BSOD oplossing gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1194790

Topicstarter
Hallo,

Ik heb recentelijk een nieuwe computer gebouwd maar krijg regelmatig een BSOD, telkens met verschillende stopcodes. System service exception, unexpected kernel mode trap, irql not less or equal en page fault in non paged area. Er word bij de stopcode niet gerefereerd naar een bepaalde driver waarin de fout zit. Na verschillende dingen ben ik een beetje ten einde raad daarom vraag ik jullie hulp.
De onderdelen van mijn computer zijn:
- Asrock b450m pro moederbord
- Intel 660p 1tb m.2 SSD
- AMD Ryzen 5 2600 processor
- Gskill Aegis DDR4 16GB ram
- Corsair TX-M series TX550M V2 voeding

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:
- clockspeeds ram lager gezet naar 2933
- windows memory test
- ssd gescand
- sfc scan
- drivers geüpdatet in windows apparaatbeheer en via de site van asrock opnieuw geinstalleerd
- bios is de laatste versie

Alvast bedankt voor de hulp en hopelijk kan ik het via deze weg oplossen.

Groetjes juliette

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:12

D4NG3R

kiwi

:)

IRQL NOT LESS OR EQUAL, PAGE FAULT IN NON PAGED AREA en UNEXPECTED KERNEL MODE TRAP doen mij sterk denken aan slecht ingesteld, en/of stervend RAM. (Of ronduit incompatible)

Ryzen is vrij happig op het gebruikte geheugen, staat deze wel lekker ingesteld? De specs die de fabrikant opgeeft willen nogal eens te straks zijn voor Ryzen.
Anoniem: 1194790 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 00:37:
De volgende dingen heb ik al geprobeerd:
- clockspeeds ram lager gezet naar 2933
Zet het voltage van het geheugen eens een stapje hoger, en zet de frequentie een flink stuk lager, 1333Mhz (2666MT/s) bijvoorbeeld. Je geheugen word geadverteerd door de fabrikant als 3000MT/s. 2933 is nauwelijks lager.

[ Voor 55% gewijzigd door D4NG3R op 11-04-2019 01:05 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 23:47

M2M

medicijnman

Ik denk dat het tijd is voor een rondje memtest86.

Download dus de ultimate boot cd en druk 'm op een cd'tje of usb stick. Start vervolgens vanaf de stick op zodat je volledig buiten Windows zit.

Die Ultimate boot cd heeft een tool genaamd memtest86. Zet 'm overnacht aan en kijk 's ochtends of er errors zijn gegenereerd. Eventueel 24u laten draaien. Geen errors? Dan zit de BSOD in ieder geval niet in het geheugen.

O ja, de website zelf is nogal 1.0 en de downloadknop is lastig vindbaar. Deze link heb je nodig:

https://www.ultimatebootcd.com/download.html

Scroll naar beneden voor een lijst mirrors of een bittorrentlink.

[ Voor 20% gewijzigd door M2M op 11-04-2019 00:48 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

M2M schreef op donderdag 11 april 2019 @ 00:46:
Ik denk dat het tijd is voor een rondje memtest86.

Download dus de ultimate boot cd en druk 'm op een cd'tje of usb stick. Start vervolgens vanaf de stick op zodat je volledig buiten Windows zit.

Die Ultimate boot cd heeft een tool genaamd memtest86. Zet 'm overnacht aan en kijk 's ochtends of er errors zijn gegenereerd. Eventueel 24u laten draaien. Geen errors? Dan zit de BSOD in ieder geval niet in het geheugen.
Het gaat om een gloednieuw Ryzen systeem, de kans is groter dat deze simpelweg te strak of gewoon incorrect ingesteld staat. Memtest86 is leuk voor wanneer de gemelde fouten inconsistent zijn en nergens specifiek op duiden, maar met de foutmeldingen van de TS kan je er vrij zeker van zijn dat het probleem bij het geheugen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

D4NG3R schreef op donderdag 11 april 2019 @ 00:49:
[...]

Het gaat om een gloednieuw Ryzen systeem, de kans is groter dat deze simpelweg te strak of gewoon incorrect ingesteld staat. Memtest86 is leuk voor wanneer de gemelde fouten inconsistent zijn en nergens specifiek op duiden, maar met de foutmeldingen van de TS kan je er vrij zeker van zijn dat het probleem bij het geheugen ligt.
Wellicht, maar misschien ben ik gewoon van de oude stempel en kan een rondje memtest geen kwaad. Errors en instabiliteit komende uit memory timings komen gelukkig ook tot uiting in memtest :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

M2M schreef op donderdag 11 april 2019 @ 00:52:
[...]

Wellicht, maar misschien ben ik gewoon van de oude stempel en kan een rondje memtest geen kwaad. Errors en instabiliteit komende uit memory timings komen gelukkig ook tot uiting in memtest :)
Absoluut, maar zeker bij Ryzen heeft het meer nut om eerst even een uurtje met de instellingen van het geheugen te prutsen voordat je een nacht kwijt bent aan het draaien van Memtest86. Zeker wanneer alle foutmeldingen al op het geheugen wijzen. ;)

Het enige wat je in Memtest86 ziet is dat adres X en Y falen, niet waarom.

Maar goed, eerst maar eens even op de TS wachten. :9

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 11-04-2019 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
M2M schreef op donderdag 11 april 2019 @ 00:52:
[...]

