Gpu memory clock wil niet overclocken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-02 13:28
Ik ben sinds vandaag in het bezit van een Sapphire r9 290 oc tri-x. Ik probeerde vandaag om mijn memory clock te overclocken. Ik heb verschillende oc software geprobeerd maar als ik op apply klik staat er wel de overclock in bijvoorbeeld sapphire trixx maar als ik dan op hardwaremonitor kijk of gpu-z dan dan blijft de memory clock vast op 1300mhz staan deze heeft ook geen pieken en dalen. Daarnaast kan ik de gpu clock niet hoger krijgen dan 1100mhz. Ook deze wil in sapphire trixx wel hoger maar als ik het vervolgens nakijk komt hij max tot 1100mhz. Ik heb wel een voeding die wat aan de lage kant is zou dit er mee te maken kunnen hebben?

Foto sapphire trixx en gpu-z :
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2heijap.jpg

Hardwaremonitor tijdens gamen:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/znrnth.jpg

Videokaart :
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

Voeding :
pricewatch: Corsair VS650

[ Voor 8% gewijzigd door Julio1997 op 11-04-2019 01:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:20
Wat is er aan de lage kant bij je voeding, de kwaliteit?

Kan zijn dat er uitleesfouten zijn in de software. Zie het GPU corevoltage: bijna 31000v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@Julio1997, installeer om te beginnen eerst maar even de meest recente drivers voor je kaart. Diegenen die je nu hebt zijn ruim 2 jaar oud!

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
@Uszka inderdaad, en op de doos word een 750 watt voeding aangeraden. Hoe krijg je die fout er uit?

@Blaat dit is de driver van amd support...

Edit ik heb nu driver 19.4.1 er op staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Julio1997 op 11-04-2019 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-10 21:41
Vaak wordt een te hoog wattage voeding aangeraden. Dit is vanwege twee redenen. De eerste is dat een bedrijf bekend is met de rest van je onderdelen. Je kunt een Intel Pentium hebben en weinig andere interessante onderdelen of je kunt een zwaar overgeklokte i7 hebben. De tweede reden is dat de kwaliteit van de voeding onbekend is. Mensen willen nog wel eens een goedkope 850 watt voeding kopen omdat ze denken dat het voldoende is. Soms kunnen deze voedingen nog geen 500 watt trekken voor 15 minuten lang.

Volgens mij is de VS serie van Corsair sowieso niet de meest premium voeding. Als ik naar de reviews kijk van de VS650 (80Plus) en deze forum post lijkt het niet een hele stabiele voeding. Mogelijk dat het niet veel uitmaakt, maar zou het wel in je achterhoofd houden. Wat is de rest van je systeem?

Heeft een update van driver geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
@lamaa1 bedankt voor je uitleg. de upgrade heeft geholpen en ik heb de overclock nu staan op wattman. Hij loopt alleen nog niet helemaal vlekkeloos. Stottert zo nu en dan in game een beetje terwijl de cpu en gpu overclocks stabiel zijn. Ik dacht dus dat dat misschien aan mijn voeding zou kunnen liggen. Is er een verband met stotterend beeld en de psu?

Ik heb een fx 8320 op 4.5ghz met een masterliquid ml120l.
gigabyte GA 970A UD3 Rev 1.2 mobo met G.skill ddr3 2133mhz ram
Sapphire r9 290 tri-x gpu die momenteel op 1100 Core clock en 1400 memory clock draaid

[ Voor 21% gewijzigd door Julio1997 op 11-04-2019 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-10 21:41
@Julio1997 Het zou zomaar kunnen. Een FX8320 vreet normaal al 200 watt aan stroom. Laat staan als die overgeklokt is. De GPU schijnt al 250 watt te zijn, wat betekent dat die twee bij elkaar 450 watt vraagt van de PSU. Dan krijg je nog de overige apparatuur + je overklok. Het zou zomaar kunnen dat je teveel vraagt van je voeding.

