Dakpannen, schoonmaken of vernieuwen (en meer?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Op internet is er best wel wat te vinden over dakpannen vervangen

Nu heb ik zelf tijdens de stormen van vorig jaar indirect overlast gehad, doordat de regengoot vol lag met mos dat tijdens de storm en daardoor overstroomde.

Nu zag ik dat het bv mogelijk is om ze schoon te laten maken en opnieuw te impregneren, zeker het laatste vind ik wel belangrijk met name omdat na schoonmaak van bv terrastegels ze volgend jaar eigenlijk alleen maar vuiler zijn.

Het vervangen van de dakpannen is nogal kostbaar, los ervan of je met/zonder PV intergratie gaat, terwijl schoonmaken een paar duizend (wellicht) is

nu heb ik niet de beleving dat na 30 jaar er problemen zijn met de dakpannen, maar beter voorkomen dan genezen echter wat is het beste ? voor het schoonmaken alleen tja dat is misschien bijkomende + punt

Hebben julie ervaring / mening over ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 21:23

JdM

Humbled

Ja heb ik wel ervaring mee, heb voor mijn dak eens een offerte laten maken voor reinigen en impregneren van de dakpannen en schrok niet heel erg van de prijs.
Omdat die prijs van veel factoren afhankelijk is (hoogte dak, bereikbaarheid) en natuurlijk de hoeveelheid vierkante meters is het opvragen van een offerte denk ik je volgende stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@JdM ik zie nog niet het voordeel om het te doen.. of de reden om het uberhaupt te doen..

Als ik een met een bezem/borstel er nu over zou gaan dan haal ik best grote delen mos weg, die tzt tot verstopping van de regenafvoer zouden kunnen leiden.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan toch ook gewoon je dakgoten schoon houden? Dat moet toch, behalve mos komt er immers ook blad in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Schoonmaken en impregneren doe je vooral voor de 'looks' en zul je daarna ook gewoon jaarlijks bij moeten (laten) houden. Over wat voor pannen praten we? Keramisch/geglazuurd of betonpannen? Vooral betonpannen zijn na verloop van jaren gewoon poreus en daar blijft mos e.d. opgroeien; die zijn op enig moment ook gewoon op en dan zul je ze moeten vervangen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Harrie_ wat ik kan zien zijn het https://www.bouwmaat.nl/m...raciet/product/0000203100 deze. (1ste hit google zoeken op betonpan)

maar ja hoe weet ik dat ze "op" zijn, ze liggen er nu 40 jaar op (1978 oid) en zover ik kan zien heeft niemand ze nog vervangen..

ps, dak is +/- 900 pannen, hier moet nog dakkapel, balkon,velux van af.. zeg ik schat 1.000 aan materiaal kosten .. totaal aan arbeid 3.000 tot 4000 ?????

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 17:25
Vergeet niet hoeveel pannen je weg moet gooien.

Maar betonpannen uit die periode zijn technisch nog wel goed (houden water tegen en vallen er niet zomaar af), maar esthetisch is het beste er wel af.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:27

vanDaal

-ismeereentje

Kickje :)

Ik wilde binnenkort ook mijn dakpannen zelf gaan schoonmaken. Mijn dak heeft alleen veel last van wittige vlekken, zie foto hieronder. Ik geloof dat het "korstmos" is. Heeft iemand ervaringen hiermee? Ik kwam bijvoorbeeld iets van van Dakshampoo tegen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49515968117_f0e3648a3e_k.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Na dit topic heb ik besloten maar niks te doen,

Reden = kosten vs baten.. isoleren huis gaat voor.

Echter als ik het zou laten doen(schoonmaken) wil ik dat iemand het direct goed impregneert .. het grootste probleem is niet het huidige uiterlijk, maar met wassen haal je wellicht juist de beschermlaag weg en komt het 4x zo hard weer terug .. daarnaast steekt het erg af tussen jou en de buren ..

Begrijp me goed, ik zeg niet dat dit "mooi" is maar neem hier de tijd voor en doe wat meer onderzoek :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
Interessant topic, aangezien mijn huis uit dezelfde leeftijd komt.

Zijn er mensen die het hebben gedaan, en wat zijn jullie bevindingen ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@vanDaal Schoonmaakazijn of lekker laten zitten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:13
Hackus schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:07:
@vanDaal Schoonmaakazijn of lekker laten zitten
En hoe reageert ongeglazuurd beton/klei op een geconcentreerd zuur? (hoewel verdund altijd nog zuurder dan in natuurlijke situatie) Kortom mijn vraag is eigenlijk: veroorzaak je niet het materiaal zelf ook degradeert?

