RobertMe schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:19:
[...]
5x gigabit ethernet heeft mijns inziens geen nut. Dat idee zul je hebben omdat consumenten routers dat ook hebben? Maar een consumenten router is een alles in een apparaat met o.a. een ingeboude hardwarematige switch. Dat betekend dus dat de router een chip bevat die (minimaal) 4 van de 5 poorten switcht, en waar nodig verkeer doorstuurt naar de CPU "over 1 draadje". Bij zelf een router bouwen kun je dus net zo goed voor een 2 poorts model moederbord gaan en dan nog een losse switch. Als je meerdere netwerken wilt gebruiken kun je dan voor een managed switch gaan en je "router PC" kan dan gewoon tagged alle VLANs uitsturen en de losse switch splitst het dan. Qua werking/idee is het dan gelijk aan wat een consumenten router doet, alleen dan twee losse apparaten. En verder dan gelijk aan wat je ziet bij (wat meer) enterprise producten. Router en switch gescheiden en dus ook maar bv 2 poorten op de router, 1 voor WAN en 1 voor LAN en de rest kun je met VLANs.
Wat dan ook een nadeel is van een PC met (bv) 5 poorten is je 5 compleet gescheiden poorten hebt. Vervolgens moet je die software aan elkaar knopen (met een bridge). Maar dat betekend ook dat alle verkeer tussen de poorten in software afgehandeld moet worden. Sluit je bv een PC en een NAS rechtstreeks aan op die "router PC" zul je het doen van een file transfer tussen die PC en NAS waarschijnlijk dus ook terug zien in het CPU gebruik van je router PC. Gebruik je een (losse) switch heb je gewoon een apparaatje wat daarvoor geoptimaliseerd is en alles in hardware doet.
Het hele idee is om de consumentenrouter te vervangen, en geen extra switch nodig te hebben. Alles in software regelen geniet de voorkeur vanwege maximale flexibiliteit. Overigens zijn er ook wel boardjes te vinden die 2 nic's hebben, met fabrieks-af een 5 ports switch aan een van de interfaces (dit is ook hoe het op veel consumenten routers geconfigureerd is).
Een andere optie is inderdaad een externe switch (dat is ook een meer traditionele architectuur), maar dat betekent weer een extra apparaat en ook een extra adapter.
Dat gezegd hebbende, heb je natuurlijk een goed punt te pakken, maar deze keuze was bewust, 2 nics met een embedded switch is natuurlijk ook prima.
Mjah, ik wil eigenlijk wat meer flexibiliteit. Op het moment heb ik een WNDR3700 met OpenWRT en die gebruik ik naast firewall/routering/dhcp/switch ook voor mijn z-wave adapter, slimme meter uitlezen, OpenVPN, etc. Alleen begint het apparaat een beetje tegen zijn limieten aan te lopen, qua IO/memory/CPU. Ook niet erg, volgens mij heb ik hem al meer dan 8 jaar in gebruik.
En dus aan het kijken naar iets nieuws, low power, dus bij voorkeur <10W, wat alle functies hiervan kan vervangen, maar wat meer groeiruimte heeft.
[
Voor 12% gewijzigd door
borft op 11-04-2019 15:27
]