Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is de beste zonnepanelen oplossing op mijn dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:10

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Hallo allemaal,

Onlangs ben ik offertes gaan opvragen voor zonnepanelen op het dak. Uiteraard kijk ik ook op dit forum om te zorgen dat ik wat kennis van zaken krijg. Maar ik merk dat zonnepanelen installaties toch was lastiger voor mij zijn dan gedacht.

Eerst maar de basis info van het object.

Voorkant
Voorkant

Achterkant
Achterkant

Bovenaanzicht (betreft de woning links van de witte streep)
Bovenaanzicht

Ik woon hier bijna een jaar en ik verwacht dat het stroomverbruik op dit moment uitkomt op 4100/4200KWh. Dit hebben we voor elkaar gekregen met twee personen. Dit is erg veel en ik heb al twee energie slupers opgespoord dus ik verwacht volgend jaar een 500 - 600 KWh minder te verbruiken.

Nu heb ik twee offertes ontvangen van Zonneplan:
12 x Zonnepanelen 300 Wp All Black
1 x Omvormer SolarEdge SE3000 HD Wave
12 x SolarEdge Optimizer P300
Verwachte opbrengst 3258KWh
Kosten € 5262,29 incl. BTW

Prima prijs denk ik. Maar ik wil eigenlijk meer want ik verwacht dat mijn verbruik hoger gaat zijn en wie weet wat er in de toekomst nog gaat gebeuren. Dus gevraagd om een offerte met enkele panelen aan de achterzijde. Dit is het volgende geworden.
18 x Zonnepanelen van Zonneplan 300 Wp (12 voor en 6 achter)
1 x Omvormer SolarEdge SE5K (3 fasen, was noodzakelijk voor deze opstelling)
18 x SolarEdge Optimizer P370
Verwachte opbrengst 4258 KWh
Kosten € 7319,29 incl. BTW

Dit zit weer ver boven het verwachte verbruik, maar nu zit ik met het probleem wat is handig.

De ene keer lees ik namelijk dat je je hele dak vol moet leggen, de andere keer lees ik dat je niet meer moet gaan leggen dan dat je gaat verbruiken.
En eerlijk gezegd krijg ik dus niet de inhoudelijke argumenten gevonden om voor het één of het ander te kiezen.

Ik krijg nog twee offertes van bedrijven die alleen de voorkant gaan bedekken. Een bedrijf heeft wat gepuzzeld en gaf al aan dat er 14 panelen aan de voorkant konden met een verwachte opbrengst van 3600KWh voor € 6650 incl. BTW.

Dus concreet twee vragen, zijn bovengenoemde prijzen concurrerend en belangrijker: Moet ik voor en achter vol gaan leggen, of voldoende panelen leggen zodat ik mijn verbruik (plus een beetje) evenaar?

Alvast bedankt voor jullie input.

PS. In de meterkast heb ik 3x25 A afgemonteerd.

Als een god in Nijmegen.

Beste antwoord (via Alaksandus op 16-05-2019 13:41)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Alaksandus
Ik ben nog geen 3-fase slimme meter tegen gekomen, die per fase een kWh telwerk heeft, enkel een totaal (4x)
Dus de slimme meter saldeerd ook nog steeds tussen de fases.
Dus 1000 watt terugleveren op fase 1 = 1000 watt opnemen op fase 2 = teller op 0
Wel is de "watt" bekend per fase, maar niet de som.

