Ben op zoek naar een onderhoudsvrije stadsfiets met weinig weerstand. Heb verschillende testen gelezen van de Fietsersbond (TestKees) en begrijp dat er qua weerstand veel verschil in fietsen kan zitten en dan wil ik natuurlijk zo min mogelijk energie verspillen.
Helaas zie ik voor weinig fietsen daadwerkelijk testgegevens, dus ik vraag me af hoe ik objectief kan vinden dat een fiets echt weinig weerstand heeft (zelf testen is wat lastig, omdat het gevoel dat je hebt misschien niet overeenkomt met de werkelijkheid en de testomstandigheden natuurlijk ook niet snel gelijk. Er zijn weinig winkels die alle mogelijke fietsen hebben die je zou willen).
Wat ik belangrijk vind is:
Batavus Fonk 2018 met terugtraprem
+ Betaalbaar
+ Voldoet volgens mij aan al mijn eisen (weet alleen niet of ie daadwerkelijk weinig weerstand heeft)
+ Licht (hoewel gewicht er kennelijk minder toe doet dan je zou denken)
+ No-nonsense en weinig dat kapot zou moeten kunnen gaan
- Niet meer verkrijgbaar (nogal een groot minpunt
)
Batavus Dinsdag Exclusive
+ Voldoet aan bijna alle eisen
- Duur voor een stadsfiets (meer dan EUR 1.000)
- Heeft velgremmen
- Heeft riemaandrijving, waar ik niet per se het voordeel van zie. maakt fiets onnodig duurder, is zowaar iets inefficiënter (wel te weinig om echt nadelig te zijn)
Cortina Speed N8
+ Betaalbaarder dan de Batavus
- Bagagedrager schijnt niet handig te zijn
- Heeft riemaandrijving (maar: zie boven)
VanTuyl Lunar N8 Extra 2019
+ Voldoet aan alle eisen volgens mij
+ Eennagoedkoopste
- Weet niet of het uitmaakt dat ie vering heeft. Lijkt me weer iets dat kapot kan gaan
- Is zwaarste van stel (maar zie eerder)
- Ik ken het merk in zijn geheel niet
- Biedt mogelijk wel heel veel voor het geld (als in: waar bespaart men dan op?)
- Ziet er wat suffer uit (maar stap ik allemaal wel overheen, vind het ook niet erg om op een damesfiets te rijden
- Misschien is zit wel heel rechtop (hetgeen natuurlijk minder efficient is)
Voor alle fietsen weet ik niet hoe efficient ze zijn en of ze in de praktijk daadwerkelijk een lage weerstand hebben. Dat blijft natuurlijk de grote vraag en mochten jullie er iets van weten, dan hoor ik dat graag.
Tot slot zou ik zelf ook nog wat kunnen samenstellen bij Azor, maar voor zover Azar-Fietsen door "Testkees" zijn getest, zijn ze niet effcient. Bovendien kun je het niet van te voren weten, omdat zo'n fiets build to order is.
Overigens zien jullie geen enkele fiets staan met derailleur. Dat is niet omdat ik dat categorisch afwijs (lijkt me overigens wel wat minder onderhoudsvriendelijk), maar simpelweg omdat die fietsen nooit een naafdynamo hebben en vrijwel altijd met van die suffe V-brakes worden geleverd).
Hoor graag of jullie nog ervaringen, gedachten of tips hebben (anders dan de dooddoener: ga eens testen. Dat ga ik doen als ik mijn selectie verder heb beperkt, want het is nogal lastig om een plek te vinden waar ze al die fietsen hebben in mijn maat om te testen).
Helaas zie ik voor weinig fietsen daadwerkelijk testgegevens, dus ik vraag me af hoe ik objectief kan vinden dat een fiets echt weinig weerstand heeft (zelf testen is wat lastig, omdat het gevoel dat je hebt misschien niet overeenkomt met de werkelijkheid en de testomstandigheden natuurlijk ook niet snel gelijk. Er zijn weinig winkels die alle mogelijke fietsen hebben die je zou willen).
