Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP1992
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09-2021
Hoi Tweakers,

Ik zit met een dilemma waarvan ik benieuwd ben welke keuze jullie zouden maken of misschien al hebben gemaakt in het verleden:

Ik ben bezig om mijn toekomst verder vorm te geven. Op dit moment ben ik ruim 4 jaar werkzaam als functioneel beheerder binnen de gemeentelijke overheid ergens in het noorden van het land. Mijn huidige functie bevalt me goed en ik ga dan ook elke dag met veel plezier naar mijn werk. De afgelopen jaren heb ik als vooropleiding MBO2, MBO3 en MBO4 afgerond en ben ik in de avond uren bezig geweest met het behalen van certificaten zoals BiSL, ITIL, ALS2, Scrum, TMap en PRINCE2. Om mijn kennis, denkwijze, positie op de arbeidsmarkt etc. te vergroten en om hopelijk nog meer uit mezelf te kunnen halen heb ik de keus gemaakt om een hbo ICT deeltijd studie te gaan volgen.

Mijn werkgever komt nu met het volgende aanbod c.q. voorwaarden:

- werkgever vergoed 70% van de opleidingskosten
- studie in eigen tijd
- reiskosten voor eigen rekening
- er wordt een overeenkomst getekend waarin vermeld staat dat als ik binnen een x aantal jaar overstap naar een andere werkgever een gedeelte moet terug betalen. (logisch)
- na het behalen van het diploma is het niet zo dat ik hierdoor ook in een hogere schaal wordt geplaatst

Ondanks dat het aanbod zeker niet slecht is heb ik hier en daar wat twijfels. Ik heb voor mezelf een aantal keuzes op een rij gezet:

Keuze 1: aanbod accepteren
De meeste vacatures m.b.t functioneel beheer binnen de overheid zitten met hbo in schaal 9/10. Momenteel zit ik in schaal 7. Alhoewel geld niet zozeer mijn drijfveer is zou dit betekenen dat ik bij akkoord van het aanbod van mijn werkgever in de aankomende jaren geen stappen (naast de standaard periodieken) kan maken naar een hogere schaal dan schaal 7.

Ik kan het aanbod van mijn werkgever accepteren. Mocht ik in de toekomst toch een nieuwe uitdaging zoeken of een leuke vacature voorbij zien komen dan kan ik altijd vragen of mijn toekomstige werkgever de studieschuld van mijn huidige werkgever wil overnemen.

Keuze 2: studie volledig zelf bekostigen
Ondanks dat ik mezelf nog wel een aantal jaar bij deze organisatie zie werken zou ik de studie ook volledig zelf kunnen bekostigen wellicht zijn er belasting technisch nog aftrekposten hiervoor mogelijk waardoor de kosten uiteindelijk mee zullen vallen. Het voordeel hierbij is dat ik niet tijdens of na het behalen van het diploma "gebonden" ben aan mijn huidige werkgever en een eventuele toekomstige werkgever niet met een studieschuld opzadel.

Keuze 3: switchen van werkgever
Een wat rigoureuze stap: ik zou kunnen solliciteren bij een andere werkgever op een hbo functie met bijbehorende schaal waar ik kan aangeven bereid te zijn een deeltijd hbo studie te volgen evt. met inpassing in een lagere schaal tot aan het behalen van het diploma.

Ik merk aan mezelf dat ik moeite heb om de juiste keuze te maken. Hebben jullie wellicht tips, adviezen of andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:40
Mogelijk zijn er binnen je organisatie na het behalen van je diploma mogelijkheden om naar een andere functie/schaal door te groeien. Je werkgever dekt zich in dat je er na je diploma geen rechten aan kunt ontlenen, maar dat zegt niet dat er niet iets je pad kan kruisen.

Daarnaast kun je na afloop altijd nog elders je licht opsteken: wellicht dat een andere werkgever je studielast onder voorwaarden wel op zich wil nemen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Is er nog iets te onderhandelen over de voorwaarden? Dan zou ik er mee akkoord gaan, mits je na het behalen van je studie dan op z'n minst 1 schaal omhoog gaat. Dan heb jij ook een steuntje in de rug van de werkgever om het zsm af te ronden, naast dat je het doet voor je eigen ontwikkeling.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat is / was keuze 2?

En wat zijn de percentages die je terug zou moeten betalen als je weggaat?
Wellicht zijn deze lager dan de studie zelf te bekostigen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Keuze 3 zou ik sowieso niet doen. Dan kun je beter keuze 1 doen en de kosten nemen op het moment dat je weg wil. Dan is er misschien al een deel kwijt gescholden. Ik moet wel zeggen dat het vreemd is dat je na het behalen van je studie niet naar een schaal geplaatst wordt door bij je opleiding hoort. Of is het alleen dat je daar geen garantie op krijgt, en je nog moet bewijzen dat je een hogere functie aan kunt?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:10
Om wat voor bedrag gaat het als je het zelf zou bekostigen (totaal) en wat voor regeling stelt je werkgever precies voor? Gaat dat om een regeling waarin je binnen 2 jaar van de schuld af bent of duurt dat langer? Want als het langer duurt zou ik toch twijfels hebben, want dan zit je toch voor ~5 jaar gebonden aan je huidige werkgever, en er is geen garantie dat je er ook daadwerkelijk zo lang wil blijven zitten (ongeacht hoe je er nu over denkt, alles kan veranderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
tsja overheid, een strakke organisatie qua loonschalen en functies. Voor wat je nu doet is geen hbo noodzakelijk blijkbaar.

Waarom nu nog een vrij algemene opleiding als hbo ict? Is het niet beter om meer gerichte opledingen te zoeken?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:30

ThunderNet

Flits!

