MACBOOK diplay defect garanite (9 mmd)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:44
hallo,

Van een nIeuwe macbook begeeft het scherm, 9 maanden gebruikt, 2.200 euro aanschaf.

situatie: voordat er problemen waren:

Macbook (werkend) dicht gedaan, nadat later op de avond scherm weer open ging bleef het scherm zwart. (was niet van de plaats geweest.

Opgestuurd voor garantie, helaas reparatie reparatie E 700 euro. Valt niet onder garantie.

Let aan de buitenzijde valt helemaal niets te zien, geen barst o.i.d., geen (val) schade, hij zat ook nog in een casing en screenfolie voor het scherm.

Bij wie ligt de bewijslast? (was het niet zo dat 1e half jaar bij de leverancier ligt?)

wat kan ik nog doen?

ben benieuwd

Browny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 15:32
"Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt."

Meer informatie: https://www.consumentenbo...ie-binnen-garantietermijn

Het is natuurlijk wel erg zuur dat er niks te zien is. Heb je foto's van opsturen en ook gevraagd wat is er mis?
Als op de foto's niks te zien is en ze geven aan dat binnen in iets niet ok is dan kun je misschien vragen stellen. Anders wordt het erg lastig vermoed ik

[ Voor 55% gewijzigd door Cave_Boy op 12-04-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:50

WCA

Wat geven ze voor reden om de garantie te weigeren dan?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Even los van bewijslast is dit toch gewoon garantie? In de link van @Cave_Boy staat ook
Wettelijk gezien heb je al recht op gratis reparatie of vervanging door de verkoper, als het product eerder stuk gaat dan je mag verwachten.
Een chique Macbook moet echt minstens 2 jaar meegaan. Binnen die periode moeten ze wel een heel sterk verhaal hebben willen ze een defect scherm niet willen repareren. Ik zou op m'n strepen gaan staan.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Om welke winkel gaat het hier?

Al met Apple direct contact gehad?

[ Voor 38% gewijzigd door fsfikke op 12-04-2019 13:18 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
Hallo,

Ze geven als reden op "display/scherm kaport".

Lekker kort door de bocht.

Er is geen val schade daar heb vooraf foto's van gemaakt voordat ik hem verstuurd heb.

Kan mij voorstellen er een barst in het scherm zit het mijn probleem is maar ik zie niets aan het scherm alleen dat hij zwart is., als hij aan staat is hij vaag grijs en kan de cursor nog zien ..

heb ik dan voldoende bewijslast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

brownyster schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:17:
Hallo,

Ze geven als reden op "display/scherm kaport".
Praat eerst eens met een menselijk persoon daar en vraag naar de echte oorzaak van het defect. "Scherm is defect want het scherm was defect" is geen reden (of jij verwoordt het hier heel vaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
ik doe even navraag.

mijn dochter heeft ze te woord gestaan.

ik zal even vragen wat ze precies gezegd hebben.

winkel is grote "postorder" club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Ik zou ondanks dat die winkel 100% verantwoordelijk is voor de reparatie van jouw laptop, de laptop ongerepareerd terug laten sturen, en het hele zaakje via Apple zelf regelen. Kost je iets meer tijd, maar scheelt waarschijnlijk een hele hoop gezeik.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wie heeft de laptop naar het reparative centrum verzonden? Heb jij dat rechtstreeks gedaan zonder de leverancier op de hoogte te stellen? Want met reacties van het reparative centrum (wat veelal een derde partij is) heb jij niets mee van doen. Als zo'n reparateur contact met jou opneemt, mag je deze gewoon doorverwijzen naar jouw leverancier.

Je mag vanuit Europese wetgeving verwachten dat een dergelijke product tenminste twee jaar garantie heeft, volgens Nederlandse wetgeving gaat dat nog verder.

Als er geen val en/of druk schade te vinden is, Is dat voldoende om aan te tonen dat je er vanuit mag gaan dat er vooraf al een fout aanwezig was.
GreNade schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:31:
Ik zou ondanks dat die winkel 100% verantwoordelijk is voor de reparatie van jouw laptop, de laptop ongerepareerd terug laten sturen, en het hele zaakje via Apple zelf regelen. Kost je iets meer tijd, maar scheelt waarschijnlijk een hele hoop gezeik.
Dit nooit doen zonder overleg met de leverancier anders kan jij nooit ergens op terugvallen, Apple mag dan ook gewoon een rekening opmaken, of andere kosten doorberekenen.

