TV advies gezocht, 49 of 55 inch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik ben recent verhuisd en heb nu een grotere woonkamer met een bank die 3 meter van het tv meubel afstaat.

Mijn superbudget 32" Philips LCD werkt op zich prima voor films en series op die afstand, maar gamen is al wat lastiger. Tijd voor een groter scherm dus.

Ik kijk geen TV zenders, mijn TV wordt puur gebruikt voor Netflix, af en toe een wat minder legaal verkregen videobestandje en Youtube. Dit doe ik via HDMI met een macbook pro en een Logitech K400 toetsenbord.

Ook heb ik nog een oude PS3 staan die wel eens gebruikt wordt.

Tevens heb ik een DAC met een hele dikke geluidsset aan de TV hangen.

Op dit moment gebruik ik mijn TV dus als een veredelde computer monitor waarbij alleen beeld weergeven hoeft te worden.

Nu heb ik twee vragen:

1: welke grootte moet ik kiezen? Ik zie invulhulpen al 65" geven als gewenste maat, maar dat lijkt me wat groot. Ik dacht zelf aan 49 of 55". 49" zou veel beter op mijn tv meubel passen en geniet de voorkeur, of mis ik echt iets als ik geen 55" neem?

2: Moet ik qua functies naar een zo'n simpel mogelijk toestel kijkenl of is een TV met degelijke smartTV functionaliteit ook de moeite waard t.o.v. gebruik met macbook? Netflix en Youtube op de TV zelf zou prima werken voor 90% van mijn kijkgedrag.

Budget wil ik eigenlijk beperkt houden tot 600 euro ofzo maar beetje ruimte zit er altijd in.

Is zo'n LG 49UK6300 iets bijvoorbeeld?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:58
Voor de beste kijkervaring geldt een optimale kijkhoek van 40°. Dat is in jouw geval een tv van net geen 3m breed. 65" is dus nog lang niet groot genoeg ook al denk je nu van wel.
Redenen om toch voor een kleinere tv te gaan zijn:
- prijs.
- past niet lekker in het interieur.
- waf.

Dat gezegd hebbende, het verschil tussen 49" of 55" is vrij klein. Ik zou dan de keus maken op basis van andere beeldeigenschappen: contrast, kleurweergave, snelheid, enz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:38
Het hangt allemaal van de prijsklasse af. Je kan in mijn ogen beter een 49-inch televisie bezitten met een uitstekende beeldweergave, dan een 65-inch model met een matig paneel. Daar is veel meer mee te winnen qua ervaring. Op basis van de pricewatch lijkt de pricewatch: Samsung UE49NU8070 Zwart een aardige optie te zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door NotSoSteady op 11-04-2019 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:00
Zelf kom ik van een 50 inch en heb nu sinds 3 weken een 55 inch. Ik heb de Samsung ue55nu8000 voor €670,- gekocht. Ik vind het een prima beeld voor normaal tv kijken en netflix. Tv is ongeveer op 4 meter afstand. Beide tv's waren qua grootte prima.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:18
wappiewappie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 23:38:
Voor de beste kijkervaring geldt een optimale kijkhoek van 40°. Dat is in jouw geval een tv van net geen 3m breed. 65" is dus nog lang niet groot genoeg ook al denk je nu van wel.
Redenen om toch voor een kleinere tv te gaan zijn:
- prijs.
- past niet lekker in het interieur.
- waf.

Dat gezegd hebbende, het verschil tussen 49" of 55" is vrij klein. Ik zou dan de keus maken op basis van andere beeldeigenschappen: contrast, kleurweergave, snelheid, enz.
Tja, wat wordt er verstaan onder 'beste kijkervaring'? Voor de een staat een beste kijkervaring gelijk aan een comfortabele kijkafstand terwijl een ander het optimaal benutten van de resolutie onder beste kijkafstand schaart. Hier zit een wezenlijk verschil in waar men zich regelmatig in vergist bij het kopen van een nieuwe tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Dankjewel voor alle antwoorden.

Oke als het verschil tussen 49 en 55 klein is dan lijkt mij de optie om voor een mooiere 49 te gaan wel een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:00
3 meter afstand idd voor 49 of 55 gaan.

