Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Afzuiging, maakt woning minder zuinig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• incaz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 29-04 20:24
Ik heb een nieuwe huurwoning, appartement, waarvan ik het idee heb dat de afzuiging (die permanent aanstaat) heel veel warmte wegtrekt.
Weet iemand welke vragen of voorstellen je kunt doen aan de woningbouw rondom afzuiging?

Ter vergelijking: Ik kom van een appartement van de bovenste verdieping, op de hoek, met een deur aan een open trappenhuis / gallerij. Dus 4 van de 6 zijden blootgesteld, en behoorlijk gevoelig voor de temperatuursschommelingen van buiten. Wel dubbel glas, niet briljant geisoleerd.
Nu heb ik een appartement op de begane grond, voor zover ik kan merken beter geisoleerd, aan meerdere kanten beschut en geen open gallerij. Toch bleek ook al dat er een behoorlijk hoog voorschot voor de verwarming gerekend werd tov van mijn vorige woning. Nu ik er zit voel ik dat de warmte wegtrekt. Heeft iemand ideeen wat hierin een goede oplossing is?

Een andere vraag is of dit op een of andere manier is meegenomen in de energienormen, dat de ventilatie de isolatie weer deels ongedaan maakt?

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Beste antwoord (via incaz op 12-04-2019 15:49)

• Paragon93
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Zoals ik het lees heb je een mechanische afzuiging, met natuurlijke toevoer.
Dit betekend dat er permanent in badkamer, toilet en keuken afgezogen wordt, en door de onderdruk natuurlijk (middels roosters, open ramen dan wel kieren) nieuwe lucht binnen komt.

Dit moet aan eisen voldoen (21liter/min badkamer, 14liter/min keuken, 7liter/min toilet) volgens bouwbesluit.

Je kunt de afvoeren dan wel toevoeren blokkeren / dichtschroeven, maar dit gaat ten kosten van je ventilatie. Zeker met koken, en na het douchen is het verstandig om goed te ventileren om fijnstof en schimmel tegen te gaan.

Is er een optie om de ventilatie snelheid middels een knop te bedienen? Dan kun je hem buiten het douchen en koken lager zetten.
Zo niet kun je het uitsluitend regelen door bijvoorbeeld de afzuigopzetstukken een stukje dicht te schroeven of hier iets van schuim in te stoppen om een stuk van de afzuiging te blokkeren, maar dit lijkt me niet verstandig voor de luchtkwaliteit.

Trust me, I'm an engineer

Alle reacties

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:42
Als het geen warmte terugwin unit is, dan zuig je in principe gewoon warme lucht weer naar buiten. Dat is niet erg efficient, maar allicht beter dan niet ventileren. Een vorm van warmte terugwinning is dan mogelijk een oplossing, waarbij de uitgaande warme lucht wordt gebruikt om ingaande koele lucht te verwarmen.

Weg uit m'n comfortzone, ik bouw aan USG21.com

• Broabander
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 14-06 13:25
Ik betaal een voorschot van E130,- voor warmte en heb over het afgelopen jaar gemiddeld voor E75,- per maand verbruikt. Mijn voorschot voor electriciteit was E60,- en afrekening voor 2018 kwam uit op een gemiddelde van E27,- aan stroom.

Wat ik wil zeggen; je voorschot zegt niks over je verbruik, het ligt er ook aan wat voor verwarming je hebt (Stadsverwarming? Blokverwarming? CV-ketel?). Heb je daar wat meer info over?

• petervandenberg
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 11:29
NiGeLaToR schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:12:
Als het geen warmte terugwin unit is, dan zuig je in principe gewoon warme lucht weer naar buiten. Dat is niet erg efficient, maar allicht beter dan niet ventileren. Een vorm van warmte terugwinning is dan mogelijk een oplossing, waarbij de uitgaande warme lucht wordt gebruikt om ingaande koele lucht te verwarmen.
Dit dus, heb je een ventilatie systeem C of D? Bepaal dat eerst. Bij D heb je warmte terugwinning, bij C niet en verlies je dus warmte.

• SonataArctica
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-06 10:45
Weet je toevallig wie de vorige bewoners waren? Als dat mensen met veel kinderen of bejaarden (die vaak stoken op standje crematorium) waren dan is dat wellicht een verklaring voor het hoge voorschot aangezien deze wordt berekend a.d.h.v. het verbruik van de vorige bewoners. Bij mijn eerste woning was deze ook veel te hoog en kreeg ik bijna 800 euro terug na het eerste jaar.

