Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05 19:49

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik mag werken met een stevige PC. Toch ervaar ik al een half jaar kleine issues in Adobe Photoshop welke ik er maar niet uit krijg. Ik hoop dat jullie mij misschien een beetje kunnen helpen in de zoektocht om het probleem boven water te vissen.

De grootste issue is een vreemde lag die ontstaat als ik ctrl-z toepas. Stel.. ik maak een fout en wil 10 stappen terug. Dan gaat dit prima.. je stampt ctrl-z maar ergens hangt Photoshop dan even ineens een seconden of 10 a 20 vast. Photoshop pakt dan ongeveer 10 tot 15% cpu load.. maar ik zie niets vreemds verder. Als de lag voorbij is verschijnen alle handelingen achter elkaar die ik in de tussentijd doorvoerde. Dus die onthoud hij wel en lijken in de wacht te staan. De lag is knap vervelend als deadlines in je billen bijten en dit verhaal een paar keer per uur voorbij komen. Soms wel tot 10 keer of meer. Het frustreert!

Wat ook gebeurd, en een relatie lijkt in het geheel.. is dat Photoshop een mini hik / lag momentje heeft. Stel.. ik maak een brush stroke van links naar rechts.. dan worden sommigen onderbroken gaandeweg de streek.. en word de stroke daarna voort gezet. Op het moment dat de stroke stopt word hij ook 1x hard aangezet. Vol 100%. Er ontstaat dan dus een stip waarna de stroke verder gaat.

Wat heb ik zelf gedaan:

- Photoshop is up to date. Verschillende keren opnieuw geïnstalleerd
- Brushpacks verwijderd. Heb nu alleen standaard brushes
- Fonts nagelopen, geen fouten ontdekt
- gfx drivers regelmatig bijgewerkt naar nieuwste versie
- Wacom cintiq drivers up to date
- moederbord driver is up to date
- performance winst vinden in de configuratie van Photoshp

Ik monitor met Windows taakbeheer wat er gebeurd.

Het gebeurd zo lijkt alleen in Photoshop. in andere Adobe software ervaar ik deze problemen niet.

Wat ik nog wil testen: cintiq scherm eens uitzetten en werken met 1 van mn intuos tablets om te zien of het wellicht aan het scherm ligt.

Mijn specs:

i7 6800K 6 core
32gb DDR4
512gb M2 samsung 950pro
850 pro SSD 1tb
GTX 1070
Windows 10
Adobe CC
Wacom Cintiq 27"

Hebben jullie tips om wat te kunnen vinden?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik ken Photoshop niet, maar misschien werkt dat hetzelfde als Paintshop. Die zet de bewerkingen in een temp file en haalt die weer op als je de bewerkingen wil terugdraaien.
Dus het kan zijn dat de vertraging zit in de M2, waar de temp file vermoedelijk op staat. Wellicht helpt het om de temp file te verplaatsen naar de SSD. Dit moet ergens bij de instellingen gebeuren, dus niet de file zelf verplaatsen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
JukeboxBill schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:28:
Ik ken Photoshop niet, maar misschien werkt dat hetzelfde als Paintshop. Die zet de bewerkingen in een temp file en haalt die weer op als je de bewerkingen wil terugdraaien.
Dus het kan zijn dat de vertraging zit in de M2, waar de temp file vermoedelijk op staat. Wellicht helpt het om de temp file te verplaatsen naar de SSD. Dit moet ergens bij de instellingen gebeuren, dus niet de file zelf verplaatsen.
Bedankt voor het meedenken. Doel je op een scratch disk? Mijn systeem heeft 32gb geheugen en Photoshop mag voor 85% daar gebruik van maken. Daarnaast kan Photoshop als het moet gebruik maken van de M2 schijf die uiteraard ontzettend snel is. (2500mb/s lezen en 1500mb/s schrijven). Mijn andere "gewone" SSD is vele malen langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb het idee dat door de jaren heen Ps nou niet bepaald soepeler is gaan lopen qua brushen en algehele interface ervaring, als je het vergelijkt met oude versies.

Heb je wel eens gespeeld met gpu versnelling, bijv uit zetten/veranderen en kijken wat het doet?

