Ophangen knikarmscherm, meer maar kleinere bouten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 12:29
Beste Tweakers-leden,

Ik heb 2 weken geleden een 1 jaar oud knikarmscherm overgenomen van iemand. Deze zat met (in totaal) 4 houtdraadschroeven van 10 mm doorsnee en 70 mm lang. Deze zat met pluggen van (boor) 12 bij 60 mm in de baksteen muur.
Ondanks dat het een scherm is van 5 meter breed en een uitval van 3 meter, zei de vorige eigenaar dat dit ding muurvast zat. Nooit problemen mee gehad.

In mijn geval moet het scherm geplaatst worden op een uitbouw, dus heb ik verlengde muursteunen besteld (zijn inmiddels ook binnen). Hier zitten geen voorgeboorde gaten in, dus kan ik er zoveel bouten doorheen draaien als past.

De bouwmarkt raadde mij aan om per muursteun 4 bouten te gebruiken van 8 mm doorsnee en 70 mm lang. De pluggen zouden dan (boor) 10 bij 60 mm zijn. Volgens de fabrikant hebben ze een maximale trekkracht van 80kg.

De theorie van de verkoper was dat er gerust 4 bouten per muursteun mogelijk zijn (ongeveer 50cm lang). Waardoor elke kant een maximale trekkracht zou moeten hebben van 320kg. In totaal zou er dus 640kg maximale trekkracht zijn.

Ik twijfel. En ik hoop dat een Tweakers-lid mij kan uitleggen of de theorie van de verkoper hout snijdt.

Wat dingen op een rijtje:
Scherm:
breedte: 5 meter
Uitslag: 3 meter
Gewicht: +/- 80kg

Zat vroeger bevestigd met:
2 beugels in de muur
2 bouten per kant van 10 bij 70 (pluggen 12 bij 60)
Maximale trekkracht per bout: onbekend

Ik wil het bevestigen met:
2 verlengde muursteunen
4 bouten per kant van 8 bij 70 (pluggen 10 bij 60)
Maximale trekkracht per bout: 80kg

De uitbouw waar het scherm op komt:
12 rijen bakstenen tussen kozijn en dakrand
geïsoleerde spouwmuur, geschatte totale dikte +/- 40cm (?)
Leeftijd uitbouw: 15 jaar
Type dak: geisoleerde houten platen met dakleer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Bij twijfel zou ik M10/M12 chemische ankers gebruiken, 4 ankerstangen per muurplaat met iets van RM glascapsules. Kosten een paar tientjes meer maar zit goed vast.

https://www.fischer.nl/nl...n/chemische-bevestigingen

Vergis je niet in de krachten die de wind kan uitoefenen op een zeil van 15m2

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wat voor soort bouten heb je het over?
Je hebt het ook over pluggen, dus ik neem aan dat het geen keilbouten zijn, en dat je geen chemisch anker gaat gebruiken?

Daarnaast, de waardes aangaande gewicht die je noemt zijn 'statisch', dwz, zonder andere krachten zoals wind.
Als je altijd braaf het scherm inklapt als het gaat waaien, valt dat risico wel mee, maar als je het een keertje vergeet (gehaast het huis uit ofzo) dan zou ik het toch wel wat steviger vast willen hebben zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
De huidige eigenaar kan in een luw gebied hebben gezeten, dan gebeurt er niet veel. Andersom kan ie bij jou verkeerd op de wind zitten en klappert het al bij een briesje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:14
Toen ik in mijn studententijd die dingen mee hielp te monteren zetten we ze vast met 2x m10 keilbouten aan elke kant. Zo ver ik weet is er nog nooit een naar beneden gekomen dus dat zit wel goed.
Als de keilbout de steen of beton dreigt te breken door de zijwaardse kracht van keilbout dan kun je chemich overwegen. Is op zich niks sterker.