Gitarist van Veil Of Delusions: www.veilofdelusions.com

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Koude vloer kan er voor zorgen dat het veel kouder aanvoelt.

Het kan zijn dat het afzuigvolume te hoog staat. In sommige gevallen kun je dat bijregelen.

Verder; je bent wel erg zuinig met de informatie...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Zoals ik het lees heb je een mechanische afzuiging, met natuurlijke toevoer.
Dit betekend dat er permanent in badkamer, toilet en keuken afgezogen wordt, en door de onderdruk natuurlijk (middels roosters, open ramen dan wel kieren) nieuwe lucht binnen komt.

Dit moet aan eisen voldoen (21liter/min badkamer, 14liter/min keuken, 7liter/min toilet) volgens bouwbesluit.

Je kunt de afvoeren dan wel toevoeren blokkeren / dichtschroeven, maar dit gaat ten kosten van je ventilatie. Zeker met koken, en na het douchen is het verstandig om goed te ventileren om fijnstof en schimmel tegen te gaan.

Is er een optie om de ventilatie snelheid middels een knop te bedienen? Dan kun je hem buiten het douchen en koken lager zetten.
Zo niet kun je het uitsluitend regelen door bijvoorbeeld de afzuigopzetstukken een stukje dicht te schroeven of hier iets van schuim in te stoppen om een stuk van de afzuiging te blokkeren, maar dit lijkt me niet verstandig voor de luchtkwaliteit.

Trust me, I'm an engineer

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

kabeltjekabel schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:20:
Verder; je bent wel erg zuinig met de informatie...
Da's wel een hele goeie opmerking O-) in deze context :P

Ik had in mijn woning (tussenwoning 2010) ook permanente afzuiging, maar na 11x de lagers te hebben vervangen in 14 maanden tijd heb ik het ding eruit gegooid want ik was dat lawaai helemaal zat.

Heb er een badkamerventilator in gehangen, met een kastje dat schakelt als de warmwaterkraan naar de douche warm word. Zo wordt de douche netjes afgezogen voor langere tijd na het douchen en heb ik geen lawaai meer in huis. Gewoon regelmatig even luchten.

Ook heb ik een Netatmo geïnstalleerd, perfect ding, want zodra je visite in huis hebt wordt je meteen gewaarschuwd voor hoge CO2 waarden als die optreden en kun je maatregelen nemen.

• incaz
@Paragon93, thanks! Dat is het systeem inderdaad. Ik kan de snelheid enigzins bedienen (half open of heel open) maar dat is het ook wel ongeveer.
Volgens mij zou ik alleenwonend, niet rokend, geen huisdieren, best toekunnen met wat minder ventilatie (niet helemaal niets, alleen maar wat minder) zonder dat het de luchtkwaliteit meteen aantast.

@kabeltjekabel, het is altijd even zoeken naar wat allemaal relevant is en wat niet. Maar wat Paragon beschrijft is de situatie. Het gaat overigens om centraal geregelde afzuiging en blokverwarming.
De vloer voelt op zich niet erg koud, ook het kale beton niet, en nu met ondervloer zou ik daar niet zoveel last van moeten hebben.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Duik je meterkast in en monitor je gebruik gedurende een week en je hebt een indicatie wat je echte verbruik is tov je geschatte gebruik.

Als de vorige bewoners met meer waren en stookten als in een bejaardentehuis kan je veel geld terugverwachten.

Maar iets meer info qua m2 / m3 / bouwjaar zou ook wel helpen in inschatten of je verbruik beetje in de richting komt.

• incaz
Dat stukje over het voorschot was misschien verwarrend, want het gaat mij er vooral om dat het koud voelt en ik de warmte voel wegtrekken.

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 15:57
incaz schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:12:
Dat stukje over het voorschot was misschien verwarrend, want het gaat mij er vooral om dat het koud voelt en ik de warmte voel wegtrekken.
Maar dat kan weer erg subjectief zijn. Want als je die ventilatie niet uit kan zetten, waar voel je het heen wegtrekken dan? Het kan nooit verder opwarmen, dus wegtrekken is dan ook niet aan de orde. Dat zou betekenen dat het eerst warm is en dan niet meer.