Maw, maakt het voor het meten niet uit. (zoals hierboven uitgelegd)

Maar ik zou persoonlijk, geen 5000 watt omvormer op 1x 25A hoofdzekering aan willen sluiten.
Dan liever 2 kleinere omvormers van max 3650 watt op ieder een fase.
Zo lever je toch direkt stroom over 2 fases en kan je die ook meteen verbruiken. (voor het gevoel van duurzaamheid)
Maar 2 omvormers is in jouw geval misschien minder handig, vanwege weinig panelen op de erker

Edit:
Misschien eens uitrekenen wat het kost allemaal?
- micro omvormers APS QS1 (4 panelen per omvormer)
- Solaredge + optimizers op alle panelen
- SMA omvormer met optitrac. Eventeel icm met 1 micro omvomer APS QS1 voor de erker.
(en zo ben ik: Op MP kijken loont. Zo heb ik 2x SMA 2.5 voor 750 gekocht, nieuw en met veel geduld)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2019 10:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Waarom weer SE ? De achterkant hoeft dat al zeker niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:01
Zowiezo geen 3 fasen , deze vereist minimum 16 of 13 optimizers per kant.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• Rol-Co

Rol-Co

Nock372 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:24:
Zowiezo geen 3 fasen , deze vereist minimum 16 of 13 optimizers per kant.
Kan je dan niet beide kanten in 1 string plakken dan?

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:01
Neen in dit geval niet.
Er moeten in het geval van bvb de p370 optimizer 16 panelen licht hebben om optimaal te functioneren.

Dus zit je bvb met schaduw op enkele panelen kan dit zelf al alles doen inzakken.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hebt geen gasaansluiting, maar een warmtepomp? (dan wordt het nog interessanter alles vol te leggen)

Het hoge pijpje is ventilatie uit? Lage ventilatie in?

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Rol-Co schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:22:
Waarom weer SE ? De achterkant hoeft dat al zeker niet.
De achterkant gaat volgens mij op geen enkele manier last krijgen van schaduw van andere objecten, alleen als de zon onder gaat. Vanaf 12:00 is de schaduw op het dak achter we, echter is de zon nog niet voorbij de nok. Maar waarom weer SE, geen idee. Ik heb daar niet specifiek om gevraagd.

Ik moet wel zeggen dat één bedrijf al direct aangaf dat andere bedrijven heel snel naar optimizers grijpen terwijl dit zeker niet altijd nodig is. Deze offerte ontvang ik uiterlijk vrijdag dus ben benieuwd wat hij er van gemaakt heeft.
AUijtdehaag schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:32:
Je hebt geen gasaansluiting, maar een warmtepomp? (dan wordt het nog interessanter alles vol te leggen)

Het hoge pijpje is ventilatie uit? Lage ventilatie in?
Geen gasaansluiting inderdaad, maar wel stadsverwarming dus behoorlijk wat vastrecht. Terugverdientijd van een warmtepomp (die ik dus in principe al heb door de stadsverwarming) is dan heel erg lang. Toch? :D

Je verdeling van de pijpjes klopt :)

De genoemde prijzen zijn trouwens inclusief installatie etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Alaksandus op 10-04-2019 19:53 ]

Als een god in Nijmegen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou dan 1 ventilatiepijpje naar de noordkant brengen en ook een verlaagde (zoek op klober ventilatiepan)

Dan 24 (of 20) panelen op noord, en 14 panelen op zuidoost (de zuidwest kant plaats je niets)
3 fase stringomvormer (geen solaredge, want geen schaduw)
Warmtepomp met subsidie erin, warmtepomp boiler met subsidie erin, stadsverwarming eruit. (@Verwijderd @Noord27 )

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2019 19:59 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Alaksandus schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:49:
[...]

De achterkant gaat volgens mij op geen enkele manier last krijgen van schaduw van andere objecten, alleen als de zon onder gaat. Vanaf 12:00 is de schaduw op het dak achter we, echter is de zon nog niet voorbij de nok. Maar waarom weer SE, geen idee. Ik heb daar niet specifiek om gevraagd.

Ik moet wel zeggen dat één bedrijf al direct aangaf dat andere bedrijven heel snel naar optimizers grijpen terwijl dit zeker niet altijd nodig is. Deze offerte ontvang ik uiterlijk vrijdag dus ben benieuwd wat hij er van gemaakt heeft.

[...]