Ik lees uibouw, dus controleer of de muur voldoende stevigheid bied. een rechte muur is niet zo heel sterk aan de bovenkant en waarschijnlijk je zwakste punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 16:33

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Keilbout vs chemisch anker in dezelfde maat zit qua draagkracht geen verschil in. Het grote verschil zit hem in het spanningsvrij monteren; bij oudere of meer poreuze baksteen loop je het risico dat je met een keilbout de steen kapot drukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 00:23
Als alternatief voor chemische ankers werkt een draadeind met 2-componenten lijm ook goed, Fix-o-chem van den Braven. Tube is goedkoper dan chemische ankers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:30
De grootste belasting gaat je windbelasting zijn. Die is echt serieus, zeker bij dit soort oppervlaktes. De grootte van je bout is hierin niet maatgevend, je muur zal het grootste probleem zijn. Een M8 of M10 bout zal voldoende zijn en waarschijnlijk zelfs gunstiger zijn in je uittrekkegel dan een M16 bout doordat de kegelbreuk van een M16 groter is. Let erop dat je de bouten niet te dicht bij elkaar zet, dan gaan ze elkaar tegenwerken doordat de breukkegels in elkaar lopen.
Amd RuLuzzz schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:38:
Als alternatief voor chemische ankers werkt een draadeind met 2-componenten lijm ook goed, Fix-o-chem van den Braven. Tube is goedkoper dan chemische ankers.
Bij een paar stuks zijn chemische ankers vaak goedkoper, omdat je maar weinig lijm gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Laatst online: 13:20
Zoals Pizza_boom zegt, de muur is maatgevend, en niet de boutjes.
Je hebt het over een uitbouw, hoeveel lagen metselwerk zitten er nog boven de bout? Waarschijnlijk niet zoveel. Dus dan is het heel simpel, rekenkundig gaat dat metselwerk nooit in staat zijn om de belasting (vooral de windlast) op te nemen. In de praktijk blijven ze vaak wonderwel goed hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
@Pizza_Boom en @MeTooPV

Totale hoogte van de hele muur, of het totaal aantal rijen stenen vanaf de grond heb ik nooit geteld. Het kozijn is ongeveer 2.20 meter hoog.

Bedankt allemaal voor de antwoorden.

Ik lees volgens mij 2 rode draden in de reacties:

- Het grootste "Probleem" is het effect van de wind.
Er zit wel een sensor in de voorkant, die het scherm dicht laat gaan zodra het wind detecteert. Maar het is een risico om hier te veel op te vertrouwen. Ik heb liever dat hij gewoon stevig in de muur zit. Ik lees echter in de reacties dat de stenen/muur net zo goed een probleem kan zijn als de manier van bevestigen (pluggen of chemisch).

- Keilbouten zetten de stenen onder spanning, want onhandig kan zijn bij oudere muren. Chemische ankers hebben dit probleem niet (?) Ik gok even dat een bout in een plug de stenen ook onder spanning zet (?)

Ik krijg daarom de indruk dat chemische ankers niet per definitie nodig hoeven te zijn, maar vooral in gezet worden om er zeker van te zijn dat het sterk genoeg is. Het zou zomaar overkill kunnen zijn, maar liever overkill dan onderkill.

Is er iemand die misschien weet hoe groot ik de krachten moet interpreteren, wanneer het lichtjes waait en het scherm uit staat? Ik begrijp dat deze serieus zijn, maar praten we hier over een effectieve kracht van honderden kilo's, of eerder factor 0.5 (ten opzichte van het gewicht van het scherm)??

Stel dat de statische trekkracht van mijn boute 80kg is, en ik 8 bouten in totaal heb. Dan praten we over 640kg statische trekkracht. Laat ik hier een foutfactor van 20% op gooien, dan blijft er 512kg over. Zou het effect van wat wind hier overheen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Moment = kracht maal arm. Met een uitval van gemiddeld 3m en een gewicht van de kop van ik gok 20kg? (doek verwaarloosbaar over de afstand) heb je het over ~200 N. Dan heb je het al over 600 Nm statische kracht op de bevestigingen. Dat is 300/montagepunt en je kan zo terugrekenen wat er op een bout en/of steen zit. MAAR met wind erbij kan dit nog veel hoger zijn door het geklapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
supervinnie40 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:11:
@Pizza_Boom en @MeTooPV

Totale hoogte van de hele muur, of het totaal aantal rijen stenen vanaf de grond heb ik nooit geteld. Het kozijn is ongeveer 2.20 meter hoog.