Woont in Helsinki

• incaz
@Intelligo: richting de afzuiging.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Maar ik denk dat je dus geen mechanische ventilatie had in je oude woning?

Dan zat je fijn je eigen CO2 te hergebruiken en was er geen vervanging van de lucht.

Of zaten er roosters of zo boven de ramen?

Dat je nu trek voelt is wellicht wat te veel van het goede. Dan moet je de ventielen van de afzuigpunten knijpen. Zodat het afgezogen volume wat minder is.

Maar wees blij tov de eerste situatie. Geen tot te weinig ventilatie is niet gezond.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17:36
Het gevoel van koude trek kan ook komen doordat je nu een koude(re) vloer hebt, terwijl je eerst juist een warme vloer had, warmgestookt door de onderburen.

Een paar graden verschil in vloertemperatuur geeft een groot verschil in comfort.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:23

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Fairy schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:28:
[...]

Ik had in mijn woning (tussenwoning 2010) ook permanente afzuiging, maar na 11x de lagers te hebben vervangen in 14 maanden tijd heb ik het ding eruit gegooid want ik was dat lawaai helemaal zat.

Heb er een badkamerventilator in gehangen, met een kastje dat schakelt als de warmwaterkraan naar de douche warm word. Zo wordt de douche netjes afgezogen voor langere tijd na het douchen en heb ik geen lawaai meer in huis. Gewoon regelmatig even luchten.

Ook heb ik een Netatmo geïnstalleerd, perfect ding, want zodra je visite in huis hebt wordt je meteen gewaarschuwd voor hoge CO2 waarden als die optreden en kun je maatregelen nemen.
Nieuwe MV kost iets van 150 euro. Weet niet wat je ermee doet als je een lagerset per maand verbruikt. Je bedachte systeem is volstrekt onvoldoende voor een huis uit 2010.

@incaz Wat is het bouwjaar? Denk eerder dat het gevoelsmatig is nu je minder zoninstraling hebt en geen vloerverwarming meer van je onderburen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 17:51
@incaz Zo te horen heb je blokverwarming en collectief afzuiging, hoge stookkosten zijn dan heel normaal, ben ervaring deskundige ondanks ik weinig thuis was en de verwarming uit stond.

Blokverwarming is gewoon duurder dan normaal op gas verwarmen, ongeacht de afzuiging wel of niet aan staat, je kan de afzuiging knijpen door de ventielen dichter te draaien en/of dat niet wil met een stuk ducktape erop, de woningbouw wordt daar niet blij van natuurlijk omdat je het zaakje uit balans brengt en bij de buurman zou hij dan nog harder gaan afzuigen, maar het zou mij niet verbazen dat anderen in het gebouw dat ook al gedaan hebben waardoor hij bij jou al harder dan de bedoeling afzuigt.

In mijn vorige appartement werd ook vol gas 24/7 afgezogen, nu een tussenwoning met eigen ventilatiebox dat ding kan niet eens zo hard afzuigen.
Voor mij was dus de korte termijn oplossing duck-tape met een klein gaatje erin zodat er nog wat afgezogen werd. :o

Dus blijf het aankaarten bij de woningbouw en hopelijk komen ze met een oplossing.

[Voor 54% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2019 21:32]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• kendo
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
incaz schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:10:
Ik heb een nieuwe huurwoning, appartement, waarvan ik het idee heb dat de afzuiging (die permanent aanstaat) heel veel warmte wegtrekt.
Weet iemand welke vragen of voorstellen je kunt doen aan de woningbouw rondom afzuiging?

Ter vergelijking: Ik kom van een appartement van de bovenste verdieping, op de hoek, met een deur aan een open trappenhuis / gallerij. Dus 4 van de 6 zijden blootgesteld, en behoorlijk gevoelig voor de temperatuursschommelingen van buiten. Wel dubbel glas, niet briljant geisoleerd.
Nu heb ik een appartement op de begane grond, voor zover ik kan merken beter geisoleerd, aan meerdere kanten beschut en geen open gallerij. Toch bleek ook al dat er een behoorlijk hoog voorschot voor de verwarming gerekend werd tov van mijn vorige woning. Nu ik er zit voel ik dat de warmte wegtrekt. Heeft iemand ideeen wat hierin een goede oplossing is?

