Advies nodig voor switch nieuw thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Beste mede-Tweakers :)

Later dit jaar wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd, en natuurlijk wil ik het netwerk goed aanpakken. Bij voorkeur wil ik een 10" of 19" (verticaal gemonteerd) rack in de meterkast hangen, met daarin een patchpaneel voor 24 Cat6 (of 6a) kabels. Ik ga ook gebruik maken van Unifi AC Lites en camera's, dus PoE zou wel fijn zijn.

Maar: ik wil een volledig stille meterkast. En er bestaat geen 24-port PoE-switch die fanless is, logisch ook.

Nou kan ik natuurlijk ook een fanless 8 port PoE-switch kopen, en een losse 16 of 24-poort switch ernaast. Maar, dan creëer ik weer een bottleneck tussen beide, maar is dat erg in een thuisnetwerk? (naast het "probleem" van weer een extra kastje)

Of zouden jullie een normale 24 port switch adviseren, en dan met PoE-injectors werken op de plekken waar nodig?

Alvast dank voor jullie hulp :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Beste antwoord (via TKroon op 11-04-2019 18:25)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:44
TKroon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:32:
En er bestaat geen 24-port PoE-switch die fanless is, logisch ook.
that's where you're wrong buddy...
https://tweakers.net/pric...ocurve-1820-24g-poe+.html

graag gedaan ^^

(ok hij "bromt" een klein beetje..; maar geen fans" !)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20
Hoeveel PoE apparaten heb je ongeveer? Er zijn namelijk ook wel switches waarvan maar een gedeelte van de poorten PoE ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Nielson Ik ga een 5-pack AC Lites verspreiden in en rondom het huis, 3-5 camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:43
Het is ook maar de vraag of je die "bottleneck" uberhaupt gaat merken, een HD stream gebruikt bijvoorbeeld maar een klein fractie van je bandbreedte. Dus als de switch voldoende kan doorvoeren ga je daar niet veel van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20
Netgear heeft trouwens ook enkele volledig passieve 8p/16p PoE switches, helaas dan wel weer unmanaged:

https://www.netgear.com/b...ed-switch.aspx#tab-models

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@ytterx Dat vraag ik me dus ook af. Het is redelijk eenvoudig om een overkill netwerk aan te leggen thuis ;) Maar toekomstbestendig moet het natuurlijk ook weer zijn...

@Nielson ik wil wel graag managed, en als ik naar reviews kijk van de Netgears, kom ik erg vaak tegen dat ze luid zijn. Dat is niet wenselijk thuis helaas. Hoe kijk je tegen PoE-injectors aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er bestaat bijvoorbeeld zoiets als een "multiport PoE injector".

Je zou ook kunnen proberen de fannetjes in je 1u switch te vervangen door een hele grote maar wel stille fan, bijvoorbeeld bovenop. Moet je wel een gat in je kast maken en ruimte boven de switch vrijhouden. En het kost je de garantie. Maar het kan wel.

Er zijn hier best veel opties. Het begint met zo precies mogelijk te verzinnen met hoeveel poorten, poorten PoE, hoeveel watt, en zo verder nodig gaat hebben. Nu en later, dus welke uitbreidingen je aan ziet komen. En als je toch bezig bent, vertel het ons ook even. Daarna kun je met mogelijke oplossingen gaan puzzelen.

En die bottleneck waar je bang voor bent, nouja, reken uit hoeveel verkeer erdoorheen moet. Teken een plaatje, maak een lijstje, tel de te verwachten bandbreedte op zodat je weet welke poortjes zwaar belast gaan worden en hoeveel capaciteit je switchfabric nodig gaat hebben. Het klinkt stom maar doe het maar gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 19:43
Ik heb me er lekker goedkoop vanaf gemaakt, en een zyxel 1200 5-poort poe+ switch in de meterkast gezet.
Wel managed, niet duur. Je hebt ze in verschillende smaakjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 18:51
Beste mede-Tweakers :)
. Bij voorkeur wil ik een 10" of 19" (verticaal gemonteerd) rack in de meterkast hangen, met daarin een patchpaneel voor 24 Cat6 (of 6a) kabels. Ik ga ook gebruik maken van Unifi AC Lites en camera's, dus PoE zou wel fijn zijn.
Gezien het feit dat je mogelijk meer dan 8 devices PoE wil hebben is het denk ik wel de moeite waard dat je voor een wat grotere PoE switch gaat. Hou rekening met de toekomst en zorg dat deze switch verschillende standaarden voor PoE ondersteund (zowel passive als active). Wat betreft fan's moet je je afvragen of dat een probleem is als deze in de meterkast staat. Ik heb ook een NAS met fan in de meterkast en ik hoor dat niet zo, of je moet er echt bovenop gaan staan. Wat betreft sizing van je apparatuur zou ik voor 19inch gaan. 10inch is redelijk drama qua apparatuur vinden en dan moet je al gauw gaan klooien met meerdere switches en patchpanels (spreek uit ervaring). Aangezien je voor Unifi AP's gaat is het te overwegen om ook voor een Unifi PoE switch te gaan. Ik heb zelf een 8 poorts variant met 4 PoE poorten wat goed bevalt, maar er zijn ook grotere varianten beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Nielson schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:38:
Hoeveel PoE apparaten heb je ongeveer? Er zijn namelijk ook wel switches waarvan maar een gedeelte van de poorten PoE ondersteunen.
-> maar een gedeelte PoE onderstuenen, of maar een PoE "budget" hebben om de helft van de poorten 7 watt te leveren bijvoorbeeld. Hoewel je dit zeer goed aan de prijs kan merken. Degene met zware voedingen zijn onbetaalbaar.
TS heeft het over 10 x een watt of 7 zo te zien, dus elke 24 poort Switch moet daar raad mee weten.
een bottleneck op de uplink zou ik me met 1Gb poorten niet druk om maken.
In verband met de herrie zou ik gewoon twee switches plaatsen. Ben je gelijk redundant.