Wat je kunt proberen is een goede overlay maken voor in game. En dan kijken of je tegen een van de volgende bottlenecks aanloopt
CPU usage
RAM usage
GPU usage
VRAM usage
Zo niet dan zou ik even kijken naar de temperaturen en of de kloksnelheden dan stabiel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:16
Bij overclocken ga je buiten de specificaties van de fabrikant, hier kan niemand jou garanties geven over het al dan niet werken.

Stottert hij ook zonder de overclock? En probeer eens de parameters te loggen met GPU-z. Wat doet de temperatuur? De TDP? Wat doet de processorbelasting op die moment? Heeft hij het ook als je de resolutie verlaagt of net de details verhoogt?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
@lamaa1 ik ga het even uitproberen morgen. Temperatuur van mijn cpu is vaak max 50 graden en de gpu word niet warmer dan 70 graden. Ik heb net even alles weer op standaard gezet en dan heb ik geen last van het stotteren. Ik ga morgen even de rest uitproberen wat @Malantur zegt ik zal dan even wat logs hier posten. Het lijkt er op dat het wel door de overclock komt. Als de voeding het net zou redden met de overclocks zou hij dan gelijk uitvallen of zou hij dan minder stroom geven aan alle componenten?

Edit : ik vond een Antec HCG-850M bij vraag en aanbod is dit iets om mijn vs650 te vervangen?

[ Voor 11% gewijzigd door Julio1997 op 12-04-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
Ik heb vandaag even een stability test gedaan met de overclocks er op. Het lijkt er op dat het toch stabiel is.

Foto tijdens de stability test :

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/11vu0w2.jpg

Wat ik vreemd vind is dat de gpu niet dik over de 200watt komt. Ik heb foto's gezien van mensen dat hij echt wel dik over 200watt neemt helemaal met een overclock.

Ik had hierboven de vraag al staan maar ik vond een Antec HCG-850M bij vraag en aanbod is dit iets om mijn vs650 mee te vervangen?

[ Voor 45% gewijzigd door Julio1997 op 13-04-2019 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:16
Persoonlijk ben ik niet zo bekend met AMD videokaarten, en de GPUz geeft ook andere informatie bij andere merken. Wat ik raar vind is dat de kaart maar 77% belast is. Dit is ook de reden waarom je gaat onder de 200W trekt: hij is niet volledig belast. Temperatuur is in orde dus daar ligt het niet aan.
Wat ik ook raar vind is dat je 12V in GPUz maar 11,38V is, maar als ik vergelijk met anderen met dezelfde kaart is dat toch normaal.
In Open Hardware Monitor heb je maar 11,73V op je 12V lijn van je voeding. Volgens de ATX specificatie mag je 11.40V tot 12.60V leveren. Het is dus wat aan de lage kant maar binnen de specificaties. Ik zou dus niet meteen de voeding de schuld geven maar het kan altijd wel.

Ik zou dus eerst nog verder kijken:
- Kan je een andere test nemen die je GPU wel volledig belast.
- Kan je kijken wat er op GPUz gebeurd als hij stottert in game.
- Is het met elk spel of specifiek 1 bepaald spel?
- Wat gebeurd er als je de resolutie van het spel verlaagt? (qua stotteren en belasting en vermogen in GPUz)
- Wat gebeurd er als je het niveau van details in het spel verlaagt?
- Heb je de drivers al vernieuwd? Of net een oudere versie die bekend staat als zeer stabiel? (Is op google wel te vinden, heb zoals ik eerder zei zelf geen ervaring met AMD)

Om op je vraag te antwoorden: de Antec HCG-850M is al een ouder model (2013), maar zou gebaseerd zijn op de Seasonic M12II. Seasonic staat bekend om zeer degelijke voedingen dus is op zich wel oke.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
@Malantur heel erg bedankt voor deze nuttige info! Ik ga alles even uitproberen wat je zegt, ik krijg maandag een corsair RM1000i. Ik zal de resultaten hier weer even posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 09:05