Een andere vraag is of dit op een of andere manier is meegenomen in de energienormen, dat de ventilatie de isolatie weer deels ongedaan maakt?
Ik zit in mijn huurwoning met hetzelfde. Sinds kort ook een mechanische afzuiging(direct naar buiten), zonder dat er extra roosters zijn geplaatst voor de aanvoer. Nu moeten de ramen (boven) dus wel constant open om te voorkomen dat ik lucht uit de kruipruimtes ed. trek. Je voelt gewoon een constante koude tocht door het hele huis trekken, die er voorheen niet was, ondanks de vernieuwde dak, spouw, vloer, muurisolatie en nieuwe beglazing. Nu stook ik toch niet meer, maar bij de eerste de beste keer dat de radiatoren weer aan gaan, dan gaat de stekker uit de afzuiging.

• mr_evil08
@kendo Dat kun je wel bij regelen.
Zijn de ventielen wel in balans ?

Mechanische ventilatie hoort niet zo erg te "tochten".

[Voor 91% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2019 21:38]

• incaz
@mr_evil08, thanks. Dat blokverwarming duurder is had ik al gehoord, en ik had me er al helemaal op verheugd om daar kritiese vragen over te stellen, maar nu ik merk hoe snel het afkoelt vraag ik me dus af: wat als die blokverwarming ook duur is omdat er best veel warmteverlies is? Dit intrigeert me wel, ik ga het toch eens narekenen qua werkelijk energieverbruik.
Aan mijn kant valt er zo te zien niet zoveel in te stellen, dus de ducktape hou ik in mijn achterhoofd.

@kendo, huh. Daarvoor doe je al die moeite qua isolatie niet voor zou je zeggen.

(En voor de rest: ik vind de vasthoudendheid waarmee ik niet zou kunnen nagaan wat ik voel qua temperatuur fascinerend, maar ook een beetje zinloos.)

• Gman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14-06 23:08
mr_evil08 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:19:

In mijn vorige appartement werd ook vol gas 24/7 afgezogen, nu een tussenwoning met eigen ventilatiebox dat ding kan niet eens zo hard afzuigen.
Voor mij was dus de korte termijn oplossing duck-tape met een klein gaatje erin zodat er nog wat afgezogen werd. :o
24/7 voluit is niet goed zeg!
Ik heb 9 jaar op een appartement gewoond en daar stond ie variabel ingesteld.
Overigens heb ik 'm in de winter deels en tijdelijk afgeplakt omdat ik ook geen zin had om alle warmte eruit te blazen.

• kendo
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:35:
@kendo Dat kun je wel bij regelen.
Ventielen in de badkamer vol open en daar het raam op een kier, dan heb je er beneden veel minder last van, ik zou nooit de afzuiging zomaar geheel uitzetten, hier in het stookseizoen draai ik de ventielen van de woonkamer ook een stukje verder dicht en de badkamer/toilet verder open.
Er is meer dan 60 jaar geen mechanische ventilatie toegepast in deze woningen. De laatste jaren was het zelfs zeer behaaglijk zonder hoge stookkosten(de isolatie was al redelijk op orde) en last van irritante tocht en vocht, heb ik nooit gehad. En ventilatie geschiede altijd door een raam op een kier te zetten wanneer nodig.
incaz schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:39:

@kendo, huh. Daarvoor doe je al die moeite qua isolatie niet voor zou je zeggen.

(En voor de rest: ik vind de vasthoudendheid waarmee ik niet zou kunnen nagaan wat ik voel qua temperatuur fascinerend, maar ook een beetje zinloos.)
Ik ben nu idd. letterlijk warmte uit de woning naar buiten aan het pompen. Maar dit is nu het beleid van de woningbouwvereniging om aan hun puntjes te komen.

[Voor 25% gewijzigd door kendo op 11-04-2019 21:46]

• kendo
  • Niet online
dubbel

[Voor 98% gewijzigd door kendo op 11-04-2019 21:46]

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16:01

Theo

moederbord

Ventileren doe je in een woning eigenlijk alleen maar om te zorgen dat het vocht uit de natte ruimtes weg kan, en om de CO2 in huis af te voeren die je uitademt. Wil je dus weten of je ventilatie 'te hard' staat dan moet je beide meten; de CO2 waarde in je woning en de relatieve luchtvochtigheid (RV) in huis.

De RV kun je vrij gemakkelijk meten en bepalen; het na een douchebeurt niet heel lang dampend vochtig zijn, en ramen mogen niet lang beslagen blijven.