[ Voor 6% gewijzigd door Meester_J op 11-04-2019 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Verwijderd dank voor je reactie. Ik ben niet van plan het apparaat open te maken, die laat ik liever heel ;)

Het gaat om 20 ethernetaansluitingen door het huis, plus eventuele bridges van domotica in de meterkast, en de modem van KPN. De AC Lites trekken max 6,5W, de camera's rond de 5W, dus zijn geen zware apparaten. Staat een NAS, en er komt ook nog een 4K tv, waarbij ik natuurlijk wel 4K-films wil kunnen afspelen vanaf de NAS, en tegelijk nog kunnen internetten of streamen ergens anders in huis. Met de huidige bandbreedtes kan dat makkelijk op gigabit, maar in de (verre) toekomst mogelijk niet meer. Natuurlijk kan ik tegen die tijd ook gewoon de switches upgraden (naar 10 Gbit misschien).

@Meester_J Heb je dan nog een andere switch erbij staan? Of heb je verder geen netwerkkabels?

@captain007 Die Unifi-spullen zijn zeker mooi, maar is dat geen overkill voor thuis? Bij die grotere producten staat ook weer geluid als minpunt genoemd. Het zal vast alleen tijdens "zwaar" gebruik zijn, maar toch. Ik ken mezelf en zou me er zeker aan storen, dus voorkeur gaat uit naar een fanless oplossing.

Ik trek dus de voorzichtige conclusie uit bovenstaande reacties dat ik het beste voor de losse PoE-switch kan gaan, en een 24-poort er los naast. Beide van Unifi zou prachtig zijn, maar daar is de prijs dan ook naar. Daar ga ik nog eens goed over nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:36
Ik heb een UniFi 16poorts 150watt PoE switch, deze is bij mij altijd stil. Alleen als het meerdere dagen 35+ is, dan begint ie eventjes te loeien. En dit is met de standaard fans. Ik heb een huis uit 1950 waarbij afgelopen maand pas de spouw is geisoleerd dus geen idee wat het deze zomer gaat doen.
Anyway, als je toch al in het ubuiqiti wereldje gaat investeren, ga daar dan vooral mee verder. :)
En waarom moet het perse passief zijn? Mocht het te veel herrie maken zijn er ook andere oplossingen. Zoals akoestische panelen aan de binnenkant van je meterkast.

Edit, misschien is het wel mogelijk om al je netwerk aansluitingen uit te laten komen op zolder. Dan kan je daar een mooie kast maken voor je nas en andere computerspullen en deze geluidsarm maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Hennie-M op 11-04-2019 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
TKroon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:11:

@Meester_J Heb je dan nog een andere switch erbij staan? Of heb je verder geen netwerkkabels?
Ik heb geen mooi nieuwbouwhuis, maar oude rommel ;-).
Hierin zit in de meterkast:
1 NAS
1 Experiabox
5 poorts switch met hierop

2 IP camera's
1 Unify AP's.
uplink

Verder in de woonkamer een 5 poorts switch in het tv-meubel.
hierop:
TV
Versterker
1 Unify AP

Alles hangt verder aan de wifi (Imac, laptops, PS3, Nintendo Switch, 6 x Sonoff, telefoons, tablet, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Hennie-M Dat is goed om te horen. Helaas moet er bij de 16-poort dan alsnog een switch bij, al kan ik in dit geval wel alle data-intensieve apparatuur op de 16-poort aansluiten.