Woy schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:32:
Keuze 3 zou ik sowieso niet doen. Dan kun je beter keuze 1 doen en de kosten nemen op het moment dat je weg wil. Dan is er misschien al een deel kwijt gescholden. Ik moet wel zeggen dat het vreemd is dat je na het behalen van je studie niet naar een schaal geplaatst wordt door bij je opleiding hoort. Of is het alleen dat je daar geen garantie op krijgt, en je nog moet bewijzen dat je een hogere functie aan kunt?
Op zich, als je belastingtechnisch de ruimte hebt kan het nog steeds vrij interessant zijn. Studiekosten boven de 250euro zijn volledig aftrekbaar. Als de werkgever je betaald, ben je minimaal hetzelfde kwijt.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ennas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 18:21
Wat is nou echt je eigen investering? 30% van de kosten + reiskosten. Moet je dit lenen? Of kan dit van je lopende rekening af? Ik zou het altijd doen! En wel hierom:
1) het is leuk om nieuwe kennis op te doen. Je wordt er een leuker en slimmer mens van. Het geeft je meer mogelijkheden
2) je moet wellicht betalen bij een overstap... een overstap binnen je huidige werkgever telt natuurlijk niet.
3) een andere werkgever zal echt wel betalen. Een fee voor een recruiter is gauw net zo groot als jouw studieschuld.
4) tegen de tijd dat jij klaar bent met je studie, is de wereld anders dan vandaag. Wees voorbereid op morgen.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Een schaal hoort bij een functie, niet bij een opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP1992
SmurfLink schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:20:
Is er nog iets te onderhandelen over de voorwaarden? Dan zou ik er mee akkoord gaan, mits je na het behalen van je studie dan op z'n minst 1 schaal omhoog gaat. Dan heb jij ook een steuntje in de rug van de werkgever om het zsm af te ronden, naast dat je het doet voor je eigen ontwikkeling.
Ik heb niet het idee dat er nog iets valt te onderhandelen maar proberen kan natuurlijk altijd.
BastaRhymez schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:29:
Wat is / was keuze 2?

En wat zijn de percentages die je terug zou moeten betalen als je weggaat?
Wellicht zijn deze lager dan de studie zelf te bekostigen...
Foutje in mijn nummering dit is aangepast. Percentages zou ik moeten navragen.
Zoals @BFmango aangeeft hoort de schaal bij een functie en niet bij een opleiding.
Transportman schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:33:
Om wat voor bedrag gaat het als je het zelf zou bekostigen (totaal) en wat voor regeling stelt je werkgever precies voor? Gaat dat om een regeling waarin je binnen 2 jaar van de schuld af bent of duurt dat langer? Want als het langer duurt zou ik toch twijfels hebben, want dan zit je toch voor ~5 jaar gebonden aan je huidige werkgever, en er is geen garantie dat je er ook daadwerkelijk zo lang wil blijven zitten (ongeacht hoe je er nu over denkt, alles kan veranderen).
Het gaat hier om een bedrag van ongeveer 10K. De regeling zelf zal ik even moeten navragen. Dat is inderdaad ook mijn punt stel dat het 2 jaar zou zijn dan betekent dit dat ik inderdaad ruim 5 jaar gebonden ben aan mijn huidige werkgever zonder stappen te kunnen maken qua salarisschaal etc.
Tens schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:37:
tsja overheid, een strakke organisatie qua loonschalen en functies. Voor wat je nu doet is geen hbo noodzakelijk blijkbaar.

Waarom nu nog een vrij algemene opleiding als hbo ict? Is het niet beter om meer gerichte opledingen te zoeken?
Ik heb mijn aandacht ook gevestigd op gerichte opleidingen maar hier kom ik eigenlijk alleen uit op opleidingen bij instanties zoals NCOI, LOI etc. Mijn gedachte is dat ik met een hbo ict opleiding een brede basis heb en waardoor ik mogelijk makkelijker kan doorgroeien naar een andere functie indien gewenst.
Ennas schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:01:
Wat is nou echt je eigen investering? 30% van de kosten + reiskosten. Moet je dit lenen? Of kan dit van je lopende rekening af? Ik zou het altijd doen! En wel hierom:
1) het is leuk om nieuwe kennis op te doen. Je wordt er een leuker en slimmer mens van. Het geeft je meer mogelijkheden
2) je moet wellicht betalen bij een overstap... een overstap binnen je huidige werkgever telt natuurlijk niet.
3) een andere werkgever zal echt wel betalen. Een fee voor een recruiter is gauw net zo groot als jouw studieschuld.
4) tegen de tijd dat jij klaar bent met je studie, is de wereld anders dan vandaag. Wees voorbereid op morgen.

Succes
Omdat ik nog steeds thuis woon hoef ik het geld niet te lenen en kan het gewoon van mijn lopende rekening af. Uiteraard wil ik naar de toekomst toe wel een keer een huis kopen etc. Uiteraard ben ik het met je punten eens dat ik de opleiding zeker moet doen het zijn op dit moment alleen de twijfels die ik heb over wat de beste aanpak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:22

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het zal ook afhangen van hoe lang ze je willen binden. Als jij voor een 4-jarige HBO in elk geval voor die duur daar moet blijven werken, prima. Willen ze je 10 jaar aan het lijntje houden, dan is het tijd om ze uit te zwaaien.
Persoonlijk zou ik bij een redelijk aantal jaren het aanbod aannemen, je gaat dan wel geen schaal omhoog door het diploma, maar dankzij dat diploma kun je wel intern doorstromen naar een hogere functie.

Aangezien je nu blij bent met je werkgever, kun je daar beter nog even zo van profiteren, als je overstapt loop je ook de kans dat je er na een jaar weer weg wilt, en dan zit je met die gouden handboeien.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

ThunderNet schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:37:
[...]