Geen gasaansluiting inderdaad, maar wel stadsverwarming dus behoorlijk wat vastrecht. Terugverdientijd van een warmtepomp (die ik dus in principe al heb door de stadsverwarming) is dan heel erg lang. Toch? :D

Je verdeling van de pijpjes klopt :)

De genoemde prijzen zijn trouwens inclusief installatie etc.
Dan zou ik geen SE nemen, geen optimizers en iets goedkopere omvormer , scheelt zo 1000,- en kan je steken in een wat duurder paneel van 315-330Wp. Mooie 3 fase omvormer met 2 mppt en klaar.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Stadsverwarming eruit is een utopie. Die is in de koopovereenkomst van het huis opgenomen met een kettingbeding. Vastrecht van een kleine €500,- is verplicht.
Ik heb wat verhalen gelezen over mensen die jaren bezig zijn om van de aansluiting af te komen. In deze strijd heb ik nu in ieder geval geen zin.

Dus is het dak vol leggen nu nog steeds interessant? En natuurlijk waarom interessant gezien het nog niet duidelijk is wat er na 2021 met je extra opbrengst gaat gebeuren. Of moet ik hier niet te veel aan denken?
Rol-Co schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:57:
[...]

Dan zou ik geen SE nemen, geen optimizers en iets goedkopere omvormer , scheelt zo 1000,- en kan je steken in een wat duurder paneel van 315-330Wp. Mooie 3 fase omvormer met 2 mppt en klaar.
Aan de voorkant heb ik alleen schaduw van de erker zelf in de ochtend. En waarschijnlijk over 10 - 15 jaar van de boom die je nog net (rechts) op de eerste foto ziet.

[ Voor 31% gewijzigd door Alaksandus op 10-04-2019 20:08 ]

Als een god in Nijmegen.

• Rol-Co

Rol-Co

Alaksandus schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:05:
Stadsverwarming eruit is een utopie. Die is in de koopovereenkomst van het huis opgenomen met een kettingbeding. Vastrecht van een kleine €500,- is verplicht.
Ik heb wat verhalen gelezen over mensen die jaren bezig zijn om van de aansluiting af te komen. In deze strijd heb ik nu in ieder geval geen zin.

Dus is het dak vol leggen nu nog steeds interessant? En natuurlijk waarom interessant gezien het nog niet duidelijk is wat er na 2021 met je extra opbrengst gaat gebeuren. Of moet ik hier niet te veel aan denken?

[...]

Aan de voorkant heb ik alleen schaduw van de erker zelf in de ochtend. En waarschijnlijk over 10 - 15 jaar van de boom die je nog net (rechts) op de eerste foto ziet.
Een beetje schaduw is geen ramp, wat je moet proberen om over de hele dag redelijk op te wekken als dat kan, pieken op een tijdelijk moment is na 2021 waarschijnlijk minder interessant.
Dat stukje schaduw verdien je niet terug met die 1000,- , al die jaren met meer vermogen voor dat zelfde geld wel.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
@Rol-Co @AUijtdehaag Jullie beiden zijn dus voor zo veel mogelijk panelen op het dak. Stadsverwarming eruit is helaas geen optie dus voor mij zal het vooral veel terugleveren zijn want grote energie verbruikers gaan er op termijn niet bij komen.

Ik heb uitschieters gezien voor terugleveren van € 0,11 cent maar € 6 - 7 cent lijkt gebruikelijk. Daar ga je toch ook niet "rijk" mee worden? De extra panelen terugverdienen is dan volgens mij een hele uitdaging.