De loze leidingen hangen al in beton in de meterkast. Was wel iets geweest om eerder aan te denken inderdaad, helaas te laat ;)

[ Voor 26% gewijzigd door TKroon op 11-04-2019 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:36
TKroon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:19:
@Hennie-M Dat is goed om te horen. Helaas moet er bij de 16-poort dan alsnog een switch bij, al kan ik in dit geval wel alle data-intensieve apparatuur op de 16-poort aansluiten.
Ik weet vrij zeker dat als jij de 24poorts verticaal ophangt en er ruimte boven vrij laat dat de thermiek er wel voor zorgt dat de warmte het chassis verlaat :)

Overigens, mocht je hem dus 'op zijn kantje' ophangen, misschien wel handig om hem even open te schroeven en de draairichting van de fans te controleren. Niet handig als de bovenste fans lucht van boven aanzuigen en naar beneden proberen te drukken.
je zou voor de gein dit filmpje eens kunnen bekijken: YouTube: US-24-250W Fan Replacement - UPDATE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Hennie-M Thanks voor de tip. In dat geval draai ik hem liever 180 graden ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ijske
En er bestaat geen 24-port PoE-switch die fanless is, logisch ook.
that's where you're wrong buddy...
https://tweakers.net/pric...ocurve-1820-24g-poe+.html

graag gedaan ^^

(ok hij "bromt" een klein beetje..; maar geen fans" !)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@ijske DANK!!! *O* Ik heb uuuren zitten zoeken, maar deze is er blijkbaar tussendoor geglipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
TKroon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 18:27:
@ijske DANK!!! *O* Ik heb uuuren zitten zoeken, maar deze is er blijkbaar tussendoor geglipt.
ik draai em zelf thuis ook ... 185w is zat voor 3 ip-cam's , 3 poe accespoints en evt nog 2 parlefonie dingen
smart managed dus vlan support.. ding doet gewoon alles wat een tweaker wil ... topding , zelfs zn prijs vind ik nog best ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@ijske Heb je hem los staan of hangen, of in een rack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
TKroon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 18:41:
@ijske Heb je hem los staan of hangen, of in een rack?
ik heb een 22u rackje ,dat paste onder de trap... hangen ook 3 patchpanels in en nas'je staat erin enzo

Afbeeldingslocatie: https://images.bva-auctions.com/static/auctions/35539/lots/640x480/199.jpg
ditte dus :-) wel achterkant wat moeten modden vooraleer ie diep genoeg kon

[ Voor 24% gewijzigd door ijske op 11-04-2019 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik heb een pricewatch: ZyXEL GS1900-24HP waarvan de fans vervangen zijn door stillere exemplaren (pricewatch: Noiseblocker BlackSilent XM-1, 40mm) waardoor hij nu onhoorbaar is. Zolang niet alle poorten met POE in gebruik zijn gaat dat prima, ondanks de lage airflow.

Daarnaast vraag ik me wel af wat het stroomverbruik is van die Procurve. Ik ken de HP's als niet bar zuinig t.o.v. de Zyxel. Er staat 22W, maar is dat in de praktijk ook zo?

Wat ik nu ook zie is dat de Procurve maar 12 POE+ poorten heeft in tegenstelling tot de Zyxel waarvan alle 24 poorten POE+ zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door CurlyMo op 11-04-2019 19:20 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
28.3 watt voor de officeconnect .. (mag ik nog procurve zeggen) ?
ik vond de limited lifetime warranty wel n + ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert11
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:50
Ik wil eigenlijk precies hetzelfde in ons nieuwbouwhuis. Een managed 24 poort switch met POE icm een paar unifi accesspoints. Ik vind de unifi 24 port switch met POE (250WATT) best prijzig (380 euro) met als enige meerwaarde dat je deze kan managen in de unifi controller. Ik zat te kijken naar deze switch pricewatch: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit Smart PoE+ Switch with 4 SFP Sl... deze is tevens ook een layer 3 switch. Of is deze switch "slechter" dan de unifi switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
eenzijdig denk ik dat veel van die switches sowieso veel langer meegaan dan ooit jij ze wil gebruiken (binnen 10 jaar zijn die allemaal vervangen door 10gbit exemplaren) ..

waar zit het hem wel in dan ?
ik denk niet alleen in de bouw (waar hp als enige opgeeft dat ze verwachten dat ie 64 jaar meegaat! ) , maar bv ook in zuivere rekenkracht
een backplane van 50gbit+ hebben is erg simpel.. maar wat als je begint met vlan'ing, dan zakken veel simpelere switches snel in qua datarates

ook stukje zal vast de servicelevel zijn van HP...

of layer 3 nuttig is voor thuis ? geen idee, ik vind vlan'ing genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Ik denk dat de HP in mijn geval de beste keuze is. Zeker als deze nog in een meterkast hangt, zal die brom amper tot niet hoorbaar zijn. In het ergste geval plak ik nog wat akoestisch spul aan de binnenkant. Conclusie: geen enkele PoE-switch is 100% stil, maar je moet toch wat ;)

De Unifi 24-250W zou ik liever hebben, maar als daar ook nog fans van een paar tientjes bij komen, en dus geen garantie meer, is dat gewoon geen verstandige keuze.

