Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-05-2024
Hi all,

Ik heb eerder contact gezocht met zowel tweaker members als mensen op discord en ze hebben mij geholpen om een lijst met onderdelen in elkaar te zetten (wenslijst: Desktop PC - 2019 - ~Juli/August)

Nou heb ik begrepen dat de prijzen heel snel duurder worden op metname ram en dat deze het lieft nu al gekocht zou moeten worden gekocht. Wat raden jullie mij aan? Hebben jullie andere ervaringen? Ik heb al redelijk wat geld dus het kopen op bepaalde dingen is geen probleem. Ik wacht eigenlijk alleen op het dalen van de SSD, HDD en dergelijke.

In iedergeval een fijne avond!
~Ruben

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Juli/augustus? Dan zou ik nu niets kopen maar wachten tot dan. Rond die tijd komt AMD met nieuw cpu spul wat nogal veelbelovend schijnt te zijn. Ook komen er nieuwe chipsets.

Ssd's zijn al zo goedkoop. Hoeveel daling ga je verwachten, tot je geld toe krijgt?

Voor de voeding kan je alvast op zoek naar een ander exemplaar want de Seasonic SII is een no go. Kijk eens rond welke voedingen in andere topics worden geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
Uszka schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:27:
Juli/augustus? Dan zou ik nu niets kopen maar wachten tot dan. Rond die tijd komt AMD met nieuw cpu spul wat nogal veelbelovend schijnt te zijn. Ook komen er nieuwe chipsets.

Ssd's zijn al zo goedkoop. Hoeveel daling ga je verwachten, tot je geld toe krijgt?

Voor de voeding kan je alvast op zoek naar een ander exemplaar want de Seasonic SII is een no go. Kijk eens rond welke voedingen in andere topics worden geadviseerd.
Bedankt voor je snelle reactie! Is er al bekkend hoe duur die nieuwe chipset ongeveer wordt? Daarnaast, waarom niet alvast de ram en case kopen? Hoe sneller hoe beter...toch? (Zover ik heb begrepen wordt het in de zomer juist duurder.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Nee. Er komen regelmatig nieuwe behuizingen uit die beter/mooier zijn en ram wordt nog steeds goedkoper. Sowieso zou ik een mATX bord in een mATX kast met raam doen of je neemt een ATX bord in een ATX kast. Zoals je het nu geselecteerd hebt is het niet mooi.

Ryzen 3000 prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
Uszka schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:46:
Nee. Er komen regelmatig nieuwe behuizingen uit die beter/mooier zijn en ram wordt nog steeds goedkoper. Sowieso zou ik een mATX bord in een mATX kast met raam doen of je neemt een ATX bord in een ATX kast. Zoals je het nu geselecteerd hebt is het niet mooi.

Ryzen 3000 prijzen
Dan kan ik toch inprincipe mijn moederbord veranderen die ook compatible is met de AMD cpus en het type RAM (ect.). Dan zou deze wel mooier zijn. Wat versta je trouwens eigenlijk over een betere kast? Meer airflow? Meer punten waar je, je hardware kan vastmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-08 15:11
Hoewel er soms functioneel betere kasten uitkomen, gaat het meestal over goedkopere kasten die de trend volgen en duurdere kasten die een nieuwe trend zetten. Verwacht deze zomer bijvoorbeeld meer kasten met usb C 3.1 headers met de daarvoor nieuwe interne aansluiting.

RAM is een tijd erg in prijs gestegen. Dat is echter al een tijd opgehouden en als je bijvoorbeeld kijkt naar de prijshistorie van dit populaire setje ram: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Zie je dat prijzen al geruime tijd aan het dalen zijn.
Tuurlijk kun je altijd dingen kopen als je gokt dat ze in de toekomst duurder worden, maar op het moment lijkt dat bij geen enkel product te zijn.

Oh, en post geen link naar je wenslijst, maar genereer een rml die je hier kunt plaatsen. (lees überhaupt eens het beleid door)

[ Voor 7% gewijzigd door Eldunari op 10-04-2019 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
Eldunari schreef op woensdag 10 april 2019 @ 23:13:
Hoewel er soms functioneel betere kasten uitkomen, gaat het meestal over goedkopere kasten die de trend volgen en duurdere kasten die een nieuwe trend zetten. Verwacht deze zomer bijvoorbeeld meer kasten met usb C 3.1 headers met de daarvoor nieuwe interne aansluiting.

