadsfiets heb aangeschaft. Over zadelvering heb ik toch niks gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Oscar Mopperkont schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:01:
@Jampot007: Tegen wie heb je het? Ik post net dat ik net een Batavus stadsfiets heb aangeschaft. Over zadelvering heb ik toch niks gezegd?
Uit je topicstart. Sorry dacht dat dit nog een relevant topic was haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Jampot007 schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:02:
[...]

Uit je topicstart. Sorry dacht dat dit nog een relevant topic was haha
Ik had al zo’n vermoeden ;)

Maar ook daar heb ik niks over zadelvering gezegd! :p

En om antwoord te geven op je vraag. Ik trap best wel door en dan vind ik het fijn dat de fiets een beetje licht trapt. Er zit best wel verschil tussen stadsfietsen als het om weerstand gaat. Nu zit ik wat dat betreft wel goed. Hou nu nog makkelijker e-bikes bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Wat voor Dinsdag-model van Batavus is het?

Offtopic:
Lol, zit ik hier met een Gazelle Primeur uit 2000.

Nooit nemen. Want
-Staal = weerstand
-Naafversnelling = weerstand
-Naafremen = weerstand
-Dynamo = weerstand

Maar toch, als ik met mijn fietsval, kan ik gewoon weer vereder fietsen. Geen geouwehoer met remmen die aanlopen. Want het zijn naafremmen en de frame is van staal gemaakt, dus dat scheurt sowieso niet. Aluminium frames scheuren bij een val wel.

[ Voor 8% gewijzigd door MedionAkoya op 22-12-2019 15:58 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
MedionAkoya schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:43:
Wat voor Dinsdag-model van Batavus is het?

Offtopic:
Lol, zit ik hier met een Gazelle Primeur uit 2000.

Nooit nemen. Want
-Staal = weerstand
-Naafversnelling = weerstand
-Naafremen = weerstand
-Dynamo = weerstand

Maar toch, als ik er mee val, kan ik gewoon mee doorfietsen. geen geouwehoer met remmen die aanlopen. Want het zijn naafremmen en de frame is van staal gemaakt, dus dat scheurt sowieso niet. Aluminium frames scheuren bij een val wel.
Aluminium frames scheuren niet zomaar hoor, denk dat je het verwart met carbon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jampot007 schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:51:
[...]

Aluminium frames scheuren niet zomaar hoor, denk dat je het verwart met carbon.
Inderdaad, als je aluminium frame gescheurd is bij je val, is de fiets je kleinste probleem op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jampot007 schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:51:
Ik snap echt niet dat je een gewone stadfiets wilt en je dan zo focust op weerstand, like daar ben je mee bezig als je als sport wil gaan fietsen. Voor wat fietsen in de stad is dat veelste marginaal.
Hoezo is weerstand alleen met sport belangrijk? Ik fiets 2x 9km naar werk. Ik vind het heel fijn dat er weinig weerstand is. En ik wil mijn fiets buiten kunnen zetten. Dan kom je toch gewoon op deze eisen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
JvS schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:07:
[...]

Hoezo is weerstand alleen met sport belangrijk? Ik fiets 2x 9km naar werk. Ik vind het heel fijn dat er weinig weerstand is. En ik wil mijn fiets buiten kunnen zetten. Dan kom je toch gewoon op deze eisen uit?
Naar je werk is toch geen wedstrijd? De 20 seconden die je snelller aankomt...

Het zit vooral in je hoofd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou hier kan ik alleen maar op reageren met "Ok boomer" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Jampot007 schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:12:
[...]

Naar je werk is toch geen wedstrijd? De 20 seconden die je snelller aankomt...

Het zit vooral in je hoofd
Dat zit alles: in je hoofd.

Maar scheelt het echt 20 sec of meer? Als ik die testen zie, kan er zo 10% tussenzitten in benodigde wattage om 20km/u te halen. Dat zal misschien nog wel hoger zijn als je doortrapt. Hoe vertaalt zich dat naar snelheid? Kun je dan ook zeggen: bij zelfde wattage, 10% harder? Of is dat te kort door de bocht? Indien niet te kort door de bocht: 9km bij 20-25 km/u ongeveer 20 minuten. Dan scheelt 10% zo 2 minuten en niet 20 seconden. Of ben ik nu te makkelijk bezig?