Op zich, als je belastingtechnisch de ruimte hebt kan het nog steeds vrij interessant zijn. Studiekosten boven de 250euro zijn volledig aftrekbaar.
Voor wie? Ik heb vorig jaar EUR 340,00 kosten gemaakt en krijg nog niet de helft terug.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
PcDealer schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:21:
[...]

Voor wie? Ik heb vorig jaar EUR 340,00 kosten gemaakt en krijg nog niet de helft terug.
Voor diegene die betaalt natuurlijk. Niet voor je buurman.

En je studie/opleiding/cursus moet aan bepaalde criteria voldoen.

En je moet het goed invullen op je aangifte.

[ Voor 6% gewijzigd door BFmango op 10-04-2019 19:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik zou aansturen op een aanpassing; x jaar na het behalen van de module vervalt enige verplichting richting je werkgever.

Stel dat je na jaar 2 er achter komt dat het niks voor jou is, dan kun je, theoretisch, tot in het oneindige vast zitten, want je studie is nog niet afgerond.

In die zin zou ik ook zeker een clausule opnemen wat er gebeurd als je tussentijds stopt of zakt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
BP1992 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:19:
Ik heb mijn aandacht ook gevestigd op gerichte opleidingen maar hier kom ik eigenlijk alleen uit op opleidingen bij instanties zoals NCOI, LOI etc. Mijn gedachte is dat ik met een hbo ict opleiding een brede basis heb en waardoor ik mogelijk makkelijker kan doorgroeien naar een andere functie indien gewenst.
Geen idee hoe mbo op hbo aansluit op het moment, maar zie bij jou mbo plus een tros certificaten (voornamelijk beheer klopt dat?) en ?? jaren ervaring, best kans dat het je eerste jaar hbo slapend kunt doen.

Heb je zelf nog geen idee welke richting je op wilt?

Ik zou eerst richting bepalen en dan kijken of hbo ict daar passend voor is, in plaats van eerst hbo ict doen en dan kijken of het nuttig was. Het zou zonde zijn om tijd en geld te steken in iets wat uiteindelijk niet echt nuttig is.

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 10-04-2019 19:37 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

BFmango schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:24:
[...]

En je studie/opleiding/cursus moet aan bepaalde criteria voldoen.
De drempel van EUR 250,00 wordt van de kosten - vergoeding afgetrokken:
https://www.belastingdien...zonder_studiefinanciering

Dit komt overeen met mijn beleving. Alleen werkgevers kunnen het volledig van de winst aftrekken:
https://www.belastingdien...u_in_1_jaar_mag_aftrekken
https://www.belastingdien...osten-van-winst-aftrekken
En je moet het goed invullen op je aangifte.
Weinig mogelijkheden om dat fout te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ik heb 3,5 jaar geleden ongeveer een gelijke keus gekregen. Ik kreeg de mogelijkheid om een HBO-opleiding te doen die mijn werkgever voor 80% wilde betalen. Dit deden zij als ik daar zou blijven werken tot afronding van de studie + 2 jaar. Ging ik eerder weg of stopte ik met de opleiding dan waren de complete kosten voor mijzelf.

Ik was erg blij met de mogelijkheid. Zoals je zelf al ziet is een HBO-opleiding naast je werk een dure grap. Perfect als iemand aanbiedt die voor jou te betalen. Ik zou het aanbod waarom sowieso aannemen. Maar...

Ik ervoer de stop-clausule wel als een last; ik vond het vervelend dat ik gebonden leek aan mijn werkgever. Ik had zelf niet de middelen om de kosten over te nemen en kon me niet voorstellen dat een andere werkgever dat wel zou doen. Uiteindelijk bleek ik hier zelf zwaarder aan te tillen dan mijn werkgevers. Mijn nieuwe werkgever was bereid om mijn studiekosten over te nemen én mijn oude werkgever wilde in goed overleg de studiekosten volledig kwijtschelden. Na onderhandeling hebben ze dit 50-50 gedeeld.

Zo'n clausule is ingericht om misbruik te voorkomen zodat jij niet direct na betaling van het collegegeld je biezen pakt. Als jij ondertussen een goede werknemer bent dan zijn er vaak veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:30

ThunderNet

Flits!

PcDealer schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:43:
[...]

De drempel van EUR 250,00 wordt van de kosten - vergoeding afgetrokken:
https://www.belastingdien...zonder_studiefinanciering

Dit komt overeen met mijn beleving. Alleen werkgevers kunnen het volledig van de winst aftrekken:
https://www.belastingdien...u_in_1_jaar_mag_aftrekken
https://www.belastingdien...osten-van-winst-aftrekken
[...]

Weinig mogelijkheden om dat fout te doen.
deeltijd hbo opleiding, zat ik zo rond de 2200 eur/jaar aan kosten (studiegeld + boeken). Bij 340eur aan studiekosten schiet het idd niet heel erg op

Bij jouw voorbeeld van 340eur: 340-250 = aftrekpost van 90 eur.

Bij 2200eur (1900 eur studiegeld oid + wat boeken) = 2200-250 = aftrekpost van 1950 eur...

Als de baas 70% vergoed, is je eigen inleg 660eur, - 250eur = aftrekpost van 410 eur.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@ThunderNet
Excuus, ik heb kennelijk hier overheen gelezen:
Studiekosten boven de 250euro zijn volledig aftrekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:36
Ik zou het aanbod aannemen. Ik heb zelf (n=1) ook een aanbod gekregen om te gaan studeren naast het werk wat ik heb aangenomen.

Ook bij mij gaven ze aan dat hogere functies niet mogelijk waren tot het afronden van de studie en dat het afronden van de studie geen garantie was voor een andere functie.

Nu wil het zo dat tijdens de studie een zeer interessante baan langskwam die ik ook heb gekregen, ondanks het feit dat ik nog studeer.

Dergelijke teksten zijn vooral voor de werkgever om zich in te dekken maar er kan zomaar meer mogelijk zijn.

