3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Nb. Meestal geef ik op uitspraken op basis van mijn glazen bol garantie tot de deur. Maar gezien het risico dat het hier mogelijk een deurkozijn betreft; wil ik de garantie omvang nog iets verder uinperken.
Verwijderd
De kans is groot dat je inderdaad door een flinke schroef boort die je bovendorpel vast maakt aan je stijl. Dit geheel wordt ook nog eens bij elkaar gehouden door een spouwlat en de hoek van het kozijn is vaak gekoppeld met een pen en gat-achtige verbinding.
Ik zou het er op gokken maar mijn glazen bol is van mindere kwaliteit dan die van Gebanned.
I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
Schroef zit verticaal denk ik.xinix03 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:30:
@JT Gat dicht maken en vervolgens 2cm hoger/lager boren geen optie dan?
[ Voor 84% gewijzigd door JT op 12-04-2019 17:21 ]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Daarom ook, als het mis gaat, wordt je iets gedaan, wat in je nickname staat...Gebanned schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:45:
Mijn glazen bol zegt dat jouw kozijnen erg degelijk zijn; voorzien zijn van meerdere schroeven en tot slot ook nog eens bovenmodaal goed verankerd zijn aan de bijbehorende muren. Geen enkel probleem dus.
Nb. Meestal geef ik op uitspraken op basis van mijn glazen bol garantie tot de deur. Maar gezien het risico dat het hier mogelijk een deurkozijn betreft; wil ik de garantie omvang nog iets verder uinperken.
PSN: plexforce (ps4)
Boor je in beton, baksteen of in hout?JT schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:48:
Bij het boren van een gat voor mijn rolluik om de band doorheen te voeren ben ik op een schroef gestuitDeze staat natuurlijk dwars op de boor, dit is een schroef om het kozijn bij elkaar te houden. Ik kan niet zomaar het gat ergens anders maken. Een kant is te dicht tegen de muur, de andere kant is te ver naar binnen voor de band. Kan ik met een ijzerboor deze schroef doorboren? Mijn redenatie: het kozijn zit vast in de muur, op diverse andere plekken is deze natuurlijk ook aan elkaar geschroefd en daarom denk ik dat er weinig zal gebeuren als ik door de schroef boor. Maar ik ben geen expert en heb niet veel ervaring. Hoor graag wat jullie ervan dneken.
Weet je waar de schroef in het kozijn zit? De logische oplossing zou zijn om deze schroef er uit te halen
Je gaat niet zomaar door een schroef heen kunnen boren. Je boor zal waarschijnlijk gaan lopen.
Andere oplossing is om je gat iets scheef weg te boren. Als je de schroef van het rolluik goed aandraait, zal het verder geen problemen opleveren. Dat scheve schroefje ben je na een weekje weer vergeten.
Het gat wat TS wil boren is om de band door te voeren, niet om een schroef in te draaien.Point.Flare schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:52:
[...]
Andere oplossing is om je gat iets scheef weg te boren. Als je de schroef van het rolluik goed aandraait, zal het verder geen problemen opleveren. Dat scheve schroefje ben je na een weekje weer vergeten.
Engineer schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 18:58:
De laatste storm was ik blij dat alle schroeven goed vastzaten. Het hele kozijn (pas door pro’s gerenoveerd, alluminium) kwam 3mm naar mij toe tijdens een rukwind.
Kozijnen die goed vastzitten zouden niet heen en weer moeten schuiven lijkt me. Ik zou toch eens met die pros gaan praten.
In theorie kan je nu al die schroeven eruit halen zonder dat de raam uit elkaar valt.
@Engineer dit is niet normaal...
De Nederbelg !
Ik kan het proberen want ik heb speling. Het gat naar de schroef is in eerste instantie 12mm maar omdat de speedboor erg traag ging is een groot deel daarna tot en met de schroef 8mm. Daar kan ik mooi een ijzerboor in stoppen en als ik dan wat uitloop dan is dat niet erg want het gat moet 23mm worden. Wordt 24 aangezien je geen speedboren van 23 hebtID-College schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:25:
Over het algemeen is dit vrij lastig. Hout is zachter dan de schroef. Als je gaat boren zal de boor eerder het zachte materiaal opzoeken dan het harde. Een ijzerboor gaat ook makkelijk door hout dus denk dat je eerder scheef gaat boren dan dat je de schroef doorboort..
Hout.En top tip, helemaal met je eens, alleen gaat het om de band zoals iemand al opmerktePoint.Flare schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:52:
[...]
Boor je in beton, baksteen of in hout?