[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 12-04-2019 14:08 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

_Dune_ schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:07:
[...]

Dit nooit doen zonder overleg met de leverancier anders kan jij nooit ergens op terugvallen, Apple mag dan ook gewoon een rekening opmaken, of andere kosten doorberekenen.
Daar hoeft de leverancier niets van te vinden. Apple biedt vanuit zichzelf het eerste jaar aan de garantie uit te voeren, maar dan wel met goede service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

_Dune_ schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:07:
Wie heeft de laptop naar het reparative centrum verzonden? Heb jij dat rechtstreeks gedaan zonder de leverancier op de hoogte te stellen? Want met reacties van het reparative centrum (wat veelal een derde partij is) heb jij niets mee van doen. Als zo'n reparateur contact met jou opneemt, mag je deze gewoon doorverwijzen naar jouw leverancier.

Je mag vanuit Europese wetgeving verwachten dat een dergelijke product tenminste twee jaar garantie heeft, volgens Nederlandse wetgeving gaat dat nog verder.

Als er geen val en/of druk schade te vinden is, Is dat voldoende om aan te tonen dat je er vanuit mag gaan dat er vooraf al een fout aanwezig was.

[...]

Snap ik wel, maar Apple heeft hele redelijke eigen beschreven garantievoorwaarden. Je doet het dan niet via de meest correcte manier, maar waarschijnlijk de meest pijnloze. Een groot postorderbedrijf is niet/slecht ingericht op garantieprocedures, en zal daardoor waarschijnlijk een enorme pijn in de reet zijn om mee te communiceren. Zoals je ziet geven ze al vage redenen om geen garantie te geven, dan kan je principieel je rechten gaan claimen, maar als de fabrikant hier aanbiedt om het te repareren onder hun voorwaarden, die van tevoren aan je bekend zijn, zou ik dat gewoon doen. Scheelt gezeik.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

fsfikke schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:11:
[...]

Daar hoeft de leverancier niets van te vinden. Apple biedt vanuit zichzelf het eerste jaar aan de garantie uit te voeren, maar dan wel met goede service.
Maar als er vervolgens wel een discussie ontstaat kan jij niet terug vallen op jouw wettelijke garantie, omdat jij de leverancier gepasseerd bent. Apple bied namelijk geen wettelijke garantie, maar fabrieksgarantie als het product niet direct bij hun gekocht is en daar geleden niet dezelfde regels voor. Geloof mij ik heb ook bij Apple de nodige garantie discussies gezien.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

_Dune_ schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:13:
[...]

Maar als er vervolgens wel een discussie ontstaat kan jij niet terug vallen op jouw wettelijke garantie, omdat jij de leverancier gepasseerd bent. Apple bied namelijk geen wettelijke garantie, maar fabrieksgarantie als het product niet direct bij hun gekocht is en daar geleden niet dezelfde regels voor. Geloof mij ik heb ook bij Apple de nodige garantie discussies gezien.
Er ontstaat nu al discussie met de leverancier, die eigenlijk alle verantwoordelijkheid direct wegwuift. Dan kan je wel bij je wettelijke rechten blijven, en uiteindelijk zul je die krijgen, maar de vraag is of dat de moeite is als er een ander kanaal is waar de kans op kosteloze herstelling gewoon een stuk groter is.

Ik heb dat met Alternate en een Corsair toetsenbord ook gehad, na veel gezeik met alternate over "JA MAAR ER ZIT STOF TUSSEN DUS WIJ KUNNEN GEEN GARANTIE GEVEN" heb ik het keyboard laten terugsturen, naar corsair gestuurd op vrijdag, en de dinsdag erop een nieuwe gehad van corsair.

Ik had ook wekenlang door kunnen discussieren met alternate, of zelfs een rechtszaak kunnen starten. Maar dit was gewoon een betere oplossing, met voorwaarden die van tevoren bekend waren.

edit:
https://www.apple.com/leg...s-universal-warranty.html

[ Voor 3% gewijzigd door WCA op 12-04-2019 14:22 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
GreNade schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:16:
[...]

Er ontstaat nu al discussie met de leverancier, die eigenlijk alle verantwoordelijkheid direct wegwuift. Dan kan je wel bij je wettelijke rechten blijven, en uiteindelijk zul je die krijgen, maar de vraag is of dat de moeite is als er een ander kanaal is waar de kans op kosteloze herstelling gewoon een stuk groter is.