Ik zou dan ook zeker gaan studeren (en kijken of je wat studieverlof kunt krijgen). Uiteindelijk help je vooral jezelf er mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ojjorz schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:45:
Ik heb 3,5 jaar geleden ongeveer een gelijke keus gekregen. Ik kreeg de mogelijkheid om een HBO-opleiding te doen die mijn werkgever voor 80% wilde betalen. Dit deden zij als ik daar zou blijven werken tot afronding van de studie + 2 jaar. Ging ik eerder weg of stopte ik met de opleiding dan waren de complete kosten voor mijzelf.

Ik was erg blij met de mogelijkheid. Zoals je zelf al ziet is een HBO-opleiding naast je werk een dure grap. Perfect als iemand aanbiedt die voor jou te betalen. Ik zou het aanbod waarom sowieso aannemen. Maar...

Ik ervoer de stop-clausule wel als een last; ik vond het vervelend dat ik gebonden leek aan mijn werkgever. Ik had zelf niet de middelen om de kosten over te nemen en kon me niet voorstellen dat een andere werkgever dat wel zou doen. Uiteindelijk bleek ik hier zelf zwaarder aan te tillen dan mijn werkgevers. Mijn nieuwe werkgever was bereid om mijn studiekosten over te nemen én mijn oude werkgever wilde in goed overleg de studiekosten volledig kwijtschelden. Na onderhandeling hebben ze dit 50-50 gedeeld.

Zo'n clausule is ingericht om misbruik te voorkomen zodat jij niet direct na betaling van het collegegeld je biezen pakt. Als jij ondertussen een goede werknemer bent dan zijn er vaak veel mogelijkheden.
Nu zal dat bij de overheid wel los lopen idd, maar ik ben hiermee wel 'n keer de sigaar geweest. Daarbij werd uiteindelijk de soep heter gegeten dan 'ie opgediend werd, en waar er tijdens de mondelinge toelichting van de clausules uit het contract nog gezegd werd "oh, daar doen we nooit wat mee", werd er bij het uit dienst gaan wel degelijk wat mee gedaan.

Een arbeidscontract is in die zin net zoiets als huwelijkse voorwaarden: zolang het goed gaat, heb je ze niet nodig, maar je stelt ze op voor het moment dat het beroerd gaat. En dan wil je eigenlijk niet afhankelijk zijn van de interpretatie door en goodwill van je werkgever. Want wie weet is het bedrijf van je werkgever wel overgenomen door 'n ongelooflijke klootzak.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 10-04-2019 20:12 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:23
PcDealer schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:09:
@ThunderNet
Excuus, ik heb kennelijk hier overheen gelezen:

[...]
Alleen als je geen recht hebt op studiefinanciering. TS moet daarvoor waarschijnlijk voorbij de 30 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ardana schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:11:
[...]

Nu zal dat bij de overheid wel los lopen idd, maar ik ben hiermee wel 'n keer de sigaar geweest. Daarbij werd uiteindelijk de soep heter gegeten dan 'ie opgediend werd, en waar er tijdens de mondelinge toelichting van de clausules uit het contract nog gezegd werd "oh, daar doen we nooit wat mee", werd er bij het uit dienst gaan wel degelijk wat mee gedaan.

Een arbeidscontract is in die zin net zoiets als huwelijkse voorwaarden: zolang het goed gaat, heb je ze niet nodig, maar je stelt ze op voor het moment dat het beroerd gaat. En dan wil je eigenlijk niet afhankelijk zijn van de interpretatie door en goodwill van je werkgever. Want wie weet is het bedrijf van je werkgever wel overgenomen door 'n ongelooflijke klootzak.
Dit klopt natuurlijk. Je moet er ook vanuit gaan dat voorwaarden gelden. Ik geef alleen aan dat er vaak wel ruimte is. Daar moet je niet vanuit gaan, maar het kan wel. Verstoorde arbeidsrelaties zijn gelukkig zeldzamer dan een normale verhouding. Daarbij kan ook bij een normale verhouding de werkgever zich aan de voorwaarden houden natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BP1992
Ardana schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:30:
Ik zou aansturen op een aanpassing; x jaar na het behalen van de module vervalt enige verplichting richting je werkgever.

Stel dat je na jaar 2 er achter komt dat het niks voor jou is, dan kun je, theoretisch, tot in het oneindige vast zitten, want je studie is nog niet afgerond.

In die zin zou ik ook zeker een clausule opnemen wat er gebeurd als je tussentijds stopt of zakt.
Hier had ik nog niet aan gedacht. Thanks voor de tip!
Tens schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:35:
[...]

Geen idee hoe mbo op hbo aansluit op het moment, maar zie bij jou mbo plus een tros certificaten (voornamelijk beheer klopt dat?) en ?? jaren ervaring, best kans dat het je eerste jaar hbo slapend kunt doen.

Heb je zelf nog geen idee welke richting je op wilt?

Ik zou eerst richting bepalen en dan kijken of hbo ict daar passend voor is, in plaats van eerst hbo ict doen en dan kijken of het nuttig was. Het zou zonde zijn om tijd en geld te steken in iets wat uiteindelijk niet echt nuttig is.
Voornamelijk beheer processen inderdaad. Momenteel ongeveer 4 jaar ervaring. Functioneel beheer is wel wat ik wil blijven doen met evt. doorgroei naar een adviserende rol indien mogelijk. De gekozen opleiding sluit hier goed bij aan. Wellicht dat tijdens de studie zelfs nog andere mogelijkheden aan bod komen die me ook interessant lijken.

Goed om te horen en fijn dat dit voor jou goed heeft uitgepakt. Ik kan me goed voorstellen dat een clausule is ingericht om misbruik te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ThunderNet schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:37:
[...]

