Beste Tweakers-leden,
Ik heb 2 weken geleden een 1 jaar oud knikarmscherm overgenomen van iemand. Deze zat met (in totaal) 4 houtdraadschroeven van 10 mm doorsnee en 70 mm lang. Deze zat met pluggen van (boor) 12 bij 60 mm in de baksteen muur.
Ondanks dat het een scherm is van 5 meter breed en een uitval van 3 meter, zei de vorige eigenaar dat dit ding muurvast zat. Nooit problemen mee gehad.
In mijn geval moet het scherm geplaatst worden op een uitbouw, dus heb ik verlengde muursteunen besteld (zijn inmiddels ook binnen). Hier zitten geen voorgeboorde gaten in, dus kan ik er zoveel bouten doorheen draaien als past.
De bouwmarkt raadde mij aan om per muursteun 4 bouten te gebruiken van 8 mm doorsnee en 70 mm lang. De pluggen zouden dan (boor) 10 bij 60 mm zijn. Volgens de fabrikant hebben ze een maximale trekkracht van 80kg.
De theorie van de verkoper was dat er gerust 4 bouten per muursteun mogelijk zijn (ongeveer 50cm lang). Waardoor elke kant een maximale trekkracht zou moeten hebben van 320kg. In totaal zou er dus 640kg maximale trekkracht zijn.
Ik twijfel. En ik hoop dat een Tweakers-lid mij kan uitleggen of de theorie van de verkoper hout snijdt.
Wat dingen op een rijtje:
Scherm:
breedte: 5 meter
Uitslag: 3 meter
Gewicht: +/- 80kg
Zat vroeger bevestigd met:
2 beugels in de muur
2 bouten per kant van 10 bij 70 (pluggen 12 bij 60)
Maximale trekkracht per bout: onbekend
Ik wil het bevestigen met:
2 verlengde muursteunen
4 bouten per kant van 8 bij 70 (pluggen 10 bij 60)
Maximale trekkracht per bout: 80kg
De uitbouw waar het scherm op komt:
12 rijen bakstenen tussen kozijn en dakrand
geïsoleerde spouwmuur, geschatte totale dikte +/- 40cm (?)
Leeftijd uitbouw: 15 jaar
Type dak: geisoleerde houten platen met dakleer
Ik heb 2 weken geleden een 1 jaar oud knikarmscherm overgenomen van iemand. Deze zat met (in totaal) 4 houtdraadschroeven van 10 mm doorsnee en 70 mm lang. Deze zat met pluggen van (boor) 12 bij 60 mm in de baksteen muur.
Ondanks dat het een scherm is van 5 meter breed en een uitval van 3 meter, zei de vorige eigenaar dat dit ding muurvast zat. Nooit problemen mee gehad.
In mijn geval moet het scherm geplaatst worden op een uitbouw, dus heb ik verlengde muursteunen besteld (zijn inmiddels ook binnen). Hier zitten geen voorgeboorde gaten in, dus kan ik er zoveel bouten doorheen draaien als past.
De bouwmarkt raadde mij aan om per muursteun 4 bouten te gebruiken van 8 mm doorsnee en 70 mm lang. De pluggen zouden dan (boor) 10 bij 60 mm zijn. Volgens de fabrikant hebben ze een maximale trekkracht van 80kg.
De theorie van de verkoper was dat er gerust 4 bouten per muursteun mogelijk zijn (ongeveer 50cm lang). Waardoor elke kant een maximale trekkracht zou moeten hebben van 320kg. In totaal zou er dus 640kg maximale trekkracht zijn.
Ik twijfel. En ik hoop dat een Tweakers-lid mij kan uitleggen of de theorie van de verkoper hout snijdt.
Wat dingen op een rijtje:
Scherm:
breedte: 5 meter
Uitslag: 3 meter
Gewicht: +/- 80kg
Zat vroeger bevestigd met:
2 beugels in de muur
2 bouten per kant van 10 bij 70 (pluggen 12 bij 60)
Maximale trekkracht per bout: onbekend
Ik wil het bevestigen met:
2 verlengde muursteunen
4 bouten per kant van 8 bij 70 (pluggen 10 bij 60)
Maximale trekkracht per bout: 80kg
De uitbouw waar het scherm op komt:
12 rijen bakstenen tussen kozijn en dakrand
geïsoleerde spouwmuur, geschatte totale dikte +/- 40cm (?)
Leeftijd uitbouw: 15 jaar
Type dak: geisoleerde houten platen met dakleer