Weet je waar de schroef in het kozijn zit? De logische oplossing zou zijn om deze schroef er uit te halen
Je gaat niet zomaar door een schroef heen kunnen boren. Je boor zal waarschijnlijk gaan lopen.
Ik heb wat speling zoals hierboven te lezenM2M schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:09:
Gewoon met een ijzerboor er in. En niet te lomp doen met de ijzerboor. Een schroef wegboren is niet de eenvoudigste taak als je je houten gat nog mooi wil houden. Dus rustig aan doen en geduld hebben.
Hi!Jellabie schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:52:
Ramen zetter hier, gewoon doorboren (als het al lukt) als ik het zo lees is de schroef om de verbinding vast te houden tot de houtlijm droog is.
In theorie kan je nu al die schroeven eruit halen zonder dat de raam uit elkaar valt.
@Engineer dit is niet normaal...
Ja, zo een vermoeden had ik ook. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen, tenzij iemand aan de hand van de bijgevoegde foto's mij gaat vertellen dat ik het beter niet kan doen.
Ecodan warmtepomp
hiJT schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:38:
Nog wat foto's dan voor alle duidelijkheid, klikbaar:
[Afbeelding] [Afbeelding]
[...]
Ik kan het proberen want ik heb speling. Het gat naar de schroef is in eerste instantie 12mm maar omdat de speedboor erg traag ging is een groot deel daarna tot en met de schroef 8mm. Daar kan ik mooi een ijzerboor in stoppen en als ik dan wat uitloop dan is dat niet erg want het gat moet 23mm worden. Wordt 24 aangezien je geen speedboren van 23 hebt
[...]
Hout.En top tip, helemaal met je eens, alleen gaat het om de band zoals iemand al opmerkte
[...]
Ik heb wat speling zoals hierboven te lezen
[...]
Hi!Lang geleden!
Ja, zo een vermoeden had ik ook. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen, tenzij iemand aan de hand van de bijgevoegde foto's mij gaat vertellen dat ik het beter niet kan doen.
Ik zou proberen eerst midden op die schroef te boren met een 3mm boordje, en daarna met een 6mm.
[ Voor 7% gewijzigd door Jellabie op 14-04-2019 15:17 ]
De Nederbelg !
Nee, lang geleden geupgradet enzo. DM maar als je meer wilt wetenJellabie schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:17:
[...]
hiheb je de Civic nog?
![]()
Ik zou proberen eerst midden op die schroef te boren met een 3mm boordje, en daarna met een 6mm.
Verandert jouw mening nog als je de foto's ziet?
Edit: ah, jij vuile edit-h**r P
[ Voor 4% gewijzigd door JT op 14-04-2019 15:19 ]
Ecodan warmtepomp
Zoals ik het nu zie is dit het uiteinde van de schroef? Dus waar de punt zit? Dan zou ik hem gewoon uitboren.JT schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:18:
[...]
Nee, lang geleden geupgradet enzo. DM maar als je meer wilt weten
Verandert jouw mening nog als je de foto's ziet?
Edit: ah, jij vuile edit-h**r P
Als het een Inox schroef is ga je wel lopen vloeken tho
De Nederbelg !
Ik heb het idee dat ik de schroef aan de zijkant raak. Je ziet een rond puntje door het ronde kleine puntje wat aan de houtboor zit. Verder dan dat is de laatste millimeters dus niet uitgeboord.Jellabie schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:20:
[...]
Zoals ik het nu zie is dit het uiteinde van de schroef? Dus waar de punt zit? Dan zou ik hem gewoon uitboren.
Als het een Inox schroef is ga je wel lopen vloeken tho
Ecodan warmtepomp
Metaalboortje "To the Rescue" .... En dan meteen een metaalboor welke dikker is dan dat de band van het rolluik breed is. Met een metaalboor kun je ook gewoon (netjes) door hout boren zónder de boor te slopen
Uiteraard géén klop / hamer mechanisme gebruiken, maar dat had je waarschijnlijk ook zelf al wel bedacht.
[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 14-04-2019 15:37 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Echter is de schroef, indien vertikaal, voor het kozijn bij elkaar te houden als deze ook verlijmd is zou ik mijzelf geen zorgen maken maar mss dat een tweaker hier meer van weet heb geen verstand van kozijnen...
Ok. Slecht gelezen.Wolly schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:06:
[...]
Het gat wat TS wil boren is om de band door te voeren, niet om een schroef in te draaien.