Bedankt allemaal voor de antwoorden.

Ik lees volgens mij 2 rode draden in de reacties:

- Het grootste "Probleem" is het effect van de wind.
Er zit wel een sensor in de voorkant, die het scherm dicht laat gaan zodra het wind detecteert. Maar het is een risico om hier te veel op te vertrouwen. Ik heb liever dat hij gewoon stevig in de muur zit. Ik lees echter in de reacties dat de stenen/muur net zo goed een probleem kan zijn als de manier van bevestigen (pluggen of chemisch).

- Keilbouten zetten de stenen onder spanning, want onhandig kan zijn bij oudere muren. Chemische ankers hebben dit probleem niet (?) Ik gok even dat een bout in een plug de stenen ook onder spanning zet (?)

Ik krijg daarom de indruk dat chemische ankers niet per definitie nodig hoeven te zijn, maar vooral in gezet worden om er zeker van te zijn dat het sterk genoeg is. Het zou zomaar overkill kunnen zijn, maar liever overkill dan onderkill.
toon volledige bericht
Bij chemische ankers wil je geen holle stenen hebben. Dat is wel even iets om rekening mee te houden.
Is er iemand die misschien weet hoe groot ik de krachten moet interpreteren, wanneer het lichtjes waait en het scherm uit staat? Ik begrijp dat deze serieus zijn, maar praten we hier over een effectieve kracht van honderden kilo's, of eerder factor 0.5 (ten opzichte van het gewicht van het scherm)??

Stel dat de statische trekkracht van mijn boute 80kg is, en ik 8 bouten in totaal heb. Dan praten we over 640kg statische trekkracht. Laat ik hier een foutfactor van 20% op gooien, dan blijft er 512kg over. Zou het effect van wat wind hier overheen gaan?
http://www.vmrg.nl/filead...urocodes__april_2010_.pdf

Info over de windbelasting, die is ca. 0,71 kN/m². Dit zijn wel vrij zware windbelastingen, vooral van toepassing bij permanente constructies (ramen, gevels, deuren, liftkooien, etc). Momenten dat jouw zonnescherm keurig opgerold blijft zitten. Windkracht 10 ofzo.

Ik zou trouwens je foutfactor erbij optellen in plaats van aftrekken. Je hebt ook met veiligheden te maken. Je wilt je bouten niet belasten tot de vloeigrens, maar liever ruim daaronder stoppen met verder belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Pizza_Boom schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:42:
[...]
Bij chemische ankers wil je geen holle stenen hebben. Dat is wel even iets om rekening mee te houden.
kleine toevoeging want dit kan tot verwarring leiden

Chemische verankering heb je in verschillende vormen.
De injectie mortel (uit de kit koker) en de capsule ( het orginele anker in het glazen buisje).
Beide worden ofwel door de fabrikant ofwel door de winkel chemisch anker of chemische bevestiging genoemd. En chemische bevestiging is juist bij uitstek geschikt om te gebruiken in holle stenen. Dat moet dan uiteraard wel met injectie mortel in combinatie met het bekende gaasje (waar niemand van weet waar het voor is.) De glascapsule is hier idd juist ongeschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt voor de toelichting.

De stenen zijn reguliere bakstenen. Niet hol zover ik mij bewust ben.
Daarachter zit isolatie, en dan nog een muur (binnenmuur).

Op basis van de 0.71 kN/m2, kom ik met mijn scherm uit op 10.65 kilonewton in totaal (bij zware windbelasting). Om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe ik dit terug zou moeten rekenen naar kilo's trekkracht per bevestigingspunt.
Als leek zou ik denken dat ik dan 10.65 mag delen door het aantal bouten, wat neerkomt op 1.33 kilonewton per bout.
Op https://www.berekenen.nl/...ilogram/resultaat#8BF9Ib2 kom ik dan uit op 135.576 kilogram per bout (wat een stuk meer is dan de bouten kunnen hebben).

