Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeChange
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
Wat is je budget?
max € 800 voor body en lenz(en), eventueel met nog wat accessoires

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Ik ben op zoek naar een goede instapcamera. Spiegelreflex of systeemcamera. Ik neig nu zelf naar een systeemcamera, met name vanwege het lagere gewicht en de grootte.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Huis-tuin- en keukengebruik. Landschappen, vakanties, portretten en misschien later wat sport.

Wil je foto's maken of filmen?
Foto's maken, filmen is leuk voor erbij maar zal ik niet veel gebruiken

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee

Heb je verder nog specifieke eisen?
Nvt

Ik ben een beginner die op zoek is naar een instapcamera. Ik overweeg nu zelf de Olympus OM-D E-M10 Mark III of Mark II. De Mark II is natuurlijk goedkoper, maar de Mark III heeft een betere menustructuur, waardoor ik makkelijker kan starten en later steeds met meer opties kan werken. Voor de Mark II zijn ook best wat tweedehands modellen te vinden, waardoor dit een goedkope optie is. Dat geeft natuurlijk meer budget voor lenzen.
Voor beide heb ik ook sets gevonden met de volgende lenzen, waardoor ik een mooi startbereik heb.
- Olympus M.Zuiko Digital ED 14-42mm f/3.5-5.6 EZ
- Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm f/4.0-5.6 Type R

Ik heb ook naar de Sony a6000/a6300 gekeken, maar de olympus heeft volgens mij een beter ecosysteem, met meer beschikbare en betaalbare lenzen. Daarnaast vind ik ook de stabilisatie in de body bij Olympus een pluspunt. Het grote pluspunt van a6300 vind ik de weathersealed body en het hogere aantal focus points, maar deze zit eigenlijk boven mijn budget.

Wat is jullie advies hierin? Is de Olympus Om-D E-M10 Mark III de hogere prijs waard? Zijn er verder nog opties die ik mis?

Alvast bedankt voor de hulp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-06 20:16
De samenvatting:
https://mirrorlesscompari...-em10-ii-vs-omd-em10-iii/

En het uitgebreide vergelijk:
https://mirrorlesscompari.../omd-em10-ii-vs-em10-iii/

Als er niet iets specifiek aan de Mkiii is wat je aantrekt zou ik voor de Mkii gaan, de sensor is gelijk en het volledige menu gebruik je amper nog als de camera geconfigureerd is. De belangrijkste zaken via toegewezen knoppen en de rest via het SCP (overzichtelijk menu met de belangrijkste functies onder een knop).

Als weather sealing ech belangrijk is kan je ook kijken naar een 2e hands E-M1 kijken, moet voor 400 euro lukken.

Of wellicht kijken bij de Panasonic G80, men vind de menustructuur logischer dan Olympus.

[ Voor 32% gewijzigd door Speedy op 11-04-2019 19:07 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je ook 2e hands prima vindt en een ruime keuze wilt ga dan voor Canon en misschien Nikon aanbod aan lenzen en zelfs camera's is groot. Begin eerst een met fotograveren en als je het nooit gedaan hebt is misschien zelfs een zeer goede compact een optie. Heel simpel gezegd kijk eerst eens of je het leuk vindt en of je er rond mee wil lopen. Leen eens een camera voor een weekend en kijk of het bevalt, bedenk vooral dat 90% van goede foto bepaald wordt door de fotograaf, de rest is techniek. Zeker de verschillen bij moderne camera's zijn niet gigantisch en moet je eerst leren te gebruiken voordat je er iets mee kan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 16:32
Als ik jou was zou ik naar een camerazaak gaan en vragen of je ze beide vast mag houden. Ik vind zelf de mk2 fijner vasthouden. Mocht je verder geen verschillen van belang vinden dan is dat wel iets om aan te denken. Je moet hem immers met plezier gebruiken.

De Olympus mk2 (die ik zelf heb) maakt uitstekende foto's. Hij past in je jaszak en heeft meer dan genoeg opties. De menustructuur is inderdaad wennen en soms zoeken. Mij stoort het niet, ieder menu heeft wel iets. De opties die je vaak nodig hebt zet je in je MySets (1 t/m4) vast en dan kan je via daar switchen. Daarbij is er een eenvoudig menu (op 'OK' drukken tijdens het foto's maken) waarin je snel de meest gebruikte dingen aan kan passen.

Ik ben zelf wel fan van de camera an het mft systeem geworden. Mocht je er een kopen adviseer ik je wel om er gelijk een tweede batterij bij te halen (kost misschien 2 tientjes).

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 10:58
Ik heb exact de set die je overweegt. De MkII met de 14-42 EZ en de 40-150.
De MKII houdt lekkerder vast dan de MKIII en de draaiwielen zijn ook fijn in mijn ogen. De bouwkwaliteit is goed, het formaat is super fijn en met de pancake 14-42 past hij ook makkelijk in je jaszak. Ook als je graag meer zou willen gaan filmen is de beeldstabilisatie echt geweldig.
Daarnaast ben ik ook positief verrast over de 40-150. In eerste instantie vond ik de lens een beetje licht en met de plastic fitting oogt en voelt het ook niet erg high-end. Maar voor het geld maakt het ding echt super goede foto's en met een flink bereik.
Ik ben zelf nu naar een prime lens aan het zoeken voor erbij. Het leuke van het MFT systeem is dat er veel betaalbare lenzen voor te vinden zijn.