Wel eens Ps of Cintiq drivers met de task manager op bepaalde cores gezet?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
maratropa schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:29:
Ik heb het idee dat door de jaren heen Ps nou niet bepaald soepeler is gaan lopen qua brushen en algehele interface ervaring, als je het vergelijkt met oude versies.

Heb je wel eens gespeeld met gpu versnelling, bijv uit zetten/veranderen en kijken wat het doet?

Wel eens Ps of Cintiq drivers met de task manager op bepaalde cores gezet?
Ik heb de performance van Photoshop nooit echt geweldig gevonden. Maar op een minder systeem qua kracht als deze heb ik nooit deze issues gehad. Een moment van 10 tot 20 seconden bevriezen lijkt me ook niet de normale gang van zaken, zelfs als Photoshop het even zwaar zou hebben met een taak. Er lijkt ergens iets te rekenen, of in een loop te zitten.. wat dan ook die tegen Photoshop zegt... even wachten jij.. ik moet dit eerst even afhandelen.

ik heb de gpu versnellen aan en uit gezet, veranderd en dergelijken. Maar het werkt zo onhandig dat het tijdens dagelijkse werkzaamheden maar weer snel aan staat. Ik zou dat zeker nog eens beter kunnen testen. Je zou kunnen zeggen dat de GPU wellicht wat rekenfouten maakt. Ik weet niet of GPU zich bezig houd met historische taken.

Betreft taken vast pinnen een cpu.. wat zou je me adviseren? De cintiq op een eigen core zetten en Photoshop naar 4 cores laten kijken?

[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 11-04-2019 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@RoyK nja zoiets, wie weet, als test.

En heb je ook wel eens alle andere adobe processen op de achtergrond gekilled? cclibrary en weetikwat nog meer? Ik in instellingen heb je ook nog allow plugins to connect to internet en load extension panels die wel eens wat problemen verholpen hebben (door uit te zetten)

Wat voor files zijn het? groot? Als je ze halveert in res, gebeurd het dan nog steeds?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken Maratropa,

De files zijn heel divers. Van simpele schetsen tot normale ingekleurde illustraties met een hand vol lagen tot complexe flinke fotobewerkingen en matte paintings. Het gedoe met ctrl-z en dan lag gebeurd in diverse situaties. Daarom kan ik mijn vinger er ook niet op leggen wat Photoshop nu doet en waar het op wacht. Qua performance heeft de pc het altijd heel goed gedaan en heb ik het systeem zorgvuldig bij elkaar gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Toch vermoed ik dat het best nog wel eens een IO dingetje kan zijn, dat je na een paar keer undo niet meer het geheugen gebruikt, maar ook de harde schijf. Probeer eens niet alleen de processorlast in de gaten te houden, maar ook eens de IO activiteit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Janoz schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:28:
Toch vermoed ik dat het best nog wel eens een IO dingetje kan zijn, dat je na een paar keer undo niet meer het geheugen gebruikt, maar ook de harde schijf. Probeer eens niet alleen de processorlast in de gaten te houden, maar ook eens de IO activiteit.
Bedankt! hoe kan ik dat het beste in de gaten houden? Zit dat ook verstopt onder taakbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Het kan zijn dat de harde schijven in Windows energiebeheer erg snel worden uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Maar hoe kan ik dat meten of zien? En waarom zou ik dan in Photoshp daar last van moeten hebben als de pak en beet eerste 5x ctrl-z aanslagen het goed doen en dan de 6e ineens de boel bevriest. Dit is ook erg willekeurig wanneer het gebeurd. Ik zie dan ook dat in de periode dat Photoshop hangt de cpu voor 10 tot 15% word belast dus er is iets aan rekenkracht nodig. In andere pgoramma's als Adobe Illustrator heb ik hier geen problemen mee. Ik vermoed dat het in Photoshop zit

[ Voor 13% gewijzigd door RoyK op 12-04-2019 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Misschien moet je gewoon eens de aanwijzingen van @Janoz en mij opvolgen en wat dingen controleren i.p.v. dit betwijfelen en opnieuw vragen stellen.