Aangezien Pizza_Boom al zegt dat dit extreme omstandigheden zijn, acht ik de kans niet heel groot dat op dit moment het scherm uit staat (niet uitgesloten natuurlijk). Zou het logisch zijn om te denken dat "normale" omstandigheden (die vaker voorkomen) de helft van die kracht zijn? Want dan zou ik uitkomen op 67 kilogram per bout.

Een nieuwe vraag die daarbij in mij opkomt, is de windbelasting een toevoeging bovenop het statisch gewicht? Of zou dit los staan van elkaar?
Om SenorJon even te quoten, zou er ongeveer 300 newton per kant op staan, wat neerkomt op 30 kilogram. Dat is 7.5 kilogram per bout.
Ik neem even aan dat dit het gevolg is van het uitschuiven van het scherm. Wat dus opgeteld moet worden bij het normale gewicht.

Ik kom dan uiteindelijk op de volgende theorie:

Gewicht scherm: 80kg
Bij 8 bouten is dat 10kg per bout.
Hier komt dan nog 7.5kg per bout bovenop wanneer het scherm uitgeschoven is.
Het subtotaal is dan 17.5 kilogram per bout. (ruimschots onder de max trekkracht per bout).

Als er dan een wind staat, komt daar (?) 67kg per bout bovenop. Dat brengt het totaal (bij wind) op 84.5 kg per bout.
Wat helaas meer is dan de bouten kunnen hebben.

Als bovenstaande uberhaupt klopt, is de conclusie: het scherm kan prima gedragen worden door 8 bouten die max 80kg per stuk kunnen hebben. Bij wind wordt het echter een ander verhaal en kunnen de bouten falen.
De vraag is, hoe hard moet de wind zijn om inderdaad die 67kg per bout toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een deel van het scherm (ik rekende 20 kg, ca. 4kg/m1 breedte van het scherm, geen idee wat het echt is) gaat natuurlijk af van de 80kg statische last die je sowieso al hebt.

Dus zeg 30kg statisch en 30kg via moment per kant is 60kg die je op moet lossen. Bij vier bouten is dat 15kg/bout. Dat is niet zo heel spannend veel. Vervelender is als de boel gaat jutteren door wind, want dan wordt er gewrikt aan bout/steen/plug. Die belasting kan ik je niet vertellen. :) Je ziet wel vaker 2 grote bouten zodat ze wat verder uit elkaar zitten EN in twee verschillende stenen kunnen. Zo komt niet alles op een enkele steen terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-05 15:21

pmeter

Poes!

supervinnie40 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:23:
De stenen zijn reguliere bakstenen. Niet hol zover ik mij bewust ben.
Zijn reguliere bakstenen voor buitenmuren niet vaak hol?

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/95238_baksteen_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
bedankt voor de uitleg Senor Jon. 15kg is niet heel veel, het is vooral de steen dan (of die stevig genoeg is) en de invloed van de wind. Hopelijk kan iemand daar nog wat meer over zeggen.

Goed punt pmeter, ik ga vanavond mijn buurman vragen, die was aanwezig toen de aanbouw 15 jaar geleden gebouwd werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TcfEc9jgOt6P1jmLytgeb9xw/thumb.jpg
Dit is de muur in kwestie.
Helaas kan de buurman zich niet herinneren of ze hol zijn of niet. Zover hij wist waren het gewoon doorsnee stenen, de standaard die een aannemer kiest. Ik ga nog op de bouwtekening kijken of ik iets kan vinden.

Edit: helaas heb ik alleen kunnen achterhalen dat de binnenmuur kalkzandsteen is. Ik lees nergens specificaties over de stenen die voor de buitenmuur zijn gebruikt.

