Horinzontaal frezen in muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-09 17:13
In onze recent aangekochte rijteswoning ben ik bezig met extra leiding voor domotica. Om aan beide kanten van het bed een knx taster te creeeren was ik van plan 2 meter horizontaal te frezen voor een 16mm leiding. Dus 2.5cm diep. Deze muur is de muur welke grenst aan de andere woning. Huis is van 2011. Mag ik in deze muur horizontaal frezen of is dat qua contructie niet mogelijk? Ik zou naar boven kunnen boren, maar dat is best kut omdat ik dan in de muur boven ook boor.

Aan de andere muur van de slaapkamer, welke grenst aan de badkamer (muur dikte ~11cm) komt een tv. Er ligt al een loze leiding, maar deze zou 125cm horizontaal en 175cm verticaal moeten (diagonaal 😇 ). Mag dit ook? Hier kan ik ook gewoon naar boven (dekvloer op de zolder is al in gefreesd), wel jammer van de al loze leiding maar ja.

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Beste antwoord (via Kobus Post op 10-04-2019 21:56)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

tja dat ligt eraan waarvan de muur gemaakt is, gewapend beton of cellen beton/gips ? oftewel is de muur dragend? in een dragende muur zou ik dit niet zomaar gaan doen. dan kan je beter voor opbouw kiezen.

Je zou ook de muur kunnen opdikken. / schroten of een kast-hoofdeind voor je bed kunnen maken waarin dit verwerkt is, minder permanent maar wel simpeler in constuctie.

Overgens zou ik gelijk elektra / oplaad punten erbij aanleggen maar wie ben ik

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tja dat ligt eraan waarvan de muur gemaakt is, gewapend beton of cellen beton/gips ? oftewel is de muur dragend? in een dragende muur zou ik dit niet zomaar gaan doen. dan kan je beter voor opbouw kiezen.

Je zou ook de muur kunnen opdikken. / schroten of een kast-hoofdeind voor je bed kunnen maken waarin dit verwerkt is, minder permanent maar wel simpeler in constuctie.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Hou even rekening met de badkamermuur dat er vanuit de badkamer minimaal 7 cm geen elektra in de muur mag zitten. Dus de normale inbouwdoos is vaak al een probleem, maar een 16mm buis kan wel ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32
keur0000 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:59:
Hou even rekening met de badkamermuur dat er vanuit de badkamer minimaal 7 cm geen elektra in de muur mag zitten. Dus de normale inbouwdoos is vaak al een probleem, maar een 16mm buis kan wel ;)
En hoe leg je dan elektra aan in de badkamer?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:19
Je kan ook -niet- horizontaal frezen. Gewoon verticaal naar beneden en met een geschikte kabel (ymvk?) achter de plint langs ergens anders weer omhoog.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
In kzsteen is het geen probleem in beton een uitdaging aangezien je dan net op de hoofdwapening zit qua diepte. Recht naar beneden en via de vloer of plint verslepen is dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
vso schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:52:

Er zitten al twee stopcontacten, deze worden iets verlaagt en krijgen schuko plus 2x USB.

Muur lijkt kalkzandsteen te zijn. Heb in andere kamer verticaal gefreesd in dezelfde muur en dat leek kzk.
keur0000 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:59:
Er zit wel 3x een inbouwdoos van 5,5cm diep. Kan dan wel 2x extra doos toevoegen lijkt mij? Kom op ongeveer ~11,5cm zonder badkamertegels.
leecher schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:22:
Je kan ook -niet- horizontaal frezen. Gewoon verticaal naar beneden en met een geschikte kabel (ymvk?) achter de plint langs ergens anders weer omhoog.
KNX kabel, dus 9mm. Dan trek ik liever beide verticaal omhoog, pik ik ze allebei op in de zolder.

Om safe te zitten frees ik alle leidingen verticaal omhoog en dan verwerk ik ze in de dekvloer van de zolder. Daar liggen nu toch al sleuven voor de LEDs. 1 schakelaar komt dan een beetje lastig uit, maar die laat ik dan op de zolder uit de muur komen en frees ik in de vloer een brede goot zodat alle utp+1x knx naar het bureau daar mooi in kan.

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Kobus Post schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:55:
[...]

Er zitten al twee stopcontacten, deze worden iets verlaagt en krijgen schuko plus 2x USB.

Muur lijkt kalkzandsteen te zijn. Heb in andere kamer verticaal gefreesd in dezelfde muur en dat leek kzk.

[...]

Er zit wel 3x een inbouwdoos van 5,5cm diep. Kan dan wel 2x extra doos toevoegen lijkt mij? Kom op ongeveer ~11,5cm zonder badkamertegels.

[...]

KNX kabel, dus 9mm. Dan trek ik liever beide verticaal omhoog, pik ik ze allebei op in de zolder.

Om safe te zitten frees ik alle leidingen verticaal omhoog en dan verwerk ik ze in de dekvloer van de zolder. Daar liggen nu toch al sleuven voor de LEDs. 1 schakelaar komt dan een beetje lastig uit, maar die laat ik dan op de zolder uit de muur komen en frees ik in de vloer een brede goot zodat alle utp+1x knx naar het bureau daar mooi in kan.
Als het zacht materiaal is zou ik zeggen --> waarom is het nog niet af ? :)

Ik bekijk per kamer waar ik eventueel de zooi wil hebben ook als ik later de ruimte wil ombouwen/veranderen dat ik nog steeds gemakkelijk de boel kan aanstuiren/aansluiten,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
vso schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:12:
[...]

Als het zacht materiaal is zou ik zeggen --> waarom is het nog niet af ? :)

Ik bekijk per kamer waar ik eventueel de zooi wil hebben ook als ik later de ruimte wil ombouwen/veranderen dat ik nog steeds gemakkelijk de boel kan aanstuiren/aansluiten,
Had paar opbouw jaloezie dozen die nu inbouw zijn en Buren hebben net een kleintje, dus ik hou me savonds beetje rustig. Moet natuurlijk aan de muur zijn waar hun muur aan grenst. Morgenochtend even de frees erin, buisjes erin en dichtsmeren weer 👌

Wij hebben een klein huis en gaan voor vaste opstelling. Master slaapkamer is dan wel zo dat er eventueel iets met het bed geschoven kan worden. Beneden is vaste indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Kobus Post schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:37:
[...]

Had paar opbouw jaloezie dozen die nu inbouw zijn en Buren hebben net een kleintje, dus ik hou me savonds beetje rustig. Moet natuurlijk aan de muur zijn waar hun muur aan grenst. Morgenochtend even de frees erin, buisjes erin en dichtsmeren weer 👌

Wij hebben een klein huis en gaan voor vaste opstelling. Master slaapkamer is dan wel zo dat er eventueel iets met het bed geschoven kan worden. Beneden is vaste indeling.
Snap ik, was ook een beetje sarcastisch bedoelt ;)

Tja ach er zijn ook mensen die verbaast staan dat je tussen 10:00 en 15:00 aan het verbouwen bent, want hun rust .. |:( (alsof je elke dag aan het verbouwen bent .. )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ver weg blijven van het deel waar de douche en/of badkuip zit ;)
Zone indeling volgens de NEN1010, te veel om zo ff uit te leggen.
dreamscape schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:22:
[...]

En hoe leg je dan elektra aan in de badkamer?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1