Wat ik belangrijk vind is:
- Weinig weerstand
- Weinig onderhoud
- Licht niet op batterijen, maar op (naaf)dynamo. Zowel voor als achter.
- Zou prettig zijn als licht ook de weg een beetje verlicht en meer doet dan alleen eigen zichtbaarheid vergroten.
- Versnellingen hoef ik niet te hebben als overbrenging maar prettig is. Dat vind ik niet het geval bij een Shimano 3. Voorts begrijp ik dat de bekende en veelgebruikte Nexus 7 echt een ramp is qua energieverlies bij overbrenging. Dus of geen versnelling, een Nexus 8 of toch maar een derailleur
- Remmen: geen V-brakes of iets soortgelijks. Dat type rem is mij iets te gevoelig voor een slag in het wiel of bij omvallen dat ie opnieuw moet worden afgesteld.
- Fiets moet er goed tegen kunnen dat ie de hele dag buiten staat. Heb geen schuur om hem 's avonds in te zetten.
- Aangezien ik de fiets dagelijks in Amsterdam (Zuidas, niet centrum) neerzet, wil ik er geen godsvermogen aan uitgeven en moet ie niet te fragiel zijn (zal ongetwijfeld meerdere keren omgegooid worden).
- Bagagedrager aanwezig
- Damesmodel. Vind ik gewoon prettiger. Fiets ik altijd op
Batavus Fonk 2018 met terugtraprem
+ Betaalbaar
+ Voldoet volgens mij aan al mijn eisen (weet alleen niet of ie daadwerkelijk weinig weerstand heeft)
+ Licht (hoewel gewicht er kennelijk minder toe doet dan je zou denken)
+ No-nonsense en weinig dat kapot zou moeten kunnen gaan
- Niet meer verkrijgbaar (nogal een groot minpunt
Batavus Dinsdag Exclusive
- Duur voor een stadsfiets (meer dan EUR 1.000)
- Heeft velgremmen
- Heeft riemaandrijving, waar ik niet per se het voordeel van zie. maakt fiets onnodig duurder, is zowaar iets inefficiënter (wel te weinig om echt nadelig te zijn)
Cortina Speed N8
+ Betaalbaarder dan de Batavus
- Bagagedrager schijnt niet handig te zijn
- Heeft riemaandrijving (maar: zie boven)
VanTuyl Lunar N8 Extra 2019
+ Voldoet aan alle eisen volgens mij
+ Eennagoedkoopste
- Weet niet of het uitmaakt dat ie vering heeft. Lijkt me weer iets dat kapot kan gaan
- Is zwaarste van stel (maar zie eerder)
- Ik ken het merk in zijn geheel niet
- Biedt mogelijk wel heel veel voor het geld (als in: waar bespaart men dan op?)
- Ziet er wat suffer uit (maar stap ik allemaal wel overheen, vind het ook niet erg om op een damesfiets te rijden
- Misschien is zit wel heel rechtop (hetgeen natuurlijk minder efficient is)
Voor alle fietsen weet ik niet hoe efficient ze zijn en of ze in de praktijk daadwerkelijk een lage weerstand hebben. Dat blijft natuurlijk de grote vraag en mochten jullie er iets van weten, dan hoor ik dat graag.
Tot slot zou ik zelf ook nog wat kunnen samenstellen bij Azor, maar voor zover Azar-Fietsen door "Testkees" zijn getest, zijn ze niet effcient. Bovendien kun je het niet van te voren weten, omdat zo'n fiets build to order is.
Overigens zien jullie geen enkele fiets staan met derailleur. Dat is niet omdat ik dat categorisch afwijs (lijkt me overigens wel wat minder onderhoudsvriendelijk), maar simpelweg omdat die fietsen nooit een naafdynamo hebben en vrijwel altijd met van die suffe V-brakes worden geleverd).
Hoor graag of jullie nog ervaringen, gedachten of tips hebben (anders dan de dooddoener: ga eens testen. Dat ga ik doen als ik mijn selectie verder heb beperkt, want het is nogal lastig om een plek te vinden waar ze al die fietsen hebben in mijn maat om te testen).