Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thermal imaging sensor als aanwezigheidsdetectie

Pagina: 1
Acties:

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11 18:48
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van thermal imaging sensors voor aanwezigheidsdetectie?

Ik kan hier op het forum wel wat vinden van mensen die de d6T sensor hebben gebruikt, met 4x4 pixels, met de opmerkingen dat de resolutie eigenlijk te laag is voor grotere afstanden.

Nu kwam ik online de AMG8833 8*8px en MLX90640 32*24px thermal sensors tegen, voor zo'n 26 en 65 euro per stuk respectievelijk. Deze leveren hier op het forum echter 0 zoekresultaten op.

Lijken me relatief makkelijk via I2C aan een ESP te koppelen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Is er een reden dat je dat niet met een "normale" PIR sensor van $0,99 kan doen ?

Edit:
Oh, wacht, ik snap het al, je wilt ook detecteren als er geen beweging is, maar wel iemand aanwezig natuurlijk :>

[ Voor 19% gewijzigd door u_nix_we_all op 11-04-2019 16:43 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 10:35

TNW

In wat voor scenario wil je mensen detecteren? Je hebt het over afstanden. Bijvoorbeeld mensen die bij een toegangshek of andere afgrenzing staan?

Als je het over een kamer hebt zou een ultrasoon- of radarsensor bijvoorbeeld goed werken.

Interessante sensoren trouwens, goedkoop experimenteren zonder gelijk FLIR spullen van 100den €'s.

Weblog | Straling!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-11 18:57
Ultra Wide Band, real time location systems, maar dat is nog even wachten op het volwassen worden en daardoor lagere prijzen.
https://openrtls.com/page/buildingautomation

• Mr Alfabet
@TNW Het gaat voornamelijk om aanwezigheidsdetectie in huis, als ik stil zit achter de pc of op de bank inderdaad. De bank staat midden in de woonkamer, 2 tot 8 meter bij de muur vandaan, met een hoog plafond erboven van zo'n 4m. Met 'grotere afstanden' bedoel ik dan zo'n 5m van de tv tot de bank, wat het hoofd van mijn vriendin (Het enige dat zichtbaar is als ze onder d'r dekentje kruipt) tot een enkele pixel maakt op die afstanden.

Heb je een voorbeeld van zo'n ultrasoon of radarsensor? Van radarsensoren heb ik alleen maar gehoord dat ze veel false positives geven.

@DjAntoon Ik hoef niet te weten wie er zit, als ik maar weet _of_ er iemand zit ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Mr Alfabet op 15-04-2019 15:28 ]

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-11 09:36

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Ik ben benieuwd hoe gaat dit werken met een "thermal footprint"? Een stoel/bank wordt natuurlijk warm als je er op zit, hoe lang blijft deze warmte dan nog zichtbaar op zo'n sensor?

Wel een leuk idee! Ik ga dit topic volgen!

Meh!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:46
@De_Koele_Man Dat is precies wat ik ook wilde zeggen inderdaad :)
En @Mr Alfabet heb je geen kat/hond die op de bank gaat liggen?

Ik meet trouwens de CO2-waardes in de huiskamer, om m'n ventilatie aan te sturen. Dat zou je ook als aanwezigheidsdetectie kunnen gebruiken. Al zakt het wel vrij traag als ramen/deuren dicht blijven.

• Mr Alfabet
Goed punt. We hebben op 't werk zo'n peperdure Fluke warmtecamera, ik zal die eens op de bank mikken na een avondje tv kijken. Kan nooit meer zijn dan een paar minuten toch?

Geen huisdieren die rondlopen, maar indien je met huisdieren te maken hebt lijkt me het hele aanwezigheid/beweging gestuurde lichtplan sowieso geen optie?

Wat voor sensor gebruik je voor de CO2 meting? Ik heb wel eens gewerkt met de Senseair S8, aan te spreken via UART of simpelweg PWM uitlezing. Die zijn zo'n E30,- meen ik.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:18

de Peer

under peer review

En toch is de d6T een van de betere die er is en ik heb ook geen goed alternatief kunnen vinden. Maar je moet hem inderdaad niet voor grote afstanden gebruiken. Een paar meter gaat prima. Ik heb er hier 3 liggen en heb er mee ge-experimenteerd maar moet ze nog definitief aan mijn domotica systeem toevoegen.

Het gaat trouwens niet per se om het aantal pixels, maar ook de lens en de mate van divergentie (groothoek of tele-lens, zeg maar)

Radar sensoren werd ik gek van. False positives. Maar misschien dat de duurdere varianten een stuk beter zijn dan die 1 euro-modules.
De_Koele_Man schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:30:
Ik ben benieuwd hoe gaat dit werken met een "thermal footprint"? Een stoel/bank wordt natuurlijk warm als je er op zit, hoe lang blijft deze warmte dan nog zichtbaar op zo'n sensor?

Wel een leuk idee! Ik ga dit topic volgen!
Heel kort. Sowieso is het vooral je blote huid die warm is en meetbaar is. Isolerende kledinglagen maken het moeilijker om een hoge temp te meten.

