Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:08
Hi Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie helpen met mijn situatie. Het is persoonlijk een lastige kwestie, en misschien is een neutrale blik/advies goed op z'n plek hier.

Sinds 6 weken heb ik een nieuwe baan, super leuke kans en uitdaging in de marketing automation. Ik mag een hele strategie uitwerken en uitvoeren en een stuk project management op digitale projecten.

Hiervoor ben ik consultant geweest bij een agentschap, waar ik het goed naar mijn zin had maar ik was vaak van huis. Ik woon in Antwerpen en het agentschap zit in Amsterdam. Mijn huidige baan zit op 15 kilometer van mij vandaan.

Het ging mis toen ik 2 weken terug mijn eerste salaris kreeg, dit viel een stuk lager uit dan ik verwacht had. Bij mijn vorige baan was ik gedeeltelijk in België en gedeeltelijk in Nederland tewerkgesteld, waardoor ik belasting moest betalen in beide landen, met als bijkomend voordeel dat ik in beide landen in de lage belastingschijven viel en dus netto meer over hield. Nu ben ik volledig tewerkgesteld in België, en daar weten ze goed hoe je inkomstenbelasting moet berekenen... Ik wist dat ik er op achteruit ging, netto, maar niet dat het effectief om €1000 per maand gaat.

Ik ben op de dag dat ik mijn loonbrief kreeg direct naar mijn manager gegaan en heb ik aangegeven dat ik met dit loon niet kan rondkomen (net een huis gekocht, redelijk wat vaste lasten, ga graag op vakantie, etc). Die begreep dat volledig en ging met HR kijken wat er gedaan kon worden. Ik zou er eigenlijk minimaal 400 euro netto bij willen hebben. Dat ging niet mogelijk zijn, want om dat van netto naar bruto te brengen moet er zo'n 940 euro bruto bij. Eerst kreeg ik een aanbod van 300 bruto erbij en maximaal 300 euro per maand in een bonus (bonussen gaan hier in het pensioenfonds) en nu ligt er een voorstel van 500 euro extra per maand op tafel, wat 195 euro netto is.

Ik ben bang dat dat op termijn niet voldoende gaat zijn om de leuke dingen in het leven te blijven doen.

Ik heb gisteren een afspraak met mijn vorige werkgever gehad. Met de vraag of ik eventueel terug kan. Ik had het immers naar mijn zin in de job, leuke collega's en ze waren ook gelukkig met mij. We hebben het gehad over mijn functie, welke kant ik professioneel op wil, op welke manier dat zou kunnen etc. etc. Al met al een serieus maar goed gesprek.

Begin komende week laten ze weten of ze een plekje kunnen aanbieden op de manier zoals we dat besproken hebben.

Ondertussen maalt het allemaal in m'n hoofd en is het steeds moeilijker om helder na te denken. Alles heeft z'n voor- en nadelen. Het is nu vooral een stuk reistijd/vrije tijd VS. salaris.

Qua bedragen gaat het om de volgende:
Oude salaris: € 3.100 netto (+ extra bonussen, meestal ~€3.400)
Nieuw salaris: € 2.100 netto
Nieuw salaris voorstel: € 2.295 netto
Vaste lasten: €1.800

Ik zat 2 à 3 dagen per week in Amsterdam, in een hotel sliep ik dan. Dus was relatief weinig thuis.

Hebben jullie hier een stukje advies in? Wat zouden jullie doen in een dergelijke situatie? Ik ben 27 jaar een single zonder kinderen of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe je vaste lasten eruit zien, wellicht dat je deze kan verlagen?

Hierbij denk ik b.v. aan minder vaak buiten de deur eten, bij boodschappen voor de aanbiedingen gaan, jaarlijks van energieleverancier wisselen, goedkopere/minder abonnementen.

[ Voor 6% gewijzigd door marshallq op 12-04-2019 12:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als jij met die vaste lasten nog bijna 500 euro overhoudt per maand is dat te weinig? Dan zou ik eerder in je uitgavenpatroon gaan kijken, in plaats van dat je je eigen reistijd weer extreem maakt. Ik heb ook geen gezin maar hecht toch wel waarde aan lekker thuis zijn en niet zo extreem veel reistijd hebben. Dat maakt het voor mij waard om minder te verdienen, maar dat is een afweging die je zelf moet maken. Van 500 over in de maand kan ik prima leven.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@eelcootjuh Wat van belang is dat je een uitdaging zit in je werk, en dat je doorgroeimogelijkheden hebt. en niet te vergeten, een fijne werkomgeving, waar je met plezier naartoe gaat

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 20:13

FikkieHo

Wokmaster

Wat ik hier zie is dat je volgens mij net iets teveel boven je standaard hebt geleefd hiervoor door je "unieke" situatie en daardoor je vaste lasten kon betalen. Nu is dat niet zo, en zou je als je gewoon hier door wilt gaan niet naar je werk kijken maar naar je vaste lasten.