Vraag me namelijk af wat de minst schadelijke methode is en het meest effectief. Mos wortelt tot diep door, dus het spul moet kapot. Maar de dakpan natuurlijk niet.
- Schoonmaken met bezem is ongevaarlijk maar minder effectief omdat het mos in de pan blijft zitten.
- Hogedruk spuiten maakt bovenkant ruwer en gevoeliger voor nieuwe aanhechting, ook slechts oppervlakkige reiniging maar dieper dan met een borstel. Mos niet 100% dood, wellicht na hydrofoberen, want geen vocht meer?
- Met een zuur of andere methode om mos dood te laten gaan.

Beste daarna in alle gevallen is allicht hydrofoberen. Vereist is een schoon oppervlak, dus bezem (mos niet 100% weg) en zuur (vwb ander vuilaanslag) is twijfelachtig, zonder aanvullende actie (lijkt mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:54
vanDaal schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:50:

Ik wilde binnenkort ook mijn dakpannen zelf gaan schoonmaken. Mijn dak heeft alleen veel last van wittige vlekken, zie foto hieronder. Ik geloof dat het "korstmos" is. Heeft iemand ervaringen hiermee? Ik kwam bijvoorbeeld iets van van Dakshampoo tegen.

[Afbeelding]
Mijn dak heb ik enkele jaren geleden schoongemaakt door simpelweg met een hogedrukspuit de dakpannen af te spuiten. Schoonmaken met een borstel en shampoo of azijn leek mij niet handig. Met een hogedrukspuit kom je verder vanaf een ladder en kun je relatief eenvoudig en zonder al te veel kosten je dak reinigen. Al ging het bij wel om normale pannen en geen betonpannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@marcel87 wel goed naspoelen natuurlijk. kan gewoon met kracht van tuinslang, en geen hogedruk.
krabben kan ook, maar zie eigenlijk geen nut dit van @vanDaal te gaan verwijderen.

Met hogedruk water goed oppassen en niet tegen de pan in spuiten. maar 'natuurlijke stroming'

[ Voor 20% gewijzigd door Hackus op 10-02-2020 16:33 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
vanDaal schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:50:

[Afbeelding]
misschien een vreemde tip maar as (openhaard oid .. of briketten) + water is een goeie natuurlijke schoonmaak middel .. bij ali expres een "zandstraal" opzet stuk voor je tuinslang ..

zeep/azijn kan je de laag beschadigen .. zelfde geld voor een te harde (hoge druk) straal..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:22
Ik laat binnenkort mijn betonnen dakpannen van de woning reinigen / ontmossen en coaten in het zwart.

+- €3.000,- voor 220m2

Vervangen met beton was €10.000 en keramisch €20.000,-

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
lerssi schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:26:
Ik laat binnenkort mijn betonnen dakpannen van de woning reinigen / ontmossen en coaten in het zwart.

+- €3.000,- voor 220m2

kan je wat meer delen van de offerte ? naam enzo ?

zou je een voor/na foto willen delen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
vso schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:26:
[...]

kan je wat meer delen van de offerte ? naam enzo ?

zou je een voor/na foto willen delen ?
Ik heb diverse offertes opgevraagd en uiteindelijk bij panman terecht gekomen.

https://www.dakengevelservice.nl/

Maar je hebt meer partijen hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@lerssi ben toch benieuwd naar je ervaring :+ thx

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 11-02-2020 20:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lerssi
Natuurlijk plaats ik voor en na foto's, ze komen echter pas begin april. Druk druk druk in de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

@lerssi en hoe is het schoonmaken bevallen? Heb je voor/na foto's toevallig? En tevreden met de werkzaamheden?

Ben dit zelf ook aan het overwegen om te laten doen (schoonmaken en impregneren, maar geen (zwarte) coating).

[ Voor 33% gewijzigd door _Arthur op 22-06-2020 14:09 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• lerssi
_Arthur schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:09:
@lerssi en hoe is het schoonmaken bevallen? Heb je voor/na foto's toevallig? En tevreden met de werkzaamheden?

Ben dit zelf ook aan het overwegen om te laten doen (schoonmaken en impregneren, maar geen (zwarte) coating).
Ziet er stukken beter uit.

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yza_Mc0XAuBSNfVd6DU1pPB8SSI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPaTT8qxhjua2UC33aC51Pa9.jpg?f=fotoalbum_small

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HkcQ9-4XpGf-f9qxIoOszAod8E=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEKUleliCvAypPSvFsJ5LyKY.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:54
lerssi schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:49:
[...]

Dat ziet er inderdaad heel erg goed uit; daar heb je wel eer van en ik hoop nog heel lang plezier.
Je hebt er zelfs een feestje voor gegeven...

