Computer hapert regelmatig paar seconden

Pagina: 1
Acties:
  • 2.392 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-05 15:57
Als ik bezig ben dan gebeurd het met regelmaat dat ik een paar seconden niks kan doen op de pc.

Bijvoorbeeld ik open een nieuw tabblad. Of ik open een mail.

Mijn muis beweegt wel, maar niks reageert meer op klikken dan. Alsof hij eerst moet nadenken.

Als ik kijk in taakbeheer, heeft mijn processor of ram geheugen nog niet eens de 50% bereikt.

Wie kan mij verder helpen? Welke andere informatie zou ik aan kunnen leveren om hiermee te helpen?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed€ 235,-€ 235,-
1ASRock B450M Pro4€ 75,90€ 75,90
1Gigabyte GeForce GTX 1050 OC 2G€ 135,-€ 135,-
1WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 3TB€ 80,40€ 80,40
1Fractal Design Define C€ 69,99€ 69,99
1Gelid Solutions Phantom€ 32,05€ 32,05
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15R€ 106,50€ 106,50
1Samsung M242D€ 12,95€ 12,95
1be quiet! Pure Power 11 500W€ 51,90€ 51,90
1Kingston A400 2,5" 480GB€ 53,88€ 53,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 853,57

[ Voor 7% gewijzigd door sterredag op 12-04-2019 09:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-07 21:52
Antivirus die aan het scannen is?
Drivers up2date?
HDD vervangen door SSD. HDD is zowiezo traag

Wat heb je zelf getest en gedaan om het issue boven water te krijgen?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
Alleen windows defender gebeuren. Windows 10 home.

Deze computer heb ik nog maar een paar maanden, dus alles is toen nieuw geïnstalleerd. Als ik via apparaatbeheer moederbord/videokaart controleert zijn drivers up to date.

C schijf is SSD schijf. extra schijf is HDD.

Als ik bijvoorbeeld mijn externe schijf op gaat, dan bevriest ook tijdelijk mijn internetbrowser, de hele pc bevriest dan een paar seconden.

Maar soms ook als ik simpel in mijn mail programma een nieuw mailtje ga beginnen.

Ik heb gekeken of mijn ram of processor volledig gebruikt werd, maar dat is niet zo en verder weet ik dus niet wat ik zou kunnen proberen.

Malwarebytes is pas erop gezet om te controleren, niks bijzonders kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:16
Mijn eerste gevoel is eigenlijk dat je draait vanaf je HDD, weet je zeker dat Windows op je SSD staat?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
Nu gebeurde het dus toen ik het niet actieve venster van "deze pc" aanklikte om te kijken. Zoiets gebeurd dus ook zeker niet elke keer.

Ik weet het sowieso zeker, maar dacht controleren kan geen kwaad.

268 GB van 446 GB beschikbaar staat er, dus ja, mijn C schijf is mijn SSD.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/296g87n.png

[ Voor 16% gewijzigd door sterredag op 12-04-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:43
Schakel je harde schijf eens uit en probeer het dan nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
Hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 01:39
Stroomkabeltje lostrekken is makkelijkste manier voor jou vermoed ik. Kan ook in de Bios de poort waarop de schijf zit uitzetten maar zoals ik zei in jouw geval is stroomkabeltje los halen de makkelijkste optie.

Maakt niet zoveel uit welke je lostrekt maar, ik zou de power nemen:

https://www.datalab247.com/images/sata-connector.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Operations op 12-04-2019 23:00 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
Als ik die schijf uitschakel, dan start mijn pc niet mee op (btw dat is een afbeelding van een sata schijf) Dus wat moet ik dan proberen?

Of gewoon stroomkabel er ff af en dan weer aan, of in bios uitschakelen en weer opnieuw inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:43
Verwijder die externe schijf en verwijder de kabels die naar je harde schijf gaan. Creëer een situatie waarbij je alleen je SSD hebt aangesloten.
sterredag schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 23:16:
Als ik die schijf uitschakel, dan start mijn pc niet mee op (btw dat is een afbeelding van een sata schijf) Dus wat moet ik dan proberen?

Of gewoon stroomkabel er ff af en dan weer aan, of in bios uitschakelen en weer opnieuw inschakelen?
Dan heb je vermoedelijk toch data van Windows op je harde schijf staan. Dit lijkt me in ieder geval duidelijk een probleem met je harde schijf, die elke keer wordt geactiveerd en waar het systeem op moet wachten.

[ Voor 74% gewijzigd door NotSoSteady op 12-04-2019 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
Huh... Nee ik dacht dat ik de C schijf moest uitschakelen en dan start er niks meer op. Dus ik snapte de informatie, harde schijf uitschakelen en nog een keer proberen niet.