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Naast een stability test zou ik ook een (b. v.) heaven of valley benchmark draaien.
Mijn ervaring is dat een een overclock soms stabiel lijkt maar in de praktijk minder fps produceert, en dit telt voor zowel gpu als cpu.
Om je cpu (o. c.) te testen zou ik superpi gebruiken,zodra je overclock een langzamere tijd haalt zal je met de Vcore moeten spelen (if your lucky.. it helps) en anders is de overclock nutteloos.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:20
Julio1997 schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:44:
ik krijg maandag een corsair RM1000i.
Dat is ook weer erg overdreven. En wat ga je hebben aan Corsair Link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
@Uszka ik kon deze overkopen van een vriend van me voor 70 euro dat is de reden en die overige wattage geeft ook nog de mogelijkheid om uit te breiden evt.

@evilweed ga ik even uitproberen. ik gebruik wattman voor het overclocken momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 09:05

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Waarom gebruik je de oc feature van de amd driver zelf niet?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
Jaa dat is wattman die gebruik ik nu inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 07:13
Hmm, even een paar dingen op een rijtje:

-Je GPU overklock is nu wel gelukt en je ziet je overklock nu terug in je monitor app.. ( mss topic titel aanpassen ? )
-Je hebt echter nu last van stotteringen, en zonder overklock zijn ze weg..

Nu dan:
Is er een verband met stotterend beeld en de psu?
Nee, hoogst onwaarschijnlijk. Als je PSU kuren heeft, zullen die in de trant zijn van hard crashes en uitvallen. Veelal vergezelt met een BSOD... Niet in lage(re) framerates..

Dat geldt eigenlijk wel voor alle voltage gerelateerde problemen.

Ik denk dat Maluntur je voor dit moment het beste advies heeft gegeven:
- Kan je een andere test nemen die je GPU wel volledig belast.
- Kan je kijken wat er op GPUz gebeurd als hij stottert in game.
- Is het met elk spel of specifiek 1 bepaald spel?
- Wat gebeurd er als je de resolutie van het spel verlaagt? (qua stotteren en belasting en vermogen in GPUz)
- Wat gebeurd er als je het niveau van details in het spel verlaagt?
Oftewel: testen en vergelijken.. Het ene spel is het andere niet, ook instellingen kunnen van belang zijn. Evengoed als wat minder voor de hand liggende dingen als placabo effecten en dergelijke.

Als je er echt overtuigd van bent dat het enkel door de overklock komt, zijn daar best wat oorzaken te verzinnen die dat kunnen verklaren:

Je systeemonderdelen werken het lekkerst als alles op elkaar is afgetemd. Veelal is verkeerd ingesteld geheugen bijvoorbeeld een oorzaak dat een systeem niet performed als zou moeten. Zeker bij overklocken.

Wat zegt CPU-Z wat betreft je geheugen? Zijn je timings als in de XMP ?

Ik mis ook wat info over je CPU. Wat doen je temps daar? Jammer ook dat het tabje CPU clocks en Loads niet open hebt staan in Hardware Monitor. Tikt deze regelmatig de 100% aan ? Een hogere GPU clock vereist ook meer van je CPU. Dat kan mogelijk je GPU doen throttelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 03:33
1100 op de GPU core is toch vrij netjes voor een r9 290.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
@micla bedankt voor je informatie. Dat stukje met xmp kun je me daar meer over uitleggen? De Temps van de cpu komen nog niet eens over de 50 met gamen. Als ik een overlay gebruik met de cpu core loads dan zie ik wel zo nu en dan 100% voorbij komen in game maarja dat is dan in een seconde zegmaar. Is dat niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:30

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

het kan niet aan de voeding liggen dat je je ingestelde waarde niet ziet. Wat er dan zou moeten gebeuren is bij volle load dat het systeem eruit klapt omdat de voeding dat niet stabiel kan leveren. Dit lijkt mij meer in software te zitten dan in hardware, tenzij de processor dusdanig bottleneckt dat de GPU niet volledig gebruikt kan worden.

Probeer de geheugenklok eens 10 mhz onder de huidige waarde te zetten, luistert hij daar wel naar? anders moet je het in die hoek gaan zoeken.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
Hmm...