Zelf vind ik het verschil tussen 49 en 55 nog best groot trouwens. Ik kwam van 50 inch naar 55 en heb er wel een tijd aan moeten wennen.

als je echt gebonden bent aan (dat) budget dan kan je denk ik idd beter voor een wat betere 49 inch gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:42
Ik volg het advies van @NotSoSteady met de pricewatch: Samsung UE49NU8070 Zwart
Dit ook vanwege de refresh rate van 120Hz, wat ik persoonlijk echt fijner vind kijken dan 60Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Audiowaste schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:12:
Ik volg het advies van @NotSoSteady met de pricewatch: Samsung UE49NU8070 Zwart
Dit ook vanwege de refresh rate van 120Hz, wat ik persoonlijk echt fijner vind kijken dan 60Hz.
De 49NU80xx serie heeft een 60Hz paneel, vanaf 55'' en groter beschikt de NU80xx serie over een 120Hz paneel ;).

Ondanks een 60Hz paneel is de 49NU80xx serie een van de beste tv's die je momenteel kunt kopen voor rond de 600 euro.

De https://tweakers.net/pric...ung-ue49nu8000-zwart.html is momenteel voordeliger vergeleken met de 49NU8070. Enige verschil tussen deze 2 modellen is een andere afstandbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:42
Freshouttheoven schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:29:
[...]
De 49NU80xx serie heeft een 60Hz paneel, vanaf 55'' en groter beschikt de NU80xx serie over een 120Hz paneel ;).

Ondanks een 60Hz paneel is de 49NU80xx serie een van de beste tv's die je momenteel kunt kopen voor rond de 600 euro.
Volgens de kenmerken op Tweakers heeft deze tv wel een 120Hz paneel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Audiowaste schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:31:
[...]

Volgens de kenmerken op Tweakers heeft deze tv wel een 120Hz paneel ;)
Staat helaas fout weergegeven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De kenmerken/specificaties op Tweakers kloppen lang niet altijd. Dit geldt voor backlight, lcd-technologie, dimming en dus ook refresh rate. Professionele reviews zijn een beter uitgangspunt.

De 49NU80xx is met jouw budget inderdaad een van de beste tv's. Mocht je je budget iets kunnen oprekken dan zou ik zeker voor 55'' (wel 100hz) gaan met jouw kijkafstand. Als je een weinig tot geen waarde hecht aan HDR en en niet in een hele verlichte ruimte kijkt kan je ook voor de goedkopere NU71xx of NU74xx (breder kleurbereik dan de NU71xx) gaan.Bij SDR content zal het verschil namelijk niet heel groot zijn. Dan past 55'' en 58'' ook in je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
thanks voor de tips iedereen, ik ga eens rustig kijken naar mijn opties, en of 55" zou passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommietom
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-05 09:42
Heb eigenlijk exact hetzelfde probleem. Hoeveel verschil zit er niu daadwerkelijk tussen 50hz en 100hz. Wanneer is dit een meerwaarde? Doet het er alleen toe als ik een Playstation aansluit? Of heeft de 100hz ook meerwaarde bij Netflix, HD films en normale zenders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
tommietom schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:56:
Heb eigenlijk exact hetzelfde probleem. Hoeveel verschil zit er niu daadwerkelijk tussen 50hz en 100hz. Wanneer is dit een meerwaarde? Doet het er alleen toe als ik een Playstation aansluit? Of heeft de 100hz ook meerwaarde bij Netflix, HD films en normale zenders?
What is refresh rate?, Input lag of TVs - Learn about TV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommietom
Dus wat ik begrijp is dat er geen zichtbaar verschil zit tussen bijv. de 49nu8000 (60hz) en de 55nu8000 (120hz) bij het kijken naar Netflix, gewone TV, F1 en 4k films vanaf de nas. De beperking is dan dus gewoon de input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:58
Nee, dan begrijp je het niet goed.
Doe dat lezen nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Dirk33 Ik zou zelf kiezen tussen een:

Samsung UE55NU7100
Samsung UE55NU8000
Samsung UE55NU7170

Waarbij die 8000 toch iets beter is. Minder input lag en 120hz, maar of je ook 120fps gaat halen met gamen op een 4K scherm, tja. Hangt van je videokaart af. Tenzij je op een console speelt, Dan is een 7100 of een 7170 ook een leuke keuze, met zijn 60hz. 60hz en 4K met instellingen op medium/high zou haalbaar moeten zijn met een 1070

Je hebt in de VS een leuke budget 4k merk. TCL. Schijnt het neusje van de zalm te zijn qua 4K en budget, maar helaas niet verkrijgbaar in NL.