Dus ik heb 2 harde schijven. Het is dan handig als mensen mij vertellen welke van de 2 ik moet uitschakelen.

Nu er ook over mijn externe schijf gesproken wordt snap ik dat nog minder.

Kortom welke schijf moet ik nu precies uitschakelen en wat moet ik dan doen om iets te proberen?

Nu is mijn pc net opgestart en ik ervaar nergens problemen mee. Alles opent snel, geen haperingen, ook de externe schijf reageert meteen, FB gameroom erbij aangezet.

Zelfs de map waar al mijn muziek in zit (meer dan 11k bestanden) reageert gewoon meteen en niks hapert.

[ Voor 23% gewijzigd door sterredag op 13-04-2019 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
sterredag schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:05:
Huh... Nee ik dacht dat ik de C schijf moest uitschakelen en dan start er niks meer op. Dus ik snapte de informatie, harde schijf uitschakelen en nog een keer proberen niet.

Dus ik heb 2 harde schijven. Het is dan handig als mensen mij vertellen welke van de 2 ik moet uitschakelen.

Nu er ook over mijn externe schijf gesproken wordt snap ik dat nog minder.

Kortom welke schijf moet ik nu precies uitschakelen en wat moet ik dan doen om iets te proberen?
Kom op, een beetje eigen initiatief is hier wel een vereiste.

Je begint zelf met
C schijf is SSD schijf. extra schijf is HDD.

Als ik bijvoorbeeld mijn externe schijf op gaat, dan...
en
Nu is mijn pc net opgestart en ik ervaar nergens problemen mee. Alles opent snel, geen haperingen, ook de externe schijf reageert meteen,...
En dan vind je het gek dat anderen er ook zo over praten?

En je hebt maar 1 harde schijf ("Een harde schijf, van het Engelse hard disk drive of HDD" van Wiki)
En 1 ssd.
Dus de reactie om je externe harde schijf van de stroom te gooien kan echt maar op 1 apparaat wijzen.

Bovendien is de aangegeven redenatie dat je een deel van de (Windows-)software niet op de ssd geïnstalleerd hebt, maar op je harde schijf.

Enfin: zoek op je pc naar diskmgmt.msc en maak daar eens een screenshot van en post die hier.

Waarschijnlijk blijkt daar uit dat een deel niet op de juiste plek (de ssd) staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:02
In de afbeelding die je post zie ik drie harde schijven staan. Een kingston sdd van 480 gb en twee hdds van 3tb ( is er daar een van via USB aangesloten?) . Om te kijken of hdds de computer traag maakt, is het handig om te weten of er deel van Windows gebruikt maakt van deze hdds. Als je de twee? hdds los koppelt (zowel de interne in de computer als die mogelijk via USB aangesloten, weet je zeker dat je alles via de snellere ssd doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
@White Feather Dat ik geen expert heb of veel kennis heb van hardware, wil nog niet zeggen dat ik geen initiatief toon. Het soms erg lastig om iets uit te leggen aan iemand die ergens geen verstand van heeft als je het zelf allemaal snap, dus dan is het toch niet gek dat ik om meer uitleg vraag. In mijn ogen is een SDD een type HDD, want men heeft het ook gewoon over harde schijf algemeen.

Die aangegeven redenatie kwam pas nadat ik zei dat als ik mijn harde schijf (daarbij dacht de C schijf) ontkoppel dan de pc niet opstart, dus die snapte ik niet. Die redenatie kwam niet daarvoor.

Dus ik vind dat je wel een beetje met meer respect mag praten, als iemand iets gewoon niet begrijpt. Dank je wel.

diskmgmt.msc zal ik ff openen, maar volgens mij was mijn D-schijf (mijn tweede schijf dus) nog niet eens geformateerd tijdens het installeren van de PC als ik het me goed herinner. De Externe schijf dus zeker niet.

Ja 1 van de 2 3TB schijven is een via USB aangesloten harde schijf.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ez36t0.png

Ja ik ga zodra ik tijd heb de schijven uitschakelen en kijken of het probleem dan ook voorkomt. Dank voor deze mogelijkheid proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door sterredag op 13-04-2019 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-07 21:52
Als de schijven kloppen, controller dan de bestanden via het commando chkdsk /r
Also die klaar is vier dan sfc /scannow uit

Daarmee controlleer je de windows bestanden en harde schijf.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fwberg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-03-2023
*knip* check de volgende keer even hoe oud een topic is ...

[ Voor 85% gewijzigd door br00ky op 04-09-2022 13:01 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.