AVG - kaartverkoop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvbeek
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 14:19
Ik zie op dit forum aardig wat AVG-gerelateerde posts en antwoorden langskomen dus probeer het even hier.

Ik organiseer evenementen en besteed de kaartverkoop uit aan de locatie waar deze evenementen worden gehouden. Mensen die een kaartje kopen voor mijn evenementen, doen dit dus via de locatie en ik ontvang de gelden (minus een service fee) verrekend op de factuur van de locatiehuur.

Nu heb ik de vraag gesteld, of de locatie de gastenlijst van de evenementen wil doorsturen maar dat doen ze niet; ze willen (ivm. AVG wetgeving) de persoonsgegevens niet delen. Lijkt mij in principe niet onredelijk, ware het niet dat het mijn klanten betreft, en niet die van de locatie (die "toevallig" ook als kaarverkoopadres fungeert). Ik ben klant van de locatie en de bezoekers zijn m.i. klant van mij... Iemand een idee hoe dit qua AVG en eigendom van gegevens zit? :?

Beste antwoord (via rjvbeek op 12-04-2019 10:05)

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:32

Killjoy

Klingon lawn products

rjvbeek schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:05:
Ik zie op dit forum aardig wat AVG-gerelateerde posts en antwoorden langskomen dus probeer het even hier.

Ik organiseer evenementen en besteed de kaartverkoop uit aan de locatie waar deze evenementen worden gehouden. Mensen die een kaartje kopen voor mijn evenementen, doen dit dus via de locatie en ik ontvang de gelden (minus een service fee) verrekend op de factuur van de locatiehuur.

Nu heb ik de vraag gesteld, of de locatie de gastenlijst van de evenementen wil doorsturen maar dat doen ze niet; ze willen (ivm. AVG wetgeving) de persoonsgegevens niet delen. Lijkt mij in principe niet onredelijk, ware het niet dat het mijn klanten betreft, en niet die van de locatie (die "toevallig" ook als kaarverkoopadres fungeert). Ik ben klant van de locatie en de bezoekers zijn m.i. klant van mij... Iemand een idee hoe dit qua AVG en eigendom van gegevens zit? :?
Allereerst is het hierbij de vraag wat de inhoud is van de overeenkomst die jij hebt gesloten met 'de locatie'. Als die louter het afnemen van de dienst 'houden van het evenement en alles wat daar logischerwijs bij hoort' inhoudt, dan is de opstelling van 'de locatie' redelijk. Want je had in de overeenkomst moeten regelen dat het verstrekken van de gastenlijst (en het doel daarvan) onderdeel van de afgenomen dienst is. Plus natuurlijk het doel van die verstrekking aan jou, want dat moet wel verenigbaar zijn met het doel waarvoor 'de locatie' de gegevens verwerkt.
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:09:
Met hierboven - In dit geval zijn ze inderdaad meer klant van de locatie dan van jou.

Je zult inderdaad een verwerkingsovereenkomst aan moeten gaan om die gegevens te krijgen. Anders voldoet de locatie/kaartverkoper weer niet aan de AVG.

Is overigens geen heel ongewone situatie en zou geen al te grote problemen op moeten leveren.
Wat je (TS) inderdaad kan doen, is een overeenkomst met 'de locatie' afsluiten ter levering van de gegevens op de gastenlijst. Daarvoor is de verwerkersovereenkomst niet het juiste middel, aangezien je niet in opdracht van 'de locatie' handelt. Je moet eerder denken aan een gegevensleveringsovereenkomst Wel zul je alsnog het doel van de verstrekking aan jou moeten bepalen. Want 'de locatie' moet alsnog moeten bepalen of dit doel verenigbaar is met het doel waarvoor 'de locatie' de gegevens verwerkt.

Let er trouwens op dat jij vervolgens voor verwerking van de ontvangen gegevens verwerkingsverantwoordelijk bent en aan de AVG moet voldoen.

Kortom, is het echt noodzakelijk om in het bezit te komen van de gegevens op de gastenlijst?

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:22
Ik denk dat de bezoekers in beginsel ook klant zijn van de locatie en niet per se van jou. Waarschijnlijk zul je voor zoiets naar een verwerkersovereenkomst moeten kijken, om vast te leggen dat jij die gegevens ook mag ontvangen en er wat mee mag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met hierboven - In dit geval zijn ze inderdaad meer klant van de locatie dan van jou.

Je zult inderdaad een verwerkingsovereenkomst aan moeten gaan om die gegevens te krijgen. Anders voldoet de locatie/kaartverkoper weer niet aan de AVG.

Is overigens geen heel ongewone situatie en zou geen al te grote problemen op moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvbeek
als bezoekers klant van de locatie waren en ik had mijn kaartverkoop zelf geregeld, was ik toch "ook" gewoon eigenaar geweest van de gegevens? Ik denk dat je de kaartverkoop en dat mensen fysiek op die locatie zijn zou kunnen scheiden.