Of je pakt LinX. Zet het geheugen op ALL en je hebt binnen 30 minuten resultaat ipv soms 10 uur :)

Op die manier heb ik altijd systemen getest, puur omdat het zo enorm veel sneller ging bij uitzoeken welke van de 2 modules defect was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hi, alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik heb ondertussen mijn bios ook nog eens gerest en nu draait mijn ram op de default 2133. Nu even testen of er weer een BSOD komt. Ik zal ook de memtest proberen als ik weer problemen ondervind. Ik zal jullie op de hoogte houden;)

btw, reply op incompatible ram: Deze ram en moederbord werden bij elkaar aangeraden in een computerbuild van tweakers zelf

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1194790 op 11-04-2019 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Anoniem: 1194790 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 01:08:
btw, reply op incompatible ram: Deze ram en moederbord werden bij elkaar aangeraden in een computerbuild van tweakers zelf
Dan nog hoeft dit niet te betekenen dat deze op de volle (door de fabrikant geadverteerde) snelheid gaan draaien i.c.m. de rest van het systeem. ;)

Ze zullen waarschijnlijk een stuk hoger kunnen dan 2133MT/s, maar zie het voor nu even aan m.b.t. de stabiliteit van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee, ik had enkel de tweakerspagina open staan, verder geen andere programma's draaiende en jahoor de volgende BSOD, dit keer met stopcode System service exception. Ga nu maar de memtest laten runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Update: Ik wilde gisteravond nog de memtest laten runnen maar voordat ik de kans nog maar kreeg de volgende BSOD met dit keer de stopcode Driver IRQL not equal or less met een verwijzing naar rtwlanu.sys. Na wat gegoogle kwam ik er achter dat het misschien aan de wifi dongel kon liggen. Het asrock moederbord heeft geen ingebouwde wifi ontvanger dus heb ik de TPlink AC1300 High gain wireless MU-MIMO USB adapter aangeschaft, deze zat voorin de usbpoort. Er was een tip om hem achterin de usb poort te plaatsen maar ik dacht ik probeer het eerst is via de kabel om te zien of er weer een BSOD komt en het misschien gewoon allemaal aan de wifi dongel lag. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:26

Agent47

I always close my contracts.

Anoniem: 1194790 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:50:
Update: Ik wilde gisteravond nog de memtest laten runnen maar voordat ik de kans nog maar kreeg de volgende BSOD met dit keer de stopcode Driver IRQL not equal or less met een verwijzing naar rtwlanu.sys. Na wat gegoogle kwam ik er achter dat het misschien aan de wifi dongel kon liggen. Het asrock moederbord heeft geen ingebouwde wifi ontvanger dus heb ik de TPlink AC1300 High gain wireless MU-MIMO USB adapter aangeschaft, deze zat voorin de usbpoort. Er was een tip om hem achterin de usb poort te plaatsen maar ik dacht ik probeer het eerst is via de kabel om te zien of er weer een BSOD komt en het misschien gewoon allemaal aan de wifi dongel lag. To be continued...
Heb ik ook vaker gehoord dat zoiets de oorzaak is. Vaak wordt alleen de basis gestript en dan één voor één weer iets toepassen en kijken of de BSOD weer naar boven komt.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Zo te zien was dit de basis:
reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2019

Ik gok derhalve dat je deze reepjes hebt:
Gskill F4-3000C16D-16GISB

Die dus niet op de QVL staan van het moederbord:
https://www.asrock.com/MB...20Pro4/index.asp#MemoryPR

(pinnacle ridge lijst heb je nodig)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Update: ondertussen de computer in gebruik via de kabel en niet via de wifi dongel maar nog steeds BSOD (system service exception).

@M2M Thanks voor je reactie. Ik heb inderdaad die guide deels gevolgde en ik heb ook inderdaad de door jou benoemde Gskill ram.
Ik dacht dat tweakers guides en builds altijd getest werden dus dat dit wel zou werken. Ik zal me eens verdiepen in een alternatieve ram van de qvl lijst van het moederbord.

[ Voor 136% gewijzigd door Anoniem: 1194790 op 11-04-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Anoniem: 1194790 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:50:
Update: Ik wilde gisteravond nog de memtest laten runnen maar voordat ik de kans nog maar kreeg de volgende BSOD
Memtest86 draait niet onder windows dus doe jezelf even een groot plezier en haal het hier even op, zet het op een usb-stick en start de pc vanaf die stick. Wel een aantal passes laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi allemaal, ondertussen de memtest gedaan. Eerst op 1 stick, toen op de andere, allebei 4 passes en 0 errors. Op het moment runt de memtest nog een keer met beide sticks, so far 0 errors na 1 pass maar deze loopt dus nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Anoniem: 1194790 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:24:
Hoi allemaal, ondertussen de memtest gedaan. Eerst op 1 stick, toen op de andere, allebei 4 passes en 0 errors. Op het moment runt de memtest nog een keer met beide sticks, so far 0 errors na 1 pass maar deze loopt dus nog.
Het is de bedoeling dat je Memtest86 minimaal een uurtje of 8-9 laat draaien. (Liever zelf langer dan dat) Het makkelijkst is om dit 's nachts te doen wanneer je slaapt. 1 pass is zelden genoeg om uit te sluiten of het geheugen wel of niet rot is.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 12-04-2019 14:07 ]

Pagina: 1