CO2 zul je echt moeten meten met een speciale meter hiervoor. Een goede en gezonde woonsituatie is er één waarbij de CO2 onder de 800 ppm zit. Alles boven de 1200 ppm is voor langdurige/permanente blootstelling niet aan te raden.

Wil je je ventilatie zo zacht mogelijk hebben staan dan zorg je dat je deze zó afstelt dat je 's nachts in de slaapkamer net onder 800 ppm zit, en overdag in de ruimte waar je gewoonlijk het meest bent ook.

Een CO2 meter kun je kopen (70 euro), huren (kost helaas bijna hetzelfde) of je kan er ergens één lenen.

7400 Wp op het dak

• mr_evil08
@Gman Gebeurd veel in appartementen centrale afzuiging 24/7 op max, om te voorkomen dat mensen op vreemde tijden gaan koken en de buurman last krijgt van de kookgeuren, er zijn inderdaad betere systemen maar dat wil de VVE vaak niet betalen.

• incaz
Maar hoeveel krijg je in je eentje überhaupt uitgeademd? Zo snel krijg je een woonkamer niet bedompt in je eentje. Koken, zeker, douchen snap ik ook, maar gewoon verblijven?

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18:46
Juist daarom zijn er tegenwoordig ook vraaggestuurde systemen, waarbij vocht- en of co²sensoren bepalen hoe hard de ventilatie moet draaien.
Maar als huurder heb je daar niets aan uiteraard, je zult het gewoon moeten doen met wat je hebt.
Wat hen je nu precies, heeft de woning een eigen mechanische ventilatirunit? Zo ja maak daar eens een fotootje van? En wat voor bediening heb je daarbij, zit er zo'n driestandenschakelaar in de keuken?

• kabeltjekabel
[...]

[...]
Wat een onzin. Je had dus gewoon een defect exemplaar.

Badkamerventilator... dat is pas echt troep. Gaat binnen notime kaduuk, maakt een takkeherrie van jewelste voor een afzuigvolume waar een kabouter van kan ademen.
incaz schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:36:
@kabeltjekabel, het is altijd even zoeken naar wat allemaal relevant is en wat niet. Maar wat Paragon beschrijft is de situatie. Het gaat overigens om centraal geregelde afzuiging en blokverwarming.
De vloer voelt op zich niet erg koud, ook het kale beton niet, en nu met ondervloer zou ik daar niet zoveel last van moeten hebben.
Nou, je hebt zo'n beetje alle relevantie info weggelaten, dus dat zoeken zal nog wel meevallen..

Welke afzuigbox heb je? Welk bouwjaar is het pand?

Ondervloer doet natuurlijk nihil voor isolatie. Op de begane grond is het altijd kouder.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:41

PcDealer

HP ftw \o/

Señor Sjon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:05:
[...]

Nieuwe MV kost iets van 150 euro. Weet niet wat je ermee doet als je een lagerset per maand verbruikt.
Hier is de Itho motor een keer vervangen sinds 2004. Eens per jaar komt iemand de kanalen schoonmaken.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Zou je huis vol planten zetten dan nog helpen?

Ik zou zelf toch iets meer ventileren voor zo'n melder af gaat. Visite produceert niet alleen CO2 maar ook warmte, dus dat compenseert wel.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is wel een indicatie dat je waarneming subjectief is en je zeer mogelijk te snel iets hebt geconcludeerd..

De koude zou je van de vloer, muren, ramen, ventilatieroosters, onverwarmde luchtaanvoer, deurposten of kieren vandaan moeten voelen komen. De afzuiging straalt normaal gezien geen koude uit. Die zuigt warme lucht weg. Zit de afzuiging niet in een slecht geisoleerd punt of naast een matig raam ofzo?

[Voor 5% gewijzigd door JvS op 12-04-2019 07:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 01:08:
[...]

Wat een onzin. Je had dus gewoon een defect exemplaar.

Badkamerventilator... dat is pas echt troep. Gaat binnen notime kaduuk, maakt een takkeherrie van jewelste voor een afzuigvolume waar een kabouter van kan ademen.

[...]
Wat een onzin? Je kent me dus blijkbaar, en de hele situatie, knap!