Huis/hypotheek is niet zo flexible, maar ik vind dat je idd wel erg hoge overige lasten hebt voor iemand van 27... Misschien daar eens kijken?

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:42
Raar om zo in te gaan op de vaste lasten in de reacties. Je levert zo'n € 1000 netto per maand in voor deze nieuwe baan. Is die baan leuk genoeg (en krijg je genoeg groeikansen) dat je dit bedrag elke maand wil mislopen? Volgens mij is je antwoord nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:52

drooger

Falen is ook een kunst.

Misschien dat ik een belastingregel over het hoofd zie, maar je betaalt toch altijd maar belasting óf in Nederland, óf in België?
Het belastingverdrag is bindend voor beide landen en gaat dus altijd voor op de nationale wetgeving. Het verdrag vermijdt dus dubbele belasting, maar ook dubbele vrijstelling. U betaalt of in België of in Nederland belasting over een inkomen.
https://www.belastingdien...ssen_nederland_en_belgie/

Ik zou zelf kiezen voor de nieuwe baan te houden en te snijden in de vaste lasten.
Enkel teruggaan naar je vorige werkgever omdat je daar meer verdient... volgens mij gaat dat ook niet lekker zitten bij je oude werkgever.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:05:
Raar om zo in te gaan op de vaste lasten in de reacties. Je levert zo'n € 1000 netto per maand in voor deze nieuwe baan. Is die baan leuk genoeg (en krijg je genoeg groeikansen) dat je dit bedrag elke maand wil mislopen? Volgens mij is je antwoord nee.
Ik vind dat helemaal niet raar.

Er is een bewuste keuze gemaakt voor de nieuwe baan. Dan weegt de reistijd en het gemak dus enorm mee.

De keuze voor de oude baan terugnemen is het geld.

Is het dan niet veel logischer om te gaan kijken naar besparen, zodat je dat geld niet nodig hebt? Dan kan je gewoon genieten van je nieuwe baan, zonder problemen dat je te weinig overhoudt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
Het ging mis toen ik 2 weken terug mijn eerste salaris kreeg, dit viel een stuk lager uit dan ik verwacht had. Bij mijn vorige baan was ik gedeeltelijk in België en gedeeltelijk in Nederland tewerkgesteld, waardoor ik belasting moest betalen in beide landen, met als bijkomend voordeel dat ik in beide landen in de lage belastingschijven viel en dus netto meer over hield.
Weet je zeker dat dat wel klopt???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Kan alleen maar betekenen dat de Belgische fiscus niet op de hoogte is/was van het loon in Nederland. Ja daar betaal je in NL belasting over, maar het telt OOK in BE mee voor je totale verzamelinkomen. Het eventueel tekort (BE - NL) mag je alsnog gewoon afdragen.

Met andere woorden: je gaat nog een naheffing krijgen van honderden euros per maand wanneer de Belgische fiscus hier achter komt. Vooral stil houden en lekker blijven zitten.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
Bedankt zover voor alle reacties.
Van de vaste lasten is € 1.150 aan de hypotheek, de overige kosten (€650) is aan alle overige lasten, gwl/vve/internet/tv/verzekeringen/belastingen/beetje voor DUO etc.

@Hielko, @drooger, het klopt dat je normaal in 1 land je belastingafdracht doet. Maar er is een uitzondering die een voordeel situatie oplevert. Ik had een Nederlands contract, en heb daadwerkelijk arbeid uitgevoerd in België, dan kun je dat dus gaan splitsen. Ik moet voor bijvoorbeeld de Belgische belastingdienst aan kunnen tonen dat ik daadwerkelijk in Nederland was (dat kan ik met hotelovernachtingen, tanken, eten, etc). Ik ken verschillende mensen bij verschillende bedrijven die dit hebben.

Ik weet dus niet of ik €500 per maand voldoende vind. Ik heb niet echt naar geld hoeven te kijken, aangezien ik genoeg verdiende, en misschien wel wat boven m'n stand leefde. Weet ik zelf ook, en het was een luxe situatie. Het lastige is om dan te gaan bepalen wat is vrije tijd waard en buiten alles, waar ga ik gelukkig van worden. Op zowel de korte, als lange termijn.

Ik ben nu op een leeftijd en situatie dat ik aan m'n professionele carrière kan werken denk ik en stappen kan maken. Iedereen waar ik mee spreek en gewerkt heb zien me als iemand die veel potentie heeft en die ook in me willen investeren. Zowel in m'n huidige baan, als ook m'n vorige werkgever. Het maakt het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43
Misschien eens kijken of je kunt snijden in de vaste lasten en dan eens kijken of je echt terug wilt naar je vorige baas. Je bent daar niet voor niets weg gegaan neem ik aan? Salaris is ook niet alles.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:52
Ik neem aan dat je bij je nieuwe baan hebt nagedacht wat je salariseisen waren en deze ook kenbaar hebt gemaakt bij je huidige werkgever? Hoe dan ook zijn jullie ergens in het proces tot een akkoord gekomen over je salaris. Je wist dat je minder ging verdienen door het belastingvoordeel wat je had, dat was voor jou geen probleem omdat je daar veel meer vrije tijd voor terug kreeg.