Op zich, als je belastingtechnisch de ruimte hebt kan het nog steeds vrij interessant zijn. Studiekosten boven de 250euro zijn volledig aftrekbaar. Als de werkgever je betaald, ben je minimaal hetzelfde kwijt.
Dat kan je ook nog doen op het moment dat je het aan je werkgever moet doe betalen. Het enige dat je doet door het direct zelf te betalen is het naar voren halen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
BFmango schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:03:
[...]

Een schaal hoort bij een functie, niet bij een opleiding.
Natuurlijk, maar het idee van een flinke opleiding is natuurlijk wel dat je meer verantwoordelijkheden kunt nemen op je werk, en dus een hogere functie aan kunt. Dat er geen garantie gegeven wordt vind ik niet gek, maar de ts schetst bijna alsof er verwacht wordt als tegenprestatie dat hij een hogere functie gaat vervullen zonder hogere beloning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kan je niet een hele hoop vrijstellingen krijgen als je HBO IT Bedrijfskundige informatie bij de LOI doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
HBO IT in deeltijd duurt 4 jaar. Indien je er langer dan 5 jaar over de studie doet betaal je 3000 euro extra collegegeld per jaar, de lzogenaamde langstudeerboete. Let daar wel op, ik denk dat die ook voor IT geldt.

Verder wie betaalt het collegegeld? Jij volledig en je ontvangt dan een bijdrage of betaalt je werkgever en jij moet je werkgever terugbetalen? Volgens mij moet je wel zelf de kosten hebben betaald en niet je werkgever indien je fiscaal wilt aftrekken.

Het wettelijk collegegeld zal voor jou rond EUR 1700 zijn per jaar, boeken 400, dus voor eerste jaar (2019) 2100.

EUR 2100 zou je dus zelf initieel moeten betalen, je krijgt 1470 van je werkgever, dan houdt je over 630 wat je zelf betaalt. Fiscaal betekent dit EUR 630, minus de drempel van 250 is dat EUR 380. Stel je zit in box 1 dat is 36,65% dan is je belastingvoordeel EUR 139,27. Netto betaal je dus EUR 540,73 voor 2019 zelf.

Vanaf 2020 is de aftrek afgeschaft naar mijn informatie dus dan is het EUR 630 totaal. Totaal dus EUR 2430,73 voor 4 jaar. Werkgever heeft in totaal EUR 5880 betaald voor die 4 jaar.

Indien je eerder vertrekt, voor afronding opleiding moet je vaak alles terugbetalen wat werkgever tot dan heeft betaald

Het terugbetalingsschema aan je werkgever bouwt meestal af per jaar met 1/3. Dus indien je na 5 jaar vertrekt betaal je 2/3 van de EUR 5880 terug etc etc.

Dit is wel een hele lange route. Je kan zeker 8 jaar rekenen op evt consequenties. En indien je langer over de studie doet wordt het best duur.

Ik vind het enigszins onredelijk dat je zoveel zelf betaalt gezien de werkgever ook profiteert van de opleiding. En daarnaast ook nog eens terugbetalen en geen salarisverhoging krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:48
Enkele opmerkingen vanuit eigen ervaring (non-ICT):

* Terugbetaling indien verlaten WG: probeer erin te zetten dat het bedrag voor de studiekosten in 2 jaar wordt afgeschreven i.e. als je je WG na 1 jaar verlaat dan hoef je nog "maar" 50% van de studiekosten die je WG voor je heeft betaald terug te betalen

* nieuwe WG vinden het normaliter niet erg om je studiekosten over te nemen maar geef dat altijd aan bij salarisonderhandelingen

Investeer in jezelf, dat is denk ik nog wel het belangrijkste.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:10
LucyLG schreef op woensdag 10 april 2019 @ 23:56:
HBO IT in deeltijd duurt 4 jaar. Indien je er langer dan 5 jaar over de studie doet betaal je 3000 euro extra collegegeld per jaar, de lzogenaamde langstudeerboete. Let daar wel op, ik denk dat die ook voor IT geldt.
De langstudeerboete bestaat toch al een paar jaar niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Ik ben na 2 jaar geswitched en heb dus langer dan 5 jaar over een HBO studie gedaan en ik heb toch echt geen langstudeerboete betaald.

Volgens mij werd dat in 2013 alweer afgeschaft en volgens de Volkskrant ook en ook nog met terugwerkende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je werkgever betaald dus 7000 euro voor je opleiding, over drie jaar kan je misschien doorstromen naar een hogere functie en dus schaal.

Dan kan je het ook zo rekenen dat je in die drie jaar 7000/36 maanden = 194 euro per maand verkapt loon hebt ontvangen.

Als je dat tegenover zelf betalen en wellicht wel een hogere schaal houdt denk ik dat optie 1 het beste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:20

LankHoar

Langharig tuig

Van de 3 opties die je noemt zou ik nooit voor optie 2 (zelf betalen) gaan. Vanuit situatie 1 of 3 kun je altijd nog besluiten om de kosten zelf te betalen indien er iets verandert, maar betaal je het sowieso zelf dan gaat declareren niet meer. Het lijkt me bovendien niet onverstandig om geld opzij te zetten om, if push comes to shove, wel die studieschuld in 1x te kunnen betalen. Het gevoel van vastzitten zoals @Ojjorz aangeeft wil je niet. Er vanuit gaan dat een toekomstige WG de schuld overneemt, of je huidige WG hem kwijtscheld, is geen goede aanname.