Om maar even ontopic te gaan. In de hele wijk gingen die dingen met bosjes kapot, sommigen waren 's nachts buiten te horen, sommige buren in een ander blok hadden last van doordreunen. Bouwbedrijf was kort na de bouw failliet en de fabrikant weigerde consumenten te helpen of wilde astronomische bedragen voor reparatie. Nog los van het constante hoge stroomverbruik van die dingen.

Daarnaast een goede (buis) ventilator maakt helemaal niet veel lawaai (ervaring mee) en gaat automatisch aan als het nodig is.

Ik meet de CO2 waarden in mijn woning en alles blijft prima binnen de normen, zolang je de ventilatieroosters maar netjes open laat.
Marzman schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 05:40:
[...]
Zou je huis vol planten zetten dan nog helpen?

Ik zou zelf toch iets meer ventileren voor zo'n melder af gaat. Visite produceert niet alleen CO2 maar ook warmte, dus dat compenseert wel.
De hoeveelheid CO2 dat een paar kamerplanten verwerken is vrij minimaal. Ik ventileer ruim voldoende en heb regelmatig ramen en deuren open staan en ventilatieroosters open staan. De CO2 komt zelden boven de 1000 en eigenlijk alleen als ik het huis helemaal vol met visite heb, wat niet zo gek is.

We hebben een lange strijd gehad met de hele buurt m.b.t. de afzuiginstallatie. Sommige hebben vele honderden euro's betaald om het te laten vervangen, maar de meesten zijn voor een simpele ventilator gegaan om enkel de douche af te zuigen en dat werkt prima.
Met het centrale afzuigsysteem gingen de brandmelders op de overloop bij veel mensen ook steeds af als men ging douchen, met de badkamerafzuiger gebeurd dit niet meer. Dit door het vocht in de lucht. Zegt wel iets over het centrale afzuigsysteem.

Ik schakel de mijne met een vloerverwarming schakelaar gekoppeld aan de waterleiding, werkt ook voor de douche prima. Waterleiding warm = iemand staat te douchen, dus hard afzuigen. Zodra de leiding is afgekoeld, stopt hij weer. Meestal zuigt hij na het douchen zo'n 20 a 30 minuten door.

http://www.econerd.org/portiek/pompschakelaar/img13681.jpg

[Voor 40% gewijzigd door Fairy op 12-04-2019 08:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
^^ bovenstaand nooit doen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verklaar u nader. Miljoenen huizen in nederland hébben niet eens zo'n systeem.

Ik ventileer mijn woning beter dan menigeen en monitor de luchtkwaliteit continu. Krijg zelfs een bericht op mijn telefoon als er ergens een probleem is, dus vertel....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Fairy schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:26:
[...]

Ik ventileer mijn woning beter dan menigeen en monitor de luchtkwaliteit continu. Krijg zelfs een bericht op mijn telefoon als er ergens een probleem is, dus vertel....
Omdat we niet voor niets de regels via onder andere het bouwbesluit hebben dat verblijfsgebieden en sanitaire ruimtes met een minimale capaciteit geventileerd moeten worden.

Dit systeem vervangen door een prutsoplossing als een buisventilator op 1 locatie is dom bezig zijn en imho nogal onhandig om dit te adviseren aan een ander. Deze oplossing is geen vervanging voor een goed werkend ventilatiesysteem en is funest voor je binnenklimaat.

Er zullen vast nog wel inderdaad miljoenen woningen worden geventileerd via het natuurlijke toevoer en natuurlijke afvoer principe, ook wel ventilatiesysteem A genoemd. Dit systeem wordt eigenlijk praktisch nooit meer toegepast juist omdat het niet goed werkt en daarom is het ook vervangen door systeem C en D die vertrouwen op mechanische afzuiging om zo voldoende je binnenlucht te verversen.

Er zijn overigens ook vast miljoenen huizen die amper geïsoleerd zijn of nog enkel glas hebben. Is dat dan ook beter dan de nieuwbouweisen?

gewoon _niet_ doen dus. En helemaal niet een ander adviseren.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

PcDealer schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 01:55:
[...]

Hier is de Itho motor een keer vervangen sinds 2004. Eens per jaar komt iemand de kanalen schoonmaken.
Huisinstallaties staan in onderhoudsschema's met een MTBF van 15 jaar. Dat wil niet zeggen dat ie niet eerder stuk kan gaan of veel langer kan werken. Het is een gemiddelde.
Fairy schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 07:57:
[...]