Edit:
@ijske Tot mijn grote teleurstelling zie ik dat de HP geen 802.3af ondersteunt, alleen PoE+: 802.3at.... :'(

[ Voor 12% gewijzigd door TKroon op 12-04-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
euh ... hier moet ik ook even googlen, ik dacht dat POE+ backwards compatible is met gewoon POE..
dus dat ie beide normen wel zou hanteren ...

ik heb er cisco wap371's op hangen en werken prima :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@ijske het wordt er niet makkelijker op ;) ik lees online dat het “meestal” backwards compatible is. Ik ga het HP zelf maar eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
TKroon schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:40:
@ijske het wordt er niet makkelijker op ;) ik lees online dat het “meestal” backwards compatible is. Ik ga het HP zelf maar eens vragen.
of je koopt accespoints die wel met alle normen werken ? :-)

jk, ik ben vrij zeker dat het gewoon werkt hoor ... het is geen retarted 24v POE
volgens ubnt.com voldoet de lite aan standaard 802.3af , en volgens hp kan ie gewoon werken met de oudere norm
https://h20195.www2.hpe.com/v2/GetPDF.aspx/c04518995.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@ijske sorry ik heb niet goed genoeg gekeken, in de specsheet staat het wel genoemd. Het werkt dus gewoon :)

Ik zal later dit jaar laten zien wat het allemaal geworden is. Qua rack kan ik nog weinig plannen, hangt van de ruimte af in de meterkast.

Dank voor ieders hulp!

[ Voor 43% gewijzigd door TKroon op 12-04-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@TKroon Heb je al een keuze kunnen maken wat betreft je stille switch?

(Eigenbelang, helaas maakt mijn gekregen switch me toch echt te veel herrie. Weekje trek ik het wel, 2 weken ook nog wel, maar verder wil ik toch wel deze maand een relatief stille 24 poorts, managed, PoE switch in huis halen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@unezra nog niet 100%, maar het gaat een Unifi 16-150W worden, of 2x een 8-60W. Als het huis klaar is kan ik de meterkast opmeten en kijken wat past. Ik ga wel alle kabels trekken, en als ik meer aansluitingen nodig heb dan 16, koop ik er nog wel een 8-poort bij. Het moet gewoon stil zijn, dan maar meer apparaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

TKroon schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:00:
@unezra nog niet 100%, maar het gaat een Unifi 16-150W worden, of 2x een 8-60W. Als het huis klaar is kan ik de meterkast opmeten en kijken wat past. Ik ga wel alle kabels trekken, en als ik meer aansluitingen nodig heb dan 16, koop ik er nog wel een 8-poort bij. Het moet gewoon stil zijn, dan maar meer apparaten :)
:)
Moet zeggen dat dat hier ook nog wel een optie is. Mijn Zyzel GS1900-24E's hergebruiken (die zijn fanless) en dan voor het PoE gebeuren mijn Zyxel GS1200-5HP inzetten. Beiden zijn stil. (100% fanless) Beiden doen ook gewoon wat ze moeten doen. Het nadeel is dat het 2 apparaten zijn maar met straks maar 2 PoE devices in huis die ook nog eens niet super veel eisen hebben, maakt dat niet heel veel uit.

EDIT: Grootste nadeel is misschien wel dat ik weet dat de voeding van die GS1900's zwak is.
(Minder groot nadeel is dat het dan via 1 uplink gaat, misschien 2, dus theoretisch mijn WiFi bandbreedte beperkt is maar da's vooral theoretisch.)

EDIT2: Ik heb de zooi voor nu meteen omgewisseld. Die Zyxels zijn niet perfect (zeker die GS1200 heeft een *extreem* trage management interface, weet niet of de v2 beter is), maar ze doen iig wat ze moeten doen en de herrie op de gang is hier weer binnen grenzen. (Mijn server hoor je zelf wel een beetje maar dat is in te stellen, de Zyxel switches zelf zijn volkomen passief.)

[ Voor 26% gewijzigd door unezra op 03-10-2019 23:56 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1