Hulp nodig bij aanschaf monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jeroenbrink
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-04-2025
Ik zoek een?

Ik ben opzoek naar een nieuw monitor voor mijn pc. Momenteel heb ik de benq gl2580hm welke geen freesync/g-sync heeft en 60hz heeft. Ik wil graag een nieuwe monitor met een hoger haalbare aantal hz (144). Zelf heb ik een gtx 2070ti videokaart en hoop ik een mooiere game ervaring te krijgen met de vele shooters die ik speel (vloeiender etc..)

Zelf heb ik niet veel verstand van monitors, wel het één en ander opgezocht en me erin verdiept maar het blijft toch lastig wat nou een goede keus is en wat ik nou wel of moet aanschaffen.

Nou las ik dat ik niet vereist ben een monitor met G-sync te kopen aangezien er door de driver update van Nvidia dit jaar ook de mogelijkheid is voor Freesync.

De resolutie wordt denk ik 1920x1080 omdat de 1440 relatief duur zijn, ik wil graag een 24inch monitor. De kleurweergave speelt zeker een rol, maar ligt ook weer aan het prijs verschil, ik denk dat VA een mooie tussenweg biedt tussen IPS en TN.

Wat is je budget?

Het budget wat ik hier voor wil uitgeven is tussen de €150 - €300. Liever €150 dan €300 maar wat moet dat moet.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Nee ik heb geen specifiek merk of type. Welk monitor ik wel gezien heb is de volgende:
Acer KG251QF

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem wat ik momenteel gebruik:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 206,49€ 206,49
1Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)€ 81,95€ 81,95
1Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce 8G€ 477,41€ 477,41
1Fractal Design Define Mini C Black Tempered Glass Micro ATX€ 82,-€ 82,-
1Asus PCE-AC55BT B1€ 49,62€ 49,62
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 98,77€ 98,77
1be quiet! Pure Rock€ 29,95€ 29,95
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 105,95€ 105,95
1BitFenix Formula Gold 450W€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.197,14

Alle hulp is welkom bij het vinden van het juiste monitor O-) _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroenbrink op 11-04-2019 11:13 ]

Alle reacties

• Tinu-s
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-01 16:22
Op welke resolutie wil je spelen?
En is de kleurweergave van het scherm belangrijk?

• Jeroenbrink
Tinu-s schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:09:
Op welke resolutie wil je spelen?
En is de kleurweergave van het scherm belangrijk?
De resolutie wordt denk ik 1920x1080 omdat de 1440 relatief duur zijn, ik wil graag een 24inch monitor. De kleurweergave speelt zeker een rol, maar ligt ook weer aan het prijs verschil, ik denk dat VA een mooie tussenweg biedt tussen IPS en TN.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Van de G-sync monitoren van 24'' met full-HD onder de 300 euro krijg ik er 1 uit de pricewatch, dit is dan wel een TN paneel:

pricewatch: Acer Predator XB241H Rood, Zwart

Vul ik dezelfde criteria in voor Freesync, dan zijn het er een stuk meer, waardoor we de luxe hebben om ook nog VA aan te klikken. Er blijkt dan 1 monitor gespecced met 144hz:

pricewatch: AOC C24G1 Rood, Zwart

Hope that helps.

• Tinu-s
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-01 16:22
Ik speel zelf vanalles wat aan games en dan is VA inderdaad een aanrader, redelijk mooie kleuren en toch een goede responstijd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung C27FG70 Zwart€ 369,42€ 369,42

Dit is mijn scherm en hij bevalt over het algemeen goed, backlight bleed is bij filmskijken wel vervelend maar je kunt voor iets vergelijkbaars gaan en reviews lezen of je gekozen scherm problemen heeft.