Om maar even ontopic te gaan. In de hele wijk gingen die dingen met bosjes kapot, sommigen waren 's nachts buiten te horen, sommige buren in een ander blok hadden last van doordreunen. Bouwbedrijf was kort na de bouw failliet en de fabrikant weigerde consumenten te helpen of wilde astronomische bedragen voor reparatie. Nog los van het constante hoge stroomverbruik van die dingen.

Daarnaast een goede (buis) ventilator maakt helemaal niet veel lawaai (ervaring mee) en gaat automatisch aan als het nodig is.

Ik meet de CO2 waarden in mijn woning en alles blijft prima binnen de normen, zolang je de ventilatieroosters maar netjes open laat.

[...]

De hoeveelheid CO2 dat een paar kamerplanten verwerken is vrij minimaal. Ik ventileer ruim voldoende en heb regelmatig ramen en deuren open staan en ventilatieroosters open staan. De CO2 komt zelden boven de 1000 en eigenlijk alleen als ik het huis helemaal vol met visite heb, wat niet zo gek is.

We hebben een lange strijd gehad met de hele buurt m.b.t. de afzuiginstallatie. Sommige hebben vele honderden euro's betaald om het te laten vervangen, maar de meesten zijn voor een simpele ventilator gegaan om enkel de douche af te zuigen en dat werkt prima.
Met het centrale afzuigsysteem gingen de brandmelders op de overloop bij veel mensen ook steeds af als men ging douchen, met de badkamerafzuiger gebeurd dit niet meer. Dit door het vocht in de lucht. Zegt wel iets over het centrale afzuigsysteem.

Ik schakel de mijne met een vloerverwarming schakelaar gekoppeld aan de waterleiding, werkt ook voor de douche prima. Waterleiding warm = iemand staat te douchen, dus hard afzuigen. Zodra de leiding is afgekoeld, stopt hij weer. Meestal zuigt hij na het douchen zo'n 20 a 30 minuten door.

[Afbeelding]
De MV pakt niet alleen CO2 mee, maar ook andere stoffen in de lucht zoals radon en formaldehyde (ook bekend als spaanplaatgas). Als je een weekje niet thuis bent zou je huis dus een week niet geventileerd worden, buiten dat je slechts één ruimte ventileert. Moderne huizen hebben een veel betere kierdichting dan vroeger, zodat je de ongecontroleerde, 'natuurlijke' ventilatie uit die jaren ook niet hebt.

Het leest als een installatie waarbij nooit de ventielen zijn ingeregeld en waar wel meer aan de hand is. Een moderne Itho, Stork of Orcon MV heeft gewoon een vochtigheidssensor die optoert bij douchen en die kost rond de 150-200 euro. Dat is al met al nog geen tientje per jaar.

Rookmelder die afgaat bij de badkamer is oa. verkeerde plaatsing rookmelder, heet douchen en dan gelijk de badkamerdeur opengooien, badkamerventiel niet bij de douche en/of kier onder de douchedeur dichtgemaakt waardoor er geen luchtstroom in de badkamer komt. Een MV kan je badkamer niet vacuüm trekken, dus dan krijgt ie die vochtige lucht ook niet weg.
Dit dus.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17:36
Overdrijven is ook een vak.

Feit is dat goede ventilatie noodzakelijk is.
Feit is ook dat je dat op verschillende manieren kunt gebruiken.
Feit is ook dat er door foutief gebruik van ventilatie-mogelijkheden er heel veel huizen onvoldoende tot zeer slecht geïsoleerd zijn.

Met roosters boven de ramen en een afzuiging in keuken en badkamer kun je prima een huis voldoende ventileren. Dan moet je alleen wel consequent de roosters open laten staan en bij koken en douchen de afzuiging gebruiken. Alleen roosters open houden, daar ontbreekt het nogal eens aan.Met een centrale MV-box geldt eigenlijk exact hetzelfde. En met gesloten roosters gaat de boel vacuüm zuigen waardoor de MV-box zijn werking grotendeels verliest. Bij huizen met een type C ventilatie staat in de meeste gevallen de schakelaar in een te lage stand tijdens aanwezigheid van meerdere personen.