Als een god in Nijmegen.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik zou op het vierkante dak achter 4rijen van 5 mono perc black in een vierkant gooien en aansluiten op een Fronius Symo.

geschatte kosten ex btw:

Omvormer Froniys symo 5.0: 1100
Panelen Trina 300 wp full black: 20 * 110 = 2200
Montagemateriaal, stekkers e.d. : 500
Reservering aanpassingen meterkast: 200
reservering transport materiaal naar waar je woont : 100
ALL-IN Montage a 45 euro ex per paneel: 900

Zit je op 5000 ex, dus 80 cent per wattpiek all in.
Ter vergelijk met de overige voorstellen: 6050 inc btw

Voordelen:

- Je houd je voordak mooi netjes, je achterdak in een strak vierkant ziet er ook mooi uit
- 20 panelen in 1 string is 620 volt onder last. Optimum punt voor 3 fasen omvormer is 600 volt, dus jij gaat heeeeeel erg blij worden
- Overschot van 1500 kun je mooi later in je Lucht/Lucht Warmtepompairco of je electrische auto stoppen.
- Fronius logt heel fijn als je hem eenmaal aan de praat hebt, met bijna real time uitlezing, naar keuze ethernet of wifi.

Als ik zo'n dak had wist ik het wel........

[ Voor 2% gewijzigd door Lardman op 12-04-2019 10:42 . Reden: btw ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Niet online
Alaksandus schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:19:
@Rol-Co @AUijtdehaag Jullie beiden zijn dus voor zo veel mogelijk panelen op het dak. Stadsverwarming eruit is helaas geen optie dus voor mij zal het vooral veel terugleveren zijn want grote energie verbruikers gaan er op termijn niet bij komen.

Ik heb uitschieters gezien voor terugleveren van € 0,11 cent maar € 6 - 7 cent lijkt gebruikelijk. Daar ga je toch ook niet "rijk" mee worden? De extra panelen terugverdienen is dan volgens mij een hele uitdaging.
Rijk wordt je zowiezo niet van zonnepanelen (tenzij je ze zelf verkoopt)

Maar het gaat er "ons" om, om zo laag mogelijke energiekosten te hebben per maand/jaar/dag whatever.
Salderen gaat eraf. Met "zoveel" mogelijk panelen, blijft de 22 ct die je zelf opwekt en verbruikt, 22 ct waard.
Je hoeft die immers niet te kopen.

In de winter kom je altijd te kort (te weinig opwek). In de zomer altijd teveel.
Maar daartussen zit heel erg veel.
Dus (ik) kijk naar het scenario van het zoveel mogelijk eigen verbruik opwekken. Per dag, niet per jaar.
Er zijn meer grijze dagen dan zonnige.

Er zijn er genoeg die minimaal 11 ct geven. Vandebron, greenchoiche, powerpeers.
Bij een andere maatschappij blijven, is diefstal van je eigen portomonee (al zijn het geen honderden euros per jaar)

Rijk wordt je er niet van. Maar het is wel een leuke hobby. ;)
En die 500 euro vastrecht per jaar, heb je in 2 1/2 jaar terugverdiend met een warmtepomp. als je handig bent.
(een wp boiler is haast voor niks) Voor zolang de subsidie aanwezig is....

Edit: En misschien nog een aanvulling (die je zelf mag bepalen op waarde)
Ik heb sch..t aan de BTW teruggave.
Nederland heeft (krijgt) er heel veel nieuwe (btw) ondernemertjes erbij. En ik ben er geen van.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2019 00:27 ]

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 23:41:
[...]

Rijk wordt je zowiezo niet van zonnepanelen (tenzij je ze zelf verkoopt)

Maar het gaat er "ons" om, om zo laag mogelijke energiekosten te hebben per maand/jaar/dag whatever.
Salderen gaat eraf. Met "zoveel" mogelijk panelen, blijft de 22 ct die je zelf opwekt en verbruikt, 22 ct waard.
Je hoeft die immers niet te kopen.

In de winter kom je altijd te kort (te weinig opwek). In de zomer altijd teveel.
Maar daartussen zit heel erg veel.
Dus (ik) kijk naar het scenario van het zoveel mogelijk eigen verbruik opwekken. Per dag, niet per jaar.
Er zijn meer grijze dagen dan zonnige.