• Jeroenbrink
Tinu-s schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:20:
Ik speel zelf vanalles wat aan games en dan is VA inderdaad een aanrader, redelijk mooie kleuren en toch een goede responstijd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung C27FG70 Zwart€ 369,42€ 369,42

Dit is mijn scherm en hij bevalt over het algemeen goed, backlight bleed is bij filmskijken wel vervelend maar je kunt voor iets vergelijkbaars gaan en reviews lezen of je gekozen scherm problemen heeft.
Oké en dit scherm werkt met Freesync op een Nvidia kaart ?
Znorkus schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:18:
Van de G-sync monitoren van 24'' met full-HD onder de 300 euro krijg ik er 1 uit de pricewatch, dit is dan wel een TN paneel:

pricewatch: Acer Predator XB241H Rood, Zwart

Vul ik dezelfde criteria in voor Freesync, dan zijn het er een stuk meer, waardoor we de luxe hebben om ook nog VA aan te klikken. Er blijkt dan 1 monitor gespecced met 144hz:

pricewatch: AOC C24G1 Rood, Zwart

Hope that helps.
Dankjewel, weet jij of de AOC C24G1 Freesync werkt met een Nvidia kaart ?

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Naar mijn weten is Freesync voorbehouden aan AMD-kaarten, en moet je voor Nvidia gebruik maken van G-force.

Maar ik heb eerder vandaag wel eens gelezen over een driver update ... ene Jeroen had het daarover ;-)
Je weet dus meer dan ik.

• Jeroenbrink
Znorkus schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:31:
Naar mijn weten is Freesync voorbehouden aan AMD-kaarten, en moet je voor Nvidia gebruik maken van G-force.

Maar ik heb eerder vandaag wel eens gelezen over een driver update ... ene Jeroen had het daarover ;-)
Je weet dus meer dan ik.
Haha oké dankjewel. Ja klopt inderdaad hier het artikel mocht je interesse hebben.
nieuws: Nvidia brengt driver uit voor ondersteuning van FreeSync-monitoren

• Datastream
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Znorkus schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:31:

Je weet dus meer dan ik.
G-Sync is sinds 417.71 ofzo globaal unlocked voor alle freesync schermen. Of het ook goed werkt is wat anders want het is alleen puur adaptive sync en niet freesync/g-sync die je dan kan gebruiken. Meeste schermen zijn eigenlijk best shit merk je dan.

Dus elk scherm met freesync kan g-sync compatibel zijn. Of het scherm dat ook is, is wat anders.

• Jeroenbrink
Datastream schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:40:
[...]

G-Sync is sinds 417.71 ofzo globaal unlocked voor alle freesync schermen. Of het ook goed werkt is wat anders want het is alleen puur adaptive sync en niet freesync/g-sync die je dan kan gebruiken. Meeste schermen zijn eigenlijk best shit merk je dan.

Dus elk scherm met freesync kan g-sync compatibel zijn. Of het scherm dat ook is, is wat anders.
Dus eigenlijk is het gewoon het beste om een G-Sync monitor te halen en niet te kijken naar een Freesync compatibel scherm?

• Datastream
  • Niet online
Jeroenbrink schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:44:
[...]

Dus eigenlijk is het gewoon het beste om een G-Sync monitor te halen en niet te kijken naar een Freesync compatibel scherm?
Naja met sommige schermen is het beter om het freesync model te kopen omdat die net zo goed werkt als het g-sync model maar meestal dan weer 200 euro goedkoper is. Maar met andere werkt het freesync model dramatisch.

Het is nogal tricky want er zijn veel factoren die ervaring bepalen.

Er zijn altijd threads zoals deze op het internet: Overzicht Freesync monitoren die werken met GSync

Dus het is kijken of anderen goede ervaringen hebben maar zelfs dan kan het nog verschillen monitor tot monitor. En ook welke spellen de mensen spelen die het testen. Bijvoorbeeld met de msi optix mpg27cq. Sommige zeggen gsync werkt perfect. Maar andere (waaronder ikzelf) zeggen het werkt gewoon niet zoals het hoort. Extreme brightness flickering bij fps drops, enorm veel ghosting, etc.