Edit2: na wat inmeten met de muursteunen, kan ik gemakkelijk 6 bouten per muursteun kwijt. Om de berekening van hierboven even aan te houden, kom ik dan niet op een 17.5kg per bout, maar 11.6 kg per bout.
Met wind zou het dan niet 84.5 kg per bout zijn, maar juist 56.25 kg per bout zijn.
Dat is nog een stuk onder de 80kg max van de pluggen.
Of zit ik nu verkeerd te denken?

[ Voor 42% gewijzigd door supervinnie40 op 12-04-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik lees een aantal reacties waarin men over keilbouten spreekt. Mij is altijd geleerd dat keilbouten niet aan te raden zijn bij luifels. Door de wind gaat de keilbout wrikken in de stenen en wordt het gat ruimer.

Zelf heb ik chemische ankers gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door darkdesign op 12-04-2019 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt @darkdesign , ik meen dat @Pizza_Boom en @Señor Sjon nog geen keilbouten hadden genoemd? Persoonlijk heb ik niet zo'n goede ervaring met keilbouten, dus mijn keus zou vooral chemisch of met pluggen zijn. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het gevoel begin te krijgen dat het met 6 bouten per kant eigenlijk gewoon moet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
In de branche waarin ik werk, weersonafhankelijk (windkracht 1 of windkracht 12, het moet heel blijven), gebruiken wij geen keilbouten. Bij hogere belasting pakken we, als we zelf moeten boren, lijmankers, bij lagere belasting pakken we houtfretten met pluggen.
Volgens mij ligt de statische belasting die je op een bout mag zetten bij M8 wel hoger dan 135 kg. Ik denk dat het voor jou boeiender is je aansluitmoment te gaan vinden als je scherm maximaal uit staat. Ik denk dat die maatgevend gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Met het risico dat ik nu als een n00b overkom: wat is een aansluitmoment? :P lol

Als ik op Google kijk wat houtfretten zijn, dan ogen ze identiek aan houtdraadbouten, en dat is nou net wat ik door de bouwmarkt aangeraden was.

Om precies te zijn:
https://www.hornbach.nl/s...tuks/8213066/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...tuks/5217699/artikel.html (alleen dan van een ander merk)

[ Voor 37% gewijzigd door supervinnie40 op 13-04-2019 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 20:33
pmeter schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:05:
[...]

Zijn reguliere bakstenen voor buitenmuren niet vaak hol?

[Afbeelding]
Nee, in 23 jaar werkzaam in de bouw zelfs nog nooit tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 20:33
Met verlengde puisteunen en 4 houtdraadbouten per steun in een kunststof fischerplug kan je je mijn inziens geen problemen krijgen. Daar kan je bij wijze van spreke een olifant aan op hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Geef 100euro aan een zonnescherm boer en hij fixd het in 1 uurtje voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:08
Anoniem: 320788 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 08:31:
Of doe het zelf in 2 uurtjes en je leert er nog eens wat van :Y

Chemisch anker of houtdraadbouten moet beide meer dan voldoende zijn. Nu komt mijn kennis alleen uit de praktijk, maar heb ik door de jaren veel dingen met hoge belasting bevestigd.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja. Of voer er een heel gesprek over, steek er 10 uur onderzoekstijd in.

Mijn moto, als het grote gevolgen kan hebben, dan mag de expert het doen. Ga ik wel 2 uurtjes werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Anoniem: 320788 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 08:31:
Helaas, 3 bedrijven in Tilburg gecontacteerd, geen enkele is bereid een tweede hands scherm op te hangen. Zelfs de klusjesmannen komen niet verder als "ik wil het wel proberen".

Ennuh, wat is er nou leuk om het een ander te laten doen, daar leer ik toch niks van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

...

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 23-03-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Geeft niet Emiel, bedankt voor het aanbod. Ik leer graag van dit soort projecten. De volgende keer kan ik het met nieuwe kennis en inzichten (sneller) aanpakken en hoef ik niet eerst 10 uur research te doen lol.