Waar je de fout in bent gegaan is dat je niet uitgerekend hebt hoeveel je bruto moest vragen om te weten hoeveel je netto zou overhouden.Dat mag je je zelf verwijten, hier kun je niemand anders de schuld van geven. Had je dit eerder geweten, was je waarschijnlijk niet akkoord gegaan.

Nu, met bovenstaand verhaal is je "probleem" natuurlijk niet opgelost. En ik weet ook niet zeker of wij hier tips over kunnen geven. De ene zal de vrije tijd verkiezen, de ander zal weer voor het geld gaan. Persoonlijk zou ik het liefste naast mijn huis werken, ik heb er een hekel aan om lang en ver van huis te zijn voor werk. Reistijd vind ik enorm zonde, aangezien het niemands tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
rimave schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:08:
Misschien eens kijken of je kunt snijden in de vaste lasten en dan eens kijken of je echt terug wilt naar je vorige baas. Je bent daar niet voor niets weg gegaan neem ik aan? Salaris is ook niet alles.
De reden dat ik ben weg gegaan had te maken met het veel onderweg zijn. Dus ja, nu is de vraag, is die tijd het geld waard, ja of nee. Dat is een moeilijke :/
Audiowaste schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:10:
Ik neem aan dat je bij je nieuwe baan hebt nagedacht wat je salariseisen waren en deze ook kenbaar hebt gemaakt bij je huidige werkgever? Hoe dan ook zijn jullie ergens in het proces tot een akkoord gekomen over je salaris. Je wist dat je minder ging verdienen door het belastingvoordeel wat je had, dat was voor jou geen probleem omdat je daar veel meer vrije tijd voor terug kreeg.

Waar je de fout in bent gegaan is dat je niet uitgerekend hebt hoeveel je bruto moest vragen om te weten hoeveel je netto zou overhouden.Dat mag je je zelf verwijten, hier kun je niemand anders de schuld van geven. Had je dit eerder geweten, was je waarschijnlijk niet akkoord gegaan.
Ik heb wel gekeken naar wat er van zou overblijven, maar er zijn maar 1001 tools die dat berekenen en die zaten ook honderden euro's uit elkaar. Ik verwijt dat stukje ook bij mijzelf, absoluut waar. Ik had HR hier gevraagd voor ik het contract ging tekenen wat er netto over zou blijven maar "dat is per situatie verschillend en doen we geen uitspraak over" was het antwoord.

[ Voor 55% gewijzigd door eelcootjuh op 12-04-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Kies waar je het liefst bij gaat werken. En dan voor de keuze het financieel rondmaken. Want vrijheid is leuk en belangrijk maar werk doe je 4 of 5 dagen in de week en als dat tegenzit, wordt je nooit blij. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Je had vooraf een pro-forma loonstrook moeten opvragen, was je niet voor verrassingen komen te staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Geen idee welk diploma je hebt, maar zelfs 2200€ NETTO op je 27e is in België een heel mooi salaris.

Ter vergelijking, een startende industrieel ingenieur mag rekenen op 1700€ netto plus een auto. Een startende apotheker zit rond de 1900€ netto.

Denk er ook aan dat je vandaag geen problemen hebt met die uren op de trein, maar dat wordt later misschien anders.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

eelcootjuh schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:13:
[...]

De reden dat ik ben weg gegaan had te maken met het veel onderweg zijn. Dus ja, nu is de vraag, is die tijd het geld waard, ja of nee. Dat is een moeilijke :/
Jij bent alleen de enige die dat kan beantwoorden. Je hebt in een exceptionele situatie gezeten waarin je vergeleken anderen veel minder belasting betaalde. Nu wordt het "gewoon", oftewel werken in 1 land en dan ga je er op achteruit.

AL die hotels en dat reizen verminderen zou mij vrij veel geld waard zijn. Stellen dat je er niet rond van kunt komen lijkt me ook niet correct. Volgens mij heb je een goed aanbod liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Je gaat er in de nieuwe situatie bijna 1/3e op achteruit, zo'n 1000 euro. Dat is eigenlijk gewoon teveel, al is het mooi dat je nieuwe werkgever heeft gekeken wat er mogelijk is om dat op te lossen. Wellicht heb je boven je stand geleefd en valt er hier en daar nog wat te besparen op vaste lasten, maar daarmee zal je dat gat nooit voldoende kunnen opvullen.

Ik mis een derde optie, namelijk in de buurt kijken of er iets is dat beter betaalt. Blijven bij je huidige werkgever lijkt nauwelijks een optie. Teruggaan naar je vorige werkgever is een lapmiddel, je blijft met de reistijd zitten en dit zal je vroeg of laat gaan opbreken.

Succes met je dilemma.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
Help, je moet opeens belasting betalen :P tja, welkom bij de club.