[Afbeelding]
[ Voor 36% gewijzigd door Point.Flare op 14-04-2019 16:47 ]
Dat is mooi klote
Ecodan warmtepomp
Hahawimmel_1 schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:52:
@JT Even een andere vraag: Met wát voor een boor ben je aan het boren? Ik krijg 't met een normale boor écht niet voor elkaar om zo'n "trapezium" gevormd gat in elkaar te klussen
Edit: bedenk me nu dat ik volgende keer gewoon begin met de grote, klein stukje maar, daarna met de 12 eerst verder en dan de 24 er overheen, dan is die in ieder geval precies op de plek waar ik hem wil.
[ Voor 18% gewijzigd door JT op 14-04-2019 16:55 ]
Ecodan warmtepomp
Aparte keuze. Speed zou ik nooit voorboren.JT schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:53:
[...]
Haha8mm gewone boor, 12mm speed en daarna 24mm speed. Maar die 24mm kreeg ik niet gecentreerd in het 12mm gat, gelukkig is daar de speling voor.
Het lijkt op een metalen plaatje ofzo. Het is jouw afweging, maar gezien het gat dat je hebt gemaakt zou ik persoonlijk geen rechtsomkeert meer maken. Ik zou m verder open leggen en kijken waar je mee te maken hebt. Die laatste foto maakt het me niet duidelijker.
Hopelijk lukt het. Anders voorspel ik een ritje naar de houthandel voor 24mm houtproppen.
Speedboren volgende keer niet meer uitboren. Ook niet als het te langzaam naar je zin gaat. Dan krijg je van die ovale gaten van..
[ Voor 10% gewijzigd door Point.Flare op 14-04-2019 17:04 ]
Ik ben begonnen met 12mm speed maar dat ging ineens heel traag, nog voor ik bij het metaal was. Toen heb ik 8mm gewoon gepakt om voortgang te maken en door de blokkade te gaan. Toen weer de speed 12mm tot ik op het metaal stuitte.Point.Flare schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:02:
[...]
Aparte keuze. Speed zou ik nooit voorboren.
Het lijkt op een metalen plaatje ofzo. Het is jouw afweging, maar gezien het gat dat je hebt gemaakt zou ik persoonlijk geen rechtsomkeert meer maken. Ik zou m verder open leggen en kijken waar je mee te maken hebt. Die laatste foto maakt het me niet duidelijker.
Hopelijk lukt het. Anders voorspel ik een ritje naar de houthandel voor 24mm houtproppen.
Ja, ik denk dat ik ga kijken of ik dat metaal bloot kan leggen met een andere boor. Dan eens zien wat het is. Helaas iets voor volgend weekend, moet nu wat anders doen en morgen weer werken.
Ecodan warmtepomp
Stop dat gat buiten even dicht ergens mee.JT schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:04:
[...]
Ik ben begonnen met 12mm speed maar dat ging ineens heel traag, nog voor ik bij het metaal was. Toen heb ik 8mm gewoon gepakt om voortgang te maken en door de blokkade te gaan. Toen weer de speed 12mm tot ik op het metaal stuitte.
Ja, ik denk dat ik ga kijken of ik dat metaal bloot kan leggen met een andere boor. Dan eens zien wat het is. Helaas iets voor volgend weekend, moet nu wat anders doen en morgen weer werken.
Dank voor de tip. Ook nodig als het vlak onder de niet-lekke goot zit?Point.Flare schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:06:
[...]
Stop dat gat buiten even dicht ergens mee.
Ecodan warmtepomp
Niets moet. Aan de andere kant is het een kleine moeite.JT schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:07:
[...]
Dank voor de tip. Ook nodig als het vlak onder de niet-lekke goot zit?
Als het inderdaad een metalen plaatje is, dan zou ik even mijn opties overwegen. Stel dat je het metalen stuk opengelegd krijgt. Je hebt waarschijnlijk geen 24mm metaalboor is je arsenaal. Wat dan? Je gaat hier van z'n levensdagen geen mooi gat meer van maken. Is er echt geen andere optie voor de doorvoer?? Zo ja, dan zou ik er voor kiezen dit gat te vullen en met een houtprop mooi dicht te werken en verder te vergeten.
[ Voor 48% gewijzigd door Point.Flare op 14-04-2019 17:44 ]
Verwijderd
Je wil wél hebben dat 't gat breder is dan de maat van de hijsband van 't rolluik. Als die band door een te smal gat getrokken wordt dan lijdt 't ding te veel en kun je iedere week die band gaan vervangen.Verwijderd schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:45:
Het hoeft toch ook geen mooi gat te zijn? Aan de ene kant komt de rolluikbak en aan de andere kant een plastic plaatje die de band naar beneden geleidt.
Waarschijnlijk heeft de TS er ook wel wat geleiders (rolletjes) voor bij gekregen?
