Zakgeld voor kinderen vanaf welke leeftijd en hoeveel?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.636 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Mijn zoon is er nu bijna 9. Hij krijgt geen wekelijks vast bedrag zakgeld. Wel voor Kerst, Nieuwjaar, verjaardag, goed rapport, enz. Waarmee hij dan meestal Lego of PlayStation spullen koopt.

Uiteraard krijgt hij alles wat hij verder nodig heeft qua kledij, eten, onderwijs, gezondheid,... dat spreekt voor zich.

Vroeger kreeg ikzelf wel zakgeld. Herinner me niet meer vanaf welke leeftijd of hoeveel, maar wel dat het altijd op zondagmiddag was. Toen ging ik zenuwachtig aan mijn pa vragen: "Pa... mag ik mijn zakgeld?". Werd netjes opgespaard en werden toen kasbons van gekocht (die op hun piek 13.75% opbrachten, kun je je voorstellen? maar dit ter zijde).

Nu de vraag uiteraard... geen jullie je kinderen zakgeld, hoe vaak, hoe veel, wat mogen ze er mee aanvangen, enz...?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/

Hier: zoontje vanaf 3 jaar, dochtertje vanaf 2,5. Wekelijks gaat het in de spaarpot, en straks op Koningsdag mogen ze op de rommelmarkt een enorme lading speelgoed kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Onze oudste is 7, jongste is 5. We hebben er over zitten twijfelen maar toen maar besloten ze beiden 1 euro per week te geven. De jongste raakt volgens mij 't grootste deel nog steeds 'kwijt' maargoed, dat leert ze op den duur zelf wel. De oudste is er heel serieus mee bezig.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:36

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Ben niet zo'n voorstander van zakgeld als in 'gewoon geven'. Mag best iets van een tegenprestatie tegenover staan, al is 't maar de tafel afruimen of mee de tuin doen.

Zo leer je ze dat geld niet vanzelfsprekend is en er een tegenprestatie tegenover staat. Dan leren ze ze ook nog wel eens zelf extra na te denken ("is speelgoed van 50 euro ook die 25 keer het gras maaien waard").

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 21:01
Die van mij heeft op haar derde een 'schatkist' gekregen waar we onregelmatig wat muntjes in doen, veel 5 / 10 / 20 / 50 eurocent muntjes. Het gaat wel snel met al die kleine muntjes dus in haar ogen is ze heel rijk. Ik vind het een prettig idee dat ze geld zo leert kennen, niet gelijk te krenterig, maar een goed geregelde en voldoende gespekte kas. Zo eens in de aantal maanden gaat daar eens wat uit, bijvoorbeeld wat muntjes om in een apparaat te doen waar dan een speeltje uit komt bij een restaurant in de buurt. We overleggen dan ook wel eens wie er het Peppa Big tijdschrift wat ze in de supermarkt ziet gaat betalen. Soms krijgt ze er een van mij, soms vind ik het wel welletjes, en stel ik voor dat ze het ook van haar eigen geld kan kopen. Soms wil ze dat, soms bewaart ze het dan liever voor iets anders. Ik gok dat er hooguit enkele tientjes in zitten. Ze kreeg een keer 20 euro van haar opa, die heeft ze bewaard in haar schatkist en daarvan hebben we bedacht dat ze daar bij een bezoek aan de Efteling naar eigen inzicht dingen van mocht kopen. Dat wordt dus een prinsesesnpop van 12 euro en nog een toverstaf en een lollie, dat soort dingen.

Wat mijn ouders vroeger deden om me 'met geld te leren omgaan' bestond vooral uit preken dat je 'verstandig' moest zijn, dat het 'niet allemaal' aan leuke dingen uitgegeven moest worden, dat je 'zelf moest leren' dit en dat, en dus ook de les dat geld iets is waar je mee op moet passen en dat problematisch is als je het niet goed doet. Dat zou ik liever niet herhalen, vandaar de wat lossere, blijere aanpak nu.

Mijn kinderen hoeven wat mij betreft geen tegenprestatie te leveren voor het geld dat we ze toestoppen. Het is, net als een bed, eten, kleding, een leuke creche en een goede school en het inrichten van een leuke kamer, onderdeel van het package 'ouderschap', waar wij (en niet zij) voor gekozen hebben, en wat dus onvoorwaardelijk verstrekt wordt. Ze snapt goed hoe het zit: haar ouders moeten vaak naar hun werk, ze snapt dat dat is om geld te verdienen en alles te betalen, en ze snapt dat ze soms daardoor naar de BSO moet 1 of 2 keer per week. Ze snapt ook dat meisjes van vijf niet hoeven te werken voor hun geld, dat is voor grote mensen.