Hoe heb je zo'n hoge hypotheek kunnen verkrijgen? Zoiets is niet voor niks niet mogelijk bij het bruto inkomen wat ik denk erbij hoort (3500?).

Anyhow, het is hoe het is.
Desalniettemin is je salaris zeker niet slecht. Je had in je vorige situatie een tamelijk uitzonderlijke positie doordat je weinig belasting hoefde te betalen. Je kan het altijd proberen (zeker doen!) maar ik vrees dat het niet makkelijk gaat zijn om iets te vinden wat gelijkwaardig betaald als dat.

De hoofdvraag blijft toch simpel: ga je voor je werkplezier of je vrije tijd?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
Richh schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:43:
Help, je moet opeens belasting betalen :P tja, welkom bij de club.

Hoe heb je zo'n hoge hypotheek kunnen verkrijgen? Zoiets is niet voor niks niet mogelijk bij het bruto inkomen wat ik denk erbij hoort (3500?).

Anyhow, het is hoe het is.
Desalniettemin is je salaris zeker niet slecht. Je had in je vorige situatie een tamelijk uitzonderlijke positie doordat je weinig belasting hoefde te betalen. Je kan het altijd proberen (zeker doen!) maar ik vrees dat het niet makkelijk gaat zijn om iets te vinden wat gelijkwaardig betaald als dat.

De hoofdvraag blijft toch simpel: ga je voor je werkplezier of je vrije tijd?
In België geven ze hypotheken op netto lonen, en heb de hypotheek op 20 jaar staan. Als het nodig was kon ik zelfs nog hogere hypotheek krijgen.

En ja, heb nu een bruto van 3500, en ligt een voorstel van 4000 op tafel. En wanneer je in België een netto loon van 3100 wil overhouden moet je bruto naar de 7500 ongeveer. Dat duurt nog wel even voor ik daar aan zit :').

Ik ga van het weekend nog eens alles naast elkaar leggen en zien wat ik ga doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
eelcootjuh schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:49:
[...]

In België geven ze hypotheken op netto lonen, en heb de hypotheek op 20 jaar staan. Als het nodig was kon ik zelfs nog hogere hypotheek krijgen.

En ja, heb nu een bruto van 3500, en ligt een voorstel van 4000 op tafel. En wanneer je in België een netto loon van 3100 wil overhouden moet je bruto naar de 7500 ongeveer. Dat duurt nog wel even voor ik daar aan zit :').

Ik ga van het weekend nog eens alles naast elkaar leggen en zien wat ik ga doen.
Als je op je 27ste single en zonder kinderen niet rond kunt komen van € 3500,- bruto zou ik toch ergens in gaan schrappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 10:13
Uiteindelijk kan natuurlijk niemand hier iets zinnigs over zeggen. Alleen jij kan bepalen of je het wegvallen van het vele onderweg zijn op vindt wegen tegen het verloren salaris.
Wel zou ik willen meegeven dat je naar alle waarschijnlijkheid niet de rest van je leven bij je voormalig werkgever zult willen blijven werken. De kans is dus groot dat je op een bepaald moment alsnog in de situatie komt dat je in één land belasting gaat afdragen. Daarom zou ik in eerste instantie bekijken hoe het salaris dat je nu aangeboden wordt zich verhoudt tot de markt en hoe je de ontwikkeling over de komende jaren inschat.
Als je inschat dat je boven je marktwaarde betaald wordt en (waarschijnlijk) zal blijven worden dan zou het zo kunnen zijn dat het netto salaris dat je nu inlevert t.o.v. je vorige baan zich op de lange termijn terugverdient. Ik weet niet hoe dit zit in België, maar in Nederland is het ook zo dat bijvoorbeeld je pensioeninleg is gebaseerd op je bruto-salaris. Afhankelijk van of/hoeveel de werkgever daaraan bijdraagt kan het ook zo zijn dat het verschil aan salaris dat je krijgt minder groot is dan dat het lijkt omdat een deel daarvan uitgesteld salaris is.

Maar nogmaals, uiteindelijk is het aan jou. Jij moet kiezen waar je je het prettigst bij voelt. Wat dat betreft is het misschien zinvol om sowieso nog een paar maanden te blijven om te evalueren of je je uitgavenpatroon kan/wil aanpassen en als je dit doet, welk effect dat heeft op je 'kwaliteit van leven'. Pas als je dat weet voor beide scenarios kan je denk ik een goede afweging maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:05
[...]

Weet je zeker dat je berekeningen kloppen? Het lijkt alsof je wel extreem veel belasting betaalt. Weet niet hoe het in België zit, maar bij een verhoging van 500 euro bruto is 200 euro netto wel erg weinig (de hoogste schijf is 50%). Ook als ik hier (https://www.jobat.be/nl/test/bruto-netto-calculator/) invul wat je bruto moet verdienen om 3100 euro netto te krijgen kom ik op 5700, toch best een verschil met de 7500 euro die jij aangeeft. Misschien ligt het aan je pensioen ofzo, maar ik zou het even goed checken.