En als je denkt dat het aan Photoshop ligt, dan kan je beter Adobe zelf vragen. Ik neem aan dat die een beter dan gemiddelde helpdesk hebben, gezien het 'professionele' karakter van Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

RoyK schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:29:
Maar hoe kan ik dat meten of zien? En waarom zou ik dan in Photoshp daar last van moeten hebben als de pak en beet eerste 5x ctrl-z aanslagen het goed doen en dan de 6e ineens de boel bevriest. Dit is ook erg willekeurig wanneer het gebeurd. Ik zie dan ook dat in de periode dat Photoshop hangt de cpu voor 10 tot 15% word belast dus er is iets aan rekenkracht nodig. In andere pgoramma's als Adobe Illustrator heb ik hier geen problemen mee. Ik vermoed dat het in Photoshop zit
Tja, nogmaals. De eerste 5x zou hij nog gewoon uit het geheugen kunnen halen terwijl de 6e keer alsnog van schijf gelezen zou moeten worden. 15% load geeft aan dat CPU power niet de bottleneck is, tenzij je een octacore hebt (of quad core met hyperthreading). Dit zou je eventueel kunnen controleren op het performance tabje van de taakmanager.

Nu ik er zo over nadenk zou het inderdaad toch best ook een cpu bottleneck kunnen zijn wanneer het undo-en in een enkele thread gebeurt. Ik ken photoshop niet, maar mogelijk heeft hij in de undo history niet het resultaat, maar de bewerkingen staan om geheugen te sparen bij oudere undo's oid. Verder terug gaan in de history betekend dan dat hij de operaties opnieuw moet toepassen. Maar nu ben ik volledig aan het speculeren. Mogelijk staat er in de settings wel wat extra's over de undo buffer.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
ik betwijfel niemand zijn reactie en ik geef netjes aan wat ik ervaar, wat ik uit het systeem zie.

Zoals aangegeven vraagt Photoshop tijdens een lag moment 10 tot 15% van de CPU (een 6 core i7) en af en toe wat van de GPU wat ook niets spannend is. De computer staat al 2 jaar prima te draaien en is het probleem sinds een half jaartje alleen in Photoshop te vinden. Het lijkt ook steeds erger te worden.

Er zijn duizenden topics op de forums van Adobe te vinden over een slechte performance en ook soortgelijke discussies als waar ik nu mee te maken heb. Maar er zijn geen heldere oplossingen.

Om verder te gaan..

Hoe houd ik de IO last in de gaten. Waar kan ik naar kijken als Photoshop hangt zodat ik iets kan vertellen aan jullie. Ik houd nu "taakbeheer" in de gaten en "prestaties". Als ik nog iets anders kan inzien wat data verschaft, heel graag!

ik heb ook de cintiq afgekoppeld om te zien of die problemen veroorzaakt. Helaas veranderde het niets. Ook heb ik andere versies van Photoshop geprobeerd, wat 1 van de vele reacties is op de adobe forums. CC2017 wat voor velen een oplossing was geeft dezelfde issues.

Wat me ook opviel was dat mijn muziek een tikje bleef hangen toen Photoshop heel even schokte. Alsof dus de hele computer het een fractie moeilijk had. Misschien zegt dit iets over de heftigheid.

De drivers van de samsung M2 en 2e SSD zijn op orde. ik heb ze getest en laten netjes hun sneldheden zien de ze moeten maken. Ze geven ook de status "goed" aan.

tot slot.. ik ben heel blij dat jullie met me meedenken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik ben iets interessants op het spoor. Ik heb gespeeld met de Windows Inkt aan & uit. Windows Inkt heb ik nodig omdat anders mijn kwasten niet druk gevoelig zijn.

Wat mij opvalt is dat tijdens de lag met Windows inkt core nr 10 helemaal piekt. Photoshop doet dan niets meer.. en alle opdrachten die ik invoer worden na het lag moment alsnog toegepast.

Windows inkt aan = cpu core nr10 voluit als ik kwaststreken maak en ctrl-z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vpJc0W6kRifo1ObtUUW3izr4/medium.png

Windows inkt uit = cpu core nr10 wel stevig aan het werk als ik kwaststreken maak en ctrl-z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PcF2qOoUNNmEipxlYOFfPV0P/medium.png

[ Voor 12% gewijzigd door RoyK op 12-04-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
ik reageer even op mijn eigen bericht zodat het overzichtelijk blijft. Ik denk, met een slag om de arm en fingers corssed.. dat het probleem voor nu verholpen is. De ruzie lijkt met Windows inkt te maken te hebben. Zoals hierboven te zien is loopt Core 10 vol als ik aan het tekenen ben, en ook als ik ctrl-z gebruik om een aantal stappen terug te gaan.