[ Voor 8% gewijzigd door DasNieNix op 22-06-2020 23:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En de aardappel is ingeruild voor een fatsoenlijke camera. Gekregen op je feestje?

Maar is dit schoongemaakt en gecoat? of alleen schoongemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

sypie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 06:58:
En de aardappel is ingeruild voor een fatsoenlijke camera. Gekregen op je feestje?

Maar is dit schoongemaakt en gecoat? of alleen schoongemaakt?
Dit is duidelijk ook gecoat. En zover ik weet; voordat ze coaten, maken ze het ook schoon. Ziet er trouwens als nieuw uit!

@lerssi ook tevreden over het bedrijf en de uitvoering van de werkzaamheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
[...]

Oud:
[Afbeelding]

Nieuw:
[Afbeelding]
Thx voor delen, wat was je kwijt voor welke oppervlakte ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 00:42
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:13:
[...]

Thx voor delen, wat was je kwijt voor welke oppervlakte ?
Het antwoord stond al in het topic:
lerssi schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:26:

+- €3.000,- voor 220m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:16
Wat ik me wel afvraag is hoe dat ik zijn werk zou gaan als je al zonnepanelen op het dak hebt liggen. Wij hebben een huis met nogal lelijke betonpannen. Paar jaar geleden de schoorsteen ivm terugkerende lekkages laten verwijderen en op dat gedeelte liggen nu nieuwere pannen waardoor je een verschil kunt zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
CrystalViriS schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:07:
Wat ik me wel afvraag is hoe dat ik zijn werk zou gaan als je al zonnepanelen op het dak hebt liggen. Wij hebben een huis met nogal lelijke betonpannen. Paar jaar geleden de schoorsteen ivm terugkerende lekkages laten verwijderen en op dat gedeelte liggen nu nieuwere pannen waardoor je een verschil kunt zien.
Paar panelen er af; daar wat lelijke pannen weghalen en die omwisselen met die van de voormalige schoorsteen?

Had je geen reservepannen bij het huis die je kon gebruiken bij het verwijderen van de schoorsteen?

[ Voor 0% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-06-2020 17:42 . Reden: lelelijke > lelijke ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@vso Als ik je foto's zie, dan zijn het exact dezelfde pannen als hier (1992 hier). Dat is een keramische pan, die kunnen in principe nog wel een eeuw mee. Uitstraling is dan wel een dingetje natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:08:
@vso Als ik je foto's zie, dan zijn het exact dezelfde pannen als hier (1992 hier). Dat is een keramische pan, die kunnen in principe nog wel een eeuw mee. Uitstraling is dan wel een dingetje natuurlijk. ;)
ik heb betonnen dakpannen .. en voor 3.500 ontmossen/schoonmaken / coaten tja .. scheelt ook onderhoud v.d goot voor enige tijd..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Het is niet hetzelfde aanzicht, maar de pannen zijn daar schoongemaakt met de hogedrukspuit (zonder mengsel), door studenten (geen experts). Dat zijn oud Hollandse pannen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcBo1g5VbL1ArmBkLDGG9OorqqM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QRndQ9EVrLEQ6pIZ1Id2j42F.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTG03ckBW69niji9p_lp2MQgcsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pks97yHFyUPrv8U1DeFKPGlh.jpg?f=fotoalbum_large

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:08:
@vso heeft helemaal geen foto's gepost :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:16
kabeltjekabel schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:21:
[...]

Paar panelen er af; daar wat lelijke pannen weghalen en die omwisselen met die van de voormalige schoorsteen?

Had je geen reservepannen bij het huis die je kon gebruiken bij het verwijderen van de schoorsteen?
Veel van de pannen die hier nog lagen van de vorige bewoners waren in slechte staat, hoekjes eraf etc. Of gewoon maar een helft. Daarom hebben ze uiteindelijk gekozen om een deel nieuwe pannen te gebruiken. Heb het hele dak toen laten nakijken en er waren her en der wat pannen beschadigd die ook al moesten worden omgewisseld.