Ik heb dat met Alternate en een Corsair toetsenbord ook gehad, na veel gezeik met alternate over "JA MAAR ER ZIT STOF TUSSEN DUS WIJ KUNNEN GEEN GARANTIE GEVEN" heb ik het keyboard laten terugsturen, naar corsair gestuurd op vrijdag, en de dinsdag erop een nieuwe gehad van corsair.

Ik had ook wekenlang door kunnen discussieren met alternate, of zelfs een rechtszaak kunnen starten. Maar dit was gewoon een betere oplossing, met voorwaarden die van tevoren bekend waren.
Ja, voor dat ene probleem heb je gelijk. Echter als je, na de fabrieksgarantie van 1 jaar, met je nieuwe keyboard weer een probleem hebt wat onder garantie zou vallen, dan hoeven zowel Corsair als Alternate niets voor je te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

vanaalten schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:45:
[...]

Ja, voor dat ene probleem heb je gelijk. Echter als je, na de fabrieksgarantie van 1 jaar, met je nieuwe keyboard weer een probleem hebt wat onder garantie zou vallen, dan hoeven zowel Corsair als Alternate niets voor je te doen.
Begrijp ik ook, maar het lijkt erop dat dit een webshop is die sowieso al niks gaat doen.

Recht hebben is wat anders dan recht krijgen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:06
fsfikke schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:11:
[...]

Die "goede service" valt soms mee, maar soms ook erg tegen. Ook daar zie je vaak genoeg dat ze zaken niet willen dekken die binnen het Nederlandse consumentenrecht voor de verkoper gewoon onder garantie verholpen zouden moeten worden, echter kan je ook geluk hebben en doen ze totaal niet moeilijk.

Ik zou het er echter niet op gokken, ga je uit eigen beweging naar Apple en heb je pech en komen ze met een factuur omdat ze toch iets van "User Abuse" detecteren, ook al dit onterecht, kun je daarna niet altijd meer terugvallen op de verkoper.

Ik zou dus altijd in overleg met de verkoper treden alvorens het apparaat naar Apple gaat. Dan zit je wat dat betreft gedekt. En ze later niet roepen, je hebt ons gepasseerd dus we doen niets meer voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:16

Wildfire

Joy to the world!

brownyster schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:17:

[..]

Kan mij voorstellen er een barst in het scherm zit het mijn probleem is maar ik zie niets aan het scherm alleen dat hij zwart is., als hij aan staat is hij vaag grijs en kan de cursor nog zien ..
Dat klinkt als een defect backlight. Als er geen verdere uiterlijke schade aan de laptop is, is het al aannemelijk gemaakt dat het niet aan jou ligt en moeten ze gewoon garantie verlenen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
Goedenavond,

Dank voor jullie info.

Hierbij nog wat aanvullende info.

Garantie loopt via het postorder bedrijf en kreeg de indruk dat het afgehandeld werd via Apple.

Vooraf heb ik foto,s gemaakt dus voor de verzending en dan is alles schadevrij

Ik heb goede ervaring met deze postorderbedrijf inzake garantie ( toen wasmachine)

Ik had ook de indruk dat als display niet onder garantie zou vallen dit zichtbaar moest zijn aan de buitenzijde. Dat werd door 1 van jullie ook al gezegd.

Fijne is wel dat de data veilig is gesteld en dat was heel fijn omdat er geen recente backup van was en wij tijdens dit probleem geen backup meer konden maken.

Jammer is wel dat het zeker nog 3 weken duurt voordat hij terugkomt.

Ondertussen wel aangegeven dat hij gemaakt moest worden vanwege de tijd. Het duurt al zo lang. Kan ik nog in protest gaan?

Browny

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:31
Ja, dat kun je. Aangezien dit defect tot non-confomiteit leidt, en dit gewoon op grond hiervan afgehandeld had moeten worden, valt sterk de zaak te maken dat er hetzij onrechtmatig jegens je gehandeld is, hetzij je onverschuldigd betaald hebt. Op beide gronden kun je een vordering tot terugbetaling indienen. Zou het primar/subsidiair doen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
Thanx allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
Update

MacBook is weer terug en werkt goed. Kosten bedragen zoals eerder beschreven 700 euro.

HD was gelukkig nog in tact.

Toch nog even een mail.sturen dat wij vinden dat het onder garantie valt.

Even afwachten wat de reactie gaat worden.

Grt
Pagina: 1