Windows Inkt is nodig om drukgevoeligheid aan te zetten voor je pen. Ik heb nu en drukgevoeligheid aan, en
Windows inkt uit door de volgende stappen te volgen:

Maak een nieuw tekst document op je bureaublad. Zet daarin:

UseSystemStylus 0

Sla het document op en vernoem hem naar PSUserconfig.txt

Verplaats dit documentje naar:

(drive waar Photoshop op staat) :\gebruikers\ jouw naam \ AppData\Roaming\Adobe Photoshop CC 201x\Adobe Photoshop CC 201x Settings\

Start Photoshop opnieuw op en je hebt toegang tot je druksettings en Windows Inkt UIT!

Wat ik me nog afvroeg is dat het voor mij nu lijkt dat Photoshop op 1 core leunt voor al het werk. Kan ik Photoshop niet vragen ook andere cores te benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 09:26

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Ik heb zelf ook win10 maar het eerste wat ik uit heb gezet is dat verrekte Windows Ink. Het gekke is dat ik wel gewoon drukgevoeligheid heb op mn cintiq. Vreemd dat jij dat niet hebt zonder Windows Ink.

Zou het nog kunnen liggen aan je win10? Wellicht een ander os proberen. (Beetje draconisch.) Of een oude Photoshop onder de dikke laag stof halen?

offtopic:
Ben afgestapt van Photoshop (cs6/cs5), om de zoveel penseel streken viel de drukgevoeligheid weg. :( Ctrl+z :( Stront irritant; haalt je helemaal uit je flow... ligt niet aan de wacom maar aan het programma. Ben nu naar Krita overgeschakeld, geen enkel gedoe mee gehad. Maar goed beetje een zijspoor...

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik heb verschillende versies Photoshop geprobeerd. Het zit hem in de drivers tussen Wacom en Windows Ink. Er zijn bergen verhalen over op het internet en ben ik zeker niet de enige. Gelukkig werkt nu alles weer. Al heb ik het idee dat de kwaliteit van de lijnen anders is.

Ik heb geen tijd om een ander os te proberen. Ik zou ook niet weten wat ik dan moet gebruiken. Mijn werkplek en alle tools die ik gebruik zijn Windows gericht.

Tot dusver werkt het dus nu, daar ben ik al enorm geholpen mee. Misschien helpt de oplossing voor anderen ook.

Met welke Cintiq werk jij? Ik gebruik een 27QHD Touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Ik heb een weliswaar oude Intuos pen en de driver daarvan regelt alles, dus de Windows driver heb je helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 09:26

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Ik gebruik de 22HD (full hd, niet quad hd).

Met overschakelen naar een ander os bedoelde ik meer om te kijken of win8 of 7 wel werkt.

Gebeurt het hangen bij undo'en alleen bij giga grote bestanden of ook bij kleine met simpele bewerkingen? Dus geen dikke filters maar penseel streken op een klein canvas oid.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
ah zo bedoel je. Het is helaas teveel werk om eventjes over te gaan naar een vers (ouder) os. Dat zou betekenen dat ik minimaal weer een dag af kan schrijven en daar heb ik de ruimte niet voor.

Het gebeurd in alle type documenten. Van simpele kleine documenten tot grote jongens met veel layers. Hij tikt die cpu nr.10 tot het maximum vol. Kennelijk als ik windows ink uitzet doet hij dit niet.

nadeel is dat ik echt een andere lijn ervaar. Minder smooth. Beetje jitter in de lijn. Wat me zo irriteert is dat deze computer niks bijzonders doet. Er staan wat grafische programma's op, BF5 en Minecraft. Dat is het. Ik heb er tot een paar maanden geleden geen problemen mee gehad. Wat ik misschien nog eens kan proberen is de wacom drivers eraf te halen, te rebooten en daarna opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
JukeboxBill schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:21:
Ik heb een weliswaar oude Intuos pen en de driver daarvan regelt alles, dus de Windows driver heb je helemaal niet nodig.
Zodra ik windows ink uitschakel, verlies ik de drukgevoeligheid in mijn tablet. Het komt weer terug als ik de opdracht hierboven uitvoer. Je zou toch verwachten dat de wacom software de gehele invoer goed overneemt, maar dat is kennelijk niet het geval.

Pagina: 1