Met een gsync model sowieso geen problemen maar dan kan je weer niet upgraden naar navi later. :+

• Jeroenbrink
Datastream schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:53:
[...]

Naja met sommige schermen is het beter om het freesync model te kopen omdat die net zo goed werkt als het g-sync model maar meestal dan weer 200 euro goedkoper is. Maar met andere werkt het freesync model dramatisch.

Het is nogal tricky want er zijn veel factoren die ervaring bepalen.

Er zijn altijd threads zoals deze op het internet: Overzicht Freesync monitoren die werken met GSync

Dus het is kijken of anderen goede ervaringen hebben maar zelfs dan kan het nog verschillen monitor tot monitor. En ook welke spellen de mensen spelen die het testen. Bijvoorbeeld met de msi optix mpg27cq. Sommige zeggen gsync werkt perfect. Maar andere (waaronder ikzelf) zeggen het werkt gewoon niet zoals het hoort. Extreme brightness flickering bij fps drops, enorm veel ghosting, etc.

Met een gsync model sowieso geen problemen maar dan kan je weer niet upgraden naar navi later. :+
Mmmh... Ja het blijft een lastig iets... Misschien beter om op mijn 60hz schermpjes te blijven spelen met het huidige budget. Of ik moet voor de Acer Predator XB241H kiezen alleen kom je dan uit op een TN paneel...

• Datastream
  • Niet online
Jeroenbrink schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:58:
[...]

Mmmh... Ja het blijft een lastig iets... Misschien beter om op mijn 60hz schermpjes te blijven spelen met het huidige budget. Of ik moet voor de Acer Predator XB241H kiezen alleen kom je dan uit op een TN paneel...
Ja als je per sé VA paneel wilt wel. TN panelen werken over het algemeen vlekkeloos met gsync maar de VA panelen van nu niet.

AOC, LG en Samsung hebben meestal wel 24inch 1080p schermen 144hz die het goed doen met gsync.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:52
Je kunt ook je games zo configureren dat ze stabiel op 144 fps draaien en dan heb je geen GSync of FreeSync nodig.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Jeroenbrink
Datastream schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:04:
[...]

Ja als je per sé VA paneel wilt wel. TN panelen werken over het algemeen vlekkeloos met gsync maar de VA panelen van nu niet.

AOC, LG en Samsung hebben meestal wel 24inch 1080p schermen 144hz die het goed doen met gsync.
Nee het hoeft niet per sé een VA te zijn, als TN goed genoeg is dan vind ik dat geen probleem, momenteel heb ik ook TN en ben ik niet ontevreden over de kleuren die ik heb.

Ik ben erg benieuwd of de Acer kg251q als Freesync monitor het goed zou doen.

Anders wordt het denk ik toch de Acer predator

• Datastream
  • Niet online
Sir_Hendro schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:07:
Je kunt ook je games zo configureren dat ze stabiel op 144 fps draaien en dan heb je geen GSync of FreeSync nodig.
Niet iedereen wilt op low quality spelen.

• Jeroenbrink
Datastream schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:09:
[...]

Het volgende beeldscherm schijnt goed te werken:

#ProductPrijsSubtotaal
1AOC G2590FX Rood, Zwart€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 199,-

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:52
Datastream schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:09:
[...]

Met zijn RTX 2070 hoeft dat ook niet. Die kan prima de meeste games 144 fps halen op high (niet ultra) en sommige moeten soms op medium.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Datastream
  • Niet online
Sir_Hendro schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:44:
[...]

Met zijn RTX 2070 hoeft dat ook niet. Die kan prima de meeste games 144 fps halen op high (niet ultra) en sommige moeten soms op medium.
Als average fps wel. Maar dan hou je geen rekening met 0.1% lows.
Pagina: 1