Voor mij is werkafstand maar 3,5km. Toch trap ik graag door en heb ik graag wat snelheid. Hoe weinig het ook scheelt. Persoonlijke voorkeur die in mijn hoofd zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Oscar Mopperkont schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:52:
[...]

Dat zit alles: in je hoofd.

Maar scheelt het echt 20 sec of meer? Als ik die testen zie, kan er zo 10% tussenzitten in benodigde wattage om 20km/u te halen. Dat zal misschien nog wel hoger zijn als je doortrapt. Hoe vertaalt zich dat naar snelheid? Kun je dan ook zeggen: bij zelfde wattage, 10% harder? Of is dat te kort door de bocht? Indien niet te kort door de bocht: 9km bij 20-25 km/u ongeveer 20 minuten. Dan scheelt 10% zo 2 minuten en niet 20 seconden. Of ben ik nu te makkelijk bezig?

Voor mij is werkafstand maar 3,5km. Toch trap ik graag door en heb ik graag wat snelheid. Hoe weinig het ook scheelt. Persoonlijke voorkeur die in mijn hoofd zit ;)
Het gaat erom dat je een stadsfiets koopt die alles behalve aerodynamisch is, loodzwaar, banden met een hoge rolweerstand en weinig onderhoud wil doen wat ook al weer meer weerstand oplevert door wrijving en nog meer rolweerstand door niet ideale bandendruk etc etc. en dan is van al die tientallen factoren opeens het versnellingsapparaat heel belangrijk? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Jampot007 schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:59:
[...]

Het gaat erom dat je een stadsfiets koopt die alles behalve aerodynamisch is, loodzwaar, banden met een hoge rolweerstand en weinig onderhoud wil doen wat ook al weer meer weerstand oplevert door wrijving en nog meer rolweerstand door niet ideale bandendruk etc etc. en dan is van al die tientallen factoren opeens het versnellingsapparaat heel belangrijk? 8)7
Ik reageer hier ff op:
Tja, je hebt gelijk. De achterband moeten altijd hard opgepompt zijn (voorband moet wat zachter opgepompt anders gaat je stuur heel erg trillen). Wel is het zo dat de naafversnelling zelf eigenlijk geen onderhoud nodig heeft. :X

[ Voor 5% gewijzigd door MedionAkoya op 22-12-2019 17:04 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Jampot007 schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:59:
[...]

Nee. Daar gaat het dus niet om. Het gaat erom dat je binnen een bepaalde set van beperkingen het meest optimale wil kiezen. Dan valt bijvoorbeeld een Nexus 7 af.

En loodzwaar? Ding is 15kg. Dat is voor een fiets echt niet zwaar. Ja, een racefiets is lichter (voordat je daarmee komt), maar dat vind ik geen fijne fiets voor de stad / woon- werkverkeer. Anderen vinden dat weer wel. Ieder zijn keuze.

Maar goed, je zou ook kunnen zeggen dat het weinig zinvol is je druk te maken om mensen die andere keuzes maken dan jij in het leven. Toch doe je het :p (en ik ook weer ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Oscar Mopperkont schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:44:
[...]

Nee. Daar gaat het dus niet om. Het gaat erom dat je binnen een bepaalde set van beperkingen het meest optimale wil kiezen. Dan valt bijvoorbeeld een Nexus 7 af.

En loodzwaar? Ding is 15kg. Dat is voor een fiets echt niet zwaar. Ja, een racefiets is lichter (voordat je daarmee komt), maar dat vind ik geen fijne fiets voor de stad / woon- werkverkeer. Anderen vinden dat weer wel. Ieder zijn keuze.

Maar goed, je zou ook kunnen zeggen dat het weinig zinvol is je druk te maken om mensen die andere keuzes maken dan jij in het leven. Toch doe je het :p
Ik meende eerst dat je nog in de orientatie fase zat en wilde je even laten weten dat je jezelf onnodig beperkt :p.

