Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-06 01:45
Hallo,
Wat zijn de financiële gevolgen als ik extra vakantie-uren koop? Bruto-netto verhaal.
Ik verdien €3050 Bruto en mijn beschikbare budget is €3020.

Als ik 40 uur koop staat er dat het mij €886 kost.
Resterende vakantietoeslag wordt dan €2134
Hoeveel netto heeft het mij gekost? Kan ik dit zelf ook berekenen via de site berekenhet?

Beste antwoord (via socrates013 op 11-04-2019 11:35)

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:20
Je betaalt 49,25% belasting over je vakantiegeld (met jouw salaris). Bruto 886 kwijt raken kost je dan netto 449

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
Als je dagen bijkoopt gaat dat van je bruto salaris af. Je betaalt over dat bruto salaris belasting, en daar betaal je dus minder van.

Grofweg kun je 't beste berekenen wat je ongeveer netto per dag nu verdient, dat is wat je netto ongeveer betaalt voor een vakantiedag bijkopen. Of dat uit je vakantiegeld komt maakt niet uit voor de BD.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:00
Kun je niet beter onbetaald verlof aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-06 15:10
Houdt er ook rekening mee dat het ook gevolgen kan hebben voor je pensioenopbouw en eventuele WW-uitkering.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Allard schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:34:
Houdt er ook rekening mee dat het ook gevolgen kan hebben voor je pensioenopbouw en eventuele WW-uitkering.
Hoewel accuraat is dit natuurlijk wel een redelijk minimaal effect, zeker als het om een week aan vrije dagen gaat en een bruto vermindering van 886 euro.

Je betaalt dan uiteindelijk ook minder belasting.

Voor je netto berekening, kun je grofweg je netto maandsalaris pakken en dit delen door 21 (aantal werkdagen per maand, zo ongeveer) om uit te komen bij je "nettokosten" per dag. Zolang het aantal dagen dat je koopt niet extreem groot gaat worden, omdat je jaarsalaris omlaag gaat en dat bijvoorbeeld een positief effect kan hebben op toeslagen.

(Wel rekenen met je salaris ZONDER rijskostenvergoeding e.d.)

[ Voor 32% gewijzigd door Hann1BaL op 11-04-2019 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-06 01:45
Even een aanvulling: van mijn WG kan ik kiezen 2 bronnen, vakantietoeslag of 13e maand.

Het gaat dus van 1 van die bronnen af.
Als ik het goed heb is mijn betaling dus 3050+3020 als ik niets koop.
Als ik wel 40uur koop dan gaat het om de volgende bedragen 3050+2134.

Een eventuele uitkering bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid valt lager uit.
De pensioenopbouw blijft gelijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
Je betaalt 49,25% belasting over je vakantiegeld (met jouw salaris). Bruto 886 kwijt raken kost je dan netto 449

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

socrates013 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:48:
Even een aanvulling: van mijn WG kan ik kiezen 2 bronnen, vakantietoeslag of 13e maand.

Het gaat dus van 1 van die bronnen af.
Als ik het goed heb is mijn betaling dus 3050+3020 als ik niets koop.
Als ik wel 40uur koop dan gaat het om de volgende bedragen 3050+2134.

Een eventuele uitkering bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid valt lager uit.
De pensioenopbouw blijft gelijk.
Het maakt niet uit wat je kiest wat dat betreft. Uiteindelijke impact is op je jaarsalaris, of dat nu de 13e maand is of je vakantietoeslag. Dat heeft vooral betrekking op de WANNEER je het betaalt en niet WAT je betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 19:13
Wat zegt je HR afdeling? Lijkt me de eerste plek om deze vraag te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
Nielson schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:30:
Dat is eigenlijk gewoon hetzelfde. Je werkt minder dus je krijgt minder bruto (en dus netto) loon.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:51:
[...]

Het maakt niet uit wat je kiest wat dat betreft. Uiteindelijke impact is op je jaarsalaris, of dat nu de 13e maand is of je vakantietoeslag. Dat heeft vooral betrekking op de WANNEER je het betaalt en niet WAT je betaalt.
is het niet zo dat gekocht verlof meetelt als 'verloonde uren' (ook al betaal je ze zelf) , en deze gemaakte uren vervolgens bepalend zijn voorde hoogte van de WW-, ZW-, WIA- of WAO-uitkering?
(in dat geval is uren kopen dus de 'veiligere keuze' vs. onbetaald verlof) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-06 14:16
Nielson schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:30:
Dat kan vaak niet, vooral als ze meer dan 100% vragen voor een dag. Dan moet het al een sabbatical of zo zijn willen ze daar mee instemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 20:37
Dat moet je niet hier vragen maar aan je werkgever. Het bijkopen van uren is volgens de regeling die hij bedenkt. Denk hierbij ook aan extra kosten voor secondaire voorwaarden. Bij mijn werkgever betaal ik daarom 155% van mijn brute uurloon.

Maar nogmaals dit soort vragen is onzinnig om aan Tweakers te vragen maar vraag het gewoon eens aan je baas. Daar is hij voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Sovieto schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:50:
Dat is alleen op het moment dat je het ontvangt, aan het eind van het jaar kent de belastingdienst alleen 'inkomsten' en de 3 schijven, dus krijg je het verschil tussen die 49 en de 40 procent schijf weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
mark-k schreef op donderdag 18 april 2019 @ 07:47:
[...]

Dat is alleen op het moment dat je het ontvangt, aan het eind van het jaar kent de belastingdienst alleen 'inkomsten' en de 3 schijven, dus krijg je het verschil tussen die 49 en de 40 procent schijf weer terug.
Dat is niet waar wat je nu zegt. Met dit salaris betaal je 49,25% belasting, zowel in de voorheffing als naheffing. Dat komt door de afbouw van heffingskortingen.

Het is opgebouwd uit:
Schijf 3: 38,1%
Afbouw algemene heffingskorting: 5,147%
Afbouw arbeidskorting: 6%

Hier een mooi overzicht gemaakt door assje
assje in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 3"

[ Voor 9% gewijzigd door Sovieto op 18-04-2019 12:33 ]

Pagina: 1