Welke belang zou de locatie hebben bij het ondertekenen van een door mij opgestelde verwerkingsovereenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:22
rjvbeek schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:12:
als bezoekers klant van de locatie waren en ik had mijn kaartverkoop zelf geregeld, was ik toch "ook" gewoon eigenaar geweest van de gegevens?
Ja, dan ben jij wel eigenaar van de gegevens, omdat jij dan de overeenkomst aangaat met de bezoekers. Nu ga jij geen overeenkomst aan met ze, maar de locatie.
Welke belang zou de locatie hebben bij het ondertekenen van een door mij opgestelde verwerkingsovereenkomst?
Dat ze daarmee voldoen aan de wettelijke vereisten in het kader van de AVG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@rjvbeek de koper heeft een overeenkomst met de verkoper(voor toegangsbewijzen), niet met jou als organisator van het evenement

[ Voor 19% gewijzigd door Hackus op 11-04-2019 17:23 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:32

Killjoy

Klingon lawn products

rjvbeek schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:05:

Allereerst is het hierbij de vraag wat de inhoud is van de overeenkomst die jij hebt gesloten met 'de locatie'. Als die louter het afnemen van de dienst 'houden van het evenement en alles wat daar logischerwijs bij hoort' inhoudt, dan is de opstelling van 'de locatie' redelijk. Want je had in de overeenkomst moeten regelen dat het verstrekken van de gastenlijst (en het doel daarvan) onderdeel van de afgenomen dienst is. Plus natuurlijk het doel van die verstrekking aan jou, want dat moet wel verenigbaar zijn met het doel waarvoor 'de locatie' de gegevens verwerkt.
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:09:

Wat je (TS) inderdaad kan doen, is een overeenkomst met 'de locatie' afsluiten ter levering van de gegevens op de gastenlijst. Daarvoor is de verwerkersovereenkomst niet het juiste middel, aangezien je niet in opdracht van 'de locatie' handelt. Je moet eerder denken aan een gegevensleveringsovereenkomst Wel zul je alsnog het doel van de verstrekking aan jou moeten bepalen. Want 'de locatie' moet alsnog moeten bepalen of dit doel verenigbaar is met het doel waarvoor 'de locatie' de gegevens verwerkt.

Let er trouwens op dat jij vervolgens voor verwerking van de ontvangen gegevens verwerkingsverantwoordelijk bent en aan de AVG moet voldoen.

Kortom, is het echt noodzakelijk om in het bezit te komen van de gegevens op de gastenlijst?

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

anboni schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:13:
[...]

Ja, dan ben jij wel eigenaar van de gegevens, omdat jij dan de overeenkomst aangaat met de bezoekers. Nu ga jij geen overeenkomst aan met ze, maar de locatie.
De eigenaar van de gegevens zijn de personen wiens gegevens het betreft.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvbeek
Bedankt voor de reacties! Ik begrijp het volkomen, natuurlijk, maar het voelt wat tegenstrijdig en zonder overeenkomst (die er natuurlijk in het verleden niet is geweest), heb ik nu geen mogelijkheid om bezoekers van mijn evenementen direct te benaderen voor een vervolg, of bv. een aftermovie van een evenement. Ik ga in ieder geval in gesprek met de locatie of er qua overeenkomsten nog opties zijn. Dank voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

rjvbeek schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:43:
Bedankt voor de reacties! Ik begrijp het volkomen, natuurlijk, maar het voelt wat tegenstrijdig en zonder overeenkomst (die er natuurlijk in het verleden niet is geweest), heb ik nu geen mogelijkheid om bezoekers van mijn evenementen direct te benaderen voor een vervolg, of bv. een aftermovie van een evenement. Ik ga in ieder geval in gesprek met de locatie of er qua overeenkomsten nog opties zijn. Dank voor de hulp!
Je kunt allicht de zaal vragen om jouw mail door te sturen. Als de mail volledig in het verlengde ligt van het evenement dan, zoals idd die aftermovie.
Heb je er over nagedacht dat je vanwege die privacy niet perse mensen herkenbaar in beeld wilt / mag zien in die aftermovie? Of is toestemming daarvoor op voorhand geregeld?

Voor de volgende keer dus op voorhand afspraken maken, met de locatie en met de bezoeker. Jij bent de verantwoordelijke voor alle verwerking, alleen jij krijgt de data (en 'de locatie' vernietigt het dus na afloop want ze zijn slechts verwerker), het is de bezoekers duidelijk van wie ze het kaartje kopen en wiens privacybeleid geldt: van jou en niet de zaal. Etc. (En als je geen zin hebt in dat gedoe: de gegevens niet vragen. Vraag de bezoekers los van de kaartjes zelf te registeren op jouw site, wetende dat een deel dat niet gaat doen).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1