Alleen bij type D ventilatie met CO2 sensor voorkom je gebrekkige ventilatie als gevolg van foutief menselijk handelen, in elk geval zolang men niet letterlijk de stekker er uit trekt.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• incaz
Maar met het open houden van de ventilatieroosters krijg je dus steeds veel koude lucht binnen, en stook je je te pletter om het een beetje warm te krijgen. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat heet de koudeval en zou door radiatoren onder de ramen waar de roosters zitten opgelost moeten worden. Het gaat om luchtverversing. Alles potdicht houden zorgt voor veel meer (vocht)problemen in huis met schimmels e.d. dan dat warmteverlies.

Maar huidige nieuwbouw heeft vrijwel altijd WTW, dan heb je dat probleem ook niet meer.

• incaz
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:12:
Dat heet de koudeval en zou door radiatoren onder de ramen waar de roosters zitten opgelost moeten worden.
Oftewel: meer verwarmen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Jup, maar per saldo is droge, verse lucht makkelijker te verwarmen dan vochtige, 2ehands lucht. Dus per saldo maakt het niet heel veel uit. Maar je zal inderdaad iets meer stoken, zeker als je zitkamer wat ongunstig tov de roosters zit.

• kabeltjekabel
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:16:
Jup, maar per saldo is droge, verse lucht makkelijker te verwarmen dan vochtige, 2ehands lucht. Dus per saldo maakt het niet heel veel uit. Maar je zal inderdaad iets meer stoken, zeker als je zitkamer wat ongunstig tov de roosters zit.
Die 2e hands lucht is al warm, dus hoeft niet verwarmd te worden.

De koudeval kun je inderdaad compenseren met een radiator onder het raam. Behalve dan dat die heldere geesten van tegenwoordig van die panden neerzetten waar de radiatoren niet altijd onder de ventilatieroosters zitten..
[...]

Daar hoef ik jou geeneens voor te kennen.
Oke, dan hebben ze dus een foute batch in de hele buurt opgehangen of zoiets.
Als die buisdingen geen lawaai maken, zuigen ze dus nog minder af.

Het is gewoon een dom idee waarmee je de stank uit het toilet niet afvoert, de keuken niet afzuigt, niks. En zo'n buisventilator... haha. Je kunt natuurlijk ook gewoon zo'n Stork box ophangen die het wel fatsoenlijk doet.
Fairy schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:26:
[...]

Dat zijn de huizen die vanuit de bouw rondom voorzien zijn van kieren in plaats van isolatie. Vanaf 1975 ofzo moet alle hoogbouw voorzien zijn van MV, evenals de woningen met open keuken; dat laatste ivm fijnstof.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18:46
ASW1 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:44:

Wat heb je nu precies, heeft de woning een eigen mechanische ventilatirunit? Zo ja maak daar eens een fotootje van? En wat voor bediening heb je daarbij, zit er zo'n driestandenschakelaar in de keuken?
Nee? Geen antwoord?

Jammer dat het verder uitloopt op een wedstrijd verpissen en dat er nauwelijks aandacht is voor de specifieke vraag van ts.

• incaz
@ASW1, centrale ventilatieunit, ik heb aan mijn kant alleen een dobbelsteen van ong 20 bij 20cm, met twee ingangen erop. Er zit een touwtje aan waarmee ik de opening half open of helemaal open kan trekken, en that's it.
Ik ben even vergeten hoe ik makkelijk foto's op tweakers krijg, maar dat vierkante ding lijkt op degene op deze pagina: http://www.bewoners.dekasbah.nl/Ventilatie.html
Alleen heb ik geen schakelaar of wat dan ook, alleen een touwtje, waarmee je een klep aan de binnenkant kunt schuiven zodat 'ie half of helemaal open staat. (Niet dicht.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 13-06 18:54
[...]

Oud topic maar was op zoek naar een oplossing voor vervanging van de badkamerventilator en las dit. En los van of je niet liever continue ventileert (als de buizen daarvoor aangelegd zijn) vind ik het idee erg creatief.

Wij hebben een jaren 90 woning maar zonder mechanische centrale ventilatie (wist niet dat het nog mocht). Veel roosters dus. De badkamerventilator is op zijn einde en moet meerdere meters buis naar het dak overwinnen. Effectief is anders. Het liefst zet ik er een buisventilator in (halverwege de buis) want die geven veel meer afzuiging en zijn doorgaans stiller in de ruimte zelf. Alleen wil je iets van een nalooptimer, dan is dit idee best heel aardig. Enige is nog dat je bij toiletbezoek ook wat afzuiging idealiter wilt natuurlijk. Dus ik denk er nog even over na.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True