Ieder zijn keuze natuurlijk en als de fiets bevalt heb je de goeie gemaakt. Laatste toevoeging is wat bizar, je vraagt hier zelf om hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
[b]Jampot007 schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:52Ieder zijn keuze natuurlijk en als de fiets bevalt heb je de goeie gemaakt. Laatste toevoeging is wat bizar, je vraagt hier zelf om hulp.
offtopic:
Ik waardeer ook alle hulp :)

De laatste opmerking sloeg op het ter discussie stellen wat ik zoek. Ik zocht immers hulp met het zoeken van A en dan is kort gezegd reactie “Het is gek dat je A zoekt”. Die discussies zijn vaak weinig zinvol, zeker als je ze te ver doortrekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Laatst online: 26-06 13:14

BLN

Die Batavus lijkt me een goede keuze. Cortinas’s zijn mooi, maar de af montage vind ik matig. En dan bedoel ik qua boutjes die niet van rvs zijn en lampen die altijd los gaan hangen. Behalve de transporters zou ik ze laten staan.

Ik heb zelf een Cube Travel Pro gekocht. Met Nexus 8, riem, schijfremmen en ballonbanden. Die banden hebben een lagere rol weerstand terwijl ze meer comfort geven. En wat het grootste verschil qua weerstand heeft is de wat sportievere zit. Dus ook bij tegenwind blijf je redelijke vlot kunnen rijden. Als je echt rechtop zit gaat wind een grote rol voor de luchtweerstand spelen.

Ten slotte, als je zoals TS veel in de stad fietst maakt het gewicht van je fiets een enorm verschil voor je rij beleving. Je rijdt vaak weg vanuit stilstand en elke kilo telt dan enorm mee. Het voelt al lichter als ik mijn laptoptas van 3 kilo niet mee heb. Laat staan als je fiets 10 kilo zwaarder is.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Laatst online: 06-06-2024
Voor mij maakte een nieuwe fiets echt veel uit in mijn woon-werk verkeer.
Met Deore derailleur, licht frame, voorvork vering, hydraulische schijfremmen en dunne banden met weinig weerstand (en sportievere zit!) fiets ik met dezelfde inspanning in 20 minuten naar mijn werk ipv 25.

Maar die fiets kan ik thuis in mijn eigen berging zetten, en op het werk staat ie ook droog en binnen de hekken.
Daarentegen als ik naar de stad ga, dan pak ik mijn oude fiets want die pleur ik gewoon ergens tussen en kijk ik niet naar om.

Dus je kunt niet simpelweg zeggen dat je het een of de ander moet, het is afhankelijk van je situatie en wat je fijn vindt.
Voor mij is een derailleur prima, omdat ik niet geloof in riem aandrijving. Ik heb nog nooit problemen met kettingen gehad, als je ze maar af en toe schoonmaakt en een beetje insmeert. Dus geen onderhoud is voor mij geen argument. En ik heb nog nooit een cassette gehad die niet 5 jaar of langer meeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 21:46
Dirk33 schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:47:
Voor mij maakte een nieuwe fiets echt veel uit in mijn woon-werk verkeer.
Met Deore derailleur, licht frame, voorvork vering, hydraulische schijfremmen en dunne banden met weinig weerstand (en sportievere zit!) fiets ik met dezelfde inspanning in 20 minuten naar mijn werk ipv 25.
Die tijdswinst zal hem vooral in het betere gevoel dat de fiets je geeft, want 5 minuten sneller is ontzettend veel. Dat kan haast niet uit weerstand alleen komen, dus je levert blijkbaar ook meer watts.

Dat is geen kritiek, want ik geloof je direct, het is vooral een bevestiging hoeveel fijner een wat sportievere zit kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Laatst online: 26-06 13:14

BLN

In Amsterdam maakt het qua tijd niet echt uit hoe hard je fietst. Als ik een beetje doortrap op mijn stadsfiets leg ik mijn traject in 25 minuten af. Als ik een beetje doortrap op de snelle fiets doe ik er 22 minuten over.

Naast onderhoud vind ik het gevoel en geluid van een riem heel erg fijn. Het fietst supersoepel, en je hoort je aandrijflijn niet (als die het goed doet). En het wordt minder vies.

Maar het belangrijkste voor mij is dat het gewoon echt heel lekker is om voor en na werk op een fijne fiets even buiten te zijn. Als het regent, regenbroek aan. Kantoorschoenen staan op werk. En je bent al echt een beetje in beweging geweest voor je 8 uur zittend en stilstaand doorbrengt.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Ik persoonlijk vind 3 minuten best veel. Scheelt je een half uur per week.
Pagina: 1