Maar goed als je dus alles zou willen laten reinigen en coaten zou je dat OF om de panelen heen moeten doen (wat me eigenlijk een slecht idee lijkt, mocht je ze ooit weghalen) of alle panelen er weer af. Het dak is hier erg hoog en zo scheef als een hoepel volgens de installateur. Dus dat zou een dure grap worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik bedoel @vanDaal Te snel op de mention geklikt. :p

[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 23-06-2020 20:55 . Reden: Post 40.000! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
Ik laat mijn mat zwarte, keramische dakpannen binnenkort vervangen. Er liggen nogal wat pannen op waar hoekjes af missen. Heb nu een partij OVH zwart verglaasd gekocht en breng meteen pir op het dakbeschot aan. Er blijven hopelijk genoeg onbeschadigde oude pannen over om het golfplaten dak van mijn schuur (7x5 meter) mee te vervangen.
Is dat coaten van dakpannen iets dat je zelf kunt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

GodDamage schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:32:
Is dat coaten van dakpannen iets dat je zelf kunt doen?
Bij keramische pannen eigenlijk totaal niet nodig. Coaten is hoofdzakelijk alleen voor betonpannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 15:13
Mijn betonnen dakpannen zijn bijna 50 jaar oud. Op de noordoostkant groeit er een beetje mos, maar verder zitten er geen barsten/scheuren in. Je leest vaak dat betonnen dakpannen 30-50 jaar meegaan, maar dit vind ik vooral terug op websites van dakdekkers en die verdienen daar natuurlijk hun brood aan. In hoeverre is dit van wij van wc-eend raden wc-eend aan?

Ik overweeg ook om zonnepanelen te laten plaatsen. Moet ik dan nog iets met mijn dakpannen doen? Of zorgen de panelen juist voor een stukje extra bescherming?

Ik kan er weinig onafhankelijke informatie over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Owios Het plaatsen van zonnepanelen kan wel als gevolg hebben dat er een (flink) aantal pannen sneuvelt. De installateur zal over het dak moeten, er zal wat geschoven moeten worden etc. Verder maakt het na zoveel tijd niet meer uit dat je zonnepanelen over de pannen legt, de langste tijd hebben ze gehad en de meeste weersinvloeden ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
sypie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:05:
@Owios Het plaatsen van zonnepanelen kan wel als gevolg hebben dat er een (flink) aantal pannen sneuvelt. De installateur zal over het dak moeten, er zal wat geschoven moeten worden etc. Verder maakt het na zoveel tijd niet meer uit dat je zonnepanelen over de pannen legt, de langste tijd hebben ze gehad en de meeste weersinvloeden ook wel.
Ja dat heb ik gehoord van vrienden. Gelukkig hebben de oud bewoners een aantal dakpannen die op de plaats van de dakkapel lagen bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 16:53
Recent nog 120m2 betonpan verwijderd en vervangen op een schilddak met 2e hands matzwarte geglazuurde VH pan. Koste 4000 euro, inclusief dakbeschot, panlat, folie, 2 broekstukken en 4 hoekkeperbeginvorsten.

Lekker zelf doen als je handig bent, weekje voor uittrekken. Een betonpan oogt voor geen porem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:57
Owios schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:42:
Mijn betonnen dakpannen zijn bijna 50 jaar oud. Op de noordoostkant groeit er een beetje mos, maar verder zitten er geen barsten/scheuren in. Je leest vaak dat betonnen dakpannen 30-50 jaar meegaan, maar dit vind ik vooral terug op websites van dakdekkers en die verdienen daar natuurlijk hun brood aan. In hoeverre is dit van wij van wc-eend raden wc-eend aan?

Ik overweeg ook om zonnepanelen te laten plaatsen. Moet ik dan nog iets met mijn dakpannen doen? Of zorgen de panelen juist voor een stukje extra bescherming?

Hier hetzelfde, betonnen dakpannen van 60jaar oud.
Ze zijn niet lek, maar mooi ook niet door loslatende coating en mosgroei.
Volgens internet waren mijn dakpannen al lang vergaan.
Maar hoe lang gaat het nog mee? Persoonlijk gok ik een jaartje of 20-30 en dan zit het er wel echt aan te komen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Owios
jelle2503 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:47:
Recent nog 120m2 betonpan verwijderd en vervangen op een schilddak met 2e hands matzwarte geglazuurde VH pan. Koste 4000 euro, inclusief dakbeschot, panlat, folie, 2 broekstukken en 4 hoekkeperbeginvorsten.

Lekker zelf doen als je handig bent, weekje voor uittrekken. Een betonpan oogt voor geen porem.
Ik stoor me zelf totaal niet aan het uiterlijk en geef die 4000 euro dan liever aan iets anders uit.

Daarnaast vind ik het ook zonde voor het milieu om iets te vervangen als het nog prima zn functie doet. Heb wel eens gelezen dat de productie van dakpannen behoorlijk milieubelastend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier ook betonpannen met aan de noordzijde van het huis aardig wat mos, je kunt bijna spreken van een groen dak ;) .Je kunt het er zo afhalen maar het komt ook weer terug. Het dak is nog geen 20 jaar oud.
- schoonmaken?
- impregneren?
- negeren (en over 10 jaar de pannen vervangen)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWl02gV5he-Es6xxpNxqEH8AV-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EioR1vbiMelizUeLx4kZXeF.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OGfuj0w63_TuIuY0DE4E4iiCdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLvr83md4gUotOn7bvoCeBhl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:50
Hier waren ze na 60 jaar wel echt op. Zover zelfs dat ze begonnen te schilferen.