Ervan uitgaande dat je bedragen kloppen: geld is niet alles. Ik zou zeggen: probeer een tijdje rond te komen met je nieuwe salaris. Als je ongelukkig wordt van minder geld kun je altijd nog een gesprek aanknopen bij je vorige werk. Persoonlijk zou ik erg ongelukkig worden van de reistijd en het moeten overnachten in hotels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
In de nieuwe situatie heb je ook minder reiskosten + geen kosten voor hotelovernachting of parkeergeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
President schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:38:
In de nieuwe situatie heb je ook minder reiskosten + geen kosten voor hotelovernachting of parkeergeld?
Al deze kosten werden vergoed, dus die laat ik buiten beschouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:28:
Geen idee welk diploma je hebt, maar zelfs 2200€ NETTO op je 27e is in België een heel mooi salaris.

Ter vergelijking, een startende industrieel ingenieur mag rekenen op 1700€ netto plus een auto. Een startende apotheker zit rond de 1900€ netto.

Denk er ook aan dat je vandaag geen problemen hebt met die uren op de trein, maar dat wordt later misschien anders.
Heeft België dan sterk andere belastingsschijven? Want 2200 netto is toch niet superveel voor een 27-jarige? Dat is iets van 2950 bruto.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:28:

Ik wilde het niet zeggen, maar het is inderdaad een riant salaris.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Zet alle voors en tegens goed op een lijstje, en ga dan eens na wat voor jou persoonlijk het belangrijkste is. De grootste pijlers worden denk ik toch de reistijd tegenover het extra salaris, maar dat laatste kan je eigenlijk niks mee. Het gaat erom wat jij doet met dat extra salaris. Waarom heb je dit nodig, en is dit dus de reistijd en gebrek aan vrije tijd waard? Of wil je juist geld om in je vrije tijd leuke dingen te doen. Daarnaast, hou rekening met dat je dus nog groeien kan de komende jaren, dus je salaris gaat ook omhoog. Maar die ellendige reistijd wordt er niet minder op. Kan je het een periode uithouden met minder salaris, als je wat minder uitgaven doet? Dan kom je vanzelf weer op je niveau van luxe wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
Jeroenneman schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:44:
[...]

Heeft België dan sterk andere belastingsschijven? Want 2200 netto is toch niet superveel voor een 27-jarige? Dat is iets van 2950 bruto.
Ja, er is een kleine schijf van 25%, daarna ga je direct naar de 40%. En de schijven zijn kleiner, dus je zit sneller in de 45 en 50% schaal. In Nederland heb je met 3500 euro ongeveer 2600 netto. In België is dat om en nabij de 2100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
[...]

2200 netto in België is een kleine 3400€ Bruto.
Je zit inderdaad direct in de 40% en 50% schalen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:37
Ja, België heeft de hoogste loonbelasting in de EU.
https://www.ad.nl/economi...en-in-belgie-40~ada88060/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:05
Volgens dat AD-artikel gaat 40 euro op elke 100 euro naar de belastingdienst. In het voorbeeld van TS is het eerder 60 van de 100 euro. Lijkt me toch wel extreem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Dit zijn dus de spreekwoordelijke 'gouden handboeien'. Aan jou de keuze, je kan 'je ziel' verkopen aan 'het geld' of niet. Dat klinkt een beetje zweverig maar zelf heb je het ook wel door. Je bent weggegaan vanwege de reistijd etc, nu kom je er achter dat die reistijd ook flink vergoed werd.

Wat je nog zou kunnen doen is voor jezelf de volgende rekensom maken:
(netto loon + overige inkomsten uit werk zoals reiskostenvergoeding/bonus - werkgerelateerde kosten zoals afschrijving & onderhoud auto) / (contractuele uren per maand + overuren per maand + reistijd per maand)

Daarmee bereken je je netto loon per uur, die is in de nieuwe situatie misschien wel hoger dan in de oude situatie omdat je vele malen minder uur kwijt bent aan je werk. Dan is aan jou de vraag; wat is mij meer waard? Je kan prima rondkomen in de nieuwe situatie, maar wat doe je met je vrije tijd?
Als je kinderen zou hebben was het een no-brainer geweest (omdat je nog steeds ruim rond kan komen), maar nu? Tjah.. Als je bij je nieuwe werk beter door kan groeien / snel meer waard wordt had ik in elk geval voor je nieuwe werkgever gekozen. Als je oude werkgever beter is voor je eigen carrière was ik misschien wel teruggegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
Lan Mandragoran schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:06:
[...]

Volgens dat AD-artikel gaat 40 euro op elke 100 euro naar de belastingdienst. In het voorbeeld van TS is het eerder 60 van de 100 euro. Lijkt me toch wel extreem.
In de interactieve map zie je in België dat de belastingdruk tot 59% gaat wanneer je alleen bent en bovengemiddeld verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:50
(jarig!)
Een werkgever gaat je niet ineens 1000 euro meer betalen.

