En toch is de d6T een van de betere die er is en ik heb ook geen goed alternatief kunnen vinden. Maar je moet hem inderdaad niet voor grote afstanden gebruiken. Een paar meter gaat prima. Ik heb er hier 3 liggen en heb er mee ge-experimenteerd maar moet ze nog definitief aan mijn domotica systeem toevoegen.
Het gaat trouwens niet per se om het aantal pixels, maar ook de lens en de mate van divergentie (groothoek of tele-lens, zeg maar)
Radar sensoren werd ik gek van. False positives. Maar misschien dat de duurdere varianten een stuk beter zijn dan die 1 euro-modules.
De_Koele_Man schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:30:
Ik ben benieuwd hoe gaat dit werken met een "thermal footprint"? Een stoel/bank wordt natuurlijk warm als je er op zit, hoe lang blijft deze warmte dan nog zichtbaar op zo'n sensor?
Wel een leuk idee! Ik ga dit topic volgen!
Heel kort. Sowieso is het vooral je blote huid die warm is en meetbaar is. Isolerende kledinglagen maken het moeilijker om een hoge temp te meten.
Wij zitten in de winter wel eens onder een dekentje bijvoorbeeld. Nou dan meet zo'n sensor dus helemaal niets meer. Alleen de hoofden zijn dan nog warm maarja dat is een te klein oppervlak om door zo'n sensor te meten, tenzij je de sensor op minder dan 1 meter afstand monteert.
Dus heel gericht kun je de d6T wel gebruiken, maar dan heb je er dus 1 of 2 voor de bank nodig, 1 voor je computer(stoel) etc.. en dat is jammer.
écht goede aanwezigheidsdetectie heb ik ook nog niet kunnen vinden en is misschien nog een utopie. Combinatie van technieken zorgt er wel voor dat je een heel eind kunt komen. dus PIR, CO2, apparaten pingen (telefoon, tv, pc) of evt een bandje of smartwatch. PIR's kun je slim programmeren: als iemand langs een doodlopend deel van de kamer loopt, dan weet je dus dat hij daar is tot de sensor opnieuw iemand registreert. Echter, dit werkt alleen als je alleen thuis bent.
Ultrasoon kan ook maar dan moet er dus een vrije 'zichtlijn' zijn. Oftewel je krijgt false positives als er een kussentje op de bank ligt etc..
[
Voor 88% gewijzigd door
de Peer op 18-04-2019 09:07
]