Overigens zie ik 1 ding nog onderbelicht: wat als WG jou om wat voor reden dan ook ontslaat? Ik zou echt een clausule willen hebben die de schuld in zo'n situatie in 1x kwijtscheld, ongeacht of je het diploma gehaald hebt/hoeveel tijd er overheen is gegaan.
Chief schreef op donderdag 11 april 2019 @ 05:00:
* Terugbetaling indien verlaten WG: probeer erin te zetten dat het bedrag voor de studiekosten in 2 jaar wordt afgeschreven i.e. als je je WG na 1 jaar verlaat dan hoef je nog "maar" 50% van de studiekosten die je WG voor je heeft betaald terug te betalen
Ik zou het proberen specifieker te maken, en per kwartaal/maand (naar ratio) laten afschrijven. Stel je vertrekt na 10 of 22 maanden, dan zou je er bijna 5k bij inschieten.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Nog even een tip: Studiekosten zijn na dit jaar waarschijnlijk niet meer aftrekbaar in de aangifte inkomstenbelasting, dus dat zou een reden kunnen zijn om het toch door de werkgever te laten betalen.
Misschien komt er een alternatief.

Bron: https://bgl.nl/fiscale-sc...-blijft-in-2019-behouden/

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:21
Spreek vooraf met de werkgever vooral ook af hoe je wil gaan afstuderen. Dit is naast een voltijd baan eigenlijk niet te doen. Er zal vanuit de werkgever een geschikt project moeten zijn wat hiervoor gebruikt kan worden. Natuurlijk is het dan handig dat het voor de werkgever ook nuttig is, maar let wel op dat jouw eigen belang (afstuderen) kan botsen met het belang van de werkgever.

Verder zou ik het zelf altijd doen. Ik ben zelf werkzaam als applicatie beheerder en heb enkele jaren geleden ook HBO informatica gedaan naast mijn baan. Het is hard werken, maar heb er tot op heden geen spijt van gehad. In mijn geval heeft de werkgever het grootste deel betaald en kon ik afstuderen onder werktijd.

Heel veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP1992
TweakerNummer schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:56:
Kan je niet een hele hoop vrijstellingen krijgen als je HBO IT Bedrijfskundige informatie bij de LOI doet?
De gekozen opleiding geeft al een aantal vrijstellingen door bijv. werkervaring en behaalde certificaten.

Verder wie betaalt het collegegeld? Jij volledig en je ontvangt dan een bijdrage of betaalt je werkgever en jij moet je werkgever terugbetalen? Volgens mij moet je wel zelf de kosten hebben betaald en niet je werkgever indien je fiscaal wilt aftrekken.

Het wettelijk collegegeld zal voor jou rond EUR 1700 zijn per jaar, boeken 400, dus voor eerste jaar (2019) 2100.

EUR 2100 zou je dus zelf initieel moeten betalen, je krijgt 1470 van je werkgever, dan houdt je over 630 wat je zelf betaalt. Fiscaal betekent dit EUR 630, minus de drempel van 250 is dat EUR 380. Stel je zit in box 1 dat is 36,65% dan is je belastingvoordeel EUR 139,27. Netto betaal je dus EUR 540,73 voor 2019 zelf.

Vanaf 2020 is de aftrek afgeschaft naar mijn informatie dus dan is het EUR 630 totaal. Totaal dus EUR 2430,73 voor 4 jaar. Werkgever heeft in totaal EUR 5880 betaald voor die 4 jaar.

Indien je eerder vertrekt, voor afronding opleiding moet je vaak alles terugbetalen wat werkgever tot dan heeft betaald

Het terugbetalingsschema aan je werkgever bouwt meestal af per jaar met 1/3. Dus indien je na 5 jaar vertrekt betaal je 2/3 van de EUR 5880 terug etc etc.

Dit is wel een hele lange route. Je kan zeker 8 jaar rekenen op evt consequenties. En indien je langer over de studie doet wordt het best duur.

Ik vind het enigszins onredelijk dat je zoveel zelf betaalt gezien de werkgever ook profiteert van de opleiding. En daarnaast ook nog eens terugbetalen en geen salarisverhoging krijgen.
Ik heb een offerte gekregen voor de totale duur van de opleiding gebaseerd op de mogelijke vrijstellingen die ik kan krijgen. Mocht ik langer over de opleiding doen blijft de prijs zoals die is andersom geldt hetzelfde.

Ik ga er vanuit dat mijn werkgever de offerte volledig voorschiet waarna ik de overige 30% dien te betalen aan werkgever.

Ik ben het met je eens dat de werkgever wss ook profiteert van de opleiding en dat het wel raar voelt om geen salarisverhoging te krijgen + een x aantal jaar “vast” te zitten. Zoals ik eerder al aangaf is geld niet zozeer mijn drijfveer maar toch zou het wat fijner voelen om na het behalen van het diploma betaald te krijgen na “waarde”.
Enkele opmerkingen vanuit eigen ervaring (non-ICT):

* nieuwe WG vinden het normaliter niet erg om je studiekosten over te nemen maar geef dat altijd aan bij salarisonderhandelingen

Investeer in jezelf, dat is denk ik nog wel het belangrijkste.
Lijkt me goed om mee te nemen in de verdere onderhandeling inderdaad.
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:55:
Je werkgever betaald dus 7000 euro voor je opleiding, over drie jaar kan je misschien doorstromen naar een hogere functie en dus schaal.

Dan kan je het ook zo rekenen dat je in die drie jaar 7000/36 maanden = 194 euro per maand verkapt loon hebt ontvangen.

Als je dat tegenover zelf betalen en wellicht wel een hogere schaal houdt denk ik dat optie 1 het beste is.
Het zou inderdaad mooi zijn om door te kunnen groeien bij mijn huidige werkgever echter is hier “helaas” geen garantie op. De berekening zoals jij deze schetst klinkt redelijk.
LankHoar schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:20:
Van de 3 opties die je noemt zou ik nooit voor optie 2 (zelf betalen) gaan. Vanuit situatie 1 of 3 kun je altijd nog besluiten om de kosten zelf te betalen indien er iets verandert, maar betaal je het sowieso zelf dan gaat declareren niet meer. Het lijkt me bovendien niet onverstandig om geld opzij te zetten om, if push comes to shove, wel die studieschuld in 1x te kunnen betalen. Het gevoel van vastzitten zoals @Ojjorz aangeeft wil je niet. Er vanuit gaan dat een toekomstige WG de schuld overneemt, of je huidige WG hem kwijtscheld, is geen goede aanname.