Ik zelf zou kiezen voor de 7100, of een maandje verder doorsparen en de 8000 nemen.

editje:

Misschien toch wachten en dan voor TCL gaan. nieuws: TCL levert vanaf mei lcd-televisies in Nederland al vraag ik me wel af of je wel Chinees spul in huis wil hebeben.

[ Voor 17% gewijzigd door Ivysaur op 26-04-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmund666
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-04-2021
Waar zit het enorme prijsverschil eigenlijk in?
Als ik online kijk voor een 4K televisie, dan heb je krankzinnige groottes als 55 inch voor 700 euro, maar een zelfde formaat heb je ook voor 1800 euro.
Zit dat in de gebruikte techniek? (LED, oLED, QLED, etc) of in de marketing van zo'n televisie?

It is written only Link can get AIDS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 13:55
Sigmund666 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:01:
Als ik online kijk voor een 4K televisie, dan heb je krankzinnige groottes als 55 inch voor 700 euro, maar een zelfde formaat heb je ook voor 1800 euro.
Zit dat in de gebruikte techniek? (LED, oLED, QLED, etc) of in de marketing van zo'n televisie?
Een OLED ga je in ieder geval nagenoeg niet onder de 1000 Euro vinden. LED's zullen wsl wel een stuk goedkoper zijn. Algemene indruk hier is dat die kwaliteit wel minder is dan OLED.

QLED ga ik weer geen discussie over beginnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

Sigmund666 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:01:
Ja dat zit in de gebruikte techniek. OLED is by far het duurste, maar levert ook het beste contrast op. QLED zit qua beeldkwaliteit en prijs tussen OLED en LED in (maar is in mijn ogen ook voor een groot deel marketing) en daarna komt LED (wat eigenlijk gewoon LCD is maar met een LED achtergrondverlichting). Over de achterliggende techniek valt online heel wat te vinden.

Je kan best online reviews lezen van mensen die er veel meer over kennen, en op basis daarvan een beslissing maken. En natuurlijk in het echt even gaan kijken naar de beeldkwaliteit. Een OLED pik je er wel uit :9

[ Voor 3% gewijzigd door Mavamaarten op 29-04-2019 13:58 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommietom
Een goede 49inch tv is eigenlijk niet te vinden. De 49nu8000 heeft mooie zwartwaarden, maar is 60hz. De 49xf85 is 120hz, maar heeft veel mindere zwartwaarden. Beste is de xf90, maar is gelijk dik 250euro duurder. Dan wordt het kiezen tussen twee kwaden denk ik.

Edit lees dat de 49inch van de xf85 serie. Wat zou betekenen dat deze ook goede zwartwaarden zou hebben. Dan is dat waarschijnlijk wel de beste keus.

[ Voor 22% gewijzigd door tommietom op 01-05-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165097

tommietom schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:51:
Een goede 49inch tv is eigenlijk niet te vinden. De 49nu8000 heeft mooie zwartwaarden, maar is 60hz. De 49xf85 is 120hz, maar heeft veel mindere zwartwaarden. Beste is de xf90, maar is gelijk dik 250euro duurder. Dan wordt het kiezen tussen twee kwaden denk ik.

Edit lees dat de 49inch van de xf85 serie. Wat zou betekenen dat deze ook goede zwartwaarden zou hebben. Dan is dat waarschijnlijk wel de beste keus.
Een andere optie is ook nog LG 49SK8500. 100Hz scherm, goede input lag. Maar iets minder goede zwartwaarden door IPS scherm. Nu nog beetje duur maar wel vaak in de aanbieding voor rond de 700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Het is een LG 55UK6200 geworden.

Ik was even bij PlatteTV in Eindhoven gaan kijken en deze hadden ze toevallig op voorraad, dus maar meteen meegenomen. 500 euro voor een 55inch 4k is als het erop aankomt niet duur in mijn ogen.

55 is echt wel stevig groot, ik moet zeggen dat in de winkel ze een stuk kleiner lijken haha

Youtube werkt prima, Netflix ook. Ik ben een tevreden mens. Tuurlijk zijn er misschien betere TVs qua specificaties voor hetzelfde geld maar met mijn kijkgedrag ga ik dat verschil toch niet merken bovendien is het verschil met wat ik had gigantisch

Bedankt voor alle tips en aanbevelingen, ondanks dat ik uiteindelijk ik het meeste genegeerd heb :X
Pagina: 1