RAM is een tijd erg in prijs gestegen. Dat is echter al een tijd opgehouden en als je bijvoorbeeld kijkt naar de prijshistorie van dit populaire setje ram: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Zie je dat prijzen al geruime tijd aan het dalen zijn.
Tuurlijk kun je altijd dingen kopen als je gokt dat ze in de toekomst duurder worden, maar op het moment lijkt dat bij geen enkel product te zijn.
Ok, dus de RAM set (pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C16D-8GTZ) die ik op het oog heb zal zeer waarschijnlijk niet stijgen en/of dalen? (tenzij er korting is dan natuurlijk). Daarnaast, ik neem aan dat het gebruiken/aanschaffen van hardware 50% voorkeur is en 50% specs? Ik hoor namelijk veel verschillende dingen over verschillende producten en samenstellingen. (metname de al zo bekende streid over welke nou beter is, AMD of Intel)

Is er enige waarheid in het alvast aan schaffen of maakt dit in dit geval niet uit?
Ik ben nu bezig om een v2 wenslijst te maken met een ATX motherboard, de zelfde kast en zelfde CPU (de 3000 serie is overkill begreep ik?).

(Sorry voor als deze post een beetje rommelig is, ik hoor tergelijke tijd verschillende dingen op bijv Discord - Niet dat, dat zo erg is, zolang ze maar niet over intel en AMD beginnen ;) )

(Dit is het moederbord wat ik in gedachte heb: pricewatch: Asus Prime Z270-P)

[ Voor 6% gewijzigd door RFlintstone op 10-04-2019 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:41
Als de PC pas voor Juli/Augustus is zou ik wachten tot de nieuwe Ryzen serie. Dan kan je beter een moederbord kiezen op dat moment. 8GB RAM voor die prijs is trouwens ook wel erg duur. Vooral als je bedenkt dat een iets langzamer 16GB setje 85 euro kost.

Op dit moment zijn SSDs naar mijn mening vrij goedkoop. Je koopt al een vlotte 1 TB SSD voor 120 euro, de Intel 660P 1TB . 60GB SSD is iets wat ik niet voor een primair systeem zou aanschaffen. Vooral niet doordat de prijzen nu zo laag liggen.3

Voeding kan je bijvoorbeeld een Rm550X (2018) nemen. Persoonlijk zou ik wachten met dingen aanschaffen totdat je dichter bij die datum komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Plaats eens even netjes je boodschappenlijstje in dit forum. Ga naar je wenslijst. Klik op genereer rml en copy paste dat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
lamaa1 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 23:22:
Als de PC pas voor Juli/Augustus is zou ik wachten tot de nieuwe Ryzen serie. Dan kan je beter een moederbord kiezen op dat moment. 8GB RAM voor die prijs is trouwens ook wel erg duur. Vooral als je bedenkt dat een iets langzamer 16GB setje 85 euro kost.

Op dit moment zijn SSDs naar mijn mening vrij goedkoop. Je koopt al een vlotte 1 TB SSD voor 120 euro, de Intel 660P 1TB . 60GB SSD is iets wat ik niet voor een primair systeem zou aanschaffen. Vooral niet doordat de prijzen nu zo laag liggen.3

Voeding kan je bijvoorbeeld een Rm550X (2018) nemen. Persoonlijk zou ik wachten met dingen aanschaffen totdat je dichter bij die datum komt.
Ik eigenlijk zelf ook hoewel ik echter had begrepen dat deze onderdelen duurder zouden worden.
Zoals ik boven al zei, Ik ben een v2 van mijn wensleist aan het maken met de zelfde cpu, ATX moederboard ect. De reden van de zelfde CPU is omdat ik had begrepen van iemand op Discord dat de 3000 series een beetje overkill zullen zein (de 7 series gebruiken al nauwelijks 100% (?))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
Eldunari schreef op woensdag 10 april 2019 @ 23:24:
Plaats eens even netjes je boodschappenlijstje in dit forum. Ga naar je wenslijst. Klik op genereer rml en copy paste dat hier.
Bedankt!