Er zijn er genoeg die minimaal 11 ct geven. Vandebron, greenchoiche, powerpeers.
Bij een andere maatschappij blijven, is diefstal van je eigen portomonee (al zijn het geen honderden euros per jaar)

Rijk wordt je er niet van. Maar het is wel een leuke hobby. ;)
En die 500 euro vastrecht per jaar, heb je in 2 1/2 jaar terugverdiend met een warmtepomp. als je handig bent.
(een wp boiler is haast voor niks) Voor zolang de subsidie aanwezig is....

Edit: En misschien nog een aanvulling (die je zelf mag bepalen op waarde)
Ik heb sch..t aan de BTW teruggave.
Nederland heeft (krijgt) er heel veel nieuwe (btw) ondernemertjes erbij. En ik ben er geen van.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Zo wordt het voor mij wat duidelijker waarom je wel of niet alles vol moet gaan leggen.

Ik ga in ieder geval de mogelijkheid om meteen een warmtepomp en -boiler te installeren onderzoeken want daarmee ben ik direct aan het besparen en heb ik een behoorlijke stap gemaakt qua verduurzamen.

@Lardman Bedankt voor het overzicht. Het dak achter helemaal vol leggen is geen optie want hier zal t.z.t een dakraam of dakkapel komen, maar dan blijft er nog behoorlijk wat ruimte over. Maar alle offertes die ik tot nu toe binnen heb gekregen komen rond de € 1,24/Wp. Op het forum lees ik dat € 1,-/Wp de sweet spot is, maar daar kom ik dus totaal niet bij in de buurt (ratio is gebaseerd op excl. BTW prijs offerte).

@Rol-Co Tevens krijg ik te horen dat 2mppt aan de voorkant van het huis niet gaat werken omdat beide strings ongeveer evenveel panelen moeten hebben en dit is met mijn dak niet mogelijk: 10 op dak en 4 op erker. Hierdoor kom ik dus weer uit op SE en dat is een duurdere oplossing.

Als een god in Nijmegen.

• Rol-Co

Rol-Co

Alaksandus schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:02:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Zo wordt het voor mij wat duidelijker waarom je wel of niet alles vol moet gaan leggen.

Ik ga in ieder geval de mogelijkheid om meteen een warmtepomp en -boiler te installeren onderzoeken want daarmee ben ik direct aan het besparen en heb ik een behoorlijke stap gemaakt qua verduurzamen.

@Lardman Bedankt voor het overzicht. Het dak achter helemaal vol leggen is geen optie want hier zal t.z.t een dakraam of dakkapel komen, maar dan blijft er nog behoorlijk wat ruimte over. Maar alle offertes die ik tot nu toe binnen heb gekregen komen rond de € 1,24/Wp. Op het forum lees ik dat € 1,-/Wp de sweet spot is, maar daar kom ik dus totaal niet bij in de buurt (ratio is gebaseerd op excl. BTW prijs offerte).

@Rol-Co Tevens krijg ik te horen dat 2mppt aan de voorkant van het huis niet gaat werken omdat beide strings ongeveer evenveel panelen moeten hebben en dit is met mijn dak niet mogelijk: 10 op dak en 4 op erker. Hierdoor kom ik dus weer uit op SE en dat is een duurdere oplossing.
Erker helemaal niet doen! Zei ik dat? Gewoon voor 10 en achter ook of 2 meer of 4 meer, dat maakt niet uit. Daarom heb je ook 2mppt.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:05:
[...]

Erker helemaal niet doen! Zei ik dat? Gewoon voor 10 en achter ook of 2 meer of 4 meer, dat maakt niet uit. Daarom heb je ook 2mppt.
Aha, dan heb ik je verkeerd begrepen. Voor en achter met 2mppt klinkt dan inderdaad een stuk logischer :-)

Als een god in Nijmegen.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Het is even stil geweest, maar ik ben bezig geweest met de beste "opstelling" voor mijn dak.

Het volgende aanbod ligt nu op tafel en hier ben ik best over te spreken, alleen vraag ik me af of het optimaal is.