[ Voor 27% gewijzigd door Znorkus op 11-04-2019 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Family Guy schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:36:
Ben niet zo'n voorstander van zakgeld als in 'gewoon geven'. Mag best iets van een tegenprestatie tegenover staan, al is 't maar de tafel afruimen of mee de tuin doen.
Als ik onze 5 jarige de tafel laat doen ben ik nog verder van huis. Mag ik daarna de glasscherven opvegen ;)

Ben het an sich wel met je eens hoor. Naarmate ze ouder worden krijgen ze meer verantwoordelijkheden. Maar ik vind het niet zo nodig dat direct aan hun klusjes te koppelen; die horen er gewoon een beetje bij in ene gezin.

Wat ik lastiger vind is als ze later ook kleedgeld 'moeten' hebben. Ik weet zelf nog wel dat ik dat vroeger niet kreeg, als een van de weinigen in de klas, en dat helemaal niet leuk vond. Maar dan is weer de vraag hoeveel. Maargoed, da's voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:11
Wij geven al enige tijd zakgeld aan onze dochter (nu 5), maar geen idee vanaf welke leeftijd. Zou me niets verbazen als dat met 2 al was. 1 euro per week. Ze weet dondersgoed wat het is en hoeveel ze heeft.
Uiteraard met iets kopen, vragen hoeveel er op het kaartje staat (wij aan haar) en vragen hoeveel ze aan zakgeld heeft.
Ze heeft wel spaar doelen, maar uiteraard houden we ze niet tegen als ze perse iets nu wil hebben wat ze kan betalen, maar leggen wel uit dat ze dan langer moet sparen om het andere te kopen. Dat begrijpt ze iig.

Liever jong geleerd dan oud gedaan. Mijn vrouw is vrij strak met geld opgevoed en ik vrij los. Nu ben ik wat strakker geworden met geld en mijn vrouw wat losser, dus dat vult elkaar wel prima aan zo.

Als ze wat ouder is kan ze best wel standaard klusjes doen zonder er geld voor te krijgen en daarbij nog klusjes doen om er wel extra geld voor te krijgen. Daarnaast krijgt ze op dit moment ook gewoon dingen die ze moet hebben en dingen die we leuk vinden om te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:52
Toen ik een jaar of 10 was had ik standaard een kleine hoeveelheid zakgeld en daarboven op hadden we een lijst met klusjes hangen (tafel afruimen, grasmaaien, stofzuigen, afwassen, kamer opruimen, etc). Hoe meer klusjes die week gedaan, hoe meer zakgeld. Werkte best goed volgens mij, en zoals hierboven al aangeven leer je meteen dat je wat moeite moet doen voor je geld :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 23:47
Hydra schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:41:
[...]

Als ik onze 5 jarige de tafel laat doen ben ik nog verder van huis. Mag ik daarna de glasscherven opvegen ;)
Dat gaat dan weer van zijn zakgeld af ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:08
Mijn grootste uitdaging tegenwoordig zou zijn om dan elke week een bepaald bedrag in contanten te hebben. Leuk als je iedere week 1 of 2 euro wilt geven, maar ik heb haast nooit contant geld in mijn portomonnee :o

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:51

BCC

[...]

Die van ons van 2.5 die doet dat prima. Ja, je moet soms een glas opvegen, maar ja, al doende leert men.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Martinusz schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:52:
Mijn grootste uitdaging tegenwoordig zou zijn om dan elke week een bepaald bedrag in contanten te hebben. Leuk als je iedere week 1 of 2 euro wilt geven, maar ik heb haast nooit contant geld in mijn portomonnee :o
Ja dat is ook een issue hier. M'n oudste vind m'n "stuur maar een Tikkie" grap ook niet zo leuk :D

We hebben een kleingeld potje waar ik kleingeld ingooi; maar dat ontvang ik niet vaak (want overal pin) en daarbij plundert m'n vriendin dat potje ook voor collectanten.

Moet eigenlijk een keer een zooi 1-euro munten bij de bank bestellen.
BCC schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:54:
Die van ons van 2.5 die doet dat prima. Ja, je moet soms een glas opvegen, maar ja, al doende leert men.
Nouja het gaat ook meestal wel goed natuurlijk. En ze helpen vaak mee. Alleen zijn 't vaak zulke enorme klunzen dat je er niet zo veel mee opschiet. Leuk dat je je bord naar de vaatwasser brengt maar dat hagelslagspoor is wel een beetje jammer. Dat soort scenario's.

[ Voor 26% gewijzigd door Hydra op 11-04-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:51

BCC

Ja, maar hoe gaan ze het anders leren? De enige manier waarop mensen leren is als ze fouten maken. Dat is toch ook waarom je ze zakgeld geeft? Zodat ze leren dat als ze alles uitgeven aan iets stupides, ze vervolgens niets meer hebben :) ?

[ Voor 85% gewijzigd door BCC op 11-04-2019 14:12 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Volgens mij kreeg ik van mijn 8'e tot mijn 16'e zakgeld. Elke keer dat mijn verjaardag was geweest kwam er een euro bovenop. Toen ik 8 was kreeg ik 3 euro per week, uiteindelijk was dat ongeveer een tientje in de week.
Laatste zakgeld voor mijn 16'e verjaardag was verpakt in een doos met een mooie strik er omheen!