Dit is de wensleist (v1), ik ben momenteel een nieuwe aan het maken met een ATX moederboard (Asus prime heb ik in mijn hoofd)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 308,89€ 308,89
1Gigabyte B450M DS3H€ 69,-€ 69,-
1Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC€ 554,96€ 554,96
1Seagate Barracuda, 2TB€ 67,-€ 67,-
1Aerocool Glo€ 79,90€ 79,90
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,-€ 27,-
1G.Skill Trident Z F4-3200C16D-8GTZ€ 107,50€ 107,50
1Seasonic M12II Evo 620W€ 65,99€ 65,99
1Silicon Power Slim S60 60GB€ 30,-€ 30,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.310,24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Ik hoor nu 7 serie en ryzen, maar je had het net over een Intel moederbord van de vorige generatie. Ik geloof dat je naar te veel mensen tegelijk aan het luisteren bent en nu dingen door elkaar haalt.

Het idee dat de 3000 serie overkill is, slaat nergens op. Met de nieuwe generatie komen altijd weer wat nieuwe functies waardoor hij langer mee kan gaan. Ook krijg je over het algemeen meer prestatie voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
Eldunari schreef op woensdag 10 april 2019 @ 23:30:
Ik hoor nu 7 serie en ryzen, maar je had het net over een Intel moederbord van de vorige generatie. Ik geloof dat je naar te veel mensen tegelijk aan het luisteren bent en nu dingen door elkaar haalt.

Het idee dat de 3000 serie overkill is, slaat nergens op. Met de nieuwe generatie komen altijd weer wat nieuwe functies waardoor hij langer mee kan gaan. Ook krijg je over het algemeen meer prestatie voor je geld.
Dus in het algemeen is wachten voor de nieuwe serie beter als ik dit goed begrijp. Ik zag dat ik dan ook zou moeten wachten op een nieuw moederbord die compatible is met deze nieuwe serie? (Ryzen 9 3800X en Ryzen 9 3850X?). Dus dan even doorsparen en dan heb ik eigenlijk een 'monster' van een game/stream pc die nog jaren door kan? VR compatible voor in de toekomst misschien?

(Sorry, Ik ben dan wel een ICTer maar niet op hardware gebied ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
Ik weet niet waar je vandaan hebt dat de prijzen deze zomer gaan stijgen. Er zijn eerder tekenen dat de wereldwijde economie aan het afkoelen is, wat betekent dat er minder vraag zal zijn naar high end componenten, wat de prijs dus zal drukken. Daarbovenop komt nog de nieuwe Ryzen serie uit waardoor in ieder geval de prijzen de huidige Ryzen processoren zullen dalen. Het blijft natuurlijk koffiedik kijken maar zoals het er nu naar uitziet zullen de prijzen (lichtjes) blijven dalen.

Edit: Overigens geven de meeste mensen op dit forum wel genuanceerd advies over wanneer Intel nou het beste is of wanneer je het best for AMD kan gaan. Dus als je even aangeeft waarvoor je de pc nodig gaat hebben, zoals de regels ook voorschrijven, dan kan jij advies krijgen waar je iets aan hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door Immanent Ike op 11-04-2019 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-08 10:54
Jij maakt je veel te veel zorgen over prijzen. Het fluctueert een beetje. Maar je kunt zo onderdelen omwisselen of je ziet een stijging van het een gecompenseerd worden door een daling van het ander.

Ik zou eerst eens goed kijken wat je met dat aparaat wilt doen en wat je budget is. Dan ga je een fundamentele keuze maken voor AMD of Intel en dan ga je daar de andere onderdelen omheen zoeken.

In je laatste selectie zitten veel gaten en dingen die beter kunnen. Die AMD processor en dat moederbord en die voeding bij elkaar gaan geen succes worden bijvoorbeeld. Er zijn voor iets meer geld veel betere componenten te vinden (Corsair RMxxx voeding bijvoorbeeld i.c.m. AS Rock B450m Pro of MSI B450 Mortar. Die twee moederborden hebben veel betere VRMs en MOSFETS die beter met high-end processors om kunnen gaan.). Maar dat hangt ook weer van je toepassing af of dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiel vlb
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-03-2021
ik zou voor dit systeem toch ook wel gaan voor een voeding met gold certificaat
Pagina: 1