Voorkant

17 x JA solar JAM72S03 380 PR panelen
Goodwe GW5000-DT omvormer
7 x Tigo TS4-R optimizers

Plan is om 4 Tigo's te plaatsen onder de panelen die op de erker komen en 3 stuks rondom het pijpje van de mechanische ventilatie. Ik heb overwogen om deze pijp te vervangen door een laag model zoals voorgesteld in dit topic, maar dit werd afgeraden door de CV installateur en ook de fabrikant (Duco). Het verlaagde model zou te veel weerstand geven waardoor je overdruk in huis zou krijgen en (mogelijk) storing in de installatie.

Nu vraag ik me alleen af elke panelen je in dezelfde string moet zetten. Is het handiger om alle panelen waar een Tigo onder komt in dezelfde string te zetten of maakt dat niet uit?
Zelf bedenk ik me dat dat wel uit maakt omdat je in de ochtend zon mist op de erker en in de middag (naar het einde toe) juist aan de voorkant van het huis.

Ps. Aan de achterkant van het huis heb ik liever (nog) geen zonnepanelen, vandaar dat alles aan de voorkant van het huis geconcentreerd is.

[ Voor 5% gewijzigd door Alaksandus op 16-05-2019 08:50 ]

Als een god in Nijmegen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dit gaat volgens mij, totaal niet werken.

Alle 17 "moeten" in 1 string, want 4 panelen is te lage spanning voor die 3-fase omvormer om in 1 string te doen.

Hoe gaat het met de opbrengst als je de zon op de erker staat?
De (meeste) panelen die op je andere vlak liggen, hebben geen optimizers, dus beperken de stroom voor de panelen op de erker. Gevolg is, dat die panelen op de erker ook weinig doen.

Micro-omvormers (APS QS1 ?), meerdere 1-fase omvormers eventueel icm met hogere voltagepanelen zoals panasonic, of eventueel solaredge is denk ik een betere oplossing dan 1 grote 3-fase string omvormer.

Tenzij je de erker vergeet, past het wel op een 3-fase string omvormer. En dan beide kanten panelen.
Behalve op de erker.
(dat kan dan eventueel wel op een micro omvormer)

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2019 09:10 ]

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:58:
Dit gaat volgens mij, totaal niet werken.

Alle 17 "moeten" in 1 string, want 4 panelen is te lage spanning voor die 3-fase omvormer om in 1 string te doen.

Hoe gaat het met de opbrengst als je de zon op de erker staat?
De (meeste) panelen die op je andere vlak liggen, hebben geen optimizers, dus beperken de stroom voor de panelen op de erker. Gevolg is, dat die panelen op de erker ook weinig doen.

Micro-omvormers (APS QS1 ?), meerdere 1-fase omvormers eventueel icm met hogere voltagepanelen zoals panasonic, of eventueel solaredge is denk ik een betere oplossing dan 1 grote 3-fase string omvormer.

Tenzij je de erker vergeet, past het wel op een 3-fase string omvormer. En dan beide kanten panelen.
Behalve op de erker.
(dat kan dan eventueel wel op een micro omvormer)
Het idee was om de panelen op de erker in een string te zetten met de panelen met een Tigo op het andere dak, dan kom je op 7 panelen uit op 1 string. Dit is te weinig dus zou je nog 1 of 2 panelen erbij moeten zijn (eventueel met Tigo).

Maar ik snap niet waarom dit aan mij wordt aangeboden. Ik heb zelf aangegeven dat Tigo's misschien een idee zijn, maar ik ben noob. Had dus liever jou reactie gekregen -> gaat niet werken.

Sun-solar heb ik ook al contact mee gehad, maar die reageren zo slecht op e-mails en krijg maar geen reactie op kritische vragen. Ze zijn echter wel de goedkoopste..

Sun-solar heeft een SE opstelling geoffreerd met 360Wp panelen op voorkant en erker met een 1 fase omvormer. Ik ga er dan maar vanuit dat dat voldoende is. Alleen de voorkant en erker vol heeft sowieso mijn voorkeur..