Heb er nu weer betonpannen op liggen. De tijd zal het leren.
Owios schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:42:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Mijn betonpannen liggen er sinds 1974 op. Ca 2010 gaf een dakdekker (doorvoerpijpje) aan dat ze nog prima waren. In 2012 zelf zonnepanelen gelegd en daarbij vele tientallen pannen moeten vervangen. Sommige hadden al een breuk, andere braken bij het plaatsen van de beugels, etc. Zo goed waren de pannen dus niet meer. Ik zie ook her en der in de buurt pannen vervangen worden.

Achteraf gezien had ik liever de pannen vervangen voor de zonnepanelen. De panelen kunnen technisch immers makkelijk 20-30 jaar blijven liggen terwijl de pannen echt wel slechter worden.

Coaten lijkt vooral (een duur) uitstel van executie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:50
Begin dit jaar het hele dak laten vervangen. Pannen en panlatten. Lagen hier nog "oorlogspannen" op. Oftewel, een verzameling van tientallen verschillende soorten Nederlandse en Duitse pannen, al wat men na de oorlog kon vinden in het kader van "solidair met Arnhem". Qua leeftijd zullen ze tussen 1850 en 1935 geweest zijn.

Ook een offerte voor schoonmaak gehad. Die gasten vroegen €4.000 voor 120m2. Uiteindelijk voor €11.000 nieuwe keramische pannen laten plaatsen. De bedrijven uit de regio offreerden overigens allemaal €30.000 tot €40.000 voor dezelfde pannen als er nu op liggen. Soms moet je kartelbreker zijn om een normale prijs te betalen.

Ben zelf geen fan van schoonmaak en coaten om de levensduur van hele oude pannen te verlengen. Zijn je pannen 20-30 jaar oud dan kan het nog wel...maar bij 50+ zou ik voor nieuwe gaan.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:42
Rukapul schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:40:
Mijn betonpannen liggen er sinds 1974 op. Ca 2010 gaf een dakdekker (doorvoerpijpje) aan dat ze nog prima waren. In 2012 zelf zonnepanelen gelegd en daarbij vele tientallen pannen moeten vervangen. Sommige hadden al een breuk, andere braken bij het plaatsen van de beugels, etc. Zo goed waren de pannen dus niet meer. Ik zie ook her en der in de buurt pannen vervangen worden.

Achteraf gezien had ik liever de pannen vervangen voor de zonnepanelen. De panelen kunnen technisch immers makkelijk 20-30 jaar blijven liggen terwijl de pannen echt wel slechter worden.

Coaten lijkt vooral (een duur) uitstel van executie.
Hier pannen van jaren 70, konden gewoon zonnepanelen op zei de dakdekker en de zonepanelen boer. Niks vervangen. :+ We zien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
Zebby schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:14:
[...]

Hier pannen van jaren 70, konden gewoon zonnepanelen op zei de dakdekker en de zonepanelen boer. Niks vervangen. :+ We zien wel.
Betonpannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Ik ga binnenkort maar eens poging wagen met mijn keramische dakpannen (zie eerdere post vanDaal in "Dakpannen, schoonmaken of vernieuwen (en meer?)"). In principe wil ik de methode van @petervandenberg toepassen: eerst met de hogedrukreiniger de pannen schoonmaken, dus ontdoen van (korst)mos en een zwartbruin laagje. Ik heb een hogedrukreiniger met verlengkabel, dus ik zou overal bij moeten kunnen komen. De tweede stap is het impregneren met een impregneermiddel. Even uitzoeken wat je hiervoor zou kunnen gebruiken.

Dit is de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51426293404_db6ae8cd29_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:49
Hier hebben we het probleem van de mos bolletjes die van de dakpannen loslaten en zich ophopen in de dakgoot opgelost door in de dakgoot een bladvanger te plaatsen.
Dat is een rol gaasvormig plastic die in de goot ligt en ervoor zorgt dat bladeren (en mos) niet in de goot vallen maar over de rand rollen.

Werkt al een paar jaar perfect zonder elk jaar weer de goot te hoeven schoonmaken (en onze goot ligt hoger dan die op onderstaande foto).