Inmiddels hangen de muursteunen. Ik heb een buurtbewoner gevraagd te helpen, dit is een gepensioneerde klusjesman die vast wel wat meer inzicht te bieden heeft dan ik in m'n eentje.
Eerst alles uitgebreid afgemeten en afgetekend. Toen wat gaten gemaakt, alles goed schoongemaakt en de pluggen/bouten erin.
Alles hangt nu kaarsrecht en tot op 2 mm nauwkeurig op een breedte van 5 meter. Niet slecht dacht ik zo.

Het scherm zelf hangt nog niet aan de steunen. Het scherm weegt 80kg, en de beste man vond dat niet geschikt voor zijn versleten rug. Dus de proef op de som moet nog komen.

Ik heb nu alles vastgezet met de 12 (totaal) bouten en pluggen uit mijn eerdere link. Als ik met mijn 80 kilo aan de beugel voor het scherm hang voel je dat hij erg vast in de muur zit. Dit is natuurlijk een ander gewicht dan wanneer het scherm uitklapt, maar het geeft een eerste indruk.
Enig puntje waar ik nog even mee zit, is hoe strak je die bouten vast moet draaien? Moet je draaien tot je aan de dopsleutel kunt gaan hangen? Of moet het eerder "handvast" zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supervinnie40
Veel kan gebeuren in een paar uur tijd :). Dit keer gelukkig op een positieve manier. Een andere buurman had ons zien knutselen en kwam even een praatje maken. Deze meneer bleek vroeger rolluiken te verkopen en te installeren. Hij keurde onze bouten en pluggen helemaal goed en hielp vervolgens om het scherm op te hangen, af te stellen, de kabel door de muur heen te leiden, aan te sluiten en uit te testen.

Het scherm hangt nu perfect waterpas (op 3 plekken getest), bij volledige uitslag hangt hij ook kaarsrecht. En, tot mijn geruststelling, is er geen milimeter beweging in de muursteun. Ook de windsensor werkt perfect. Even schudden en het scherm gaat automatisch naar binnen.
Tot dusver erg tevreden en dankbaar voor jullie advies en hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
supervinnie40 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 08:01:
Met het risico dat ik nu als een n00b overkom: wat is een aansluitmoment? :P lol
Punt waar jouw scherm aansluiting vindt op je gevel. Daar ontstaat, door de arm, een momentkracht.
Als ik op Google kijk wat houtfretten zijn, dan ogen ze identiek aan houtdraadbouten, en dat is nou net wat ik door de bouwmarkt aangeraden was.

Om precies te zijn:
https://www.hornbach.nl/s...tuks/8213066/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...tuks/5217699/artikel.html (alleen dan van een ander merk)
Die bovenste is een plug. De onderste is een houtfret of houtdraadbout ja. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Laatst online: 13:20
Windbelasting op zonneschermen kan worden bepaald met de EN 13561. Voor Windklasse 2 kom je op slechts 70 N/m2. Dat is een stuk lager dan de ca. 1000 N/m2 waarmee aan constructies die ook in storm buiten staan wordt gerekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt @MeTooPV voor de uitleg. Ik weet toevallig dat men tijdens het beoordelen van de aanbouw, de windbelasting heeft ingeschat op windklasse 2 (nominaal). Met een maximale belasting van windklasse 3 of 4 (dat laatste heb ik niet goed onthouden).

Ik lees op rollijk-shop.nl dat Windklasse 3 een nomilae winddruk heeft van 110 N/m2. Als ik dit meeneem in de berekening die ik eerder heb gedaan, dan kom ik uit op 1650 newton, wat schijnbaar 163 kg is. Dit is 13.58 kg per bout.
Wanneer ik mijn berekening op pagina 1 erbij pak, kom ik uit op 25.25 kg per bout.

80kg scherm
60kg moment na uitschuiven
163kg windbelasting (windklasse 3)
subtotaal: 303kg.
12 bouten
totaal: 25.25kg per bout.

Maximale trekkracht per bout is 80kg.
Potentiele speling: 54.75.
Pagina: 1