Optie c is kijken of je een baan kan vinden die wel dichter bij is dan Amsterdam maar toch wat meer betaald. Een nieuwe werkgever wil misschien wel tegemoet komen aan je echte salaris eis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 21:02

Drunken_Bear

Pro Niksnut

kennelijk vond je het waard om over te stappen, anders deed je het niet, dus waarom zou je dan weer terug willen? puur vanwege het geld?
Ik vind je keuzes wel extreem in beide vormen. OF 1000 euro minder in de maand en op een houtje bijten, OF alleen maar weg zijn van een net gekocht huis. Zoek dan een vergelijkbare baan in de buurt met meer salaris.

Je kan eventueel ook vragen bij je huidige baan hoe het zit met jaarlijkse verhogingen etc. Het aanbod lijkt mij prima maar hoe zit het met je kans op groeien in het salaris wat je krijgt? Als dat ook mogelijk is, hoef je mogelijk het maar eventjes uit te zitten. Ook vind ik dat je te snel je uitgavepatroon uit de weg gaat. daar is sowieso winst te behalen. Hoe zit dat met de hypotheek kosten? Is daar niet iets in te doen?

Tevens kan je ook rondkijken bij andere banen. Het is niet zo dat je alleen maar deze 2 keuzes hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Drunken_Bear op 12-04-2019 16:23 ]

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:54
Klinkt alsof je mazzel had met je vorige baan financieel. Echter dat is een slechte prikkel. Welke werkgever had leuker werk? Als je al na 6 weken weet dat je nieuwe niet leuk genoeg is moet je gewoon teruggaan. De vragen die je jezelf moet stellen:

Werk ik er lang genoeg om te weten of mijn nieuwe werk leuk is
Wat zijn mijn groeikansen, met name vakinhoudelijk, maar als financieel je ding is; dan financieel

Ik denk dat als je alleen financieel nastreeft het snel gedaan zal zijn met je groei.... inhoudelijke motivatie en passie, dat is wat opdrachtgevers meteen voelen. De pecunia komen dan vanzelf.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:58

PinusRigida

I put the p in pool.

Als het al gevraagd en beantwoord is, mijn excuses dan, ik heb niet alle reactie's afgegaan, mijn dochter heeft honger. :*)

...maar wat ik niet goed snap: als je gaat solliciteren voor een nieuwe job dan maak je toch o.a. concrete loonafspraken, zodat je net na de sollicitatie de deur sluit en per-fect weet wat je bruto verdient, en netto overhoudt, niet? (eventuele bonussen buiten beschouwing gelaten)

Zo werkte het i.i.g. bij mij, vandaar dat ik niet snap hoe zoiets je kan overvallen dat je pas bij je eerste loonstrookje beseft dat je 1000 euro netto minder hebt... maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Over de situatie hoe die nu is kan ik alleen maar zeggen: je mag dan nog snoeien in je vaste lasten en het perfect leefbaar maken/houden, maar ik begrijp TS wel in die zin dat 1000 euro minder geen klein bier is...

Ik ben zelf niet van het type het onderste uit de kan te willen halen qua verloning en een 250 à 300 euro minder per maand zou ik kunnen overwegen als daar wat tegenover staat (zoals kortere reisweg, betere voordelen,...) maar 1000 euro minder, vergeet het maar.

[ Voor 15% gewijzigd door PinusRigida op 12-04-2019 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hou er rekening mee dat je wel teurg kan gaan naar je oude werkgever, maar dat dat een tijdelijke oplossing is. Je moet dus zoeken naar een permanente oplossing, en dat is óf permanent accepteren dat je een uitzonderlijke baan en inkomen nodig zult hebben (en dus extreme tijden van huis gaat zijn), óf ergens een fikse loonsverhoging vandaan zien te halen, óf je vaste lasten naar beneden zien te krijgen.

Nu heb ik geen verstand van België, maar ik vind € 650 aan vaste lasten buiten de hypotheek behoorlijk hoog, en het idee dat ik, als ik in jouw schoenen zou staan, afhankelijk zou zijn van deze ene werkgever, zou me toch wel 's nachts wakker houden.

Ik zou dus echt inzetten op verlaging van de vaste lasten omdat je daarmee gewoon meer mogelijkheden krijgt: je bent niet afhankelijk van deze ene werkgever, je kan rondkijken naar ander werk, je loopt minder risico bij (tijdelijke) werkloosheid of ziekte, je houdt meer vrije tijd over, wat weer beter is voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Nu ben je nog redelijk jong, maar wat gebeurd er als je straks de vrouw van je leven tegen komt, verwacht je dan dat ze ook accepteert dat je 2-3 dagen per week in Amsterdam zit? Maand na maand? En in haar eentje voor de kinderen zorgt? Nee, zover is het nog lang niet, en wie weet liggen je wensen helemaal niet in die richting, maar het is toch iets waar je over na zou kunnen denken, en mee kan nemen in je afwegingen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:40
eelcootjuh schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:36:
Hi Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie helpen met mijn situatie. Het is persoonlijk een lastige kwestie, en misschien is een neutrale blik/advies goed op z'n plek hier.