Overigens zie ik 1 ding nog onderbelicht: wat als WG jou om wat voor reden dan ook ontslaat? Ik zou echt een clausule willen hebben die de schuld in zo'n situatie in 1x kwijtscheld, ongeacht of je het diploma gehaald hebt/hoeveel tijd er overheen is gegaan.

[...]

Ik zou het proberen specifieker te maken, en per kwartaal/maand (naar ratio) laten afschrijven. Stel je vertrekt na 10 of 22 maanden, dan zou je er bijna 5k bij inschieten.
Thanks voor je advies! Bij het kiezen voor optie 1 Leg ik zeker geld achteruit voor het geval het toch mis gaat.

De regeling m.b.t terug betalen etc. is me nog niet helemaal duidelijk en moet ik nog navragen. Wel goed om rekening te houden met mogelijk ontslag etc. inderdaad.
user121 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:38:
Spreek vooraf met de werkgever vooral ook af hoe je wil gaan afstuderen. Dit is naast een voltijd baan eigenlijk niet te doen. Er zal vanuit de werkgever een geschikt project moeten zijn wat hiervoor gebruikt kan worden. Natuurlijk is het dan handig dat het voor de werkgever ook nuttig is, maar let wel op dat jouw eigen belang (afstuderen) kan botsen met het belang van de werkgever.

Verder zou ik het zelf altijd doen. Ik ben zelf werkzaam als applicatie beheerder en heb enkele jaren geleden ook HBO informatica gedaan naast mijn baan. Het is hard werken, maar heb er tot op heden geen spijt van gehad. In mijn geval heeft de werkgever het grootste deel betaald en kon ik afstuderen onder werktijd.

Heel veel succes.
Thanks! Ook dit is iets wat ik met mijn werkgever moet afspreken inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
[quote]BP1992 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:31:
[...]

[...]

Ik heb een offerte gekregen voor de totale duur van de opleiding gebaseerd op de mogelijke vrijstellingen die ik kan krijgen. Mocht ik langer over de opleiding doen blijft de prijs zoals die is andersom geldt hetzelfde.

Ik ga er vanuit dat mijn werkgever de offerte volledig voorschiet waarna ik de overige 30% dien te betalen aan werkgever.

Ik ben het met je eens dat de werkgever wss ook profiteert van de opleiding en dat het wel raar voelt om geen salarisverhoging te krijgen + een x aantal jaar “vast” te zitten. Zoals ik eerder al aangaf is geld niet zozeer mijn drijfveer maar toch zou het wat fijner voelen om na het behalen van het diploma betaald te krijgen na “waarde”.

[...]

De offerte/factuur moet aan jou gericht zijn, jij betaalt het en werkgever betaalt jou. Daarna het bedrag aftrekken fiscaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperb1
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-10-2023
Mijn nieuwe werkgever was bereid om mijn studiekosten over te nemen én mijn oude werkgever wilde in goed overleg de studiekosten volledig kwijtschelden. Na onderhandeling hebben ze dit 50-50 gedeeld.

Hebben meer mensen ervaring met het betalen vd kosten door nieuwe werkgever? Niet om 't een of ander maar is flinke bom duiten natuurlijk. Kunnen zij dit voordelig in de kosten verwerken oid?

Misschien niet terecht maar ik zie het een beetje als een 'signing bonus'. Ik vermoed dat als ik nu ergens anders aanklop en zeg "ik wil wel komen, maar wil eerst 5k anders kom ik niet" dat ik de deur gewezen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Jasperb1 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:35:
[...]

[...]

Hebben meer mensen ervaring met het betalen vd kosten door nieuwe werkgever? Niet om 't een of ander maar is flinke bom duiten natuurlijk. Kunnen zij dit voordelig in de kosten verwerken oid?

Misschien niet terecht maar ik zie het een beetje als een 'signing bonus'. Ik vermoed dat als ik nu ergens anders aanklop en zeg "ik wil wel komen, maar wil eerst 5k anders kom ik niet" dat ik de deur gewezen word.
Persoonlijk heb ik het een aantal keer meegemaakt: vertrekken naar andere WG en nieuwe WG neemt de studiekosten over. Nooit een punt geweest. Sterker nog: ze deden moeilijker over 100 /mnd hoger salaris dan de 10k aan studiekosten :).
Hoogstwaarschijnlijk omdat studiekosten onder een onder potje valt..... HR :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Studiekosten zijn natuurlijk eenmalig, hoger salaris blijft doorgerekend worden met periodieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Tens schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:35:
[...]
Wat kennis betreft wel, maar HBO is ook onderzoeksvaardigheden leren. Let ook op dat sommige instellingen de regel hebben dat áls je vrijstelling van iets krijgt, je het betreffende jaar in 1x moet halen. Dus verdiep je in vrijstellingen voordat je je rijk rekent :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:22

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Pizza_Boom schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:52:
Studiekosten zijn natuurlijk eenmalig, hoger salaris blijft doorgerekend worden met periodieken.
Zal best, maar als jij daar 10 jaar lang blijft hangen dan doe je iets goed, denk ik... Als ze die studiekosten moeten aftikken terwijl jij misschien 2 jaar op die plek blijft, is het een relatief veel duurder grapje geweest.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:20

LankHoar

Langharig tuig

Pizza_Boom schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:52:
10k verdeelt over 100/maand: Chief zou dan 100 maanden (ruim 8 jaar) moeten blijven bij die WG wil dat gelijk spelen - zal vast niet de hoofd motivatie zijn geweest ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
LankHoar schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:15:
[...]