DDu gebruikt om oudere AMD drivers te verwijderen ?
Vervolgens pas de nieuwe geinstalleerd ?

Wat ik ook mis is een beetje structuur (of het ligt aan mij |:(

- Wat heb je getest ?
- Wat zijn de standaard waarden zonder OC (cpu+gpu+mem) en wat zijn daar de resultaten van (maak printscreens en geen fotos)(Greenshot is handig om screenshots mee te maken)
- Wat zijn de voltages in de bios (zoals voor de geheugen etc) en belangrijk welke versie ?
- Wat zijn de waardes als je alles op OC zet (hoeveel mem, hmz, cpu etc)
- Ik zie dat je ook vaak die Wattman aan spreekt, maar test eens dingen met Msi Afterburner, draai eens een paar Benchmarks (3d mark, furmark etc)
- Wat zijn daar de resultaten en wat zeg GPU-z log tijdens deze testen ?(logboek van gpu-z kan je op je c schijf laten zetten (of op ene andere plek)

Er word veel gezegd en aanbevolen maar het is zo onduidelijk dat er bijna niet te achter halen is wat je nu precies wilt doen.

Het gestotter, wanneer merk je dit ? Tijdens browsen in chrome, of tijdens het gamen ? Als het tijdens het game is, welke spel ? settings etc ?

(dit is natuurlijk niet verkeerd bedoeld, maar merk dat er overal een beetje informatie is, maar weinig informatie met betrekking tot testresultaten, logboeks, etc) O-)

PS... Heb je de nieuwe PSU al in de computer zitten ?
(anders misschien een andere hdd/ssd pakken en nieuwe install proberen ?)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 07:13
Julio1997 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:13:
@micla bedankt voor je informatie. Dat stukje met xmp kun je me daar meer over uitleggen? De Temps van de cpu komen nog niet eens over de 50 met gamen. Als ik een overlay gebruik met de cpu core loads dan zie ik wel zo nu en dan 100% voorbij komen in game maarja dat is dan in een seconde zegmaar. Is dat niet goed?
Kijk hier even.

100% load op je CPU betekend dat je daar op tekort komt. Is dat per core of totaal ? Als je totale load de helft van de tijd tegen die 100% aan zit, vraagt het systeem dus meer dan de processor kan leveren. Dan is het al geen goed idee om je GPU te gaan overklocken.

Ik zou dan eerder de CPU overklocken dan de GPU. Of op zoek naar een snellere CPU

Temps staan hier trouwens kompleet los van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
Ik heb de nieuwe voeding er net in gezet. Ik heb de cpu op 4.5ghz gelaten en de videokaart niet overclockt. Nu loopt hij op 1 of andere manier een stuk smoother. Ook zie ik bij de voltages wat hogere waardes die niet net op het randje zitten zoals met de oude voeding. De cpu total load zit niet op 100% maar dat is inderdaad per core. Ik heb vervolgens dezelfde overclock geprobeerd weer en toen begon het stotteren. Het lijkt mij dus dat ik misschien iets te enthousiast ben met de overclock van core clock 1100mhz en memory 1410. Ik ben overigens geen fan van afterburner aangezien die waardes altijd constant uit het niets veranderen of niet op de waardes willen blijven staan als je op apply klikt. Wat is een handigheidje om de gpu overclock goed te krijgen. Het enigste wat ik aangepast heb in mijn mobo is de nortbirdge naar 1.175 en cpu voltage is standard al 1.4 dus daar heb ik niks aan gedaan. Voor wat ik weet heb ik geen xmp op mijn mobo en zal ik die timings dan zelf moeten doen maar geeft dat zoveel verbetering?

@Soundstorm2010 ik ga straks even die ddu gebruiken om oude drivers er af te halen ik zal dan even de standaard waarden plaatsen en in game. Ik zal dan even jou vragen bij langs!

[ Voor 23% gewijzigd door Julio1997 op 17-04-2019 09:56 ]

Pagina: 1