Wij zitten in de winter wel eens onder een dekentje bijvoorbeeld. Nou dan meet zo'n sensor dus helemaal niets meer. Alleen de hoofden zijn dan nog warm maarja dat is een te klein oppervlak om door zo'n sensor te meten, tenzij je de sensor op minder dan 1 meter afstand monteert.

Dus heel gericht kun je de d6T wel gebruiken, maar dan heb je er dus 1 of 2 voor de bank nodig, 1 voor je computer(stoel) etc.. en dat is jammer.

écht goede aanwezigheidsdetectie heb ik ook nog niet kunnen vinden en is misschien nog een utopie. Combinatie van technieken zorgt er wel voor dat je een heel eind kunt komen. dus PIR, CO2, apparaten pingen (telefoon, tv, pc) of evt een bandje of smartwatch. PIR's kun je slim programmeren: als iemand langs een doodlopend deel van de kamer loopt, dan weet je dus dat hij daar is tot de sensor opnieuw iemand registreert. Echter, dit werkt alleen als je alleen thuis bent.

Ultrasoon kan ook maar dan moet er dus een vrije 'zichtlijn' zijn. Oftewel je krijgt false positives als er een kussentje op de bank ligt etc..

[ Voor 88% gewijzigd door de Peer op 18-04-2019 09:07 ]

• Mr Alfabet
@de Peer Heb je ervaring met de AMG8833 8*8px en MLX90640 32*24px thermal sensors? Ik snap je punt over divergentie door de lens, maar als ik een lens met een grotere brandpuntsafstand pak, en dan ook nog eens dat beeld (de bank zeg maar) kan opdelen in 768 verschillende punten waarop de warmte wordt gemeten, dan moet 1 van die punten een verhoogde temperatuur geven als er iemand zit.

Even grofweg: het plaatje van de bank is 5x3,75meter in werkelijkheid, dan is iedere 'pixel' maar zo'n 15x15cm ten hoogte van de bank.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:18

de Peer

under peer review

Mr Alfabet schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 00:01:
@de Peer Heb je ervaring met de AMG8833 8*8px en MLX90640 32*24px thermal sensors? Ik snap je punt over divergentie door de lens, maar als ik een lens met een grotere brandpuntsafstand pak, en dan ook nog eens dat beeld (de bank zeg maar) kan opdelen in 768 verschillende punten waarop de warmte wordt gemeten, dan moet 1 van die punten een verhoogde temperatuur geven als er iemand zit.

Even grofweg: het plaatje van de bank is 5x3,75meter in werkelijkheid, dan is iedere 'pixel' maar zo'n 15x15cm ten hoogte van de bank.
Nee met die sensoren heb ik geen ervaring. Het blijft uitproberen... (en ons laten weten :P )
Ja in theorie zou het zo moeten werken als je zegt inderdaad. Ik heb wel een 4x4 sensor geprobeerd en daarbij was het aantal punten toch te laag om op enige afstand een temp goed te kunnen meten. Bij 768 is dat een ander verhaal natuurlijk, dat begint ook echt meer een camera te worden!

• Mr Alfabet
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 07:31:
[...]

Nee met die sensoren heb ik geen ervaring. Het blijft uitproberen... (en ons laten weten :P )
Ja in theorie zou het zo moeten werken als je zegt inderdaad. Ik heb wel een 4x4 sensor geprobeerd en daarbij was het aantal punten toch te laag om op enige afstand een temp goed te kunnen meten. Bij 768 is dat een ander verhaal natuurlijk, dat begint ook echt meer een camera te worden!
Ik ga gewoon een setje bestellen. Zal hier wat laten weten als ik output heb!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:46
@Mr Alfabet Voor CO2 gebruik ik de MH-Z19. Is iets van €20

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
En hoe zit het dan met warme radiatoren, vloerverwarming, open haard, warme tv, pc, kaarsen, de warme hapjes op tafel...
Ik denk dat je met een 'human recognition' sensor verder komt, zoek maar eens op Google.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Mr Alfabet
frisianstar schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:28:
En hoe zit het dan met warme radiatoren, vloerverwarming, open haard, warme tv, pc, kaarsen, de warme hapjes op tafel...
Ik denk dat je met een 'human recognition' sensor verder komt, zoek maar eens op Google.
Het plan is om de sensor te gebruiken voor gebieden waar mensen zitten met weinig beweging (bank, tafel, bureau). De sensor beweegt niet, dus je kunt vrij gemakkelijk de waarden die je meet op plekken waarvan je weet dat het geen mens is (radiator) negeren. Als er kaarsen aan staan of warme hapjes, zijn er (waarschijnlijk) ook mensen, dus dat is om het even.

Zoeken naar 'human recognition sensor' levert dure sensoren op (>200euro), of berichten over facial recognition software. Aangezien ik het de tweaker manier wil doen (zonder 1000 euro uit te geven aan sensoren) zou facial recognition nog een optie zijn, maar dat vind ik persoonlijk toch minder elegant (vs een esp8266 met een simpele sensor).
Pagina: 1