10k verdeelt over 100/maand: Chief zou dan 100 maanden (ruim 8 jaar) moeten blijven bij die WG wil dat gelijk spelen - zal vast niet de hoofd motivatie zijn geweest ;)
Mwah, iets minder: 100/mnd salaris != 100/mnd meer kosten voor WG door sociale lasten, pensien bla bla
maar je hebt gelijk: dat is niet de hoofdmotivatie. Ik heb al meerdere jaren leidinggevende rollen gehad waarin ik mensen aannam en dan was het heel simpel: zijn andere potjes..... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

@TA je geeft al een beetje aan wat je doelen zijn voor het volgen van de studie, maar wat is doel mbt de studie en je baan. Blijkbaar wil je WG jou niet belonen door een schaal verhoging vast te leggen (dat betekent niet dat je hem niet kan krijgen), terwijl dat wel redelijk zou zijn. Dus wil je je opleiding ten gelde maken, zal je na je studie of 1) moeten onderhandelen over je hudige baan (meestal niet gunstig), 2) overstappen na een andere/dezelfde functie binnen je WG (welke?) of 3) een ander WG zoeken

Wil je functioneelneel beherder blijven of wil je een ander functie gaan doen en zo ja welke?
(En het niet weten is ook een antwoord)

[ Voor 3% gewijzigd door jeanj op 12-04-2019 11:40 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP1992
LucyLG schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:34:
De offerte/factuur moet aan jou gericht zijn, jij betaalt het en werkgever betaalt jou. Daarna het bedrag aftrekken fiscaal.
Top! Ik kan dus het bedrag wat de werkgever niet vergoed fiscaal aftrekken bij de BD?
Widow schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:56:
[...]

Wat kennis betreft wel, maar HBO is ook onderzoeksvaardigheden leren. Let ook op dat sommige instellingen de regel hebben dat áls je vrijstelling van iets krijgt, je het betreffende jaar in 1x moet halen. Dus verdiep je in vrijstellingen voordat je je rijk rekent :)
Bedankt voor de tip. Ik ga hier eens naar informeren.
jeanj schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:39:
@TA je geeft al een beetje aan wat je doelen zijn voor het volgen van de studie, maar wat is doel mbt de studie en je baan. Blijkbaar wil je WG jou niet belonen door een schaal verhoging vast te leggen (dat betekent niet dat je hem niet kan krijgen), terwijl dat wel redelijk zou zijn. Dus wil je je opleiding ten gelde maken, zal je na je studie of 1) moeten onderhandelen over je hudige baan (meestal niet gunstig), 2) overstappen na een andere/dezelfde functie binnen je WG (welke?) of 3) een ander WG zoeken

Wil je functioneelneel beherder blijven of wil je een ander functie gaan doen en zo ja welke?
(En het niet weten is ook een antwoord)
Voor nu zie ik mezelf nog wel een aantal jaar werken als functioneel beheerder. Een adviserende (informatie) rol lijkt me ook wel interessant op langere termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

BP1992 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 20:34:
[...]

Top! Ik kan dus het bedrag wat de werkgever niet vergoed fiscaal aftrekken bij de BD?
Ja, min EUR 250,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:11
De meeste vacatures m.b.t functioneel beheer binnen de overheid zitten met hbo in schaal 9/10. Momenteel zit ik in schaal 7.
Schaal 7 of 8 bij gemeentelijke overheid is voor functioneel beheer niet vreemd.
Zeker niet bij kleine en middelgrote gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
BP1992 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 20:34:
[...]

[...]
Jazeker.
Als de opleiding nu het gehele traject (voor 4 jaar) factureert zou mooi zijn, dan kan je nog in 2019 de studieaftrek volledig toepassen. Die gaat er volgend jaar uit naar mijn informatie..Weet niet of de school in 1 keer alles kan factureren. En wat zou het geval zijn indien je voortijdig stopt, check wel of je wat terugkrijgt.
De vereisten van de BD zijn namelijk wel dat je de kosten zelf moet hebben gemaakt (wel de vergoeding van de werkgever eraftrekken en de drempel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Scoutertje schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 20:56:
[...]
Schaal 7 of 8 bij gemeentelijke overheid is voor functioneel beheer niet vreemd.
Zeker niet bij kleine en middelgrote gemeenten.
Het zijn ook geen onfatsoenlijke schalen en salarissen voor de functie.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP1992
Update:
Ik heb bij mijn werkgever nog het één en ander nagevraagd en opgezocht:

Bij eventueel ontslag (door feiten of omstandigheden te wijten aan mezelf) door werkgever of op eigen verzoek tijdens de studie moet ik het volledige bedrag terug betalen.

Wanneer ik binnen twee jaar na het behalen van de studie overstap naar een andere werkgever moet ik de opleidingskosten na ratio terug betalen (1/24 deel per maand voor iedere volle maand die ontbreekt) deze terugbetaal regeling geldt niet wanneer ik over zou stappen naar een andere werkgever die is aangesloten bij hetzelfde pensioenfonds.

Mocht ik stoppen met de studie en de werkgever is van mening dat ik niet regelmatig of niet voldoende heb gestudeerd dan zou ik ook het volledige bedrag moeten terug betalen.

Volgens mij heb ik met scenario 1 (70% vergoed door werkgever, geen reiskosten, studie in eigen tijd, geen garantie op schaal verhoging bij behalen diploma) wel een redelijke deal te pakken en moet ik deze kans ook zeker benutten. Natuurlijk zou het mooi zijn om ook de reiskosten en studietijd vergoed te krijgen en garantie te hebben op schaalverhoging maar aan de andere kant is dit een mooie gelegenheid om te investeren in mezelf met het oog op de toekomst.

Wat vinden jullie? Zijn er nog dingen die jullie anders zouden doen?
Pagina: 1