Niet het punt. Ik bedoel dat je het gat straks opengewerkt hebt. Dan zit je met het metaal (als het inderdaad een plaatje is) en dan moet je op de een of andere manier 2/3 gaten naast elkaar krijgen zodat de band er doorheen gaat. Die ga je aan alle kanten stuk trekken langs dat metaal.. Tenzij je er een deftig gat in weet te krijgen in plaats van een buurman en buurman oplossing.Verwijderd schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:45:
Het hoeft toch ook geen mooi gat te zijn? Aan de ene kant komt de rolluikbak en aan de andere kant een plastic plaatje die de band naar beneden geleidt.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Point.Flare schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:33:
[...]
Niets moet. Aan de andere kant is het een kleine moeite.
Als het inderdaad een metalen plaatje is, dan zou ik even mijn opties overwegen. Stel dat je het metalen stuk opengelegd krijgt. Je hebt waarschijnlijk geen 24mm metaalboor is je arsenaal. Wat dan? Je gaat hier van z'n levensdagen geen mooi gat meer van maken. Is er echt geen andere optie voor de doorvoer?? Zo ja, dan zou ik er voor kiezen dit gat te vullen en met een houtprop mooi dicht te werken en verder te vergeten.
Verwijderd schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:45:
wimmel_1 schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:49:
[...]
Je wil wél hebben dat 't gat breder is dan de maat van de hijsband van 't rolluik. Als die band door een te smal gat getrokken wordt dan lijdt 't ding te veel en kun je iedere week die band gaan vervangen.
Waarschijnlijk heeft de TS er ook wel wat geleiders (rolletjes) voor bij gekregen?
Het gat hoeft aan de buitenkant niet mooi te zijn. Aan de binnenkant gaat mijn vrouw een plank duwen als ik er bijna ben, daar moet het wel een beetje netjes zijn. Het punt aangaande de band is volledig terecht maar is denk ik wel afgedekt. In het gat gaat namelijk een pvc buisje. Deze is 23mm en meegeleverd door de winkel voor de band. Ik ga dit buisje insmeren met kit om alles af te dichten en vast te zetten. Dan komt er aan de binnenkant inderdaad een rolletje. Alles is dus pas klaar in het kozijn als het gat echt volledig gemaakt is en de band is beschermd door het buisje.Point.Flare schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:52:
[...]
Niet het punt. Ik bedoel dat je het gat straks opengewerkt hebt. Dan zit je met het metaal (als het inderdaad een plaatje is) en dan moet je op de een of andere manier 2/3 gaten naast elkaar krijgen zodat de band er doorheen gaat. Die ga je aan alle kanten stuk trekken langs dat metaal.. Tenzij je er een deftig gat in weet te krijgen in plaats van een buurman en buurman oplossing.
Wat betreft een andere optie: nee, de band zit maar op 1 plek in het rolluik dus volgens mij niet. Uiteraard sta ik open voor andere inzichten
Dat gat is zeker een centimeter of 5. Ik heb een dremel maar ik heb geen tool die daar bij gaat komen. Misschien toch tijd om eens een oscillerende multitool aan te schaffen, moet die alleen wel precies genoeg kunnen werken.Damic schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:04:
Hoe diep is dat gat? Want ik zou een frees op een Dremel zetten en uitfrezenof even met de wip zaag er tegen.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Dan druk je er een bandgeleider in met een stukje buis er aan vast.Point.Flare schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:52:
[...]
Niet het punt. Ik bedoel dat je het gat straks opengewerkt hebt. Dan zit je met het metaal (als het inderdaad een plaatje is) en dan moet je op de een of andere manier 2/3 gaten naast elkaar krijgen zodat de band er doorheen gaat. Die ga je aan alle kanten stuk trekken langs dat metaal.. Tenzij je er een deftig gat in weet te krijgen in plaats van een buurman en buurman oplossing.
Dat gat moet nou eenmaal op die plek komen anders werkt het systeem niet.
Multitool gaat je denk ik ook niet redden. Plus, die heeft een uitslag, dan krijg je ook nog een haal in je kozijn er bij.JT schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:27:
Dat gat is zeker een centimeter of 5. Ik heb een dremel maar ik heb geen tool die daar bij gaat komen. Misschien toch tijd om eens een oscillerende multitool aan te schaffen, moet die alleen wel precies genoeg kunnen werken.
Komboor is nog een goede optie.
Wat betreft die trap. Doe alsjeblieft voorzichtig. houdt er rekening mee dat je boor vast kan slaan in het metaal als je meerdere gaten naast elkaar boort. Als je teveel snelheid hebt met boren zal de machine misschien uit je handen slaan. Heb liever niet dat je dat trapje af lazert.
Er nog steeds van uitgaande dat dit een plaatje is en niets anders hè.