Afbeeldingslocatie: https://www.bladvangers.nl/Files/2/41000/41173/FileBrowser/foto/schermafbeelding-2016-10-14-om-15.24.16.png

[ Voor 30% gewijzigd door Leader98 op 05-09-2021 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn ouders hebben dat ook. Ik heb mijn huis pas drie jaar, geen idee wat er in de dakgoot ligt. De dakgoot van de veranda daar kan ik gemakkelijk bij en het is wel hard nodig die jaarlijks schoon te maken (ga het denk ik tweejaarlijks doen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

vanDaal schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:20:
Ik ga binnenkort maar eens poging wagen met mijn keramische dakpannen (zie eerdere post vanDaal in "Dakpannen, schoonmaken of vernieuwen (en meer?)"). In principe wil ik de methode van @petervandenberg toepassen: eerst met de hogedrukreiniger de pannen schoonmaken, dus ontdoen van (korst)mos en een zwartbruin laagje. Ik heb een hogedrukreiniger met verlengkabel, dus ik zou overal bij moeten kunnen komen. De tweede stap is het impregneren met een impregneermiddel. Even uitzoeken wat je hiervoor zou kunnen gebruiken.

Dit is de huidige situatie:

[Afbeelding]
En het resultaat na stap 1.

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51529393137_449bfe33fc_k.jpg

Achterkant (rechts gedaan, links nog niet):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51530440493_b31c891ce3_k.jpg

Was best nog wel wat werk. Sowieso om erbij te komen met de ladder(s), maar na wat puzzelen heb ik alle pannen geraakt. Ben in totaal denk ik zo'n 15 uur bezig geweest. Overigens moest ik bij sommige pannen de hogedrukreiniger er vol op gooien met 160bar om ze schoon te krijgen. Vooral het witte korstmos is af en toe hardnekkig.

Nu zou ik ze eigenlijk nog moeten impregneren. Iemand ervaring met een bepaald middel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

vanDaal schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:33:
[...]

En het resultaat na stap 1.

Voorkant:
[Afbeelding]

Achterkant (rechts gedaan, links nog niet):
[Afbeelding]

Was best nog wel wat werk. Sowieso om erbij te komen met de ladder(s), maar na wat puzzelen heb ik alle pannen geraakt. Ben in totaal denk ik zo'n 15 uur bezig geweest. Overigens moest ik bij sommige pannen de hogedrukreiniger er vol op gooien met 160bar om ze schoon te krijgen. Vooral het witte korstmos is af en toe hardnekkig.

Nu zou ik ze eigenlijk nog moeten impregneren. Iemand ervaring met een bepaald middel?
Was even benieuwd wat je nu uiteindelijk hebt gedaan, heb je de dakshampoo gebruikt ?

Ik moet zowel de gevel als een geglazuurd dak (jaren 30 woning) schoonmaken. betreft vooral algen, dus geen mos. Mijn aannemer gaf de tip voor een hogedrukspuit die tot 100 graden gaat (ergens te huren).
Ik wil het ook graag zelf doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Waypoint schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:34:
[...]

Was even benieuwd wat je nu uiteindelijk hebt gedaan, heb je de dakshampoo gebruikt ?
Nee, ik heb na het schoonmaken met de hogedrukreiniger niks meer gedaan. Het ziet er, na de winter, nog steeds goed uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Inmiddels bijna 3 jaar verder en het dak is weer vies. Misschien wel erger dan voorheen, maar kan ook de lichtinval zijn.

Heeft iemand nog briljante ideeën? Alleen de hogedrukspuit is niet handig. Ik zit nu te denken om te impregneren.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53492681529_195c98a035_k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:12
vanDaal schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:38:
Heeft iemand nog briljante ideeën? Alleen de hogedrukspuit is niet handig. Ik zit nu te denken om te impregneren.
Impregneren lijkt me, naast vervangen, een van de oplossingen. Geen ervaring, maar een rondje google geeft een aantal opties

...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
vanDaal schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:38:
Inmiddels bijna 3 jaar verder en het dak is weer vies. Misschien wel erger dan voorheen, maar kan ook de lichtinval zijn.
Het was al niet zo'n briljant idee om dit: Overigens moest ik bij sommige pannen de hogedrukreiniger er vol op gooien met 160bar om ze schoon te krijgen. Vooral het witte korstmos is af en toe hardnekkig te doen.
Sowieso snap ik die schoonmaakwoede niet, ik ken monumentale panden waar het korstmos al meer dan 200 jaar op de pannen zit en die pannen zijn nog steeds prima in orde.
De enige pannen die snel 'slijten' zijn betondakpannen. Maar die zijn destijds ook gelegd vanwege de lage kosten, keramische pannen zijn altijd al duurder geweest, maar die zijn dan ook veel duurzamer.
Kortom, hoe meer hoge druk je op een dakpan gooit, hoe meer je het oppervlak beschadigd en hoe meer je algen en mos de kans geeft om zich te hechten op de pan. Maar heb je keramische pannen dan zou ik de aanslag gewoon laten zitten, een goede droge zomer en het meeste regent er weer af. Korstmos dan weer niet maar ook dat kan geen kwaad.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 15-09 09:45
@vanDaal waren dit betonpannen of ceramische?

