Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer wil niet opstarten en geeft geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Harry Johnson
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09-2024
Drie weken geleden wilde ik mijn computer opstarten, maar ik kreeg helemaal geen beeld. Het leek ook niet of hij aan het opstarten was. Ik heb de kast opengehaald en er een reepje geheugen uitgetrokken, en dat bleek het probleem te zijn.
Nu had ik vorige week weer hetzelfde, alleen nu startte windows op en kon ik blind inloggen en weer afsluiten. Ik heb de kast weer open gemaakt en de videokaart eruit gehaald. Nu start de computer weer normaal op met beeld (GPU van de CPU). Ik vind het heel verdacht dat er na jaren zonder problemen er ineens twee componenten uitvallen.
Wat denken jullie, is het toeval, of faalt er iets anders?

Moederbord: Asus P8Z77-V LX
CPU: Intel Core i5-3570K
Geheugen: Corsair Vengeance 8GB (2x4GB) 1600MHz
Videokaart: Sapphire HD 7870
Voeding: XFX PRO550W

Ik heb alle combinaties van het geheugen gedaan, telkens bij hetzelfde reepje ging het mis. Ik heb ook de videokaart erin en eruit gehaald met hetzelfde resultaat. Ik heb ook de bios gereset (maar had deze in jaren niet meer gewijzigd).

Zelf vind ik het dus vreemd dat 2 componenten binnen zo'n korte tijd falen. Zou het misschien de voeding zijn of het moederbord?
...

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan ook nog kijken of je de videokaart in een andere PC kunt testen. Dan weet je of die inderdaad ook gaar is. Het geheel is ondertussen 7 jaar oud, kan dus van alles aan de hand zijn.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-11 08:55
Klinkt als een verouderde voeding ;) Voeding gaat ook maar ongeveer 6/7/8 jaar mee, afhankelijk van het merk en type.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Yorick90 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:09:
Klinkt als een verouderde voeding ;) Voeding gaat ook maar ongeveer 6/7/8 jaar mee, afhankelijk van het merk en type.
Ik heb bij mijn moeder mijn oude pc staan, met een E6750 en een Thermaltake 750W voeding van 12 jaar oud en die doet zijn werk nog steeds naar behoren.
Wordt regelmatig schoon gemaakt en geeft geen problemen. Dus ze kunnen best oud worden.
Maar ligt er inderdaad aan wat voor een voeding je hebt.
Dit gezegd hebbende, kan het wel de voeding zijn die de geest gegeven heeft. Als je de mogelijkheid hebt, even doormeten.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Alles valt en staat natuurlijk met hoe je het onderhoud :) ik ken ook wel mensen die na 3 jaar problemen krijgen met voedingen omdat ze gewoon nooit iets schoonmaken.

Ikzelf gebruik ook al 8 jaar mijn voeding heb nog nooit problemen gehad 'klopt af'.

@Harry Johnson Dat gezegd hebbend, kan je componenten wisselen? Dus bijvoorbeeld voeding uit een andere PC, of videokaart en geheugen testen in een andere PC?
DaLoona schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:13:
[...]

Ik heb bij mijn moeder mijn oude pc staan, met een E6750 en een Thermaltake 750W voeding van 12 jaar oud en die doet zijn werk nog steeds naar behoren.
Wordt regelmatig schoon gemaakt en geeft geen problemen. Dus ze kunnen best oud worden.
Dit gezegd hebbende, kan het wel de voeding zijn die de geest gegeven heeft. Als je de mogelijkheid hebt, even doormeten.

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-11 08:55
DaLoona schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:13:
[...]

Zeker! Het kan altijd mee vallen. Meeste merken zijn al sterk verbeterd, Corsair geeft op de 'RM'-lijn al 10 jaar fabrieksgarantie. T.o.v. een voeding van merk X, al uch jaar oud... :+

• Harry Johnson
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09-2024
Tegenwoordig heeft iedereen een laptop, dus ik kan niet de componenten checken. Misschien dat ik in de kringloopwinkel nog een oude voeding kan vinden voor een zacht prijsje.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Harry Johnson schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:24:
Tegenwoordig heeft iedereen een laptop, dus ik kan niet de componenten checken. Misschien dat ik in de kringloopwinkel nog een oude voeding kan vinden voor een zacht prijsje.
Geen strontvoeding kopen, haal gewoon een fatsoenlijke nieuw. Anders koop je ook maar lekker een laptop :P

Leuk als je je PC opblaast met kringloop rommel.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Een voeding uit de kringloop? Lol!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1