Sinds 6 weken heb ik een nieuwe baan, super leuke kans en uitdaging in de marketing automation. Ik mag een hele strategie uitwerken en uitvoeren en een stuk project management op digitale projecten.

Hiervoor ben ik consultant geweest bij een agentschap, waar ik het goed naar mijn zin had maar ik was vaak van huis. Ik woon in Antwerpen en het agentschap zit in Amsterdam. Mijn huidige baan zit op 15 kilometer van mij vandaan.

Het ging mis toen ik 2 weken terug mijn eerste salaris kreeg, dit viel een stuk lager uit dan ik verwacht had. Bij mijn vorige baan was ik gedeeltelijk in België en gedeeltelijk in Nederland tewerkgesteld, waardoor ik belasting moest betalen in beide landen, met als bijkomend voordeel dat ik in beide landen in de lage belastingschijven viel en dus netto meer over hield. Nu ben ik volledig tewerkgesteld in België, en daar weten ze goed hoe je inkomstenbelasting moet berekenen... Ik wist dat ik er op achteruit ging, netto, maar niet dat het effectief om €1000 per maand gaat.

Ik ben op de dag dat ik mijn loonbrief kreeg direct naar mijn manager gegaan en heb ik aangegeven dat ik met dit loon niet kan rondkomen (net een huis gekocht, redelijk wat vaste lasten, ga graag op vakantie, etc). Die begreep dat volledig en ging met HR kijken wat er gedaan kon worden. Ik zou er eigenlijk minimaal 400 euro netto bij willen hebben. Dat ging niet mogelijk zijn, want om dat van netto naar bruto te brengen moet er zo'n 940 euro bruto bij. Eerst kreeg ik een aanbod van 300 bruto erbij en maximaal 300 euro per maand in een bonus (bonussen gaan hier in het pensioenfonds) en nu ligt er een voorstel van 500 euro extra per maand op tafel, wat 195 euro netto is.

Ik ben bang dat dat op termijn niet voldoende gaat zijn om de leuke dingen in het leven te blijven doen.

Ik heb gisteren een afspraak met mijn vorige werkgever gehad. Met de vraag of ik eventueel terug kan. Ik had het immers naar mijn zin in de job, leuke collega's en ze waren ook gelukkig met mij. We hebben het gehad over mijn functie, welke kant ik professioneel op wil, op welke manier dat zou kunnen etc. etc. Al met al een serieus maar goed gesprek.

Begin komende week laten ze weten of ze een plekje kunnen aanbieden op de manier zoals we dat besproken hebben.

Ondertussen maalt het allemaal in m'n hoofd en is het steeds moeilijker om helder na te denken. Alles heeft z'n voor- en nadelen. Het is nu vooral een stuk reistijd/vrije tijd VS. salaris.

Qua bedragen gaat het om de volgende:
Oude salaris: € 3.100 netto (+ extra bonussen, meestal ~€3.400)
Nieuw salaris: € 2.100 netto
Nieuw salaris voorstel: € 2.295 netto
Vaste lasten: €1.800

Ik zat 2 à 3 dagen per week in Amsterdam, in een hotel sliep ik dan. Dus was relatief weinig thuis.

Hebben jullie hier een stukje advies in? Wat zouden jullie doen in een dergelijke situatie? Ik ben 27 jaar een single zonder kinderen of wat dan ook.
Is het niet het geval dat bij het "oude salaris" er veel te weinig loonheffing / bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden en dat het hierdoor lijkt alsof je netto veel meer overhoudt? Dit omdat de loonheffing in beide landen enkel gebaseerd wordt op het loon in dat land. Aan het eind van het jaar komt echter de afrekening bij de belastingdienst met een forse naheffing.

Er is wel een voordeel te halen uit het splitten van het salaris tussen NL en BE, maar zo groot als hier gemeld lijkt me onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
peltco schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:21:
Een werkgever gaat je niet ineens 1000 euro meer betalen.

Optie c is kijken of je een baan kan vinden die wel dichter bij is dan Amsterdam maar toch wat meer betaald. Een nieuwe werkgever wil misschien wel tegemoet komen aan je echte salaris eis
Een andere werkgever gaat dan wel zomaar €1000 meer betalen? De vraag is of zijn nieuwe salaris realistisch is, of zelfs al hoog, dat het eigenlijk aan de lage kant is. Als het al een behoorlijk goed salaris is voor zijn functie, tja dan gaat overstappen weinig doen. Tegelijk vraag ik me dat een beetje af, want ik vind het wel vreemd dat zijn manager nu zomaar €500 meet wil betalen per maand, ik kan me niet voorstellen dat er veel zijn die een tegenvallend netto loon zien als een goed excuus om opnieuw salaris onderhandelingen te openen.