Is het niet erger geworden door de hogedruk? Ik wil dit ook gaan doen, maar net als het erger wordt daardoor.
Wel een offerte van 4k om het te laten doen... maar dat is het niet waard in mijn ogen.

Hoe zij het doen is lage druk schoonmaken / poetsen met een middel en daarna impregneren.

"Uw pannen kunnen wij reinigen met SoftWash dit is onze lagedruk reinigings systeem wat uitermate geschikt is voor delicate oppervlaktes. "

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

water_escape schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:24:
@vanDaal waren dit betonpannen of ceramische?

Is het niet erger geworden door de hogedruk? Ik wil dit ook gaan doen, maar net als het erger wordt daardoor.
Wel een offerte van 4k om het te laten doen... maar dat is het niet waard in mijn ogen.

Hoe zij het doen is lage druk schoonmaken / poetsen met een middel en daarna impregneren.

"Uw pannen kunnen wij reinigen met SoftWash dit is onze lagedruk reinigings systeem wat uitermate geschikt is voor delicate oppervlaktes. "
Keramische dakpannen.

Het lijkt iets erger geworden, maar de vraag is of het echt zo is. Bij de foto die ik heb geplaatst zijn de eerste twee gemaakt in het voorjaar/zomer voor en na de schoonmaak. De laatste foto is van deze winter. Dus dat maakt al verschil en dit jaar is het natuurlijk ook extreem vochtig geweest. Inmiddels ziet het er alweer beter uit dan die foto.

Overigens ben ik dit jaar van plan om te kijken of ik iets kan bereiken met schoonmaakazijn. Ik ben nog aan het kijken of ik dit erop ga spuiten, of met een roller aanbreng (meer werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Oud:
[Afbeelding]

Nieuw:
[Afbeelding]
Het impregneren ging over het dak, niet je vrouw.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
vanDaal schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:32:
[...]Overigens ben ik dit jaar van plan om te kijken of ik iets kan bereiken met schoonmaakazijn. Ik ben nog aan het kijken of ik dit erop ga spuiten, of met een roller aanbreng (meer werk).
Schoonmaakazijn vooral niet gebruiken, het is al jaren wettelijk verboden om daarmee algen en onkruid van je tegels of oprit te verwijderen. Je vermoord namelijk ook al het bodemleven tijdens gebruik. Op dakpannen komt het in de hemelwaterafvoer terecht, wanneer dat hemelwater plaatselijk geïnfiltreerd wordt gaat daar alles dood. Bovendien tast het alles waar kalk in zit aan (cement en zo), lijkt me niet zo goed voor de hechting van eventuele gemetselde pannen.
Gooi er heet water op, daar kunnen algen niet tegen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
idd, maar dat zijn handelingen die je ieder jaar moet doen. Impregneren zou beste zijn.

De partij die bij mij langs kwam heeft natuurvriendelijk iets (zeggen ze) om te reinigen zonder hoge druk. Maar kan zelf nergens iets vinden wat je kan gebruiken.

Dus hoge druk reinigen is snelste en makkelijkste (mits je ceramische pannen hebt)