[ Voor 6% gewijzigd door Alaksandus op 16-05-2019 09:30 ]

Als een god in Nijmegen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Sun-solar zal het ook druk hebben, net als iedereen vrees ik.
Meestal na een belletje, lig je weer bovenaan op de stapel.

Maar het kan geen kwaad, er kritisch(er) naar te kijken.

Ik heb hier 1x 3-fase omvormer omgewisseld, voor 2x 1 fase omvormer.
Zo heb ik meer power voor de warmtepomp straks, want die is 1-fase.
En de Vmpp spanningen kwamen mooier uit op de 1-fase omvormers. (gaat uiteraard maar om procenten)

Edit: ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe deze eruit zien.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2019 09:42 ]

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Heb gemerkt dat bellen helpt inderdaad, alleen wil ik sommige dingen ook ff zwart op wit hebben. Dat werkt dus op deze manier niet.

Zit ook met de vraag of ik nu voor een 1 of 3 fase moet gaan. Van wat ik lees maakt het qua saldering niets uit want die kijken gewoon naar de uitsluiting in zijn totaliteit en dus niet per fase.

Maar na 2023 als het salderen afgebouwd wordt gaat dit toch nadelig voor mij zijn? Want hoewel ik dan via 1 fase veel terug lever zal ik via de andere fases stroom blijven vragen.
Het beste zal dan zijn om de omvormer aan te sluiten op de fase waar het meeste op zit aangesloten, maar met een 3 fase omvormer heb je dit probleem helemaal niet. Toch?

@AUijtdehaag Die panelen heeft Sun-solar ook in mijn offerte gezet. Zat dus zelf ff verkeerd met 360Wp.

[ Voor 7% gewijzigd door Alaksandus op 16-05-2019 09:48 ]

Als een god in Nijmegen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:19

de Peer

under peer review

Alaksandus schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:46:
Maar na 2023 als het salderen afgebouwd wordt gaat dit toch nadelig voor mij zijn? Want hoewel ik dan via 1 fase veel terug lever zal ik via de andere fases stroom blijven vragen.
Het beste zal dan zijn om de omvormer aan te sluiten op de fase waar het meeste op zit aangesloten, maar met een 3 fase omvormer heb je dit probleem helemaal niet. Toch?
Die vraag is vaker langsgekomen. Zo werkt het gelukkig niet. Je digitale meter hoort dat gewoon te verrekenen. Om het net minder te belasten is het misschien wel aan te raden het zo aan te sluiten als je voorstelt.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 16-05-2019 09:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Alaksandus
Ik ben nog geen 3-fase slimme meter tegen gekomen, die per fase een kWh telwerk heeft, enkel een totaal (4x)
Dus 1000 watt terugleveren op fase 1 = 1000 watt opnemen op fase 2 = teller op 0

Maar ik zou persoonlijk, geen 5000 watt omvormer op 1x 25A hoofdzekering aan willen sluiten.
Zo lever je toch direkt stroom over 2 fases en kan je die ook meteen verbruiken. (voor het gevoel van duurzaamheid)
Maar 2 omvormers is in jouw geval misschien minder handig, vanwege weinig panelen op de erker

Edit:
- SMA omvormer met optitrac. Eventeel icm met 1 micro omvomer APS QS1 voor de erker.
(en zo ben ik: Op MP kijken loont. Zo heb ik 2x SMA 2.5 voor 750 gekocht, nieuw en met veel geduld)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2019 10:06 ]

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:53:
@Alaksandus

Edit:
Bedankt weer voor je input. Ik heb opnieuw contact opgenomen met Sun-Solar en hoop er met ze uit te komen. De SolarEdge aanbieding die ze gedaan hebben is tot nu toe goedkoper dan de serie opstellingen die ik ontvangen heb. Lees: Ik vind een SolarEdge opstelling dus prima, ook al is het de duurdere oplossing. Geen rationele beslissing maar de stats die je krijgt zijn leuk en Sun-Solar legt dit blijkbaar ook liever neer op een dak.