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:24
[...]

Ben het an sich wel met je eens hoor. Naarmate ze ouder worden krijgen ze meer verantwoordelijkheden. Maar ik vind het niet zo nodig dat direct aan hun klusjes te koppelen; die horen er gewoon een beetje bij in ene gezin.
Klusjes thuis horen er inderdaad bij, maar zomaar geld ontvangen hoort daar niet bij. Die link kunnen ze wel onbedoeld gaan leggen.

Ze moeten wel het idee krijgen dat er wat gedaan moet worden, dan het niet vanzelf sprekend is. Dat is het later ook niet.
Al zijn het simpele klusjes, de sausjes opruimen of op tafel leggen. Prullenbakjes legen(Mochten die er zijn in slaap & Badkamers)

Het helpt al heel vaak om klusjes samen met ze te doen. De tafel kan je gemakkelijk met z'n tweeen doen.
Zo hoef je achteraf niet te vegen, en krijgen hun het gevoel dat geld niet uit de lucht komt vallen.
Dat ze niet zomaar iets kopen, want er komt toch weer nieuw geld.

Er moet een link zitten tussen klus -> geld -> gekochte goederen

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Family Guy schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:36:

Zo leer je ze dat geld niet vanzelfsprekend is en er een tegenprestatie tegenover staat. Dan leren ze ze ook nog wel eens zelf extra na te denken ("is speelgoed van 50 euro ook die 25 keer het gras maaien waard").
25x grasmaaien 8)7 Dat is kinderarbeid hahahaha.

Vroeger hadden we heitje voor karweitje ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:36

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Greatsword schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:16:
[...]

25x grasmaaien 8)7 Dat is kinderarbeid hahahaha.

Vroeger hadden we heitje voor karweitje ;)
En wat is dat heitje? 2 euro?
25x heitje voor karweitje 8)7 Dat is kinderarbeid hahahaha.
Tevens krijgen ze voor het grasmaaien / taakjes in het huishouden wat geld. Dat ze zelf beslissen om de beloning voor 25x grasmaaien om te zetten in één speelgoedje van 50 euro, prima toch? Ik zie daar de kinderarbeid niet in.

[ Voor 25% gewijzigd door Family Guy op 11-04-2019 14:20 ]

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

BCC schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:56:
Ja, maar hoe gaan ze het anders leren? De enige manier waarop mensen leren is als ze fouten maken. Dat is toch ook waarom je ze zakgeld geeft? Zodat ze leren dat als ze alles uitgeven aan iets stupides, ze vervolgens niets meer hebben :) ?
Ben ik het niet mee eens, ik kan (al zeg ik het zelf) bovengemiddeld goed om gaan met geld, en mijn ouders hebben mij nooit onzinnige zooi laten kopen. Af en toe was het wel op het randje van waanzin, geld dat ik verdiende met mijn bijbaantje toen ik 15/16 was moest ik sowieso voor de helft sparen (anders mocht ik geen smartphone) en als ik van de overgebleven helft iets wilde kopen (niet eens duur) moest ik weken zeuren.

Dus het kan ook effectief door van tevoren duidelijke grenzen te stellen, al heb ik mijn ouders ook de tip mee gegeven dat ze het voor mijn zusje ook best *iets* minder rigoureus mochten doen. Achteraf ben ik ze alsnog dankbaar (op enkele uitzonderingen na), ik geef nog steeds geen geld uit aan dingen die ik niet écht nodig heb en heb voor mijn leeftijd een spaarrekening waar je U tegen mag zeggen :+.

Ik zou het overigens niet zoals mijn oom/tante aanpakken. Mijn nichtjes zeuren dat ze iets willen hebben en krijgen het dan ook. Dat begint inmiddels wat af te nemen gelukkig, maar wat een ongelofelijk verwende keutels zijn dat. Ik denk dat je als ouders best je kind wat mag toestoppen zonder tegenprestatie, maar dat ook op andere manieren duidelijk moet worden gemaakt dat geld niet uit de lucht komt vallen. En ook al verdien ik nu een hoop met een uurtje werk, de 50 cent die ik van ma mag houden als ik het winkelkarretje terug heb gebracht stel ik nog even groot op prijs :+ :7

[ Voor 19% gewijzigd door Kuusj op 11-04-2019 14:23 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:12
Vanaf mijn 4e verjaardag (volgens mij) kreeg ik €5 per week, vanaf mijn 12 werd dit €25. Vaak kreeg ik tussendoor ook gewoon geld op mijn spaarrekening gestort en dat is me ook altijd aangeleerd: sparen is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Dit topic had je twee jaar geleden ook al: Vanaf wanneer en hoeveel zakgeld geven jullie je kinderen? Misschien daar verder? Wat heb je met die adviezen gedaan?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.