Water-Escape

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
Maar nog steeds: Waarom je dakpannen reinigen? Voor het aanzicht? Lopen er dan mensen in wijken rond die, al vingerwijzend naar boven, hun afschuw uitspreken omtrent die 'vieze buurman' die z'n dakpannen laat verslonzen?
Kijk, dat je je vensters (en kozijnen) een paar keer per jaar een schoonmaakbeurt geeft, daar kan ik nog inkomen, al is het alleen maar voor het eigenbelang dat je een beetje behoorlijk naar buiten kunt kijken.
Maar dakpannen poetsen? De enigen die daar baat bij hebben zijn diegene die langs de deur gaan en voor veel geld een opfrisbeurtje aan jou verkopen, en over een jaar staan ze weer voor je deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Het is zeker geen MOET, maar het oog wil ook wat. Ben alles aan het opknappen, waarom zo'n detail dan niet ook. Maar niet voor een paar k euro idd :)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:55
Yaksa schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:32:
Maar nog steeds: Waarom je dakpannen reinigen? Voor het aanzicht? Lopen er dan mensen in wijken rond die, al vingerwijzend naar boven, hun afschuw uitspreken omtrent die 'vieze buurman' die z'n dakpannen laat verslonzen?
Waarom je auto wassen? of je ramen? Wat mij betreft een beetje een non-argument; het gaat om de uitstraling.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
Ik heb vorig jaar een jaren 70 woning gekocht welke in volledig gerenoveerd heb en nu inmiddels woon. I.v.m. budget gekozen het dak van binnenuit te isoleren en de dakpannen niet te vervangen. Vanwege tijddruk zijn de zonnepanelen gelegd en ben ik de dakpannen aan het verven puur vanuit estetische overweging om de zonnepanelen heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlJM-ESC_nyjcwXYiAN7nWJ4dVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZw8b6dHkoUeDi9ALsP8TxYy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0N1iroK06xkcwOH0qmpSY5nGEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPJMgWxooAqetAHRhRUWsaRp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZknJFnRhjr9KJf2Cx6Wc_t6yPVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqG5CThm6miwDlczNimLrHM9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik "Sps Renocryl Roof Dakrenovatieverf 15l" en breng het aan met roller/kwast. Aan één emmer heb ik genoeg en inclusief primer en ander materiaal zijn de kosten <€200.

De stappen die ik doorloop:
  • Schoonborstelen met staalborstel
  • Inspuiten met groene aanslag verwijderaar d.m.v. spuitfles
  • Schoonborstelen/afborstelen
  • Inspuiten primer met spuitfles
  • Verf aanbrengen met roller/kwast
Volgens de instructies had de verf 2 lagen moeten hebben maar ik redde dat niet qua tijd dus heb het bij 1 laag gelaten. Zit er wel dik op door aanbrengen met kwast/roller.

Het resultaat qua zich is echt top, maakt nog meer verschil dan ik gedacht had. Het dak stak anders echt af bij de nieuw gestucte gevel en geschilderde dakoverstekken.

Maar; dit was wel echt serieus veel werk. Achteraf had ik denk ik liever alles eraf gehaald, waterkerendfolie op de buitenkant aangebracht en nieuwe pannen er op. Echter, als ik dat zou doen zou ik denk ik alle goten en overstekken ook aanpakken; daar wilde ik nu niet aan beginnenn en voorkomen om van het één in het ander te komen.

Nu natuurlijk de vraag hoe lang dit goed/mooi blijft. Afhankelijk hoe goed de pannen/overstekken/goten zich houden en of alles zonder lekkages blijft over 5-10 jaar maar overwegen om het dak nog eens serieus aan te pakken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
assje schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:06:
[...]Waarom je auto wassen? of je ramen? Wat mij betreft een beetje een non-argument; het gaat om de uistraling.
En nu weet iedereen die jouw bericht leest dat het onder de zonnepanelen 'hardstikke smerig' is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greendike
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-07 19:00
assje schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:25:
Ik gebruik "Sps Renocryl Roof Dakrenovatieverf 15l" en breng het aan met roller/kwast.
Ziet er goed uit en lijkt mij een duurzame oplossing. Dit is zwart of antraciet? En ook die Fix primer van SPS gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Greendike schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:53:[...]Ziet er goed uit en lijkt mij een duurzame oplossing. Dit is zwart of antraciet? En ook die Fix primer van SPS gebruikt?
Het mag er dan misschien goed uit zien maar wanneer je het veiligheidsblad doorneemt dan is het geen veilig product voor het milieu: Dit mengsel is ingedeeld volgens de conventionele methode van Verordening (EG) Nr.
1272/2008 [CLP] en wordt overeenkomstig geclassificeerd als milieugevaarlijk. Schadelijk voor in het water levende organismen, met langdurige gevolgen.
(Bron:)
Vreemd dat je zoiets dan op je dak mag smeren waar het via het hemelwater alsnog (deels en op den duur) in het oppervlaktewater terechtkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Greendike schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:53:
Ziet er goed uit en lijkt mij een duurzame oplossing. Dit is zwart of antraciet? En ook die Fix primer van SPS gebruikt?
Zwart en inderdaad de primer ook van SPS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greendike
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-07 19:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6lxm9ZKX_Z2OZSQ3kGidDJ9P0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20wzK8IVXyqTCGhpPxMPptP2.jpg?f=fotoalbum_large
Toch ook maar +/- 3 dagen opgegeven om het dak te verven. Best veel werk maar het resultaat mag er zijn. Voor de aanbouw hadden we al zwarte pannen. Past nu mooi bij elkaar.
Pagina: 1