Als een god in Nijmegen.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 22:36
@Alaksandus Welke type optimizers en hoeveel panelen op welk dakdeel met 1 of 3-fase omvormer?

[ Voor 4% gewijzigd door Rouske op 16-05-2019 15:28 ]

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Rouske schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:27:
@Alaksandus Welke type optimizers en hoeveel panelen op welk dakdeel met 1 of 3-fase omvormer?
Zuid-Oost
13 x Yingli YLM 370Wp
13x SolarEdge P404

Zuid-West
4 x Yingli YLM 370Wp
4x SolarEdge P404

Allemaal aangesloten op de SolarEdge HD wave SE5000 (1 fase). Zojuist te horen gekregen dat dit werkt volgens SolarEdge desinger.

Als een god in Nijmegen.

• Rouske
Die 4 op Zuid-West krijgen het sowieso lastig zodra de zon aan de andere kant van het dak staat i.v.m. de schaduw van het eigen dak, maar daar ontkom je niet aan. Maar p404 en een 1-fase omvormer (y)

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
De schaduw van het eigen dak valt in deze tijd van het jaar echt reuze mee. Naar de zomer toe zal het alleen maar minder worden. In de winter periode heb ik er nog niet naar gekeken dus dat wordt een verrassing :D

Maar fijn dat je bevestigd dat 't zo moet gaan werken. :)

Als een god in Nijmegen.

• Rouske
In de zomer minder?
Dan gaat de zon toch verder in het Westen onder en komen de 13 op ZO in de schaduw van je nok te liggen en liggen die 4 op ZW alleen nog in de zon (4x85V, zou misschien nog net kunnen met 13x10V van de andere panelen erbij).

Ik denk dat jij 's morgens bedoeld, maar dat is vast geen issue, want op ZO heb je er 13 liggen, waarvan er wel een aantal in de schaduw kunnen liggen samen met die 4 van ZW.

edit: Hebben ze de uitdraai van de designtool ook met je gedeeld?

[ Voor 9% gewijzigd door Rouske op 16-05-2019 16:44 ]

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Ik heb akkoord gegeven op de offerte en het is nu wachten op de installatie. Maar ik krijg nu weer te horen dat de gekozen Solar Edge SE-5000 1 fase omvormer niet handig is op mijn 3 fase aansluiting i.v.m. het vermogen dat de panelen gaan leveren.

Nu heb ik 3 x 25A en de omvormer wordt afgezekerd met een aardlek van 25A 300mA. Dit is niet volgens de NEN1010 want die blijkt voor te schrijven dat de aardlek altijd een stap lager moet zitten dan de hoofdschakelaar. In dit geval moet de aardlek dus 20A zijn, maar dit gaat niet werken omdat de omvormer meer kan leveren.

De installateur van de zonnepanelen zegt dat 't allemaal kan en verwacht geen problemen (hij had het over selectiviteit etc.). Voor de verzekeraar (in geval van brand) en netbeheerder is het prima zo.
De installateur via mijn werk zegt dat je het niet moet doen en het wordt ook ten zeerste afgeraden door een andere PV leverancier die een offerte heeft uitgebracht.

Wat is hier nu wijsheid?

@Rouske Ze hebben de uitdraai niet gedeeld, maar ben ondertussen wel benieuwd dus ga het denk ik toch even opvragen.

Als een god in Nijmegen.

• Rouske
Tja, het selectiviteits verhaal....voor verbruikers, zodat niet de gehele installatie plat gaat als er in een deel sluiting zit.
Ik heb geen NEN1010 kennis, maar geldt dit dan ook voor opwekkers?

Sowieso gaat de netspanning omhoog als je gaat terugleveren, hoe hoog, dat ligt aan het net bij jouw in de buurt.
Bij mij gaat de spanning omhoog tot ongeveer 238V, bij 5000W zou je dan op max 21A komen.
Pagina: 1