Uiteindelijk is er niemand die kan beslissen behalve TS. Persoonlijk zou het simpel zijn: De nieuwe baan, en dan al dan niet ondertussen verder kijken. Dan maar wat besparen, maar je krijgt zo veel vrije tijd ervoor terug.

offtopic:
Zal verder wel aan mij liggen hoor, maar ik vind het nogal idioot om iemand die toch nog redelijk starter op de arbeidsmarkt is naar Amsterdam te halen vanuit Antwerpen. Ik kan me niet voorstellen dat hij zo extreem bijzonder is dat dat logisch is, en dat blijkt verder ook niet uit zijn salaris

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Alles komt nogal ondoordacht over. Vreemd!

Er gaan bij mij een paar belletjes rinkelen.

1. Je verdiende € 3.400,- per maand netto op je 27e
=> Dat is niet gewoon veel, maar enorm veel, bijna tweemaal modaal op je 27e.

2. Je was bij die baan tewerkgesteld in zowel NL als BE waardoor je bij beide landen in lagere belastingschijven viel
=> Dat is wel heel apart, zo niet foutief

3. Je eerste salarisbetaling bij je nieuwe baan valt tegen
=> Elke professional (zeker iemand die gewend is om 2x modaal te verdienen) had dit van tevoren uitgezocht, berekend of ingeschat... zo moeilijk is dat niet.

4. Je gaat bij je werkgever klagen dat je € 1.000,- netto meer nodig hebt
=> Los van het feit dat jouw werkgever niks heeft te maken met jouw uitgaven, EN jij het aanbod zelf hebt geaccepteerd... je zoekt dan van tevoren toch e.e.a. uit, eventueel met een financieel adviseur of een belastingconsultant, voordat je bij werkgever gaat klagen? Maar nee, jij stormt meteen naar jouw manager dat je niet genoeg netto verdient. Huh?!

Alles wijst er toch op dat jouw eerdere salaris gewoon erg hoog was door een vreemde belastingtechnische constructie en hier wellicht de crux zit?

Het komt allemaal nogal een beetje knullig over, en zeker niet wat ik bij ons op het werk zou verwachten van iemand die bijna tweemaal modaal verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je zou een andere beter betaalde baan kunnen zoeken dicht bij huis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Ga voor een 3de betere optie. Laat je niet stoppen door de mensen die zeggen dat jouw salaris hoog is/was. Als je lekker veel wilt verdienen, ga je gang:).
Daarnaast is dit een mooi moment om na te denken om iets op te zetten met cashflow of gewoon je maandelijkse lasten omlaag te krijgen zodat je ruimte krijgt om dingen uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:14
MijnAccount schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:58:
Laat je niet stoppen door de mensen die zeggen dat jouw salaris hoog is/was.
Dat is wel makkelijk gezegd. Maar als het gewoon hoog is voor hetgeen hij doet op zijn leeftijd dan is deze reality check toch wel het eerste wat TS zal moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Ik vind je vaste lasten behoorlijk hoog voor iemand van jouw leeftijd, zelfs voor een opzichzelf ownende single. Echter 1000 netto minder zou ik nooit accepteren. Nu je al begonnen bent met klagen heb je eigenlijk nog maar een optie wegwezen. Voor iemand met weinig ervaring in een markt waar zeker geen tekorten zijn (marketing) vind ik het toch wel uitzonderlijk dat je zo'n hoog salaris hebt gehad. 2100 netto vind ik logischer dan 3100. Ik zou een baan dichter bij huis zoeken zonder reizen en rekenen op een salaris van ongeveer 2500 netto.

[ Voor 57% gewijzigd door ikbengeenvis op 13-04-2019 16:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Dus...
  • Je hebt arbeidsvoorwaarden onderhandeld en ondertekend zonder dat je überhaupt snapte wat het in praktijk precies betekende.
  • Je hebt vooraf niet goed uitgerekend wat je nodig had, en je hebt dat niet alsnog gedaan toen je een aanbod kreeg.
  • Je weet alsnog niet wat je nu precies wilt, salaris vs. vrije tijd.
  • Eén van de eerste stappen die je hebt gezet is klagen bij je baas en hulp vragen voor een oplossing, oftewel moet het bedrijf nu extra moeite en geld vrijmaken omdat jij je contract wilt openbreken na je eerste loonstrook.
  • Je kunt in deze stressvolle situatie het hoofd niet koel houden en helder nadenken wordt moeilijker.
Als ik dit zo zie dan zou ik aan je werkgever adviseren, om jou helemaal geen marketing of project management functie te geven, al helemaal niet als er veel strategische elementen in zitten.

Het klinkt misschien hard, maar: Je hebt niet laten zien dat je de vaardigheden hebt om een goede marketeer & project manager te zijn. Je bent van baan gewisseld zonder dat je er operationeel, tactisch OF strategisch goed over hebt nagedacht.

Mijn advies: Ga terug naar je oude werkgever, maak een groeiplan en zorg dat je over een paar jaar deze vaardigheden WEL hebt en toepast op zowel je werk als in je prive.

Ctrl+k

Pagina: 1